Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?
Re: Kampuran stefan vaihto; onko paha nakki?
Mitä olen vertaillut Motonettiä, varaosaliikkeitä (Helminen, Aut. Bacholm) ja Vaasalaisia koneistamoita niin suosiolla ostan koneistamolta. Ihan sama hinta ja on sitten laatukamaa. Motosta saa hyvää ja p****a eikä hinta ole välttämättä kummempi. Jos tietää mitä moto myy niin hyvä vaihtoehto mutta noissa koneosissa ostan kaikki koneistamolta. Kansipahvinkin sain huudatettua samaan hintaan kuin Helmisellä. Ei maksa vaivaa arpoa muualta.Breadfan86 kirjoitti:Onko miten haastava/helppo homma vaihtaa b-moottorin kampiakselin rintapellin puoleinen stefa (etustefa?). Entäpä se vauhtipyöränpuoleinen. Mietin tässä, että mitä kaikkea pistän tilaukseen motonetistä tulevaa remonttia ajatellen ja pitäis kai päättää mitä vaihtaa samalla kertaa kun kone on yläällä.
Onkos jollain tietoa, mistä saa jakopäähän ylä- ja alalaahaimet? Motonetissä ei ollu, löytyiskö noita koneistamoista tai varaosabutiikeista? Tai jos ollain on tarjota hyväkuntoisia käytettyjä
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Apuva?akyttala kirjoitti:Jatketaanpa vanhasta aiheesta.
Molemmista satkuista menossa nyt kampuran stefa sekä ö-pumpun O-rengas vaihtoon.
Vaan kysymys kuuluu, laitetaanko stefa öljypumpun kanteen kiinni ennen kannen asennus paikalleen, vai laitetaanko kansi ensin paikalleen ja naputellaan sen jälkeen stefa läpeensä?
Samaan lopputulokseen pääsee, miten tahansa tuon tekeekin. Saattaa tosin olla ehkä hieman varmempaa laittaa stefa vasta pumpun kansi paikallaan kiinni. Molemmin päin olen itse tehnyt ja molemmat on toiminut .
Edit: Tonnariin oli hyvä naputella stefa öp kansi paikallaan kiinni, mutta satkussa tuo on hieman hankalampaa, kannattaa siis laittaa stefa öp kanteen kiinni, ennen asennusta .
Edit: Tonnariin oli hyvä naputella stefa öp kansi paikallaan kiinni, mutta satkussa tuo on hieman hankalampaa, kannattaa siis laittaa stefa öp kanteen kiinni, ennen asennusta .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Pöydällä on varmasti paljon kivempaa asentaa se stefa.akyttala kirjoitti:Jatketaanpa vanhasta aiheesta.
Molemmista satkuista menossa nyt kampuran stefa sekä ö-pumpun O-rengas vaihtoon.
Vaan kysymys kuuluu, laitetaanko stefa öljypumpun kanteen kiinni ennen kannen asennus paikalleen, vai laitetaanko kansi ensin paikalleen ja naputellaan sen jälkeen stefa läpeensä?
99:ssä tila on kortilla ihan eritapaan, kuin 900:ssa. Nostaisin suosiolla koneen pois keulalta sen hihnapyörän stefan vaihtoa varten, jos itelle pitäisi tehdä 99:iin. 900:ssa H-koneen stefan vaihtaneena voin sanoa, että pahin rasti on löytää sopiva työkalu hihnapyörän pultin avaamiseen. Loppu onkin sitten melko iisiä. Tulee vaan muistaa asentaa stefa siten, ettei huuli jää samaan kohtaan vanhan kanssa. Verrataan siis entistä ja uutta stefaa, onko huuli samassa kohtaa. Jos on, niin pitää jättää vähän offsettiä stefan asennuksessa. Asentaa sen siis esim. 2mm ulommaksi, kuin entinen oli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ja myös huomioitava
että joskus se alureikä siinä on hieman ns väljä johtuen stefan pyörimisista ,joskus olen joutunut laittamaan tiivisteliimaa väliin varmistaakseni öljyn sisälläpysymisen
Coltti kirjoitti:Samaan lopputulokseen pääsee, miten tahansa tuon tekeekin. Saattaa tosin olla ehkä hieman varmempaa laittaa stefa vasta pumpun kansi paikallaan kiinni. Molemmin päin olen itse tehnyt ja molemmat on toiminut .
Edit: Tonnariin oli hyvä naputella stefa öp kansi paikallaan kiinni, mutta satkussa tuo on hieman hankalampaa, kannattaa siis laittaa stefa öp kanteen kiinni, ennen asennusta .
Suurkiitokset molemmille. Nyt homma onnistunee ongelmitta. Sopiva hylsy tarvinnee ostaa, laikata matalaksi ja hitsata se kuuluisa lattarauta perään.Mertmi kirjoitti:Pöydällä on varmasti paljon kivempaa asentaa se stefa.akyttala kirjoitti:Jatketaanpa vanhasta aiheesta.
Molemmista satkuista menossa nyt kampuran stefa sekä ö-pumpun O-rengas vaihtoon.
Vaan kysymys kuuluu, laitetaanko stefa öljypumpun kanteen kiinni ennen kannen asennus paikalleen, vai laitetaanko kansi ensin paikalleen ja naputellaan sen jälkeen stefa läpeensä?
99:ssä tila on kortilla ihan eritapaan, kuin 900:ssa. Nostaisin suosiolla koneen pois keulalta sen hihnapyörän stefan vaihtoa varten, jos itelle pitäisi tehdä 99:iin. 900:ssa H-koneen stefan vaihtaneena voin sanoa, että pahin rasti on löytää sopiva työkalu hihnapyörän pultin avaamiseen. Loppu onkin sitten melko iisiä. Tulee vaan muistaa asentaa stefa siten, ettei huuli jää samaan kohtaan vanhan kanssa. Verrataan siis entistä ja uutta stefaa, onko huuli samassa kohtaa. Jos on, niin pitää jättää vähän offsettiä stefan asennuksessa. Asentaa sen siis esim. 2mm ulommaksi, kuin entinen oli.
Ja sitten stefan hankintaan, onko tietoa paljonko maksaa Saabin tiskillä?
Jos hintaero on mitätön Motonetin tiivisteeseen verrattuna, haen Saabilta.
Toisaalta, käsijarrun O-renkaat maksoivat Saabilla 20euroa/satula, Motonetissä olisi ollut 2euroa/satula. Vaan kun ei ollut Motonet lähettyvillä ja kiire oli, piti ne ostaa Länsiautosta..
Saabilla tuo stefa maksaa jotain 20-30e väliltä, ellei peräti enemmänkin... Motonetissä ~8e. Suosittelen etsimään samanlaisen stefan jostain tiivisteliikkeestä, scantekin laadun tuntien .
Jos siis haluat että stefa kestää kauemmin kuin vuoden-pari, osta saabilta tai tiivisteliikkeestä tarvikkeena, motonetin (scantek) tiivisteet ovat p*skaa eivätkä tunnu kestävän kovin pitkään...
Jos siis haluat että stefa kestää kauemmin kuin vuoden-pari, osta saabilta tai tiivisteliikkeestä tarvikkeena, motonetin (scantek) tiivisteet ovat p*skaa eivätkä tunnu kestävän kovin pitkään...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
No ainakin kunniallisilla koneistamoilla on tapana käyttää oikeasti toimivia tuotteita. Saattaa olla hiukka enemmän kokemusta. He myös asentavat ja vastaavat työstään sen sijaan, kun varaosaliikkeelle tärkeintä on vaan myydä. Ja kumma kyllä samanlainen stefa sieltä tuli poiskin kuin meni tilalle. Saabi ei edelleenkään tee (kaikkia)osia, itse vaan "kaikki" on "tarvike"-osaa.akyttala kirjoitti:Jospa moista stefaa menee jostain koneistamolta etsimään, niin mistä tietää onko se originaalilaatua vai samaa tavaraa kuin Motonetin myymä stefa? Lukeeko siinä joku merkki ja minkä merkkistä kannattaa välttää, mitä suosia?
EDIT: lisäys. En muista lukiko mitään tai juuri muutakaan joten siltä osin en valitettavasti pysty auttamaan
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84