Tupla-ysi bongattu Tampereella

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Tupla-ysi bongattu Tampereella

Viesti Kirjoittaja iku »

Tänään bongasin komean ysiysin Tampereella Kalevassa. Herneen-vihreä (onkos se oikeammin veronan-vihreä?) 3-ovinen 99 super (tuplakaasarit?) oli edelläni liikennevaloissa. Pikkuruostetta näytti olevan, mutta muutoin hienossa kunnossa. 8)

Hieman vaan nolottaa, kun en meinannut pysyä 900i:llä perässä. :oops: Se äijä lähetteli vanhaa sotaratsua kaksista liikennevaloista hullun tavalla 8O 8O :twisted: Veikkaisn, että lähes kaikki 108 hummaa on vielä tallella.

Mahtaakohan olla klubilaisia? Olisi kivaa päästä vähän lähemmin tutustumaan autoon. Kuka tunnustaa omakseen :?: :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Nyt alkoi heikottamaan, nami nami maiskis! :lol:

Oliko sattumoisin tämänvärinen peli
http://kuvat.saabistinet.com/99lea75/

Sama auto tuskin kun tuo on ruisku mutta väri? Veronanvihreä taisi olla 70-luvun alkupuolen värejä ja se oli enemmän sellainen armeijan, tai myrkynvihreä, olenkohan oikeassa, siis kuvittelen että tämä kaunis kajakki on veronanvihreä: http://office.vippet.net/servlet/genera ... mage=43914

Et sattunut ottamaan tupliksen rekisteriä ylös? Entä jäikö puskurit mieleen, oliko yksi paksu kromilista kuten yo. websivun autossa (=76) vai kaksi ohutta raitaa (77-78)?

Olenko oikeassa kun kuvittelen että 75 vuonna ei vielä tuplakaasarimallista saanut?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Juu, saattoi olla saman värinen, tai ainakin sävy on hyvin lähellä. (siis tuossa 99:ssä, veronanvihreä olikin näemmä eri sävy) Tosin maalipinnassa ei ollut ihan yhtä hyvää kiiltoa kuin noissa sinun kuvissa. Mielestäni puskureissa oli kaksi ohutta krominauhaa ja takana oli teksti 99 GL(tästä gl:stä en ole varma) ja lopuksi super.

Enpä huomannut ottaa rekkaria ylös, lisäksi se meni niin kovaa karkuun, että jäin vain ihmettelemään auto-vanhuksen kovaa kulkua.

Alkaa vissiin iskemään mulle sama tauti päälle kuin Lucalla. Aina kun on autoja jossain lähtetyvillä, pää pyörii eestaas koko ajan ja silmät hakevat Saabeja näköpiiristä. :D Eli siis bongailua. 8) Viimeisen parin viikon sisään tullut liikenteessä pari läheltä piti-tilannetta, kun olen jäänyt tuijottamaan jotain kuuppaa ja erityisen hienoa satkua. :oops:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

From February 1975 a twin Zenith-Stromberg carb engine was available pushing out 108hp.
Tuo Lucan mainitseman Combi Coupen vihreä näyttäisi samalta kuin minulla eli on värinimeltään Emerald green ja sitä esiintyy vain vuoden 75 malleissa. Vuonna 75 ja 76 oli puskurissa vielä leveä krominauha ja pienet vilkut. Vuonna 76 tuli mallimerkintä GL, sitä ennen se oli L. En muista, olenko oikeassa, että tuplakaasareissa käytettiin merkintää GL Super ja vasta vuonna 80 tuotiin mallimerkintä GLS.

Tässä viittaan lähteeseeni http://www.saabmuseum.com/99/my2.html ja voi olla, että Suomen merkinnät ja mallisto on voinut hieman poiketa tästä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

iku, kävin sivuillasi.
Taisin olla siinä 3-vuotias, kun perheeseemme tuli -78(?) 99GLE grafiitinharmaa 4-ovinen sedan.
Miten minusta tuntuu, että me Lucan kanssa vaadimme hieman historiankirjoitusta kyseisestä menopelistä. Ja mitä sille nykyään kuluu?

Eikös se olutkin tällainen: http://www.nic.fi/~tkw/pekkah/kuvat/99gle78-2b.jpg
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

jariha kirjoitti:iku, kävin sivuillasi.
Taisin olla siinä 3-vuotias, kun perheeseemme tuli -78(?) 99GLE grafiitinharmaa 4-ovinen sedan.
Miten minusta tuntuu, että me Lucan kanssa vaadimme hieman historiankirjoitusta kyseisestä menopelistä. Ja mitä sille nykyään kuluu?

Eikös se olutkin tällainen: http://www.nic.fi/~tkw/pekkah/kuvat/99gle78-2b.jpg
Ne mun sivut on sitten 5 minuutissa äkkiä räpelletyt, täytyy yrittää parantaa niitä joskus. Vai historiaa tuosta autosta? :D No, kyseessä on tosiaan juurikin samanlainen grafiitinharmaa gle, kuin Harjun Pekalla on projektina. Itseasiassa vähän kyselinkin jo Pekalta projektin laajuutta, josko vaikka ostaisin sen. Tavallaan "ympyrä sulkeutuisi", jos saisi alleen samanlaisen auton, jolla ensimmäistä kertaa otin tuntumaa autoihin.

Mutta tuosta meidän vanhasta gle:stä. Isä osti sen n. vuonna 80, käytettynä. Ja muutaman vuoden se oli perheessämme jokapäiväisessä ajossa, kunnes se vaihtui n. vuonna 86 ysisatkuun. Auto ei kuitenkaan taida olla sama yksilö kuin Pekan pihassa on, eli tuossa meidän autossa oli takaluukun reunassa aika iso klommo, kun betonimylly lähti liikkeelle peräkärrystä. Olen tänään menossa käymään vanhempieni luona ja voisin tonkia vanhoja papereita yms ja katsella diakuvia, jos löytäsin ees auton rekisterinumeron. Olisi ihan kiva tietää, mitä autolle kuuluu nykyään. Pahoin pelkään, että on mennyt kierrätykseen jo tai sitten se seisoo jonkun puun alla ruostumassa. :cry:

Toisalta en ole ihan varma, eikä isänikään muistanut varmasti, oliko tuo malli gle. Se ostettiin muistaakseni ihan Saab-kaupasta ja myyjä olisi kehunut, että kyseessä on erittäin harvinainen malli, joita oli Suomessa vain muutama kappale. Tämä viittaisi GL injection automaticiin, mutta jostain luin, että siinä ei pitäisi olla sähköpeilejä. Tässä meidän autossa oli sellaiset hyvin suurella varmuudella. Joten kyllä melkein voisin väittää, että kyseessä oli GLE. Auto oli kuitenkin ruiskukoneella ja automaattivaihteistolla. Ja alla tietenkin jalkkis-vanteet. 8)
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Iku, erittäin mielenkiintoista. Kannustan suuresti että hankkisit Pekalta tuon projektin itsellesi! Käydäänkö joku kerta kimpassa katsomassa autoa? Samalla käytäis näyttämässä mun GLEtä pekalle.

Uskon että autonne on olllut GLE, mielestäni GLiA oli vain 5-ovisena. Mielenkiintoinen yksityiskohta taas on se, että vuoden 77 mallistossa kallein malli oli 5-ovinen GLiA ja vasta toiseksi kallein 4-ovinen GLE

Ja sitten vuonna 78 tuli myös 5-ovinen GLE, aikamoinen soppa, mitähän järkeä oli tehdä kahta lähes samaa mallia rinnakkain.

Jari:

Mulla on kanssa se käsitys että G-kirjain tuli L:n eteen vasta 76

Niin, oliko se 80 tosiaan kun ne mallimerkintäfontit taas muuttui taisi olla, jep silloin GL super muuttui GLs :ksi. Mitenkähän on, näkyiköhän se myös rekisteriotteessa? Nimittäin GL super on todistetusti rekisteriotteessa pelkkä GL.

Luca
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Iku, erittäin mielenkiintoista. Kannustan suuresti että hankkisit Pekalta tuon projektin itsellesi! Käydäänkö joku kerta kimpassa katsomassa autoa? Samalla käytäis näyttämässä mun GLEtä pekalle.
Hmm, sain jo hieman vähennettyä tuota gle-kuumetta. kun Pekka kertoi tarvittavista hitsaushommista. Tosin niitä on aika vähän, mutta kun ei oikein tuo hitsaaminen ole mun hommia. Eräskin työkaveri kehui mun hitsisaumaa rappaussaumaksi. :oops: Eihän sitä nyt aina voi muistaa laittaa suojakaasua päälle... :oops: :oops: :D

Mutta kyllähän me voitais joskus käydä siellä Pekalla katsomassa sitä autoa. Itsellä on nyt hieman kiireitä, menee ehkä huhtikuun puolelle, ennenkuin on vapaita viikonloppuja.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vastaa Viestiin