99 huohottaa öljyä yms...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

99 huohottaa öljyä yms...

Viesti Kirjoittaja merlin »

tuossa taannoin vajaa 4v. sitten 84:een 99:iin
laitettiin uudet alakerran laakerit ja tiivisteet , männänrenkaat yms...

piakkoin sen jälkeen kone alkoi työntää huohotinletkusta ilmansuodattimeen
moottoriöljyä...

nyt se on seisonut 3 vuotta , täräytin käyntiin , käy 3:lla pytyllä...
putkesta tulee mustaa kun joutuu pitämään huikan päällä et pysyy käynnissä. puristuspaineet on kaikissa pytyissä 9 pintaan , yhdessä se on hiukan alempi kuin muissa.

voisiko johtua ihan vain kansiviasta yms??? :?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko pensa tuoretta? onko päässyt jäätymään lohko halki?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

bensa on tuoretta ja lohko ei ole päässyt jäätymään ( hyvät pakkasnesteet ),
öljytkin vaihdettiin ennen seisontaa
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tehtiinkös kannelle mitään?
Ari 1622
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kyllä kai suht terveessä koneessa puristuspaineiden pitäisi liikkua yli 11 tuntumassa. Tehtiinkö koneelle rengastukseen jälkeen mitään sisäänajoa/oliko käytössä ennen seisomaan jättämistä, oman aikansa vie ennenkuin välykset yms. asettuvat. Kokeilehan piruuttaan laittaa vähän öljyä tulpanrei'istä pyttyihin ja tee puristuspainemittaus uudestaan. Jos tulokset paranevat, viittaisi silloin alakerran puolelle.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei ole Petron kone?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

kyllä puristuspaineet ovat olleet mun koneessa uudesta asti 9 pintaan??
ei ole petron kone elleivät ole tehtaalla laittaneet 8O

auto oli rengastuksen ja laakeroinnin jälkeen ajossa n.10000km joista ekat 3000km ajelin ns. sisäänajona mutta jo n.2tkm jälkeen huomasin sen puuskuttavan öljyä , toimi ihan normaalisti kuitenkin , pistin huohotin letkun pulloon ja aina kippasin takaisin koneeseen :D

sit en enää jaksanut leikkiä ja jätin seisomaan , kuukauden seisonnan jälkeen ei lähtenyt käyntiin enää ollenkaan... nyt kuitenkin vuosien päästä jyrähti käyntiin , tosin laitoin uuden akunkin...käy vain enää kolmella...

meinasin vaan että oisko kansivika vai alakerta , vai lemppaanko koko koneen helevettiin? :roll: lohko on vaan mukava kun startti on päällä eikä pakosarjan alla :D

kokeilen tuota puristuspaine/öljyjuttua kun seuraavan kerran käyn möksällä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voihan siinä olla venttiilivikakin. Mistä näitä tietää. Laita öljyä tulpanreijistä koneeseen ennen puristusten mittausta ja katso nouseeko puristukset vai ei. Jos nousee, niin vuoto on alaspäin. Jos ei nouse, niin vuoto voi olla venttiilissä.

Pitkään seisotetussa koneessa voi karstat lähteä niin pahasti liikkeelle, että pahimmillaan kone voi mennä jumiin karstan valuessa männän alempana olevaan reunaan. Lisäksi karstan irtoamisessa on aina vaara, että joku karstapala jää pakovenan väliin ja pakovena palaa, josta seuraa venttiilivaurio.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Viesti Kirjoittaja eegas »

Pahasti tuntuisi minusta, että männänrenkaat ovat poikki, tai katkoskohta renkailla samalla linjalla.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

toi männänrenkaat samalla katkoskohdalla tuntuis musta mahdolliselta ,

toi karstottumisjuttu ei voi olla koska missään ei ollut karstaa 8O

keväällä selvinnee enempi , toinen kone ja laatikkopaketti on jo tilauksessa jotta varmaan vaihdetaan koko paska niin pääsee ongelmasta
96 vm. 1975
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kai se hoonattiin kun rengastettiin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

hoonattiin,rengastettiin,laakeroitiin,kansi laitettiin,uudet tiivarit yms.

pikkusen vaikeeta uskoo tohon rengas juttuunkaan kun asentaja joka homman silloin teki on saabin parissa tehnyt töitä toistakymmentä vuotta,
mutta tierä sittem
96 vm. 1975
Vastaa Viestiin