Ohjaustehostin mistä vuosimallista alkaen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Puppe
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 22:45

Ohjaustehostin mistä vuosimallista alkaen?

Viesti Kirjoittaja Puppe »

Eli mistä vuosimallista alkaen on ollut ohjaustehostin ns. vakiokamppeena 900i mallissa? Onko se ollut aikaisemmin lisävaruste tms?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minulla on sellainen muistikuva, että 900i malleissa olisi ohjaustehostin ollut vakiovaruste. Ei ainakaan tule mieleen että olisin nähnyt yhtäkään ilman tehostinta. Turboissahan tuo on ainakin ollut vakiona jo mallin esittelystä lähtien.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Puppe
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 22:45

Viesti Kirjoittaja Puppe »

hmm... no sitten... etin tässä nimittäin toimivaa mustaa 900i mallia :)
Noissa ei kaikissa myynti-ilmoissa näytä olevan ilmotettu ainakaan ohjaustehostinta.. sillä aloin miettimään.
Onko 370 000 ajattu 900i saabbi yleensä jo kaput? Moottorin puolesta lähinnä meinaan...
Mimmosia tyyppivikoja noissa on? jota pitäs ottaa huomioon ku meen hakeen autoa?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eli olisko tehostin sitten tullut ruiskusatkun vakiovarusteeksi 85? isällä on 84 vuoden ruiskusatku, vielä silloisella merkinnällä GLi ja siinä ei ole tehostinta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

16-venttiilisessä ruiskussa (900i16), joka tuli Suomessa myyntiin mallivuodelle 1989, on aina ollut ohjaustehostin vakiona.

8-venttiiliseen ruiskuun (900i) se tuli vakiovarusteeksi tosi myöhään, joko 1988 tai 1989 mallivuodelle. Sekä tehdasasennettuna lisävarusteena että jälkiasennuksenakin tehostin on ollut suosittu, mikä aiheuttaa niiden yleisyyden aikaisemmissakin vuosimalleissa.

Meillä on ollut uutena pronssinvärinen '87 900i, jossa ei ollut tehostinta. Puhetta oli ollut, mutta (myyjän?) kömmähdyksestä se jäi ruksaamatta lisävarustelistalta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mallivuonna -88 ei ollut ainakaan vakiovaruste, 2 sellaista ollut ilman tehostinta.
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Tri-Lo kirjoitti:Mallivuonna -88 ei ollut ainakaan vakiovaruste, 2 sellaista ollut ilman tehostinta.
Mun ruiskusatkuista -86:ssa oli tehostin ja -88:ssa ei ollut. Kaikissa näkemissäni 16-venttiilisistä se on löytynyt, tosin yhtään sellaista en ole omistanut.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Puppe
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 22:45

Viesti Kirjoittaja Puppe »

Onko toi tehostin nyt ihan pakko olla? raskas auto niin tuntuma taitaa olla ku rekka ilman tehostinta..:?
Eikös sen tehostimen voi asentaa itsekkin? kai siellä paikat on josse lisävarusteena on ollu saatavilla... noita tehostimia luulis saavan puoli ilman?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ehdottomasti tehostimella varustettu, jos on varaa valita. Tietysti jos punttitreeniä kaipaa, niin käyhän se Saabin vääntäminenkin sellaisesta... Kunnostettu hammastanko maksaa noin 500 euroa ja pumppu ja letkut tarvitaan lisäksi. Käytetyt on usein paskana, vuotavat öljyä joka välistä ja on erinomaisen ihana homma vaihtaa tuo hammastanko autoon, jos kone on paikallaan :D

Eski
Puppe
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 22:45

Viesti Kirjoittaja Puppe »

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=870209

Tommonen ois myynnissä tässä lähellä.. Siinä ei oo tehostinta :\
Haluaisin just mustan saabin... Sairaus kai kyseessä ainakin kaikkien tuttujen mielestä....


Pitänee sitte ootella että tulee vastaan auto jossa tehostin on tms...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ihan vakavasti, ajettuani muutaman kuukauden tehostamattomalla og:llä rupesin tykkäämään siitä. :) Siinähän pääsee vasta aitoon tuntumaan käsiksi..! Opin arvostamaan og:ta ja sen käyttäytymistä ihan eri tavalla, vaikka aikamoinen tikku olenkin. :D En itseasiassa kaipaa sitä enää, paitsi jos kaupungissa joutuu paljon pyörimään. Muuta ajoa varten tekisi melkein mieli nyppiä hihna irti. :lol:

(EDIT: jokainen satkumies(tai nainen) joka ei ole tehostamattomalla koskaan ajanut, olisi joskus päästävä sellaisella mutkaista tietä pitkin nautiskelemaan. Oppisi varmasti omaakin arvostamaan enemmän. :wink: )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kyllähän tuo tehostin on kaupungissa omiaan, mutta maantiellä ei sitä juuri tarvitse. Toisaalta maantiellä pystyy väistämään nopeemmin tehostimen kanssa, jos tarve.
Viimeksi muokannut himmee, Ke Elo 16, 2006 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Lähinnä kaupunkipaikoituksessa sen huomaa, onko tehostinta vai ei. Tuota mainitsemaani '87-mallista luultiin meillä alkuun viikkojen ajan tehostetuksi, kun sellainen puhe oli ollut ja kun ajo oli lähinnä maantiellä ja maaseutumaisessa taajamassa sompailua. Vakiorengaskoko taisi tuohon aikaan olla 175/70R15; 205-nakeilla tuntuma olisi varmasti ollut toinen :)

Eikä tuo tehostamaton ole kaupunkipaikoituksessakaan terveelle normaalikokoiselle aikuiselle erityisen raskas. Ja heikkokätinenkin pärjää, kun osaa tekniikan: älä väännä väkisin auton ollessa paikallaan, auton pienikin liike eteen tai taakse keventää ohjausta huomattavasti.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ollut ennen meidänkään 900i -88:ssä tehostinta. Ite hommasin purkaamolta ja hyvin on pelittänyt ja liemet pysyneet sisällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eipä kyllä tehostimellakaan saisi paikallaan koskaan rattia kääntää. Turhan kova rasite.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin