Muutama kysymys koskien turbo moottoria.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enpä muista, mutta yleismittarilla voit kokeilla. Liitinten välillä kuuluu olla yhteys kun kytkimellä on alle katkaisupaineen verran ahtopainetta. Tai sitten vain nakkaat koko mokkulan kuuseen ja pistät ne bensapumpun johdot suoraan vaan yhteen. Itse tekisin niin. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Hyvää vuotta 2007!

Kone pelaa nyt ihan hyvin. Ahdot nousevat pitävällä pinnalla reilusti yli peruspaineden, joten apc poksi toiminee. Sellaisen ilmiön vaan tekee, että ahtopaineiden pudotessa kaasua nostettaessa, magneettiventtiili pitää noin 10 sekuntia raksutusta. Mistä voisi johtua, onko normaalia?

Muutama huonolaatuinen kuva:

http://img186.imageshack.us/my.php?imag ... 006xb3.jpg

http://img223.imageshack.us/my.php?imag ... 003aj6.jpg

Kiitoksia hyvistä vastauksista tähän asti!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

komia kulkine! minkäs moinen on ajaa!?
ei kai sen pitäisi raksuttaa mutta minulla ainakin on melkein joka kulkineessa noin tehnyt...

ja nyt äkkiä kunnon puskuri etupäähän! ei ole meinaan kiva kun on akkuhapot ja bansat naamalla!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No,ompa ainakin huoltokohteet hyvin esillä tuossa laitteessa. :D
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Täytyy kyä sanoa että hauska peli on ajaa :lol: Suu vääntyy väkisin virneeseen ku turbo rupee viheltään!! :D Nyt on ollu vähän sulaakin asfalttia niin kolmosella oikein huomaa mitä se turbo tarkoittaa!!

Tarkoitus on laittaa tankin ja akun ja ohjaamon väliin "tulipelti" joka estää mahdollisten roiskeiden lentämisen. Tankki ja akku on kiinnitetty kyllä huolella.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Päivitetään vähä tännekin! Vaihdelaatikon ensiövälitys hajos tosiaan viime viikonloppuna, joten sen joutui nytten vaihtaan.. Melkonen homma sekin vaan tuntuu olevan. Pistin nytte vähän pidemmän ensiövälityksen, kun tuntui että toi 30/30 oli hieman liian lyhyt, nyt on 30/27. Koeajolla ainakin vaikutti ihan ok välitykseltä. Takajousien esijännitystä vähä kiristin, niin kulkee vähä ryhdikkäänmin, mutta ei taida enää nostaa etutassua mutkassa :wink: Joo, nyt kelpaa ku on ajokelejä, tarvii vaan toivoo että nyt pysyy tekniikka nipussa, koneessa kyä tuntuu olevan hyvin vetoja.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Mitenkäs nuo mankkuvenan letkut menee ? ja onko normaalia että tyhjäkäynnil o paineet melki kilon alipaineella... ja ei se kyl ahdakkaa ku 0,4 kiloo :roll:
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Ei kait se ihan kiloa ole alipainetta tyhjäkäynnillä.. Muistaakseni oikean puoleinen letku menee hukkaportille, keskimmäinen kompressoripuolelle, ja vasemmanpuoleinen ahtimen imupuolelle.

Ei mullakaan nosta ahtoja nelosella kaasupohjassa kuin 0,3/0,4 luokkaa. Alhaalta kun lähtee vedettään niin sillon nostaa 0,7 luokkaa maks. Toimiikohan kaikki oikein?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Make^ kirjoitti:Ei kait se ihan kiloa ole alipainetta tyhjäkäynnillä.. Muistaakseni oikean puoleinen letku menee hukkaportille, keskimmäinen kompressoripuolelle, ja vasemmanpuoleinen ahtimen imupuolelle.

