Ilmansuodin 900T16/900c

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Ilmansuodin 900T16/900c

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

onko ko. mallien ilmansuodattimissa merkittävää kokoeroa eli hengittääkö vaparin suodin (avarretulla kotelolla) riittävästi t16 moottorissa?

entäpä 16i ja t16, onko sama suodin ja kotelo?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ILMANSUODATIN SAAB 900 79--93
8-venttiiliset mallit:
900 79--89 (lieriö). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16-1774 4.54 ???
16-venttiiliset mallit:
900-Turbo16 2,0/2,3 85--93 (korkeus 23cm, Bosch-ruisku). . 16-9097 8.41 ???
900S-2,0 89--93 (Lucas-ruisku+matalapaineturbo, 15cm kork.) 16-1774 4.54 ???
900i 2,0-16 89--93 (korkeus 23cm, Bosch-ruisku). . . . . . 16-9097 8.41 ???
900i 2,1-16 91--93 (korkeus 10cm). . . . . . . . . . . . . 16-6893 9.25 ???


Tuosta moton listasta pystyy helposti vertaileen että mitkä on samoja.
Aika pitkällehän noilla vakiosuodattimilla on viritelty ja parantamalla sitä snorkkelii niin riittänee vielä pitemmälle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jouko Kuisman hienoilta projekti-sivuilta löytää kuvauksen siitä, miten ilmanottoa voi vieläkin viritellä.

http://www.netma.fi/jouko/saab/

-> Performance ja sieltä otsikko Air Inlet
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ilmeisesti bosch-ruiskulla vapari ja turbo sama suodin.
ei vaan ole tähän hätään koteloa, 8v kaasarin olisi.
mahtaako hengittää tarpeeksi?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

saabastelija kirjoitti:ilmeisesti bosch-ruiskulla vapari ja turbo sama suodin.
ei vaan ole tähän hätään koteloa, 8v kaasarin olisi.
mahtaako hengittää tarpeeksi?
Siis 16v boschruiskuilla on samat kotelot, sitten 8v kaasari ja ruisku ja 16v lucasruutalla on samat filtterit. Bosseisa siis huomattavasti isompi suodin syystä tai toisesta.
Aki Peltola #1132
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Aksu900 kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:ilmeisesti bosch-ruiskulla vapari ja turbo sama suodin.
ei vaan ole tähän hätään koteloa, 8v kaasarin olisi.
mahtaako hengittää tarpeeksi?
Siis 16v boschruiskuilla on samat kotelot, sitten 8v kaasari ja ruisku ja 16v lucasruutalla on samat filtterit. Bosseisa siis huomattavasti isompi suodin syystä tai toisesta.
no niinpäs onkin, vaparin 8v kotelo saa siis kelvata ainakin katsastusversioon.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

vapaavirtaus

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin tässä käväsin Hämeenlinnan Motonetissa ja sattumalta tarkastelin muitakin ilmansuodattimia.

Ainakin kaasari ja tuplakaasari-malleihin sais viriteltyä koteloimattomankin ilmansuodattimen eräästä Citroeniin, Peogeottiin ja Talbottiin tarkoitetusta suodattimesta.

Ei olis meinaan mitään muovikoteloa ympärillä.

Voin katsoa osanumeron myöhemmin.

Vaikka tiedä sitten virtaako tuo vapaammin ja ainakaan kovin kauaa. Mutta kaikkea sitä ihmismieli keksii kun joutoaikaa on.
SAAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie just rakentelin 99 turboon ilman ottoa, siten, että putsarikoteloon menee torvi lampun alta. kuva1 kuva2

Ideana, että kone tosiaan saa raitista ilmaa. Erona ainaskin huomasin, ettei nakuledi vilka niin ahkerasti, kuin aamulla. Tankissa 95E:tä, joten nakutus on ihan normaalia näissä välijäähdyttämättömissä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jos tekee reilumman reiän putsarikotelon kylkeen ja siitä putken maskin läheisyyteen, ongelmia kosteuden kanssa?
ajattelin kyllä vaan availla kylkiä kotelosta.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos sen kanavan tekee silleen, että vesi valuisi ainaskin suulta pois (itellä menee alaviistoon siitä alusta) niin kyllä ne loput vedet pääsee pois sitten sieltä ilmanputsarikotelon pohjassa olevista 3mm reijistä. Autoa pestessä sinne pystyykin tuhauttamaan vettä reippaasti, jos se torvi on ihan maskissa kiinni. Konehuoneessa on varsin lämmintä ainaskin näin kesäkelillä, että tuskinpa siitä kotelon reijittämisestä yltympäri on hyötyä. Luulisin, että suurempi etu saadaan viileästä ilmasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin