Aeron jarruista
Aeron jarruista
Aloin tekemään Aeroon jarruremonttia ja etujarruja purkaessani aloin ihmettelemään kun edessä ei olekaan jäähdytettyjä levyjä. Eikös kaikissa 16v malleissa pitäisi olla jäähdytetyt?
Kun koitin mallailla jäähdytettyä levyä paikalleen huomasin että eihän se sinne mahdu. Levy hankaa jarrukilpeen kiinni. Eli missä ero on? Onko pyörännapa erillainen? Jarrusatulahan kaikissa on ilmeisesti sama?
Pieni arvoitus on siis tuo jarruhomma. Olisikohan tuohon tehty halvan budjetin remontti ja asennettu jäähdyttämättömät laikat?
Kun koitin mallailla jäähdytettyä levyä paikalleen huomasin että eihän se sinne mahdu. Levy hankaa jarrukilpeen kiinni. Eli missä ero on? Onko pyörännapa erillainen? Jarrusatulahan kaikissa on ilmeisesti sama?
Pieni arvoitus on siis tuo jarruhomma. Olisikohan tuohon tehty halvan budjetin remontti ja asennettu jäähdyttämättömät laikat?
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Sinne kyllä saa jäähdytetyt levyt laitettua, joku klubilainen on kyseisen muutoksen varmasti tehnyt ja saattaapa löytyä foorumiltakin aiheesta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vanhalla jaolla ei ole ollut jäähdytettyjä levyjä vakiona ja tuo autosi on juuri siltä aikakaudelta, kun viistokeula ei tarkoittanutkaan automaattisesti uudempia jarruja. Eli löytyi 114,3 X 4 jakoa viistokeulastakin. Mutta tässä linkki keskusteluun, jossa mainitaan nuo jäähdytetyt levyt ja löytyy jopa linkki kuviin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jäähdytettyjä vanhan jaon jarruja on siis olemassa, ovat vaan kovin harvinaisia. Niitä löytyi tosiaan esim. ekoista jenkki-cabeista kun olivat vielä vanhalla jaolla. Noitahan on kutsuttu nimellä "S-tyypin jarrut/satulat". Vanhojen jarrujen jäähdytetyille levyille tarkoitetut satulat löysin tuosta firman naapurissa olevasta jarruosa-liikkeestä. Meni tehdastilaukseksi ja muutenkin vähän vaikea löytää kun noita runkoja ei ole tullut oikein takaisin tehtaalle.
(Tähän välin pitää taas mainita ettei Aero ole mitenkään muuten erikoismalli kuin muovien osalta IMO. Aerossa ei ole mitenkään Aero-spesifistä rautaa, samaa kama kelpaa kuin jarruihin kuin kaasarissakin ja moottoripuolelle kelpaa saman vuosimallin t16-osat.)
Eli jos jotakuta nyt kiinnostaa nuo satulat niin voi kahvipaussilla käydä kysymässä vieläkö noita tehtaalta saa. Hintaa oli viimeksi ~370e sis. runko+mäntä. Eli ei levyjä tai paloja mukana. Asennus ei ollut bolt-on. Tuomas on kirjoitellut asiaan liittyvissä ketjuissa mitä ko. toimenpide vaati.
(Tähän välin pitää taas mainita ettei Aero ole mitenkään muuten erikoismalli kuin muovien osalta IMO. Aerossa ei ole mitenkään Aero-spesifistä rautaa, samaa kama kelpaa kuin jarruihin kuin kaasarissakin ja moottoripuolelle kelpaa saman vuosimallin t16-osat.)
Eli jos jotakuta nyt kiinnostaa nuo satulat niin voi kahvipaussilla käydä kysymässä vieläkö noita tehtaalta saa. Hintaa oli viimeksi ~370e sis. runko+mäntä. Eli ei levyjä tai paloja mukana. Asennus ei ollut bolt-on. Tuomas on kirjoitellut asiaan liittyvissä ketjuissa mitä ko. toimenpide vaati.
Ihan mielenkiinnosta, miltä tehtaalta nuo tulee?f-19 kirjoitti:Meni tehdastilaukseksi ja muutenkin vähän vaikea löytää kun noita runkoja ei ole tullut oikein takaisin tehtaalle.
Eli jos jotakuta nyt kiinnostaa nuo satulat niin voi kahvipaussilla käydä kysymässä vieläkö noita tehtaalta saa. Hintaa oli viimeksi ~370e sis. runko+mäntä.
Budwegillä näyttäisi olevan listallaan tuo jäähdytetylle levylle oleva satula:
http://www.budweg.com/budwegweb/catalog ... p?key=6747
Huomaa disk thickness = 20mm, kun umpilaikka 12,7mm
Koivunen tuo budwegiä maahan ja budwegin aikaisemmassa luettelossa näkyi hinnat ja tuo s-tyypin satula oli halvempi kuin tavallinen...