Moi,
Onko tietoa mistä löytyisi moottorin sarjanumeroa vastaava vuosimalli? Koneessa on numerot 8120-05 ja 002925 mutta moottorin tyyppi kaiketi vaihtui vuonna 74 ja nyt en tiedä onko kyseessä vanhempi vai uudenpi?
terv. Timo
Saab 99 -74:sen moottorin sarjanumero?
Nimimerkin perusteella sulla on vissiin Triumphin 1,85 L kone
.. Niinsanottu B-kone tuli markkinoille jo -72, mutta myös Triumphia oli tarjolla vielä vuosimalliin -74 saakka.
Jos siis tarkoitus on selvittää onko kyseessä Trumppa vai B-kone, niin ilman numeroita selviää vilkaisemalla kansipulttien ylempää riviä. Jos vaarnapultit näyttää harittavan kuin Väyrysen katse, niin se on selvä tapaus..
En edes muista, millaset kansipultit B-koneessa on
.

Jos siis tarkoitus on selvittää onko kyseessä Trumppa vai B-kone, niin ilman numeroita selviää vilkaisemalla kansipulttien ylempää riviä. Jos vaarnapultit näyttää harittavan kuin Väyrysen katse, niin se on selvä tapaus..
En edes muista, millaset kansipultit B-koneessa on

...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
B-moottorin sarjanumero on kahdella rivillä.
Ylärivillä on tyyppitunnus, jossa on isoja kirjaimia ja numeroita.
70 -luvun lopulla oli vuosittain kymmenkunta eri tyyppiä.
Alarivillä on itse sarjanumero, joka alkoi jokaisella tyypillä ykkösestä ja jatkui useiden vuosimallien ajan niin kauan kuin sitä tyyppiä tehtiin.
Alarivin sarjanumerosta yksinään ei siis voi päätellä moottorin vuosimallia, pitää selvittää luotettavasti ylärivin tyyppi.
Tyypin alussa on yksi, kaksi tai kolme isoa kirjainta:
B = Yksi kaasutin
BT = kaksi kaasutinta
BI = mekaaninen ruisku (vm -75 alkaen)
BE = sähköinen ruisku (vm 72 - 74)
BSI = kuka tietää tämän tyypin, onko turbo?
(tämä ensimmäinen B -kirjain ei tarkoita B -moottoria, myös H -moottorin tyyppi alkaa samoin!)
Seuraavana numerot 20 = moottorin tilavuus desilitroina.
Seuraava merkintä tarkoittaa millaiseen vaihteistoon moottori yhdistetään ja markkina-alueen mihin se on menossa.
P01 = manuaali, Eurooppa
P02 = automaatti, Eurooppa
P03 ja suuremmat, erilaisia vaihtoehtoja amerikkaan ja Ruotsiin.
Yritä tarkistaa moottoristasi ylärivi uudelleen.
Alku voisi olla BI.
Löytyykö sieltä välistä P?
Onko viimeinen numero 5, jolloin moottori ei olisi alunperin tarkoitettu Suomeen?
Näiden tietojen perusteella voisi koneen vuosimalli selvitä.
RJK
Ylärivillä on tyyppitunnus, jossa on isoja kirjaimia ja numeroita.
70 -luvun lopulla oli vuosittain kymmenkunta eri tyyppiä.
Alarivillä on itse sarjanumero, joka alkoi jokaisella tyypillä ykkösestä ja jatkui useiden vuosimallien ajan niin kauan kuin sitä tyyppiä tehtiin.
Alarivin sarjanumerosta yksinään ei siis voi päätellä moottorin vuosimallia, pitää selvittää luotettavasti ylärivin tyyppi.
Tyypin alussa on yksi, kaksi tai kolme isoa kirjainta:
B = Yksi kaasutin
BT = kaksi kaasutinta
BI = mekaaninen ruisku (vm -75 alkaen)
BE = sähköinen ruisku (vm 72 - 74)
BSI = kuka tietää tämän tyypin, onko turbo?
(tämä ensimmäinen B -kirjain ei tarkoita B -moottoria, myös H -moottorin tyyppi alkaa samoin!)
Seuraavana numerot 20 = moottorin tilavuus desilitroina.
Seuraava merkintä tarkoittaa millaiseen vaihteistoon moottori yhdistetään ja markkina-alueen mihin se on menossa.
P01 = manuaali, Eurooppa
P02 = automaatti, Eurooppa
P03 ja suuremmat, erilaisia vaihtoehtoja amerikkaan ja Ruotsiin.
Yritä tarkistaa moottoristasi ylärivi uudelleen.
Alku voisi olla BI.
Löytyykö sieltä välistä P?
Onko viimeinen numero 5, jolloin moottori ei olisi alunperin tarkoitettu Suomeen?
Näiden tietojen perusteella voisi koneen vuosimalli selvitä.
RJK
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele