"7½" enska

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

"7½" enska

Viesti Kirjoittaja valde »

Voiko ensiövälityksiä risteyttää manuaalista ja automaatista manuaali lootaan? Tällöinhän pitkiä välityksiä saisi kasattua lähes rajattomasti.

Esimerkiksi automaatin 40 hampainen kytkinakselille ja manuaalin 30 hampainen lootan akselille ja välitys on 0.75, eli "7½".

Voisko onnistua, mahtuuko 40 hampainen pyörimään manuaalin kopassa jne.

Välitykset: http://www.900aero.com/ ->Gearbox data

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9869
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie olen taasen miettinyt 1:1 enskaa, että semmosenhan saisi risteytettyä 4:n ja 5:n rattaista siten, että välityksiksi tulisi näppärä 30/30. Lähinnä näitä ralli/peltoralli/jokkis hommia silmälläpitäen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Laskin joskus excelillä eri vaihtoehtoja :)

http://www.kotinet.com/rami.rahkola/ ->välsuht.xls
900i16 3d 1989, VW Passat 2,0 TDi 2011
exät vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD

Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: "7½" enska

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

valde kirjoitti:Voiko ensiövälityksiä risteyttää manuaalista ja automaatista manuaali lootaan?
Ei voi. Manuaalin enska on toteutettu hammasrattailla ja kolmiriviketjulla. Automaatin enska puolestaan morseketjulla.
#1488
9⁵ SE 2,3tA Estate -00
9⁵ TiD SportCombi Linear -07
93 SS 2,2 TID Linear -03
9⁵ Wagon 2,0TA Linear Turbo Pilot -07

Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: "7½" enska

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Pekka Valtanen kirjoitti:
valde kirjoitti:Voiko ensiövälityksiä risteyttää manuaalista ja automaatista manuaali lootaan?
Ei voi. Manuaalin enska on toteutettu hammasrattailla ja kolmiriviketjulla. Automaatin enska puolestaan morseketjulla.
Mikä SE on? :?

valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja valde »

Aivan, löysin googlettamalla kuvan morse ketjusta. Eli ei onnistu risteytys.

Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mulla on putkirungossa 5 lovinen laatikko ja 30/30 ensiö, on kyä hyvät välit!!!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!

Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Kilpurissa suoritettu enskakokeilua. Alla ketjun kunto reilun 10 tunnin ajon jälkeen... 8O


Kuva

Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

On sitä tehoo!!! :twisted: Minkälaiset välit oli?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!

Ketsa
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 08:57

Viesti Kirjoittaja Ketsa »

Se oli toi 30/30. Ketjun pituus jää liian pitkäksi ja syö kiristintä. Pykälää lyhennettynä ketju on taassa liian kireä.

Kummalla ketjun pituudella putkihässäkkä liikkuu?

Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

En oo ketjun pituuteen puuttunu, joten kait se pitkä ketju sitten on. Hyvin on kyä tähän saakka kestäny. (koputtaa puuta)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!

900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

mikäs enska on muuten tuossa 900T -82vm, kiva olis saaha siihe lyhyemmät välit kun jääautona sitä tullaan käyttämään jos jäät ny tullee :lol: mitäs muute suunnilleen kulkee tuo 5 lovinen 4 vaihteella 5000 rpm? :) ja lyhyempiä enskoja voi tarjota :wink:

axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

ja kysytäänpä samalla mikä enska on vm-84 5-vaihteisessa nopassa?

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9869
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:ja kysytäänpä samalla mikä enska on vm-84 5-vaihteisessa nopassa?
Todennäköisesti seiska. Voit todentaa sen lukemalla vaihteiston kilvestä, joka on siinä ensiökopan päällä. siellä voisi lukea esim. GM45706. kolmas numero on enskan nro, eli esimerkissä seiska.

Tossa 900turbo kyseli enskan vaihtoa, niin meillä on kilpa-autossa nelos ensiö viislovisessa askissa. nelosvaihteella @5000rpm on laskennallisesti nopeutta 132km/h.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

se varmasti jo kiihtyykin hyvin :o foorumi on varmaan paras paikka tuollaisen metsästämiseen?

Vastaa Viestiin