Savutusta tyhjäkäynnillä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Savutusta tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja habasaab »

900 T8 -86, Apc, 9000 välijäähy(vanha), T3/T4 hybridi turbo. Seokset tarkastettu n. 2 viikkoa sitten, Alipaineletkut uusittu tässä kesällä, Tulpat ostettu kesän alussa ja samalla tarkastettiin tulpanjohdot sekä puola ja virranjakaja on vaihdettu vuosi sitten. Ongelma on seuraava: Jos autoa pitää kauan tyhjäkäynnillä n. pari minuuttia niin alkaa savutus pakoputkesta ja savu on sinistä 8O . Savutus poistuu kun painaa kaasua. tähän tarvisi nyt apua kun ei oikeen itse enää keksi. Niin ja ylimääräisiä ääniä autosta ei kuulu. Öljyt on 10-40w mobil super S. Ei syö öljyä mut puottaa saman kuin aikaisemminkin..

P.S Tuossa seoksen tarkistuksessa jonka teetetin ihan autokorjaamolla niin hajosi äijällä ylävesiletku kuumasta koneesta.. olisiko tullu damagea siitä?
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

taitaa olla turbo tiensä päässä.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eli juu, eipä jäänytkään paljoa muita vaihtoehtoja ku turbon savutus...
Viimeksi muokannut Coltti, Pe Syys 01, 2006 17:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Coltti kirjoitti:Venttiilinvarren kumit mitä todennäköisimmin...
Pitäshän sun vanhana T8 miehenä tietää että Saabin 8v pannussa ei paljon venavarren kumeilla juhlita. ;)

Turbo, männänrenkaat, väljät venttiiliohjurit.
Aki Peltola #1132
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sitte vielä ku oppis lukemaan ^^.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Turbo on kanssa vuoden päivät vanha ja välystä on pitkittäin n. 1-2 mm ja poikittain n. 1 mm.. Niin ja oishan sitä voinu sanoa että kone on rakennettu viime kesällä jolloin siihen tehtiin rengastus, laakerointi ja hoonaus sekä venttiilien tarkistus ja huonojen vaihto ..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

habasaab kirjoitti:Turbo on kanssa vuoden päivät vanha ja välystä on pitkittäin n. 1-2 mm ja poikittain n. 1 mm.. Niin ja oishan sitä voinu sanoa että kone on rakennettu viime kesällä jolloin siihen tehtiin rengastus, laakerointi ja hoonaus sekä venttiilien tarkistus ja huonojen vaihto ..
Akselin suuntaista välystä ei saisi olla juuri ollenkaan.
Säteittäistä saa olla hieman.

Muistaakseni Garrett ilmoittaa suurimmaksi sallituksi akselin suuntaiseksi välykseksi 0,5mm.

Voihan se savuttaa vaikka välykset olisivatkin sopivat :roll:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pitkittäisvälystä ei saisi olla juuri lainkaan, 1-2mm on jo aika väljä tapaus. Ja tosiaan savutus voi johtua myös ahtimen pakopuolen tiivisteen pettämisestä, vaikka laakerit olisivatkin kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla 99:n turbo savutti samaan tyyliin tyhjäkäynnillä, kun sitä venakopasta imusarjaan menevää letkua takaiskuventtiilin kera ei ollut ollenkaan. Savutus loppui tuon letkun+takaiskuventtiilin asennuksen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

Viesti Kirjoittaja tasa »

Mulla aiheutti savutuksen tyhjäkäynnillä kansipahvi.Se oli vaurioitunut siten ,että kannessa olevasta öljykanavasta pääsi öljyä 1-sylinteriin.Kone oli kuitenkin tavallinen 8 venttiilinen eikä turbo.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Huohotus.
Itsellä rupes käryttää tyhjäkäynilla. Laiton kansi <-> imusarja välisen letkun takaiskulla niin jo loppu käryäminen.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Täällä _taas_ kannentiiviste porsi ykköseen öljyt. Toinen kerta meikäläisen kohdalla, kun tämä tapahtuu. Öljyinä Mobilin RF-ykköset. Viime joulun aikoihin vaihdoin i8-koneeseen kansipahvin tästä samasta syystä.

Nyt sama vika, mutta t8-moottorissa. Aluksi epäilin turbon vuotavan öljyä, mutta savutus oli erilaista. Turbovauriossa tulee runsaasti vaaleaa savua, kun taas tässä savutti eri tavalla. Tummempaa ja vähemmän, tyhjäkäynnillä. Yksi varma merkki tuntuu olevan selvä nakutus matalilla kierroksilla. Myös ykkösen tulppa menee öljyiseksi.

Öljyä pukkaa ykkössylinteriin reilusti -> puristukset nousee liian korkealle/öljy palaa -> nakuttaa.

Diagnoosi osui oikeaan. Otin kannen äsken auki ja kansipahvi oli juuri öljykanavan kohdalta sökö. Kohta uusi pahvi kiinni ja koeajolle :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Huohotus. Kannattaa tsekata että pikkuletku on kunnossa ja isoletkukin mielellään sinne turbon etupuolelle.

Takaiskuväliventt Diesel Ø6mm 19-0305 7.90 ???

Tollanen sit löytyy motonetista, jos vanhaa takaiskua ei ole.


T. Pasi
99T-museopeli
Vastaa Viestiin