Muutama kysymys koskien turbo moottoria.
Enpä muista, mutta yleismittarilla voit kokeilla. Liitinten välillä kuuluu olla yhteys kun kytkimellä on alle katkaisupaineen verran ahtopainetta. Tai sitten vain nakkaat koko mokkulan kuuseen ja pistät ne bensapumpun johdot suoraan vaan yhteen. Itse tekisin niin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hyvää vuotta 2007!
Kone pelaa nyt ihan hyvin. Ahdot nousevat pitävällä pinnalla reilusti yli peruspaineden, joten apc poksi toiminee. Sellaisen ilmiön vaan tekee, että ahtopaineiden pudotessa kaasua nostettaessa, magneettiventtiili pitää noin 10 sekuntia raksutusta. Mistä voisi johtua, onko normaalia?
Muutama huonolaatuinen kuva:
http://img186.imageshack.us/my.php?imag ... 006xb3.jpg
http://img223.imageshack.us/my.php?imag ... 003aj6.jpg
Kiitoksia hyvistä vastauksista tähän asti!
Kone pelaa nyt ihan hyvin. Ahdot nousevat pitävällä pinnalla reilusti yli peruspaineden, joten apc poksi toiminee. Sellaisen ilmiön vaan tekee, että ahtopaineiden pudotessa kaasua nostettaessa, magneettiventtiili pitää noin 10 sekuntia raksutusta. Mistä voisi johtua, onko normaalia?
Muutama huonolaatuinen kuva:
http://img186.imageshack.us/my.php?imag ... 006xb3.jpg
http://img223.imageshack.us/my.php?imag ... 003aj6.jpg
Kiitoksia hyvistä vastauksista tähän asti!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Täytyy kyä sanoa että hauska peli on ajaa Suu vääntyy väkisin virneeseen ku turbo rupee viheltään!! Nyt on ollu vähän sulaakin asfalttia niin kolmosella oikein huomaa mitä se turbo tarkoittaa!!
Tarkoitus on laittaa tankin ja akun ja ohjaamon väliin "tulipelti" joka estää mahdollisten roiskeiden lentämisen. Tankki ja akku on kiinnitetty kyllä huolella.
Tarkoitus on laittaa tankin ja akun ja ohjaamon väliin "tulipelti" joka estää mahdollisten roiskeiden lentämisen. Tankki ja akku on kiinnitetty kyllä huolella.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Päivitetään vähä tännekin! Vaihdelaatikon ensiövälitys hajos tosiaan viime viikonloppuna, joten sen joutui nytten vaihtaan.. Melkonen homma sekin vaan tuntuu olevan. Pistin nytte vähän pidemmän ensiövälityksen, kun tuntui että toi 30/30 oli hieman liian lyhyt, nyt on 30/27. Koeajolla ainakin vaikutti ihan ok välitykseltä. Takajousien esijännitystä vähä kiristin, niin kulkee vähä ryhdikkäänmin, mutta ei taida enää nostaa etutassua mutkassa Joo, nyt kelpaa ku on ajokelejä, tarvii vaan toivoo että nyt pysyy tekniikka nipussa, koneessa kyä tuntuu olevan hyvin vetoja.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Ei kait se ihan kiloa ole alipainetta tyhjäkäynnillä.. Muistaakseni oikean puoleinen letku menee hukkaportille, keskimmäinen kompressoripuolelle, ja vasemmanpuoleinen ahtimen imupuolelle.
Ei mullakaan nosta ahtoja nelosella kaasupohjassa kuin 0,3/0,4 luokkaa. Alhaalta kun lähtee vedettään niin sillon nostaa 0,7 luokkaa maks. Toimiikohan kaikki oikein?
Ei mullakaan nosta ahtoja nelosella kaasupohjassa kuin 0,3/0,4 luokkaa. Alhaalta kun lähtee vedettään niin sillon nostaa 0,7 luokkaa maks. Toimiikohan kaikki oikein?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Tyhjäkäynnillä alipaine on jotakin 0,5 luokkaa. Riippuu vähän koneesta ja kierrosluvusta.Make^ kirjoitti:Ei kait se ihan kiloa ole alipainetta tyhjäkäynnillä.. Muistaakseni oikean puoleinen letku menee hukkaportille, keskimmäinen kompressoripuolelle, ja vasemmanpuoleinen ahtimen imupuolelle.
Ei mullakaan nosta ahtoja nelosella kaasupohjassa kuin 0,3/0,4 luokkaa. Alhaalta kun lähtee vedettään niin sillon nostaa 0,7 luokkaa maks. Toimiikohan kaikki oikein?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Onkos nakulediä?Make^ kirjoitti:Osaatko sanoa, mitä varten ahdot putoavat kun kierrokset nousevat isollakin vaihteella?Mertmi kirjoitti: Tyhjäkäynnillä alipaine on jotakin 0,5 luokkaa. Riippuu vähän koneesta ja kierrosluvusta.
Että näkis nakuttaako tuolloin.
En ihmettelis yhtään jos vakiocoolerilla mikä tuossa tais olla nakuttelis tuollasessa jatkuvassa kepittelyssä mitä jäärata-ajo taitaa olla.
Tuossa nelosen isoilla kiekoilla taitaa olla jo sutimista mukana tai sitten teilläpäin on kunnon mittaset jääradat käytössä.
Paineethan ei yleensä silloin juuri nouse.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Näkee sen ahtomittaristakin nakuttaako, jos laskee isoissa harppauksissa äkkiä paineita niin nakuttaa/luulee nakuttavansa ja jos tasaisesti niin muualla vika.
APC:n kuuluukin laskea ahtoja kun kierrokset nousee mutta mielestäni ei ihan noin alas. Tämän kun yhdistää tuohon raksuttavaan mankkuvenaan niin veikkaisin että APC:n paineanturi voi olla rikki. Testattavissa siltaamalla sen navat, vieläkö pudottaa.
APC:n kuuluukin laskea ahtoja kun kierrokset nousee mutta mielestäni ei ihan noin alas. Tämän kun yhdistää tuohon raksuttavaan mankkuvenaan niin veikkaisin että APC:n paineanturi voi olla rikki. Testattavissa siltaamalla sen navat, vieläkö pudottaa.
Aki Peltola #1132
Tarvii viikonloppuna testailla, niin ja se magneettiventtiili nakuttaa sillonkun nostaa kaasulta ja ahdot putoavat. Jos lähtee kiihdyttään vaikka 2000 kiepistä, niin ahdot nousee hienosti, mutta kun kierokset nousee rivakasti niin ahdot putoo sinne 0.3 tasolle. Sitten nopee vaihto neloselle ja ahdot pysyy edelleen vaan 0.3. Mitenkä ahtojen pitäisi käyttäytyä jos paineanturin navat siltaa? Ja ei ole nakutus lediä. Ja ei sudi nelosella enää suoraan ajettaessa piikeillä. Mutkassa kylläkin
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
No, tossa meikäläisen 99:ssä ahdot menee silleen, että jos vaan ei satu nakuttamaan (ajelen talvella 95e:llä), niin paineet nousee tossa 3000rpm:n korvilla ja pysyy hetkisen maksimiahdoilla 0,7-0,8baarissa tonne 4000rpm asti. Siitä lähtee laskemaan loivasti silleen, että yli 5000rpm mentäessä ahtopaineet on jotakin 0,4...0,6 bar. Tolleen se yleensä käyttäytyy. 95e:llä nakuledi välähtelee ja ahdot putoaa jo täyskaasuvedossa esim. nelosella 4000rpm:llä. Usein tollakin 95e:llä paineet pysyy noin 0,6baarissa, mutta 0,7 on hiukan liikaa. Intercooleriahan siinä ei vielä ole. Toki semmonen pitää asentaa. Esim. serkun 99 turbossa on toi satkun vakio ic (itse rakennetut päädyt) laitettu syylärin etupuolelle ja vakio boksilla ei nakuledi syttynyt juuri koskaan. Epäiltiin jopa, että toimiiko. Testattiin ja toimiihan se, mikäli se sattuisi nakuttamaan...
Tossa vielä muikkariksi linkki tohon serkun autoon. kuvia
Tossa vielä muikkariksi linkki tohon serkun autoon. kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01