Ruosteenpoistelun hinta?
Ruosteenpoistelun hinta?
Eli mitä hinta-arvioita heittäisitte jos laittais ässän vetarintunnelit huolella kuntoon. Molemmat ovat aika pahasti ruostuneet. Ja ovien alareunat siinä samalla. Mitä työ suunnilleen maksaisi jollai ammattimiehellä? Vai löysyiskö täältä joku joka tekis hyvää jälkeä? Samallahan siinä sitte tietysti laittaa iskarit/jouset ja jarrutkin kuntoon ja vasta 180 00 km ajetulla ässällä olis taas monet sadat tuhannet onnelliset kilometrit edessä... Harmittaa noi ruosteet, kun on noin vähän ajetussa päässy niin huonoon jamaan.
Ruosteenpoiston hinta
Ammattimiesten tupakka ja kahvi ovat sen verran hinnoissaan että epämääräisimmille hitsaustöillekin tuppaa tulemaan hintaa... Mutta oman ässän vetarintunneleiden ja kuskin jalkatilan/pohjan hitsaukselle sekä takaiskunvaimentimien vaihdolle (ilman iskareita) kertyi hintaa 210 € viime keväänä. Vetarin tunneleiden kohdalla tilanne oli se, että korjaajan mielestä helpompi/halvempi vaihtoehto olisi ollut ostaa Motonetistä valmiit korjauspalat ja pistää ne kiinni vanhan paskan rälläköinnin jälkeen. Ei olisi mennyt sitä tupakkia ja kahvia niin paljon.
Eli Sinunkin kohdalla edullisin vaihtoehto on varmaan ostaa peltien korjauspalikat etukäteen ja mennä niiden kanssa korjaamolle ja pyytää liimaamaan ne kiinni. Yleensä sanoen itsetehdyn työn määrä ja hinta sekä vitutus ja onnistumisen autuus korreloivat suoraan käytettävissä olevien työkalujen, työtilan ja peukalon kiinnityksen kanssa.
Jarruosat (satulat/laikat/palat/neste) voit yrittää rempata itse, työ on sitä helpompi mitä enemmän vaihdat uutta. Vanhat iskarit poistuvat useimmiten rälläköimällä yläpäät pois, joten ne on usein helpompi vaihtaa korjaamolla.
Niin ja se firma jossa itse korjautin ässäni on korjaamo ja hitsaus J.Järventausta Lempäälässä (Hakkarin Nesteellä) , puh 0400 834888.
Asialline kaveri joka omaa itsekin Saabi-taustan ja tuntee mallit. Ja lupasi laskea klubi-jäsenille klubihinnan. Eikä tämäollut maksettu mainos
Eli Sinunkin kohdalla edullisin vaihtoehto on varmaan ostaa peltien korjauspalikat etukäteen ja mennä niiden kanssa korjaamolle ja pyytää liimaamaan ne kiinni. Yleensä sanoen itsetehdyn työn määrä ja hinta sekä vitutus ja onnistumisen autuus korreloivat suoraan käytettävissä olevien työkalujen, työtilan ja peukalon kiinnityksen kanssa.
Jarruosat (satulat/laikat/palat/neste) voit yrittää rempata itse, työ on sitä helpompi mitä enemmän vaihdat uutta. Vanhat iskarit poistuvat useimmiten rälläköimällä yläpäät pois, joten ne on usein helpompi vaihtaa korjaamolla.
Niin ja se firma jossa itse korjautin ässäni on korjaamo ja hitsaus J.Järventausta Lempäälässä (Hakkarin Nesteellä) , puh 0400 834888.
Asialline kaveri joka omaa itsekin Saabi-taustan ja tuntee mallit. Ja lupasi laskea klubi-jäsenille klubihinnan. Eikä tämäollut maksettu mainos
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Ruosteenpoiston hinta
Aika halvan oloinen hinta, tosin paljon riippuu aina työn laadusta ja tekijän sutjakkuudesta, ja tuossa ei täysin uusia tunneleita pantu.otto kirjoitti:Ammattimiesten tupakka ja kahvi ovat sen verran hinnoissaan että epämääräisimmille hitsaustöillekin tuppaa tulemaan hintaa... Mutta oman ässän vetarintunneleiden ja kuskin jalkatilan/pohjan hitsaukselle sekä takaiskunvaimentimien vaihdolle (ilman iskareita) kertyi hintaa 210 € viime keväänä. Vetarin tunneleiden kohdalla tilanne oli se, että korjaajan mielestä helpompi/halvempi vaihtoehto olisi ollut ostaa Motonetistä valmiit korjauspalat ja pistää ne kiinni vanhan paskan rälläköinnin jälkeen.
Amatööri pähkäilee huonommalla kokemuksella ja huonommilla työkaluilla 2---3 kertaisen ajan kuin parhaat ammattilaiset.
Siihen väliin sitten mahtuu puoliammattilaisia yms.
ilmeisesti tuossa on mennyt jotain 6--8 timmee , veloitus lienee esim. 40 per timme.
Minä olisin arvannut varman päälle 8 tuntia pelkät uudet tunnelit, ilman pintakäsittelyjä yms oheisduuneja.
Mutta kun kysyy tarjouksen/ kustannusarvion ja näyttää työn ja kysyy kannan , eli pannaanko kokonaan uudet vai ei , siinä se.
Ilman nosturia olevalle puoskarille en veisi mitään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Joo, miehän tossa viimevuonna tein tommosen urakan http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572 oman 900i:n kanssa. Nyt pitäis sitten hitsata sitä vasenta puoltakin. Pakkohan se vasen puoli on hitsata läjään, kun tuo oikea tuli tehtyä niin antaumuksella... En ole mielestäni äkkinäinen enää hitsaushommissa, mutta sain kuitenkin palamaan 20tuntia yhteen puoleen. Jos joku tekee tunnelit vimosen päälle molemmille puolille alle 400eurolla, niin pitäisin edullisena hintana. Mie en ainaskaan hitsaisi kenellekkään vielä noin halvalla. Senverta ikävää hommaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Noin kaunista jälkee ku joku tekis meikälaisenki ässään ni vois olla todella tyytyväinen... Ei mulla kyllä taida vielä ihan noin huonossa kunnossa ne olla, mutta jos niitä alkais tekemään niin kerralla sitten niin hyvä että kestää auton lopunajan..Mertmi kirjoitti:Joo, miehän tossa viimevuonna tein tommosen urakan http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572 oman 900i:n kanssa. Nyt pitäis sitten hitsata sitä vasenta puoltakin. Pakkohan se vasen puoli on hitsata läjään, kun tuo oikea tuli tehtyä niin antaumuksella... En ole mielestäni äkkinäinen enää hitsaushommissa, mutta sain kuitenkin palamaan 20tuntia yhteen puoleen. Jos joku tekee tunnelit vimosen päälle molemmille puolille alle 400eurolla, niin pitäisin edullisena hintana. Mie en ainaskaan hitsaisi kenellekkään vielä noin halvalla. Senverta ikävää hommaa.
Noin hyvin tehtyä korjausta et tule saamaan siedettävään hintaan.Suurin osa pajoista lyö kylmästi paskan päälle laput ja tiikerimassaa päälle. Tuo remontti on jo aika mittava mitä kuvailit,ja jo varaosille kertyy hintaa reilusti.Puhutaan noin tuhannesta eurosta ylöspäin varaosineen siis kunnolla tehtynä neljä ovea(?) molemmat tunnelit,jarru ja iskariremppa.Iskareihin jos kaikki lyö uutta saa laskea jo 160->,jarrut kysymysmerkki kun et kertonut mitä vikaa,jos esim palat loppu niin ~80e,korjauspalat kaikkiin oviin ja tunneleihin ->satasia. Paha lähteä veikkaamaan kun ei ole kuvia. Otahan priivalla yhteyttä niin katotaan josko edes osan sais tehtyä ja vähän halvemmallarille kirjoitti:Noin kaunista jälkee ku joku tekis meikälaisenki ässään ni vois olla todella tyytyväinen... Ei mulla kyllä taida vielä ihan noin huonossa kunnossa ne olla, mutta jos niitä alkais tekemään niin kerralla sitten niin hyvä että kestää auton lopunajan..Mertmi kirjoitti:Joo, miehän tossa viimevuonna tein tommosen urakan http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28572 oman 900i:n kanssa. Nyt pitäis sitten hitsata sitä vasenta puoltakin. Pakkohan se vasen puoli on hitsata läjään, kun tuo oikea tuli tehtyä niin antaumuksella... En ole mielestäni äkkinäinen enää hitsaushommissa, mutta sain kuitenkin palamaan 20tuntia yhteen puoleen. Jos joku tekee tunnelit vimosen päälle molemmille puolille alle 400eurolla, niin pitäisin edullisena hintana. Mie en ainaskaan hitsaisi kenellekkään vielä noin halvalla. Senverta ikävää hommaa.
Autosta saa yleensä aina sen hinnan, minkä arvoinen se on. Valitettava totuus vain on se, että noin vanha auto ei oikeasti ole rahallisesti juuri minkään arvoinen, mikäli siinä on akuuttia korjaustarvetta. Jotta tuollainen kannattaisi TI-miehenkään ostaa, sen on oltava vastaavaa kunnossa olevaa ainakin sen muutaman satasen halvempi, jotta hommaan ryhtymisessä olisi mitään järkeä ja korjaamalla pääsisi edes jonkinlaisille tuntipalkoille kalliimman ja ehjän ostoon verrattuna. Ja kun niitä kohtuukuntoisiakin saa jo melko edullisesti, niin laittoa kaipaavan reaalihinnaksi ei kovin suuria summia voi jäädä.rille kirjoitti:juunojoono...
Eiköhän se sitte oo helpoin vaan myydä paska halvalla pois...
Harmittaa vaanku on mittarissa vasta 178 tkm.... Ja siitä ei mitenkää sitä hintaa saa minkä arvonen se olis...
(Eikä sillä, ymmärrän mainioisti, että harmittaa halvalla luopua autosta, jonka tietää monilta osin hyväksi ja jossa olisi vielä reilusti kilometrejä jäljellä. Rahallinen arvo ei vain ikinä vastaa tunnearvoa tai ns. "käyttöarvoa", se on raaka fakta.)
#1970
pojat jauhaa asiaa, vihreät rakastuu omiinsa, reaallinen arvostelu siinä hämärtyy.
vanhoihin ruostepesiin ei kandee rahalla teettää mitään muuta kuin se mikä on katsarin kanssa pakko ja jos itse jotain turvallisuusjuttua sitten huomaa niin sen. Harrastajat ovat sitten eri asia ja jos itse voi tehdä ja nyrkit syyhyy haasteisiin, niin mikäettei.
Vanha on vanha, siinä 15---20 vuoden korvilla alkaa ns. jatkoaika ( saattoaika), riippuen millaisessa suolakylvyssä se saapas on ikänsä ollut ja onko lisämassauksia tehty.
näin se on.
Ajaa vaan raakasti halvalla ja kovettaa luonnetta, pistää säännöllisesti fyffee jemmaan uuteen pari vuotta, vot, sillä jo pääsee hyvään vanhaan kiinni kun vaan osaa tehdä hyvät kaupat.
mitään jousileikkejä yms tuunausta ei kandee ruostepesiin rahalla teettää.
Mut jos ny oot vieterit jo ostanu niin sanoisin jotta kysy merkkiliikkeestä tai sitten sovi tällä palstalla kavereiden kanssa. satkun etuvieterit on niin ikioma konstruktio, jotta kaikenmaailman viripuristimilla menee tuntitolkulla aikaa, myös nurkkakorjaamoissa, jos ne hölmöyttään ko. homman ottaa hoitaakseen.
Ko. hommaan nimenomaan tehdyillä puristimilla vieterien vaihto menee puolessa tunnissa molemmille puolille, eli älä maksa tyhjästä.
vanhoihin ruostepesiin ei kandee rahalla teettää mitään muuta kuin se mikä on katsarin kanssa pakko ja jos itse jotain turvallisuusjuttua sitten huomaa niin sen. Harrastajat ovat sitten eri asia ja jos itse voi tehdä ja nyrkit syyhyy haasteisiin, niin mikäettei.
Vanha on vanha, siinä 15---20 vuoden korvilla alkaa ns. jatkoaika ( saattoaika), riippuen millaisessa suolakylvyssä se saapas on ikänsä ollut ja onko lisämassauksia tehty.
näin se on.
Ajaa vaan raakasti halvalla ja kovettaa luonnetta, pistää säännöllisesti fyffee jemmaan uuteen pari vuotta, vot, sillä jo pääsee hyvään vanhaan kiinni kun vaan osaa tehdä hyvät kaupat.
mitään jousileikkejä yms tuunausta ei kandee ruostepesiin rahalla teettää.
Mut jos ny oot vieterit jo ostanu niin sanoisin jotta kysy merkkiliikkeestä tai sitten sovi tällä palstalla kavereiden kanssa. satkun etuvieterit on niin ikioma konstruktio, jotta kaikenmaailman viripuristimilla menee tuntitolkulla aikaa, myös nurkkakorjaamoissa, jos ne hölmöyttään ko. homman ottaa hoitaakseen.
Ko. hommaan nimenomaan tehdyillä puristimilla vieterien vaihto menee puolessa tunnissa molemmille puolille, eli älä maksa tyhjästä.
Viimeksi muokannut stara, Pe Elo 18, 2006 13:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ikävän turvattoman epäkeskeiseksi ne jäävät ja pitää sieltä ylhäältä vääntää. MUTTA:himmee kirjoitti:Vieterin vaihtoon per puoli menee noin tunti biltema puristimilla. Toki takutakkin saa, mutta ei kukaan pakota.
minä laikkasin sen karan irti, niin että jäi jotain 3--4 mm kantapäätä ja hitsasin sen irtopalan ruuvin toiseen päähän. VOT, jo alkoi pelittää, saa puristimet melkein keskeisesti kiinni ja pääsee räikällä tai pulttikoneella alapäästä kiertämään.
Tolla konstilla varmaan tuntiin laittaa molemmat puolet.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kiitos taas kommenteista...
En oo vielä ostanu mitään osia, enkä ilmeisesti ostakkaan... Myyn ässän pois nyt tai viimesitään tammikuuhun menessä ku ei viitti sitä armeja aikaa seisottaa turhaa...
Kiitos nyt kaikista neuvoista ja vinkeistä mutta päätös tuli nyt tehtyä että en ala sille mitään kummallisempaa tekemään.
En oo vielä ostanu mitään osia, enkä ilmeisesti ostakkaan... Myyn ässän pois nyt tai viimesitään tammikuuhun menessä ku ei viitti sitä armeja aikaa seisottaa turhaa...
Kiitos nyt kaikista neuvoista ja vinkeistä mutta päätös tuli nyt tehtyä että en ala sille mitään kummallisempaa tekemään.
vaikka auto olisi vanha (omani 22v.), mielestäni korjauttamisen vaakakupissa painavat:stara kirjoitti: vanhoihin ruostepesiin ei kandee tehdä mitään muuta kuin se mikä on katsarin kanssa pakko ja jos itse jotain turvallisuusjuttua sitten huomaa niin sen.
*paljonko joudun maksamaan korjauttamisesta
*auton käyttöarvo minulle
jos minä käytän vain autoa maitokaupassa käymiseen, auton käyttöarvo on minulle vähäinen, ja ylläpito pysyisi siinä tapauksessa juuri staran mainistemalla tasolla.
omalla kohdallani kuitenkin todellisuus on sitä, että ajan + kolme tuhatta kilsaa kuukaudessa (joista suuri osa työmatkoja). käyttöarvo on siis harvinaisen suuri tuon ikäiselle autolle.
viimeisen kuluneen 10kk aikana autosta on korjautettu:
-kolme uutta ovenhelmaa
-uusitun vetoakselin tunnelin kuskin puolelle
-uudet jarrulevyt + palat joka kulmaan
-toimiva moottori-vaihteistopaketti
-bensapumppu
-1kpl pyöränlaakeri
näitä en tietenkään ole teettänyt "alan firmassa", mutta ilmaistakaan se ei minulle ole ollut. eikä tuo auto koriltaan ole edes mikään helmi. vaikka investoinnit ylittää joka vuosi auton myyntiarvon, minulle se on sen arvoista. harmi toki syntyy jos joku täräyttää tuon lähes myyntiarvottoman autoni lunastuskuntoon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)