Startin irrotus
Startin irrotus
Terve.
Startti Saabissani temppuili pitkään (vuosia) naksahtelemalla silloin tällöin ilman startin pyörittämistä ja nyt ei enää edes naksahda avainta käännettäessä. Tarkoitus olisi vaihtaa purkuautosta irroitettu startti 900i vm. 1984:ään. Mitenköhän homma sujuu? Mieluiten tarkkaan vaihe vaiheelta, jos kokemusta ko. mallin startin vaihdosta löytyy.
Autossa siis startti jemmassa pakosarjan alla ja pirun ahtaan näköistä on..
Kiitti.
Startti Saabissani temppuili pitkään (vuosia) naksahtelemalla silloin tällöin ilman startin pyörittämistä ja nyt ei enää edes naksahda avainta käännettäessä. Tarkoitus olisi vaihtaa purkuautosta irroitettu startti 900i vm. 1984:ään. Mitenköhän homma sujuu? Mieluiten tarkkaan vaihe vaiheelta, jos kokemusta ko. mallin startin vaihdosta löytyy.
Autossa siis startti jemmassa pakosarjan alla ja pirun ahtaan näköistä on..
Kiitti.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9284#19284
Ennen isompia operaatioita kannattanee varmistaa, että jarrutehostimen luota imusarjan ja termostaattikotelon alta starttimoottorin taakse menevä johtosarja on kunnossa - jospa vika onkin johdoissa.
Voit myös kokeilla antaa starttimoottorin herätejohtoliittimeen herätettä suoraan akulta.
Akulta runkoon menevän maadoitusjohtimen kunto kannattaa tarkistaa ja kontaktit puhdistaa.
Ennen isompia operaatioita kannattanee varmistaa, että jarrutehostimen luota imusarjan ja termostaattikotelon alta starttimoottorin taakse menevä johtosarja on kunnossa - jospa vika onkin johdoissa.
Voit myös kokeilla antaa starttimoottorin herätejohtoliittimeen herätettä suoraan akulta.
Akulta runkoon menevän maadoitusjohtimen kunto kannattaa tarkistaa ja kontaktit puhdistaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
En tuonne ikuvanhaan topickiin jaksanut enää kommentoida. Samoilla linjoilla JUS:n kanssa. Ne startille menevät piuhat osaa olla aika huonossakin kunnossa näissä vanhuksissa. Niiden kunto ekana. Mitä tulee noihin kommentteihin koneen nostoista jne, niin ihmettelin vaan moisia manööverejä. Ite irroitin ja asensin 99:iin (vaparikone) startin ilman mitään tunkkailuita tai muita vempaimia. Akun nostin sentäs pois tieltä. Se lämpösuojakilpi kannattaa ruuvata startista irti, niin silloin startti sopii tulemaan pois pakosarjan takaa paikkoja rikkomatta. Samoin kilpi asennetaan tietysti viimeisenä kootessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jaa-a. Olipahan karmea homma ja jäi vielä valon puutteen ja rivakoiden sadekuurojen vuoksi kasausvaiheeseen. Minulla hommaa vaikeutti ohjaustehostin, joka ikävästi tiellä. Loppujen lopuksi sain irrottaa pakosarjasta pytyt 2 ja 3. Yritin turhaan saada startin pultteja ja muttereita auki pakosarja paikallaan ja tunteja ja halpoja hylsyjä ja lenkkiavaimia tuhraantui.
Pakosarjan irrotuksen jälkeen tuli kipeästi tarvittavaa lisätilaa ja jos olisin arvannut tämän ennakkoon olisin alkanut purkamaan sitä heti. Ongelmia tuotti nimittäin julmetun tiukassa olleet pultit (10mm ja 13mm) startin peräosaa tukevassa kehyksessä. Pakosarjan pultit olivat myös todella tiukassa, mutta tilaa oli eri lailla vääntää. Muutama pultti huusi pitkää hylsyä ja eihän niitä tietenkään löydy pakista..
Minä kyllä väitän, että ainakaan minun mallissa ei startti heittämällä tule mistään kolosta ilman pakosarjan tai moottorin kiinnikkeiden irrotusta ja tunkkausta. Tässäkin tapauksessa sai riuhtoa ja runnoa ennen kuin irti sain.
Huomiseksi tai joksikin muuksi hyväksi katsomakseni päiväksi jäi aimo läjä tavaraa auton penkille. Saa nähdä kuinka paljon jää kasauksen jälkeen ylikin.
TODELLA likainen homma kertakaikkiaan. Kädet kyynärpäiden yläpuolelle asti paksussa rasvassa ja ei lähtenyt kaikki edes kovalla mattoharjalla suihkussa jynssätessä. Olisipa rahaa aina viedä auto suoraan korjaamolle. Nyt jos vika on jossain muualla tai varaosastartti hajalla, niin...

Minä kyllä väitän, että ainakaan minun mallissa ei startti heittämällä tule mistään kolosta ilman pakosarjan tai moottorin kiinnikkeiden irrotusta ja tunkkausta. Tässäkin tapauksessa sai riuhtoa ja runnoa ennen kuin irti sain.
Huomiseksi tai joksikin muuksi hyväksi katsomakseni päiväksi jäi aimo läjä tavaraa auton penkille. Saa nähdä kuinka paljon jää kasauksen jälkeen ylikin.

TODELLA likainen homma kertakaikkiaan. Kädet kyynärpäiden yläpuolelle asti paksussa rasvassa ja ei lähtenyt kaikki edes kovalla mattoharjalla suihkussa jynssätessä. Olisipa rahaa aina viedä auto suoraan korjaamolle. Nyt jos vika on jossain muualla tai varaosastartti hajalla, niin...
Se miun potilas oli 99GL vuosimallia -83. Siitä se tuli ja meni viemällä starttia eteenpäin ja siitä syylärin ja pakosarjan välistä vaan nostin poikkeen. Ei siellä liikaa tilaa ollut, mutta kyllä se siitä sopi kulkemaan ilman sitä suojapeltiä. Suojapeltihän oli vain ruuvilla ja perässä olevan korvakon mutterin alla kiinni. H-moottori siinäkin vehkeessä on (ja silloin oli vielä ihan originaali valurautainen pakosarja). Mikä lie ollut automalli, johon teit hommaa? edit: olihan se mallikin tuolla ylhäällä mainittu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01



Saakohan noita johtoja mistään valmiina vai teenkö liitokset kuta kuinkin ehjän näköisiin kohtiin imusarjan paikkeille? Virtapiuhaa (paksuin) ei varmaankaan tarvitse uusia, koska se näyttää jollain lailla siedettävältä?

Meneehän ne vapaat näinkin.
Vielä olisi pyyntö: voisiko joku napata kuvan, jos kamera vaan mahtuu, solenoidille menevistä kaapeleista. Kun irrotin johtoja en huomannut sokkona katsoa, missä oli kiinni toinen isompi liitin (suunnilleen yhtä paksu kuin virtapiuha). Tulee jostain muualta kuin imusarjan ja termostaatin alitse sukan sisällä menevä kolmen johdon nippu. Molempien abikojen paikat on kyllä selvillä (paksumpi = taempi). 

Tarkoitatko punaista akun plusjohtoa? Plusjohto tulee kiinni samaan napaan solenoidin perässä mihin se harmaa virtapiuha siinä kolmen johdon johtosarjassa.Pertsa kirjoitti:missä oli kiinni toinen isompi liitin
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt alkaa olla pinna jo kireällä ja paalituomio lähellä. Ei auttanut johtojen vaihtokaan. Laitoin johdot ja akun kiinni - ei pyöritä starttia ei edes naksahda. Sitten rupesin tarkastelemaan liittimiä ja johtojen kiinnityksiä ja aloin kiristämään laturiin menevää piuhaa. Jakoavain osui johonkin ja antoi kunnon räsähdyksen kipinäsuihkun kera. Sytytysvirta pois päältä koko ajan
Osaako joku sanoa mistä vikaa etsiä? Virtalukon pohja vai mikä?

Et sitten ennen startin irrottamista kokeillut antaa startin lattaliittimeen herätejännitettä siitä viereisestä navasta tai akulta? Sillä olisi poissuljettu virtalukkovika. Voi tuon testin tehdä vieläkin, pitäisi pyörittää virtalukon asennosta riippumatta - vaihde tieteysti vapaalla yms turvatoimet.
Akulta tulee paksu johto startille ja startilta paksu johto laturille. Jos yhdistät laturin navan jakoavaimella moottorin runkoon, paksua johtoa pitkin mahtuu tulemaan aika paljon virtaa ja kipinät sen mukaan...
Joko tarkistit akun maadoituksen koriin ja moottoriin? Auttaako jos kytket apukäynnistyskaapelin akun miinusnavan ja moottorin nostokorvakkeen välille?
Akulta tulee paksu johto startille ja startilta paksu johto laturille. Jos yhdistät laturin navan jakoavaimella moottorin runkoon, paksua johtoa pitkin mahtuu tulemaan aika paljon virtaa ja kipinät sen mukaan...
Joko tarkistit akun maadoituksen koriin ja moottoriin? Auttaako jos kytket apukäynnistyskaapelin akun miinusnavan ja moottorin nostokorvakkeen välille?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Taas on touhuttu pellin alla ja nyt hörähti auto käyntiin.
Tarkistetut kohteet:
Akun maakaapeli karmeassa kunnossa. Kauttaaltaan vihreä hapettumisen seurauksesta. Voisi uusia lähiaikoina, mutta nyt tyydyin ottamaan kokonaan irti ja hankaamaan karkealla hiekkapaperilla CRC:n avustuksella ja kiillotin vielä kiinnityskohdat koriin ja moottoriin. Tulos: ei auttanut ongelmaan.
Sitten avasin virtalukon pohjan esiin ja virtakynän avulla totesin, että virrantulo startille menevälle kaapelille pätki kovasti. Vaihdoin virtalukon pohjan toimivaksi tiedettyyn ja se tuntui tepsivän. Ensin tosin naksahti muutaman kerran mutta lähti käyntiin yli 10 kertaa ensimmäisellä. Mistä lie johtuu?
Vielä jäi hommaksi saada pakosarja tiiviiksi. Saa nähdä joudunko ostamaan uudet tiivisteet, sillä tuntui vuotavan ihan jonkin verran. En pysty varmaksi sanomaan menivätkö tiivisteet samoin päin kuin aikaisemmin ja luulisi, että tiiviys ei ole irroituksen jälkeen mitenkään taattua.
Pitää seurata vieläkö vika jatkuu ja joutuuko alkamaan vaihtaa enemmänkin kaapeleita, koska luulisi niistä sen vian sitten löytyvän.
Kiitos auttaneille.
Tarkistetut kohteet:
Akun maakaapeli karmeassa kunnossa. Kauttaaltaan vihreä hapettumisen seurauksesta. Voisi uusia lähiaikoina, mutta nyt tyydyin ottamaan kokonaan irti ja hankaamaan karkealla hiekkapaperilla CRC:n avustuksella ja kiillotin vielä kiinnityskohdat koriin ja moottoriin. Tulos: ei auttanut ongelmaan.
Sitten avasin virtalukon pohjan esiin ja virtakynän avulla totesin, että virrantulo startille menevälle kaapelille pätki kovasti. Vaihdoin virtalukon pohjan toimivaksi tiedettyyn ja se tuntui tepsivän. Ensin tosin naksahti muutaman kerran mutta lähti käyntiin yli 10 kertaa ensimmäisellä. Mistä lie johtuu?

Vielä jäi hommaksi saada pakosarja tiiviiksi. Saa nähdä joudunko ostamaan uudet tiivisteet, sillä tuntui vuotavan ihan jonkin verran. En pysty varmaksi sanomaan menivätkö tiivisteet samoin päin kuin aikaisemmin ja luulisi, että tiiviys ei ole irroituksen jälkeen mitenkään taattua.
Pitää seurata vieläkö vika jatkuu ja joutuuko alkamaan vaihtaa enemmänkin kaapeleita, koska luulisi niistä sen vian sitten löytyvän.
Kiitos auttaneille.
maakaapeli osaa tehdä jo paljon pahaa. Ne punoskaapelit on kyllä ihan syvältä poikittain. Kosteus pääsee kaapelin säikeiden väliin ja hapattaa kaapelit vihreeks soossiksi. 900:aan tuli kait jossain vaiheessa paremmat maakaapelit. Ne ei mahda edes kypsyä hirmu herkästi, kun on kunnon puristusliitokset ja kumikuori päällä. Teettäisin jossakin autosähköalan liikkeessä sellaisen akkukaapelin, millainen on 900:ssa, eli akkukenkään tulee kaksi kaapelia. Paksumpi menee moottoriin ja ohuempi korin maapisteeseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01