Ei mullakaan nosta ahtoja nelosella kaasupohjassa kuin 0,3/0,4 luokkaa. Alhaalta kun lähtee vedettään niin sillon nostaa 0,7 luokkaa maks. Toimiikohan kaikki oikein?
Tyhjäkäynnillä alipaine on jotakin 0,5 luokkaa. Riippuu vähän koneesta ja kierrosluvusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mertmi kirjoitti: Tyhjäkäynnillä alipaine on jotakin 0,5 luokkaa. Riippuu vähän koneesta ja kierrosluvusta.
Osaatko sanoa, mitä varten ahdot putoavat kun kierrokset nousevat isollakin vaihteella?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7357
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Make^ kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: Tyhjäkäynnillä alipaine on jotakin 0,5 luokkaa. Riippuu vähän koneesta ja kierrosluvusta.
Osaatko sanoa, mitä varten ahdot putoavat kun kierrokset nousevat isollakin vaihteella?
Onkos nakulediä?
Että näkis nakuttaako tuolloin.
En ihmettelis yhtään jos vakiocoolerilla mikä tuossa tais olla nakuttelis tuollasessa jatkuvassa kepittelyssä mitä jäärata-ajo taitaa olla.

Tuossa nelosen isoilla kiekoilla taitaa olla jo sutimista mukana tai sitten teilläpäin on kunnon mittaset jääradat käytössä. :D
Paineethan ei yleensä silloin juuri nouse.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Näkee sen ahtomittaristakin nakuttaako, jos laskee isoissa harppauksissa äkkiä paineita niin nakuttaa/luulee nakuttavansa ja jos tasaisesti niin muualla vika.

APC:n kuuluukin laskea ahtoja kun kierrokset nousee mutta mielestäni ei ihan noin alas. Tämän kun yhdistää tuohon raksuttavaan mankkuvenaan niin veikkaisin että APC:n paineanturi voi olla rikki. Testattavissa siltaamalla sen navat, vieläkö pudottaa.
Aki Peltola #1132
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Tarvii viikonloppuna testailla, niin ja se magneettiventtiili nakuttaa sillonkun nostaa kaasulta ja ahdot putoavat. Jos lähtee kiihdyttään vaikka 2000 kiepistä, niin ahdot nousee hienosti, mutta kun kierokset nousee rivakasti niin ahdot putoo sinne 0.3 tasolle. Sitten nopee vaihto neloselle ja ahdot pysyy edelleen vaan 0.3. Mitenkä ahtojen pitäisi käyttäytyä jos paineanturin navat siltaa? Ja ei ole nakutus lediä. Ja ei sudi nelosella enää suoraan ajettaessa piikeillä. Mutkassa kylläkin :)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No paineita on jonkuverran enempi sitten ku siltaa navat ja tahtoo piikata siinä spoolausvaiheessa melko ylöskin.
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, tossa meikäläisen 99:ssä ahdot menee silleen, että jos vaan ei satu nakuttamaan (ajelen talvella 95e:llä), niin paineet nousee tossa 3000rpm:n korvilla ja pysyy hetkisen maksimiahdoilla 0,7-0,8baarissa tonne 4000rpm asti. Siitä lähtee laskemaan loivasti silleen, että yli 5000rpm mentäessä ahtopaineet on jotakin 0,4...0,6 bar. Tolleen se yleensä käyttäytyy. 95e:llä nakuledi välähtelee ja ahdot putoaa jo täyskaasuvedossa esim. nelosella 4000rpm:llä. Usein tollakin 95e:llä paineet pysyy noin 0,6baarissa, mutta 0,7 on hiukan liikaa. Intercooleriahan siinä ei vielä ole. Toki semmonen pitää asentaa. :) Esim. serkun 99 turbossa on toi satkun vakio ic (itse rakennetut päädyt) laitettu syylärin etupuolelle ja vakio boksilla ei nakuledi syttynyt juuri koskaan. Epäiltiin jopa, että toimiiko. Testattiin ja toimiihan se, mikäli se sattuisi nakuttamaan...

Tossa vielä muikkariksi linkki tohon serkun autoon. kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin