Öljy tikku aukossa painetta?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Öljy tikku aukossa painetta?

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Moro, laitoin auton käyntiin ja ajattelin vetäistä ölytikun pois aukostaan, auto käynyt vähän kummallisesti. Pakoputkessa sellainen kummallinen tuprutus ääni. Mutta en saanutkaan tikkua ylös ja kun oikein kunnolla vetäsin niin tulihan se mutta sammui samantien. Kuuluuko näin olla? Saab on 900i -88. Saab 900 -87 ilma ruskua voi kyllä irroitta kone käydessä.
Kokeilin pytyistä paineet mittarilla ja kaikki näytti 12-13 välillä, saman verran jokaisessa, onko huolestuttavaa? Vielä siitä pakoputken tuprutuksesta että jos laittaa paperin aukolle niin lepahtaa silleen edestakaisin. Pelkään että onko pakoventtiili mennyt?
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

kuuluu sammua kun öljyntäyttökorkin irroittaa. Moottori on suljettu systeemi, ja kun avaat sinne reiän mistä se imaisee yhtäkkiä satamäärin ilmaa ohi ilmamassamittarin niin menee laihalle ja sammuu.

Tuohon pakoventtiilijuttuun en osaa paremmin sanoa mitään. Kuinka korkea tyhjäkäynti sulla on?

Onko mahdollista tehdä ohivuotomittaus?

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

ohivuotomittaus ei onnistu. Hyvä tietää että OK ölytikun tiukkuus. Kylmänä se käynistys on vähän herkkää. Kaasua ei saa painaa sitten yhtään, kiikun kaakun jaksaa käynistyä ja sitten voi pikkuhiljalleen antaa kaausa ja sitten käy tyhjä käynti muutamia sekunteja heiluen, mutta senjälkeen normaali pikkuisen alle 1000/rpm.
Mutta se lepatus ääni pakoputkesta???
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko seokset tsekattu joskus lähiaikoina?

Laiha seos kuullostaa vähän siltä, että ampuis putkeen koko ajan.
Toi on aika halpaa ja helppoo käydä näyttämäs jossain pajalla ja jos on mahdollisuus mennä katsastaan kolmen kuukauden sisään, niin saa samalla päästömittauksen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

hiphop kirjoitti:ohivuotomittaus ei onnistu. Hyvä tietää että OK ölytikun tiukkuus. Kylmänä se käynistys on vähän herkkää. Kaasua ei saa painaa sitten yhtään, kiikun kaakun jaksaa käynistyä ja sitten voi pikkuhiljalleen antaa kaausa ja sitten käy tyhjä käynti muutamia sekunteja heiluen, mutta senjälkeen normaali pikkuisen alle 1000/rpm.
Mutta se lepatus ääni pakoputkesta???
Onko ilmanputsari vaihdettu ajallaan. Jos se on tukossa, voi sekoittaa systeemiä sopivasti.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Veikkaus: Pakoventtiilin välys liian pieni vaikka venttiili ei ihan "kantaisikaan" ja vaikkei pakoventtiili olisikaan vielä vaurioitunut..

Näin minulla 8v turbossa oli ja venttiili ei ollut vioittunut vaikka sillä oli ajettu sellaisenaan ainakin 10tkm minun toimesta + sen mitä edellinen omistaja lienee ajanut. Venttiilivälys oli 0.10mm ja sotki tyhjäkäynnin aika perusteellisesti vaikka ajossa ei tuntunutkaan millään tavalla.

Edit: Eikä muuten näkynyt puristuspainemittauksella.. ja vinkistä kiitokset H.Hyppösen korjaamolle, olin jo valmis avaamaan konetta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

tuomas kirjoitti:kuuluu sammua kun öljyntäyttökorkin irroittaa. Moottori on suljettu systeemi, ja kun avaat sinne reiän mistä se imaisee yhtäkkiä satamäärin ilmaa ohi ilmamassamittarin niin menee laihalle ja sammuu.


-tuomas-
Täh?? Miten se tolleen voi tehä, ei muuta mutta kun öljyntäyttökorkin irroittamisen ei kyllä pitäs mitenkään vaikuttaa seoksen muodostamiseen. Kampikammion huohotukseen sillä kylläkin on vaikutusta ts systeemin on oltava alipaineellinen jos sinne kertyy ylipainetta niin se kielii väljästä koneesta, toisaalta jos alipainetta on liikaa niin ei sekään normaalia ole.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Ensinnäkin venakoppa on huohotettu suoraan imusarjaan ja kampikammio on yhteydessä venakoppaan. Kun avaat reiän kampikammioon, se on aivan sama kuin nykäisisit yhden niistä kumituteista irti imusarjasta. Kone saa ilmaa ohi IMM:n. Menee seokset laihalle.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Vastaa Viestiin