saab 900i 16v vm 90 käyntiongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hasa10
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Elo 24, 2006 08:07
Paikkakunta: PÄIJÄT-HÄME

saab 900i 16v vm 90 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja hasa10 »

tietääkö joku et jos katti on rikki niin vaikuttaako se niin että moottori lämmettyään alkaa pätkimään?on ollut vikana se että kun ajaa muutaman km niin alkaa pätkiin ja saattaa sammua kokonaan niin että laskee vauhdin 80km esim 30km ja lähtee uudestaan itsestään käymään kesken rullauksen.on tehnyt jo useamman kerran.auto on automaatti vaihteinen.olen vaihtanut tulpat,sytytyspääteasteen,tulpan johdot,pyörintäanturin,nakutustunnistimen. toimi noin viikon sen jälkeen kun vaihdoin sytytyspääteasteen. ja saaste arvot ei kelvannut katsastuksessa oli kuulemma liian suuret.
plees tietääkö joku mitä teen seuraavaksi
ps pääteaste on bosch merkkinen nyt.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei aiheuta katti tommosta!
bensapumppu?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
hasa10
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Elo 24, 2006 08:07
Paikkakunta: PÄIJÄT-HÄME

jaa pensapumppu?

Viesti Kirjoittaja hasa10 »

aiheuttaako se tosiaan terävää pätkimistä ihan niin kuin sytytys katkokset sehän olisi helppo vaihtaa.
terv jarkke
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä se saattaa aiheuttaa t8 kierrosrajoitin on toteutettu niin että katkoo pumpulta virtaa.

paine mittari olisi kätevä olla olemassa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7371
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi hieman hämää että lähtee kohta uudelleen käymään mutta muuten toi vois viitata lämpöanturiin, halpa uusii ainakin.

Haulla löytyy enempi aiheesta.

Toki voi olla bensapumppu tai suodatin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hasa10
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Elo 24, 2006 08:07
Paikkakunta: PÄIJÄT-HÄME

saab ongelmat

Viesti Kirjoittaja hasa10 »

mitä painemittarilla voisi todeta? ja miten? kiitos
terv jarkke
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

pätkii

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Onko autossa kiekkamittari? Jos on, vilkaise katkoksessa, tipahtaako neula nopeasti alas. Ainakin velj'miehen -89 OG-i16 ilmaisi neulalla haluttomuutensa jatkaa matkaa ja kipinöidä, kun pääteaste oli mykkä ja pääteastehan on -89:ssä puolassa kiinni. Voihan se tietysti olla bensapuolellakin, mutta haulla ehkä löydät pari viikkoa vanhan topicin, jossa yritin elvyttää vanhasatkua ja lopulta onnistuin löytämään ehjän pääteasteen ja puolan. Linkeissä oli myös kytkiksiä, jos epäilys sähköviasta jatkuu.

teevee P:n Vee
hasa10
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Elo 24, 2006 08:07
Paikkakunta: PÄIJÄT-HÄME

SAAB ONGELMAT

Viesti Kirjoittaja hasa10 »

saab on vm 90 16v automatic. bosch ruisku ja k-jetronicilla
ja siinä sammuessaan tipahtaa kiekka mittari nollaan vaikka autorullaa esim 80km tunnissa vielä.ja se saattaa lähteä yks kaks käyntiin kesken rullauksen taas ihan kuin kipinä palaisi taas. mutta siis miksi se katoaa?
sitä ei saa selville vaikka vaihdettu tulpat johdot virranjakajan kansi,pyörintä anturi joka on kampuran siivan alla sekä nakutustunnistin veden lämmön haistelija, siitä imusarjan päältä,se sytyspääteastetta ja vastapäätä oleva boxi on myös vaihdettu ja sen jälkeen kun siihen viimeksi vaihdettiin boschin sytyspääte niin se alkoi toimimaan ja toimi noin viikon eli 600-700km ok. ja nyt taas,ainoa ero että nyt lähtee helposti käymään, edellisellä unipoint boxilla oli työ ja vaiva saada käymään.sitten on vielä ne saaste arvot on myös päin peetä ja tyhjäkäynti jää välillä suureksi mutta lähtee joskus pienemmälle kun potkaisee kaasua terävästi. aamulla käy vähän aikaa kovaa mutta pienellä potkaisulla laskee ok.terv jarkke
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

elikkä ruiskuna lh-jetti...
no sitten se kyllä on sähkö puolella se vika kun kierrokset putoaa pois..
niin siis bensan painemittaria meinasin, olisi nähnyt tipahtaako ne kun sammuu...

itsellä oli joskus akku huonosti kiinni, pääsi kiinnitysrauta vetämään akun oikkariin. helppo ainakin tämä tarkistaa.

oletko kokeillut uudestaan uusia pelkkää sytkäpäätettä auttaako se?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: saab 900i 16v vm 90 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

hasa10 kirjoitti:ja saaste arvot ei kelvannut katsastuksessa oli kuulemma liian suuret.
plees tietääkö joku mitä teen seuraavaksi
ps pääteaste on bosch merkkinen nyt.
Koneen elektroniikka ei toimi, antaa liikaa ruokaa, katti on pian sökö(tai on jo), eli ei jaksa puhdistaa pakokaasuja. Lamda-anturi ehkä viallinen. :wink: Tuohon pätkimiseen ja koneen sammumiseen tulee kanssa mieleen maadoitukset ja huonot kontaktit, missä, niin se on sitten hakusessa. Johdoista voi olla eriste murentunut ja tekee kontaktia silloin tällöin tjsp. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
hasa10
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Elo 24, 2006 08:07
Paikkakunta: PÄIJÄT-HÄME

saab ongelmat

Viesti Kirjoittaja hasa10 »

en ole koittanut nyt pelkkää sytytyspääteasteen uusimista kun en voi ymmärtää että niitä kuluisi kuin leipää?se on aika kallis auto jos se syö pääteasteen per viikko. ps.miten tietää onko katti sökö?
terv jarkke
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: saab ongelmat

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

hasa10 kirjoitti: ps.miten tietää onko katti sökö?
terv jarkke
Ainakin siitä jos päästömittaus on sitä mieltä, yksinkertaista. Jos katti toimii niin päästötkin on kohillaan. :lol:
Tämä edellyttää että pakoputkisto on kaikilta osin myöskin kunnossa. Kun olit testissä niin olihan kone kuuma ja tai käytettiin pitkään kierroksilla ennen mittausta. Nuo vanhat ei tahdo lämmetä herkästi. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin