Semmoinen juttu, kun latauksen merkkivalo syttyi tässä toissapäivänä.
No rupesin sitten eilen parkkiksellä mittamaan ja diagnoosia laittamaan ja se herätepiuhan jalasta kun mittasin, niin sain vaan jotain 1,6 V. No piuha irti ja suoraan piuhaasta-12,5 V. No mä päätteliin, että jänn.säädin lopussa. Hommasin tänään uuden ja kuiteskin sama juttu. Vähän kun nostaa kierroksia, niin latausvalo himmenee, mutta ei sammuu
mitäs raati sannoo??? Onko ne diodit siellä sisällä vai? Pystyykö ne itse vaihtamaan vai?. Laturin maadoitus näyttii olevan kunnossa..
Viimeksi muokannut mart96, Ma Elo 14, 2006 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on parhaillaan sama juttu menossa. Pari viikkoa sitten ostin uuden lataus-säätimen, joka kuitenkin alkoi taas melko pian himmeänä polttamaan latauksen merkkivaloa. Lataus-säädin irti ja toinen hiilistähän siellä oli pomppinut ja kipinöinyt. Hiomapaperilla takaisin sileäksi hiili ja lataus-säädin sisään. Samalla sormella kokeilin, että laturin kollektorissa alkaa olla jo liian syvät urat ja epätasaisuuksia siinä urassa, jonka hiili nokeentuu. Pari iltaa sitten alkoi taas valo palaa himmeänä (kierroksilla ehkä vähän himmenee) ja ei oikein jännite pysy ylhäällä, joten ei viitsi hirveästi ajella viikonloppuna. Sama juttu taas, että hiili on pomppinut ja kipinöinyt.
Eli varastosta tuli nyt sitten kaivettua uusi laturi ja tänään pitäisi jaksaa vaihtaa.
Edit: kysyit tasasuuntaajasta. Tasurin diodit on bochissa sisällä peltilevyssä lähinnä laturin liitinpäätyä. Motorolassa muistaakseni peräseinässä kiinni. Varmistu ensin, ettei ole kyse roottorin lamellien loppuunkulumisesta, kuten minulla.
Sami kirjoitti:...Varmistu ensin, ettei ole kyse roottorin lamellien loppuunkulumisesta, kuten minulla.
Eli liukurenkaiden puhki kulumisesta, ne ovat vaihdettavissa ulosvetäjän kanssa irrottaen, mutta homma on osattava(irrotettava langat ensin liukurenkaasta) tai laturin ankkurista ei saa enää toimivaa kun johdot katkeaa. Niin ja uudet liukurenkaat on sitten sorvattava pyöreiksi/keskeiseksi ankkuriin asennuksen jälkeen.
Kaveri tosin teki "sikavirityksen" Hondansa laturiin, laittoi ankkurin kiinni porakoneeseen ja viilasi alkuperäisiä loppuunkuluneita liukurenkaita kunnes sai istutettua niiden päälle vesijohtokupariputkesta tehdyt holkit lämpösovitteella. Hyvin toimi melkein 100tkm..
Oma laturi tuli vaihdettua ja taas kaikki ok. Varaosalaturin olin korjannut vähän toisenlaisilla menetelmillä:
-Motonetista saa noita kontaktirenktaita ja roottorin laakereita
-Vanhat renkaat otin irti varovasti kuumailmapuhallinta ja meisselin vartta käyttäen.
-Uusien renkaiden paikalleen saaminen oli hankalaa. Kuumailmapuhallin helpottaa.
Sorvi:
-Laturi itsessään toimii hyvänä sorvina. Vanhaan hiilenpidikkeeseen saa rakennettua hyvät työstimet. hiilen pidikkeen perään voi tehdä pultista ja kahdesta mutterista säädön molemmille työstimille. Työstimien päässä käyin vesihiomapaperia. Laturia voi sitten pyörittää omista hihnapyöristä joko käsin tai sähkömoottorilla (itse käytin lennokin sähkömoottoria alennusvaihteella)
On kuitenkin aika työlästä ja aikaavievää. Voi olla, että paremmin tuntipalkoille pääsee viemällä laturi vaihtolaitteena motonettiin tai sitten autosähköliikkeeseen korjattavaksi. Tämän nyt rikkonaiseksi jääneen laturin ehkä korjaan jos jaksan, mutta ei tuota kiireessä mielellään tee. Rikkonaisessa laturissa oli näköjään kontaktirengas loppunut ja palanut puolen kehän alueelta.
Tänään kävin sitten parkkiksella ja purkasin tuon laturin sieltä. Sopiva sääkin oli-vähän vettä tuli selkään.
ja aika tiukasti se tulee sieltä lämmityshanalle menevien letkujen välistä ulos-en viitsinyt ottaa niitä irti ja taas päästää kallista nestettä asfalttille..
hauska oli se, että en oikein ollut varma, minkä firman laturi mulla on-kuin ulkokuressa ei ollut mitään kylttiä. Kun takakannen otin irti, niin siellähän se Robert Boschin nimimerkki komeilii. Liukurenkaat ei kyllä ollut mun mielestä huonokuntoiset-jospa sitten ne diodit.huomenna yritän löytää jonkun korjaajan-en viitsi niitä itse otta irti