Läppäkotelon letkut, 8v turbo
Läppäkotelon letkut, 8v turbo
Olen vaihtamassa tuohon T8:iin D-jetin imusarjaa ja läppäkoteloa. Kysymys heräsi noista kaasuläppäkotelon letkuista 8v turbossa. Eli näyttäisi äkkiseltään siltä, että läppäkotelon kautta/kyljessä kulkee joissain tilanteessa jäähdytysneste turbon imupuolelle, voiko näin olla? Jos näin on niin voinko tulpata tuon kierron vai laitanko väliin vain letkujatkon? Muuta huomioitavaa tuossa?
Toinen kysymys liittyy yhteen magneettiventtiilin letkuista. Muistaakseni keskimmäinen letku magneettiventtiililtä menee läppäkoteloon. Onko merkitystä liitänkö ko. letkun ennen vai jälkeen kaasuläpän? Nyt näyttäisi olevan ennen kaasuläppää (siis IC:n ja kaasuläpän välissä).
Kiitoksia taas vastauksista.
Toinen kysymys liittyy yhteen magneettiventtiilin letkuista. Muistaakseni keskimmäinen letku magneettiventtiililtä menee läppäkoteloon. Onko merkitystä liitänkö ko. letkun ennen vai jälkeen kaasuläpän? Nyt näyttäisi olevan ennen kaasuläppää (siis IC:n ja kaasuläpän välissä).
Kiitoksia taas vastauksista.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Re: Läppäkotelon letkut, 8v turbo
Kaasuläppäkotelon vesikierron tarkoitus on estää talvikelissä kaasuläpän huutoittuminen ja jäätyminen.Karspa kirjoitti:Olen vaihtamassa tuohon T8:iin D-jetin imusarjaa ja läppäkoteloa. Kysymys heräsi noista kaasuläppäkotelon letkuista 8v turbossa. Eli näyttäisi äkkiseltään siltä, että läppäkotelon kautta/kyljessä kulkee joissain tilanteessa jäähdytysneste turbon imupuolelle, voiko näin olla? Jos näin on niin voinko tulpata tuon kierron vai laitanko väliin vain letkujatkon? Muuta huomioitavaa tuossa?
Huohotinputkeen menevän vesikierron tarkoitus on estää huohotinputken huuroittuminen ja jäätyminen. Vesi ei mene imuilmaan, vaan siellä huohotinputken sisällä menee metalliputki, jonka kautta vesi kiertää.
Itse en poistaisi noita toimintoja. Ne on aivan takuulla lisätty sinne huurtumisongelmien takia, eikä tyhjänpäiten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kaasuläpän lämmitys on siis pakko poistaa, sitä kun ei ole D-jetin kotelossa. Tietty voi laittaa messinki jatkon tuohon ja yrittää askarrella sen jotenkin kiinni kotelon kylkeen. Hyvä tietää tuo homma, hommaan jatkopalikan tuohon.
Magneettiventtiilin letkuja kävin tarkistelemassa uudelleen tänään. Magneettiventtiilin keskimmäinen letku tulee kyllä nyt kaasuläpän seutuville. Yksi letku menee imupuolelle ja kolmas menee hukkaportille. Onko siis ehdotuksia mihin tuo keskimmäinen letku kytkettäisiin tulevaisuudessa? Muistaakseni kompressorikotelossa ei ole mitään liitäntä nippaa.
Magneettiventtiilin letkuja kävin tarkistelemassa uudelleen tänään. Magneettiventtiilin keskimmäinen letku tulee kyllä nyt kaasuläpän seutuville. Yksi letku menee imupuolelle ja kolmas menee hukkaportille. Onko siis ehdotuksia mihin tuo keskimmäinen letku kytkettäisiin tulevaisuudessa? Muistaakseni kompressorikotelossa ei ole mitään liitäntä nippaa.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Suoraan ei käy, mutta jos on mahdollisuus hitsauttaa alumiiniä(tai tehdä sovituspala väliin ja portata imusarjan läppäreikää) niin suosittelen lämpimästi K-jetin läppärunkoa D-jetin rungon sijaan, on nimittäin melko turkasen ahtaan näköinen se D-jetin läppä..Mertmi kirjoitti:Oletko kokeillut, voisiko K-jetin läppäkotelon laittaa D-jetin kotelon tilalle?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
D-jetin kotelossa on TPS paikallaan, joten käytän sitä. Lisäksi D-jetin imusarjaan tarvittaisiin adapteri juuri kuten Myrkky kertoi. Mielestäni kovin suurta eroa ei ole kotelon halkaisijassa, D-jetin kotelon sisähalkaisija n. 60mm. Muistelisin myös kuulleeni, että D-jetin kotelo olisi virtaukseltaan jopa parempi, perusteluna ohuempi läppä.
Tuon magneettiventtiilin keskimmäisen letkun laitan kaasuläpän ja IC:n väliin, ellei kenelläkään ole esittää parempaa tietoa miksei näin saisi tehdä Foorumia tutkimalla selvisi, että joissakin malleissa magneettiventtiilin letku on tosiaan turbon kompressoripuolella, joissakin taas kaasuläppäkotelossa, syytä en osaa edes arvailla...
Tuon magneettiventtiilin keskimmäisen letkun laitan kaasuläpän ja IC:n väliin, ellei kenelläkään ole esittää parempaa tietoa miksei näin saisi tehdä Foorumia tutkimalla selvisi, että joissakin malleissa magneettiventtiilin letku on tosiaan turbon kompressoripuolella, joissakin taas kaasuläppäkotelossa, syytä en osaa edes arvailla...
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Tuosta magneettivenan letkusta... keulacoolerin asennuksen yhteydessä laitoin tuon letkun kaasuläpän etupuolelle, jonka jälkeen ahdot oli hukassa ja heitteli miten sattuu. Siirsin letkun takaisin kompurapuolen lähtöön ja johan pelasi taas.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Juuri ennen kaasuläppää oleva magneettiventtiilin ohjauspaineletku eliminoi IC:n painehäviön. Tämä siis isoilta pojilta kuultua, mutta todettu normaalin APC:n kanssa paremmin toimivaksi .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Perusteluina uskoisin paremmin joissain k-jetin läppärungoissa olevan yli sentin mittaisen törröttävän huohotinputken tyngän, ym. vastaavat "karkeat toteutukset" jotka siloitellaan aina ja poikkeuksetta kun lähdetään hakemaan sitä "viimeistä silausta". Siinä olet kyllä oikeassa, että D-jetin läppärunko on sellaisenaan "sileämpi".Karspa kirjoitti:D-jetin kotelossa on TPS paikallaan, joten käytän sitä. Lisäksi D-jetin imusarjaan tarvittaisiin adapteri juuri kuten Myrkky kertoi. Mielestäni kovin suurta eroa ei ole kotelon halkaisijassa, D-jetin kotelon sisähalkaisija n. 60mm. Muistelisin myös kuulleeni, että D-jetin kotelo olisi virtaukseltaan jopa parempi, perusteluna ohuempi läppä.
Edit: Täytyypä kaivella mittalaitteet esille hallilla läppäkoon vertaamiseksi, mut silmämääräisesti D-jet:in läppis on useita millejä pienempi(tai sit niitä on useammanlaisia).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
D-jetin kaasuläpän asentoa "mittaava" mutikka sitten sisältää käsittääkseni vain sellaisen kytkinsysteemin. Eli eri asennoilla syntyy kontakti eri nastojen välille. Sen antamasta informaatiosta ei megasquirtti mahda paljon hyötyä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Muistelisin tuosta D-jetin kotelosta olleen juttua jollakin ulkomaisella foorumilla, eli voi olla täysin väärää tai mutu tietoa. D-jetin kotelo taitaa tosiaan olla pikkuisen pienempi halkasijaltaan. Mittaa Myrkky ihmeessä jos on laitteet, mielenkiintoista olisi tietää miten on. En kyllä mitenkään jaksa uskoa, että tuolla kotelolla saa kovinkaan isoa eroa aikaan, mutta sitähän ei tiedä ennenkuin mittaaMyrkky kirjoitti: Perusteluina uskoisin paremmin joissain k-jetin läppärungoissa olevan yli sentin mittaisen törröttävän huohotinputken tyngän, ym. vastaavat "karkeat toteutukset" jotka siloitellaan aina ja poikkeuksetta kun lähdetään hakemaan sitä "viimeistä silausta". Siinä olet kyllä oikeassa, että D-jetin läppärunko on sellaisenaan "sileämpi".
Edit: Täytyypä kaivella mittalaitteet esille hallilla läppäkoon vertaamiseksi, mut silmämääräisesti D-jet:in läppis on useita millejä pienempi(tai sit niitä on useammanlaisia).
Tosiaan potikka tyylinen TPS on sovitettuna d-jetin koteloon, vakio D-jetin kytkin ei käy.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Niin se vaan silmä valehtelee, kehveli. Se ahtaaksi väittämäni D-jetin läppärunko on ehkä n.1-2mm:n pienempi kuin k-jetin vastaava ja paljon sileämpi.
Ihan julman kokoiselta näyttävä vuosituhannen taitteen tienoilta oleva saabin läppärunkokaan ei ole läpän kooltaan kuin hikiset n.5mm isompi k-jetin läppärunkoa.
Ihan julman kokoiselta näyttävä vuosituhannen taitteen tienoilta oleva saabin läppärunkokaan ei ole läpän kooltaan kuin hikiset n.5mm isompi k-jetin läppärunkoa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)