Ässän HC-korkeella

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Ässän HC-korkeella

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Eli vm.-92 900s lucas 14.1 ruiskulla. HC on 150 tyhjäkäynnillä. Eli Palamatonta on jokin verran. Auton tyhjäkäynti vaeltelee ja syttykatkoja on jonkin verran, niitä on ollut jo kauan ja syttyvehkeet on uusittu ohjaus yksikköä myöden. Lambda-anturia olen alkanut epäilemään mutta voiko lucaksen lamdaa mitata?
autosta oli meinaan kansi halki talvella ja nestettä meni 2-pyttyyn glygoli rikkoo ainakin tavallisen lambdan käykö titaani lamdalle samoin? chek engine ei pala.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa yks vastaava tapaus

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16272

Mielestäni seuraavassa katsastuksessa oli alkuperäinen immu, varma en oo ku noita jossain vaihees velipojan kanssa vaihdeltiin ristiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Veikkaisin myöskin lambdaa, väsähtänyt lambda aiheuttaa tyhjäkäynnin seilausta ja nostaa HC-arvoa. Vastaavat ongelmat korjautuivat itselläni lambdan uusimisella (motonetissä reilu satasen osa tuo titaanilambda).

Syttykatkoksiin kyllä veikkaisin ennemmin tulppia, ainakin Boschilaisilla oli tapana pätkiä tyhjäkäyntiä mikä kyllä toisaalta nostaa myöskin HC:ta. NGK:lla ei ollut ongelmaa.

Jokatapauksessa lambda lienee vaihtokunnossa jo ikänsäkin puolesta jos on alkuperäinen, kuten todennäköisesti on. Jos ei pätkimiseen vaikuta, niin ainakin tyhjäkäynnin seilausta se tasoittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

oon käyttäny platina tulppia ja tavallisia en kokeilun jälkeen laita! tulpat on moneen kertaan vaihdettu aina 20tkm välein ja aina se on katkonu myös uusilla tulpilla.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse myös juuri törmäsin tuohon tyhjäkäynnillä pätkimiseen. kaikki sytkä osat vaihdettiin ja pätkiminen vaan jatkui. heti aluksi kyllä kuulin semmoista kipinän naputusta mutta ei pimeälläkään mitään salamointia näkynyt. sitten kun auto oli käynnissä niin apc venttiiliä konepellin välistä edestä päin haeskelin ja lykkäsin käden vahingossa puolan kunisuojuksen alle, sieltä sitten sormille sain salamoita.
eli kipinä löi niihin puolan liittimiin piilossa siellä kumisuojan alla, siitä pääsin eroon kun vedin niiden liittimien ja tulpanjohdon päälle kutistesukat
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

No niin tilasin uusia osia
-Titaani lambda
-platina tulpat
-syttyjohdot
-jakajankansi
-pyörijä
-puola
Katotaan loppuuko syttykatkot...
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Leima tuli !
HC-arvo tippu alle 40.
Vika oli lambdassa auto ei oo käyny ikinä näin tasaisesti.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mistäs ostit lambadan ? Motonetistä vai ?

Tuliko alkuperäinen bosch?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alkuperäinen ässän lambda on NTK (NGK)-merkkinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Motonetistä ostin ja ei ollut alkuperäinen. Laadukkaan tuntuinen kuitenkin.
Jos alkuperäinen maksaa 270€ niin ei tarvinnu hirveesti miettiä ku motonetissä 135€
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jcarlson kirjoitti:Alkuperäinen ässän lambda on NTK (NGK)-merkkinen.
Onko T16:ssa boschia sitten alkuperäisenä ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lambdan tyyppi ja merkki riippuu ruiskutusjärjestelmästä joka puolestaan riippuu vuosimallista. 1990-1993 on käytössä Lucas ja titania-tyyppinen NTK anturina. Ässää kun on tehty vain ko. välillä niin kaikki ovat Lucaksia, samoin täyspaineiset samalla välillä. Aikaisemmat T16:t (1984-1989) ovat Boschin ruutalla ja myöskin Boschilaisella yleisemmällä Zirconia-lambdalla. Tonnareissa puolestaan ei ole koskaan käytetty Lucasta, eli ylläoleva pätee vain og-satkuihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Nyt kaipaisin kipeesti apua, saako mistään selville mikä on tuon NGK:n lambdan numero?

Tämmöisen numeron löysin, mutta mahtaako olla oikea OZA446-E16?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kuvittelisin ettei kovin montaa erilaista 3-johtoista titani lambdaa valmista....?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

mikkoimp kirjoitti:kuvittelisin ettei kovin montaa erilaista 3-johtoista titani lambdaa valmista....?
Niin, mutta kun tuo tuntuisi olevan kuitenkin zirconi -tyyppinen lambda.

Tuossa tyyppispeksit: http://www.ntklambdasensors.co.uk/main/ ... 46-E16.gif
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin