moottorin öljynpaine

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

moottorin öljynpaine

Viesti Kirjoittaja jani »

Paljonko on 8 venaisen 900 öljynpaine normaalil lämpöisellä moottorilla.
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

3bar/2000rpm
"voima se on mikä pörisee"
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saman otsikon alle:

minulla on yksi h-moottorinen 99 joka lämpimänä tyhjäkäynnillä sytyttää aavistuksenomaisen pienen liekin tuohon öljynpainevaloon, sammuu vasta kun kierrokset nostaa yli 1500rpm. öljynpainevalon sävyn huomaa oikeastaan vain pimeällä.

moottorissa on toinenkin kysymysmerkki, kylmänä käynnistettäessä ensimmäiset parikymmentä iskua tapahtuu öljyvalon palaessa ja äänenkin perusteella ilman voitelua. ekojen minuuttien ajan myös venttiiliosastolta kuuluu selkeä naputus (sytytys on asetettu lampulla 17 asteeseen). lämpimänä käyntiääni ei herätä mitään epäilystä vaan on varsin hyvä. öljyt pysyvät puhtaana varsin pitkään.

miten pitkää elinikää on ennustettavissa tällaiselle koneelle? 50-100tkm? matkamittarissa on nyt 220tkm, joka kyllä korreloi auton ehjän korin kanssa, mutta en ole vielä varmistanut tiedon oikeellisuutta tuolta maksullisesta palvelusta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

suosittelisin paine mittarin hommaamista, näkisi sitten mitä sielä oikeasti on paineita..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, kun tuohon polttimoon nyt sitten ilmeisesti tulee portaaton analoginen signaali, samaan johtoon voisi kai kytkeä tarvikemittarin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

lucaf kirjoitti:niin, kun tuohon polttimoon nyt sitten ilmeisesti tulee portaaton analoginen signaali, samaan johtoon voisi kai kytkeä tarvikemittarin?
Ei kai nyt sentään :wink: Kyllä sinne pitäis ihan olla 12v ja anturi on maadoittava. Se hehkuminen taasen voi johtua monestakin syystä, tuntematta sen tarkemmin kyseisen piirejä niin joko anturi vika tai vuoto jonkin samassa piirissä olevan laitteen kautta aiheuttaa tuon "vienon" henkumisen 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hö, no se hehkuminen kuitenkin elää moottorin kierrosten mukaan ja +1500:ssa sammuu kokonaan. toive siitä että vika on muualla kun öljynpaineessa antaa toki rauhoittavan fiiliksen :)

on muuten kokemusta myös kontaktiviastakin, toisessa tupliksessa alkoi anturi päästämään öljyä läpi, ja kastui johtoa myöten öljyyn -> alkoi välkyttämään öljyvaloa vaikka öljynpinta oli maximissa. mut se oli sellaista kunnon välkkymistä ja räpsymistä eikä vienoa hehkua :). ei ollut kuitenkaan kiva saada avokilta puhelinsoitto tien päältä ("nyt tässä alkoi öljyvalo palamaan") :oops: :wink:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Et ole kokeillut vaihtaa öljykelloa? Kun ehjästä öljykellosta pitäisi tuleman on/off-signaali ilman välimuotoja eikä vikuuntuminen hirveän harvinaista ole. H-moottoriseen löytyy esim. Motonetista 3,30 hintaan uusi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nostan taas tämän aiheen:

en nyt öljynvaihdon jälkeen ole tarkistanut tuon öljyvalon sammumisen nopeutta starttaamisen jälkeen, mutta tässä kaksi muuta havaintoa:

-alakerta on kovilla kierroksilla tavallista äänekkäämpi. muistan vastaavanlaisesta äänekkyydestä jonkun asiantuntijan joskus maininneen että joku laakeri siellä huutaa (koneella ajettu vain 230tkm, käy muuten varsin tasaisesti ja hyvin paitsi alakierroksilla laiska).

-moottori kuluttaa öljyä normaalivauhtia enemmän, mutta moottoritila on harvinaisen kuivan näköinen. pakokaasun värisävyä ei ole tiirailtu kovin tarkalla silmällä. se olisi kai seuraavana listalla.

kun ynnätään vielä ekan viestin faktat:

-nakuttaa kylmänä
-öljyvalo ei sammu heti startin jälkeen
-öljyvalo "muuttuu analogiseksi" tyhjkäynnillä, ei aina, mutta muuttuessaan toimii kovin johdonmukaisesti, eli himmenee ja sammuu kun kaasua nostaa.

voisiko viitata öljypumppuvikaan? kylmänä ei jaksa työntää öljyä yläkertaan ja nakuttaa? vähäinen voitelu tuhonut alakerrasta laakerin? öljynkulutuksesta johtuen sitä pääsi vähenemään alle MIN rajan, tajusin sen heti kun auto piti kylmänä vielä kovempaa nakutusta. yleensä mun saabeissa moottorin ääni on voimistunut vasta kun öljyä on niin vähän että tikku on kuiva.

palaan taas astialle kun pakokaasujen värit on tutkittu ja jos raaskin luopua tuosta yliluonnollollisia kykyjä omaavasta öljynpainenanturista. sori että jankutan tuosta öljyvalon analogisuudesta, taidan kovasti uskoa että se on merkki jostain muusta kuin anturiviasta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Mulla on käynnistettäessä vilahtanut noin 0,5-1 sek ajan öljynpainevalo. Onko jotain nyt pielessä? Häviää heti vaikka kaasuun ei koskekkaan.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kuulostaa Lucan tapaus pitkälti laakerivialle alakerrassa, sille on tyypillistä öljynpainevalon himmeä palaminen matalilla kierroksilla. Ja myös ylimääräinen ääni kielii vahvasti asiasta. :wink:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Zebe kirjoitti:Kuulostaa Lucan tapaus pitkälti laakerivialle alakerrassa, sille on tyypillistä öljynpainevalon himmeä palaminen matalilla kierroksilla. Ja myös ylimääräinen ääni kielii vahvasti asiasta. :wink:
mielenkiintoista. haistoinkin palaneen käryä. miten tuohon pitäs suhtautua? kovaa ajoa niin kauan kun kestää? pitkäänkö tuollaisella koneella ajelee, ja mitä sitten, eli loppuuko jossain vaiheessa ajo kuin seinään?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Keston määrästä on hirveän hankala sanoa yhtikäs mitään. Riippuen käyttötavasta melko pitkälti, ajo loppuu varmasti kuin seinään jos laakeri pääsee leikkaamaan kiinni ja pahimmassa tapauksessa tulee täystuho.

Mutta alussa tietysti olisi parasta jos saisi paikallistettua sen, että onko se laakeri. Kytkemällä öljynpainemittarin sen näkee parhaiten, jos paineet ovat oikeasti tyhjäkäynnillä ja matalammilla kierroksilla heikot. Tietysti huonoihin paineisiin voi olla muitakin tekijöitä, joku jolla on enemmän tietoa asiasta voisi valaista lisää.
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Vaikuttaisi kierokangenlaakerien kulumiselta. Siellä ei tarvitse olla mitään varsinaista vikaa (kiinnileikkaumaa tms,) sillä Saabissa niitä on harvoin. Laakerit ovat vain yksinkertaisesti kuluneet punametallille ja siten päästävät paineet karkuun.
Parhaiten tuon vian paikallistaa kun ajaa n. 3000 kierroksella vaikka kolmosella niin, että kone leijuu, eli ei vedätä eikä jarruta vaan menee keveästi. Jos tuolloin konepellin alta kuuluu miehekästä kovasävyistä murinaa, laakerikauppaan.
Itse vlaakerien vaihtohan ei ole hirveän kova homma. Kone/vaihteisto pois pelleistä ja irti toisistaan. Kampiakseli onkin sitten näkösällä ja niin kiertokangen- kuin runkolaakerit voi siihen paikalleen vaihtaa ilman sen enempiä moottorin purkamisia. Voi siihen koko hommaan pian 5 tuntia mennä.
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

lucaf kirjoitti:
Zebe kirjoitti:Kuulostaa Lucan tapaus pitkälti laakerivialle alakerrassa, sille on tyypillistä öljynpainevalon himmeä palaminen matalilla kierroksilla. Ja myös ylimääräinen ääni kielii vahvasti asiasta. :wink:
mielenkiintoista. haistoinkin palaneen käryä. miten tuohon pitäs suhtautua? kovaa ajoa niin kauan kun kestää? pitkäänkö tuollaisella koneella ajelee, ja mitä sitten, eli loppuuko jossain vaiheessa ajo kuin seinään?
No miulla kilpa autossa on samanlaista vikaa, mutta johtuu siitä kun lämmityslaitteelle menevä vesiletku nojaa öljynpaineanturin nastaan. alkuperäisessä ei pitäis mennä lähellekkään, muttakun tuo vedenkiertosysteemi on risteytetty satkusta ja 99stä. Eli periaatteessa pelkkä valon himmeä ja vaihteleva palaminen voisi viitata vaikka anturivikaan, mutta noista äänistä ja muista päätellen minäkin veikkaisin vian olevan jotain suurempaa.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Vastaa Viestiin