Mulla on 87-vuosimallinen Saab 900i ja käynnistys hoituu joskus vaivattomasti ja nopeasti, mutta toisinaan käynnistämiseen menee useampi käynnistyskerta tai avainta on väännettävä 10:kin sekuntia, ennenkuin auto hörähtää käyntiin.
Mikä on vikana, kannattaako korjata ja mikä on hinta-arvio ja korjausohjeet.
Saab 900i:n käynnistys kestää pitkään
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Miten vaihto?
Kiitti tiedosta. Miten vaihdoit/ vaihdatit ruiskusuuttimet? Olisko heittää hinta-arviota?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Suuttimethan löytyvät moottorin päältä kun avaat konepellin. Ne ovat imusarjassa kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla.
Ennen uusien hankintaa kannattaa tarkistaa niiden tiiviys:
- käytä moottoria, että polttoainejärjestelmässä on painetta
- irroita suuttimet imusarjasta
- kuivaa ne
- mikäli suuttimen kärjessä on havaittavaa vuotoa (=pisaran muodostumista) 15 sekunnissa, niin se on vaihdettava tai puhdistettava ultraäänellä.
Suuttimet ovat Boschin tekeleitä, joten hintoja saat lähimmästä Boschin myyntipisteestä. Eivät kuitenkaan ole halpoja, varsinkin kun kerralla vaihtaisin kaikki neljä. Sieltä voit myös kysellä vinkkejä missä paikkakunnallasi tehtäisiin suuttimien elvytystä ultraäänellä.
Yleensä pitkä vieteri käynnistäessä johtuu paineiden liian nopeasta karkaamisesta pa-järjestelmästä moottorin sammuttamisen jälkeen. Tällöin ongelmia on erityisesti nk. taskulämpimän moottorin käynnistämisessä. Paineet voivat karata suuttimien lisäksi myös vuotavasta paineakusta (taka-akselissa kiinni) tai takaiskuventtiilistä (pa-pumpun yhteydessä).
Ennen uusien hankintaa kannattaa tarkistaa niiden tiiviys:
- käytä moottoria, että polttoainejärjestelmässä on painetta
- irroita suuttimet imusarjasta
- kuivaa ne
- mikäli suuttimen kärjessä on havaittavaa vuotoa (=pisaran muodostumista) 15 sekunnissa, niin se on vaihdettava tai puhdistettava ultraäänellä.
Suuttimet ovat Boschin tekeleitä, joten hintoja saat lähimmästä Boschin myyntipisteestä. Eivät kuitenkaan ole halpoja, varsinkin kun kerralla vaihtaisin kaikki neljä. Sieltä voit myös kysellä vinkkejä missä paikkakunnallasi tehtäisiin suuttimien elvytystä ultraäänellä.
Yleensä pitkä vieteri käynnistäessä johtuu paineiden liian nopeasta karkaamisesta pa-järjestelmästä moottorin sammuttamisen jälkeen. Tällöin ongelmia on erityisesti nk. taskulämpimän moottorin käynnistämisessä. Paineet voivat karata suuttimien lisäksi myös vuotavasta paineakusta (taka-akselissa kiinni) tai takaiskuventtiilistä (pa-pumpun yhteydessä).
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Hifleksistä ostin 4barin mittarin ja pari liitintä hintaan 14 euroa muistaakseni. Mittari ennen kiskoa näyttää kivasti millaiset bensanpaineet kun auto käynnissä ja sammutettuna kauanko paineet pysyvät eli onko letkut ja muut ehjät.
Huomaa kivasti jos mittari näyttää esim 3bar niin lähtee käyntiin nopeasti.
Huomaa kivasti jos mittari näyttää esim 3bar niin lähtee käyntiin nopeasti.