Tere ållå!
Kävin tuossa katsastamassa autoani. Autohan on tuo "tutuilla" tuplakaasuttimilla varustettu malli, jossa on erikoisuutena pakokaasun takaisin kierrätys sekä ihmeellinen saasteenalennusventtiilii kaasarien alla.
Meinasi ajokielto tulla koska päästöt oli niin isot että katsastusaseman pakokaasuanalysaattori ei pystynyt näyttämään niitä. Jännä kyllä auto toimi aika ihan hyvin ja ei edes kuluttanut paljoa bensaa.
Auton kaasareissa on aika uudet suuttimet ja neulat. Aikamme niitä säädeltyämme saimmekin sitten hyväksyttävät lukemat. Vielä kun sääsimme lisää saimme todella hyvät lukemat.
Vuosi sitten kävin korjaamolla säädättämässä kaasuttimet kun ei mennyt läpi. Ensin säätö ei meinannut onnistua millään. Mutta sitten lukemista tuli yllättäen niin hyvät että ne olisivat olleet todella hyvät jo katalysaattoriautollekkin.
Vielä ihmeellisempää asiassa on se että kun päästöt olivat tosi isot olivat seosruuvit ihan kiinni. Siis siten että ruuveja on käännetty kiinnipäin eli myötäpäivään niin pitkälle kuin menevät.
Sitten taas kaasuttimia isommalla elikkä ruuveja avaamalla vastapäivään päästöt pienenivät. Kun ruuveja säätää löysemmälle ne tulevat ulospäin, jolloin neulat nousevat ja samalla bensaa tulee enemmän.
Aika erikoista? Vai voiko muka niissä seosruuveissa olla ns. vasemmankätiset kierteet?
Jännää on myös se että jos seokset ovat olleet niin rikkaalla, niin keväällä laitoin pakoputkea. Pakoputki oli koko etupäästään ja pakosarjasta aivan puhdas. Edes minkäälaista nokea ei ollut. Kun sormin koitti niin mitään ei jäänyt sormeen.
Erikoisia autoja ovat SAABit.
Tuplakaasarin päästöt
Re: Tuplakaasarin päästöt
eikös tässä vuoden takaisessa viestissä nimimerkki 900T16 kommentoi ekalla sivulla että kiinnipäin kiertäminen rikastaa, avaaminen laihentaa seosta. pätee siis ylhäältä säädettävään strömbergiin.kimmoisa kirjoitti: Vielä ihmeellisempää asiassa on se että kun päästöt olivat tosi isot olivat seosruuvit ihan kiinni. Siis siten että ruuveja on käännetty kiinnipäin eli myötäpäivään niin pitkälle kuin menevät.
Sitten taas kaasuttimia isommalla elikkä ruuveja avaamalla vastapäivään päästöt pienenivät. Kun ruuveja säätää löysemmälle ne tulevat ulospäin, jolloin neulat nousevat ja samalla bensaa tulee enemmän.
Aika erikoista? Vai voiko muka niissä seosruuveissa olla ns. vasemmankätiset kierteet?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27666
itsekin taisin mennä tuohon lankaan kun ostin tuon seoksensäätötyökalun ja ihmettelin ettei kulkupuolen laiskuus muuttunut miksikään vaikka kiersin seosruuvia "auki".
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Omituinen logiikka
Jaa no voihan se seossäätö niinkin päin mennä.
Aika omituinen logiikka niissä on sitten. Kun niitä purkaessani ja kasatessani katselin niin totesin että se ruuvi liikkuisi normaaliin tapaan elikkä myötäpäivään on kiinni ja siis alaspäin, ja että tämä tekisi seoksesta laihemman. Hommaa niin itsestään selvyytenä että en ajatellut sitä sen koomin.
Mutta voihan siinä olla se "vääränkätinenkin kierre" taikka sitten siellä on joku hylsy.
Niin kyllä sitä puhtauttau ihmettelen, ja kyllä olivat ne silloiset pakokaasulukematkin ihmeellisiä, kun ne olis olla jo kattiautollekkin tosi hyvät.
Mutta nyt vasta pääsin siellä katsastuksessa itse koettelemaan pakokaasuanalysaattorilla. Aikaisemmin niitä ei yleensä ole pahemmin edes koeteltu korjaamolla .
Joillakin korjaamolla tuntuu olevan jonkinlainen kirosana kun kaksi kasaan eli SAAB ja päästömittaus yhdistyy. Aivan kamaalaa siitä tulee silloin kun kuulee kyse olevan kaasutin SAABista ja jos kaasuttimia on vielä kaksi. Siinä on muutama korjaamo jo luopunut tarjolla olevasta työstä.
Täytyneen ny vielä ite koittaa ruuvailla. Saas nähdä kuinka vähän auto sitten vie bensaa kun säädän kaasari pienelle.
Ainahan se sitä oppii uutta, vaikka kantapään kautta.
Tosiaan onneksi tarjoutui tälläinen tilaisuus katsastusasemalla.
Aika omituinen logiikka niissä on sitten. Kun niitä purkaessani ja kasatessani katselin niin totesin että se ruuvi liikkuisi normaaliin tapaan elikkä myötäpäivään on kiinni ja siis alaspäin, ja että tämä tekisi seoksesta laihemman. Hommaa niin itsestään selvyytenä että en ajatellut sitä sen koomin.
Mutta voihan siinä olla se "vääränkätinenkin kierre" taikka sitten siellä on joku hylsy.
Niin kyllä sitä puhtauttau ihmettelen, ja kyllä olivat ne silloiset pakokaasulukematkin ihmeellisiä, kun ne olis olla jo kattiautollekkin tosi hyvät.
Mutta nyt vasta pääsin siellä katsastuksessa itse koettelemaan pakokaasuanalysaattorilla. Aikaisemmin niitä ei yleensä ole pahemmin edes koeteltu korjaamolla .
Joillakin korjaamolla tuntuu olevan jonkinlainen kirosana kun kaksi kasaan eli SAAB ja päästömittaus yhdistyy. Aivan kamaalaa siitä tulee silloin kun kuulee kyse olevan kaasutin SAABista ja jos kaasuttimia on vielä kaksi. Siinä on muutama korjaamo jo luopunut tarjolla olevasta työstä.
Täytyneen ny vielä ite koittaa ruuvailla. Saas nähdä kuinka vähän auto sitten vie bensaa kun säädän kaasari pienelle.
Ainahan se sitä oppii uutta, vaikka kantapään kautta.
Tosiaan onneksi tarjoutui tälläinen tilaisuus katsastusasemalla.
SAAB