900 mittariston himmentimen ohitus
900 mittariston himmentimen ohitus
terve!
kävipä niin että ogturpon mittariston valot meni pimeäksi. kaikki muut varoitusvalot ja mittarit toimivat kuten ennenkin (lämpömittari välillä haahuilee) ja kaikki lamput ehjiä.
epäilen että toi himmennin jotenkin sanoi itsensä irti? mittaristo on tuunattu joten en haluaisi millään lyödä toista kiinni. himmennin on mallia musta josta näkyy kela. oon nähnyt jotain vanhojakin missä sellainen valkonen mötti ja johdolla yhdistetty navat selkäpuolelta.
pystyykö tämän himmentimen poistamaan/yhdistämään nämä ruuvit tollasella vanhalla piuhasysteemillä?
kävipä niin että ogturpon mittariston valot meni pimeäksi. kaikki muut varoitusvalot ja mittarit toimivat kuten ennenkin (lämpömittari välillä haahuilee) ja kaikki lamput ehjiä.
epäilen että toi himmennin jotenkin sanoi itsensä irti? mittaristo on tuunattu joten en haluaisi millään lyödä toista kiinni. himmennin on mallia musta josta näkyy kela. oon nähnyt jotain vanhojakin missä sellainen valkonen mötti ja johdolla yhdistetty navat selkäpuolelta.
pystyykö tämän himmentimen poistamaan/yhdistämään nämä ruuvit tollasella vanhalla piuhasysteemillä?
Ohituksen voi tehdä myös mittaristoa irrottamatta. Esim kytkemällä suoraan tupakan sytyttimelle menevän plus johdon tai jos tulee liian kirkas valaistus, niin sopivan tehovastuksen välityksellä siinä lähistöllä olevaan mittarivalaistuksen lampun plusjohtoon.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Minä korjasin vastikään oman himmentimeni. Itse säätökierukka näytti olevan ehjä, mutta pyörittäessä tuli silti virtakatkoksia. Hioin kontaktipinnat puhtaaksi ja taivuttelin hieman paremman kosketuksen saamiseksi. Lopuksi uitin itse kierukan kontaktipuhdistusnesteessä.
Nyt näyttää toimivan kuten pitääkin.
Nyt näyttää toimivan kuten pitääkin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Täällä on myös laajennettu Black Panel -toiminto käytössä (OG900 vm -90). Mitä kautta tuohon mittaristolle menevään piuhaan pääsee käsiksi? Tarviiko purkaa paljon kojelautaa? Syksyn tulle olis taas hyvä saada mittaristo valaistua.
Mittaristo pimeni ilmeisesti jo kesällä, mutta eihän sitä huomannut ennen kuin iltojen pimetessä. Eräänä aamuna töihin lähtiessä kojelaudan syvyyksistä nousi muutama savukiekura sähköisen tuoksun myötä. Liekkö syynä pimenemiseen.
Mittaristo pimeni ilmeisesti jo kesällä, mutta eihän sitä huomannut ennen kuin iltojen pimetessä. Eräänä aamuna töihin lähtiessä kojelaudan syvyyksistä nousi muutama savukiekura sähköisen tuoksun myötä. Liekkö syynä pimenemiseen.
Periaatteessa jos vastuslanka on ehyt siinä himmentimessä, niin hetken aikaa kun hinkkaa edes takas sitä nupikkaa, niin saattaa ruveta toimimaan, jos on vaan hapettunu. Näin mulla korjaantu.
Toistaalta kannattaa myös hinkata hiekkapaperilla ne sen himmentimen kontaktipinnat (vaatii mittariston irroituksen), sekin joskus auttaa...
Toistaalta kannattaa myös hinkata hiekkapaperilla ne sen himmentimen kontaktipinnat (vaatii mittariston irroituksen), sekin joskus auttaa...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Re:
pevi kirjoitti:Ohituksen voi tehdä myös mittaristoa irrottamatta. Esim kytkemällä suoraan tupakan sytyttimelle menevän plus johdon tai jos tulee liian kirkas valaistus, niin sopivan tehovastuksen välityksellä siinä lähistöllä olevaan mittarivalaistuksen lampun plusjohtoon.
Olisiko mahdollista saada vielä rautalankamalli yo. himmentimenohitusvirityksistä?DIggItaLLr kirjoitti:Itse tein juuri niin että potikan hajottua otin virran tupakan sytkältä ja sopivan potikan kautta kytkin ne sähköt suoraan tupakansytyttimen valolle.
Onko mittarivalaistuksen plusjohto helposti löydettävissä? Ja operaation pystyy tekemään radioaukon ja kaiutinaukon kautta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 mittariston himmentimen ohitus
Siis ne ilmansäätimien valot on samassa virtapiirissä mittariston valaistuksen kanssa. Mankka pois reiästään ja kaivelee sieltä yhden ilmansäätimien nuppien valon ja kytkee tupakansytyttimelle menevästä plussasta syötön lampun johtoon. Näin valaistuksen virta tulee himmentimen ohi.
Lisäys: jos mittarivalot on liian kirkkaat, niin ne lamput voi vaihtaa 2W polttimoiksi. Jotkut ovat laittaneet pahimmillaan sinne väärää kokoa, eli noita auton ulkopuolelle esim. vilkkuihin ja rekisterivaloiksi tarkoitettuja 5W lamppuja. Myöskin 3W tehoisia olen nähnyt kaupattavan.
Lisäys: jos mittarivalot on liian kirkkaat, niin ne lamput voi vaihtaa 2W polttimoiksi. Jotkut ovat laittaneet pahimmillaan sinne väärää kokoa, eli noita auton ulkopuolelle esim. vilkkuihin ja rekisterivaloiksi tarkoitettuja 5W lamppuja. Myöskin 3W tehoisia olen nähnyt kaupattavan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01