Turbon tarkistaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Turbon tarkistaminen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Miten tarkistetaan turbon päittäisvälys? Tai ylipäätään miten käytettyä turboa voisi tarkistaa? Kyseessä on T8 -86, jos sillä on jotain vaikusta.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Helppoa:

otat turbiinin akselin päästä kiinni. Kokeilet heilutella akselia ylös alas (turbiinin halkaisijan suuntainen) ja sisään ja ulos (akselin suuntainen).

Tuo sisään ulos- välys on se tärkeämpi. Sitä ei saisi juurikaan olla, mutta ylös alas-välystä on aina, koska laakerit tiukentuvat vasta kun öljynpaineet painavat laakereiden väliin öljykerroksen.

Niin ja olisi hyvä katsoa että kaikki siivekkeet turbiineissa ovat paikallaan ja hyvässä kunnossa.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, kiitoksia selkeästä ohjeesta!

Vielä tyhmä kysymys: onnistuuhan tuo turbon ollessa autossa kiinni? Nää turbot kun on itselle aivan liian eksoottisia pelejä. :oops:
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Onnistuu jotenkin. Välykset voi tarkistaa ottamalla kompressoripuolen letkut irti ja silmäilemällä ja tunnustelemalla siipiä ja välyksiä.

Pakopuolen siipien tarkistaminen onkin sitten jo vähän isompi homma. Siinä pitäisi irroittaa se 90 asteen valupalikka turbosta mihin pakoputki yhdistyy. Voi olla aika kovaa kiinni ja takaisin pistäminen tiiviisti on vaikeaa.

Niin ja turbon pakopesän kunnon tarkistaminenkin halkeamien varalta olisi varmasti hyvä homma. Tosin vaikea juttu puhaltimen ollessa autossa kiinni. Pienellä fikkarilla ja peilillä voisi onnistua.

Öljynsyöntiä voi tarkistella tälläviisiin jos ahdin on autossa kiinni ja auto käyntikunnossa:

Auto käytetään normaalilämpöiseksi, annetaan käydä tyhjäkäynnillä 3-5 minuuttia ja sitten polkaistaan kaasua reippaasti. Jos putkesta tulee kunnon pilvi sinistä savua, niin ahdin tykkää öljystä. Tosin voi olla hankalaa näin talvella kun tahtoo muutenkin puskea höyryä ja muuta putkesta ulos kiitettävästi.

Ja tietysti se että ahdin ahtaa nätisti, ei takertele peruspaineille, ja ahtomittari ei hypi tasaisella vedolla kertoo jotain ahtimen kunnosta. Auton pitäisi alkaa ahtaminen 3000 kiekan tienoilla ja ahtomittarin pitäisi nousta helposti ja pysyä oranssin ja punaisen välillä täysillä ahdoilla.


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Teemu kirjoitti:Ok, kiitoksia selkeästä ohjeesta!

Vielä tyhmä kysymys: onnistuuhan tuo turbon ollessa autossa kiinni? Nää turbot kun on itselle aivan liian eksoottisia pelejä. :oops:
Onnistuu
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ja jos ahdin ei ole yltä päältä nokinen niin itellä ainakin oli sisäpuolelta katsottuna pieniä hius halkeemia muutama ja ne näky ulkoa päin ohuina mustina viivoina.

Nyt kun päästiin taas turbo aiheeseen niin pienenä sivu kysymyksenä: mistä saa niihin turbossa kiinni oleviin öljyletkuihin tiivisteitä?? vaiko kannaattaako ennemmin ite tehä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Vastaa Viestiin