900 mittariston himmentimen ohitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

900 mittariston himmentimen ohitus

Viesti Kirjoittaja smpp »

terve!

kävipä niin että ogturpon mittariston valot meni pimeäksi. kaikki muut varoitusvalot ja mittarit toimivat kuten ennenkin (lämpömittari välillä haahuilee) ja kaikki lamput ehjiä.

epäilen että toi himmennin jotenkin sanoi itsensä irti? mittaristo on tuunattu joten en haluaisi millään lyödä toista kiinni. himmennin on mallia musta josta näkyy kela. oon nähnyt jotain vanhojakin missä sellainen valkonen mötti ja johdolla yhdistetty navat selkäpuolelta.

pystyykö tämän himmentimen poistamaan/yhdistämään nämä ruuvit tollasella vanhalla piuhasysteemillä?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ohituksen voi tehdä myös mittaristoa irrottamatta. Esim kytkemällä suoraan tupakan sytyttimelle menevän plus johdon tai jos tulee liian kirkas valaistus, niin sopivan tehovastuksen välityksellä siinä lähistöllä olevaan mittarivalaistuksen lampun plusjohtoon.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
smpp
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 20:09

Viesti Kirjoittaja smpp »

kiitti paljon nopeista vastauksista ja ehin vielä väsään ton tänään kuntoon että huomenna pääsee mökille.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Itse tein juuri niin että potikan hajottua otin virran tupakan sytkältä ja sopivan potikan kautta kytkin ne sähköt suoraan tupakansytyttimen valolle. Nyt syttyy valot kun kääntää virrat päälle + että sitä valaistusta pystyy säätää ja lamppujen kestoikää pidentämään.
Hyvin toimii :)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minä korjasin vastikään oman himmentimeni. Itse säätökierukka näytti olevan ehjä, mutta pyörittäessä tuli silti virtakatkoksia. Hioin kontaktipinnat puhtaaksi ja taivuttelin hieman paremman kosketuksen saamiseksi. Lopuksi uitin itse kierukan kontaktipuhdistusnesteessä.
Nyt näyttää toimivan kuten pitääkin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Täällä on myös laajennettu Black Panel -toiminto käytössä (OG900 vm -90). Mitä kautta tuohon mittaristolle menevään piuhaan pääsee käsiksi? Tarviiko purkaa paljon kojelautaa? Syksyn tulle olis taas hyvä saada mittaristo valaistua.

Mittaristo pimeni ilmeisesti jo kesällä, mutta eihän sitä huomannut ennen kuin iltojen pimetessä. Eräänä aamuna töihin lähtiessä kojelaudan syvyyksistä nousi muutama savukiekura sähköisen tuoksun myötä. Liekkö syynä pimenemiseen.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Periaatteessa jos vastuslanka on ehyt siinä himmentimessä, niin hetken aikaa kun hinkkaa edes takas sitä nupikkaa, niin saattaa ruveta toimimaan, jos on vaan hapettunu. Näin mulla korjaantu.

Toistaalta kannattaa myös hinkata hiekkapaperilla ne sen himmentimen kontaktipinnat (vaatii mittariston irroituksen), sekin joskus auttaa...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re:

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pevi kirjoitti:Ohituksen voi tehdä myös mittaristoa irrottamatta. Esim kytkemällä suoraan tupakan sytyttimelle menevän plus johdon tai jos tulee liian kirkas valaistus, niin sopivan tehovastuksen välityksellä siinä lähistöllä olevaan mittarivalaistuksen lampun plusjohtoon.
DIggItaLLr kirjoitti:Itse tein juuri niin että potikan hajottua otin virran tupakan sytkältä ja sopivan potikan kautta kytkin ne sähköt suoraan tupakansytyttimen valolle.
Olisiko mahdollista saada vielä rautalankamalli yo. himmentimenohitusvirityksistä?
Onko mittarivalaistuksen plusjohto helposti löydettävissä? Ja operaation pystyy tekemään radioaukon ja kaiutinaukon kautta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 mittariston himmentimen ohitus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis ne ilmansäätimien valot on samassa virtapiirissä mittariston valaistuksen kanssa. Mankka pois reiästään ja kaivelee sieltä yhden ilmansäätimien nuppien valon ja kytkee tupakansytyttimelle menevästä plussasta syötön lampun johtoon. Näin valaistuksen virta tulee himmentimen ohi.

Lisäys: jos mittarivalot on liian kirkkaat, niin ne lamput voi vaihtaa 2W polttimoiksi. Jotkut ovat laittaneet pahimmillaan sinne väärää kokoa, eli noita auton ulkopuolelle esim. vilkkuihin ja rekisterivaloiksi tarkoitettuja 5W lamppuja. Myöskin 3W tehoisia olen nähnyt kaupattavan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin