Saab 900i:n käynnistys kestää pitkään

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
iltanen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 21:30

Saab 900i:n käynnistys kestää pitkään

Viesti Kirjoittaja iltanen »

Mulla on 87-vuosimallinen Saab 900i ja käynnistys hoituu joskus vaivattomasti ja nopeasti, mutta toisinaan käynnistämiseen menee useampi käynnistyskerta tai avainta on väännettävä 10:kin sekuntia, ennenkuin auto hörähtää käyntiin.

Mikä on vikana, kannattaako korjata ja mikä on hinta-arvio ja korjausohjeet.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Vuotavat ruiskusuuttimet aiheuttivat aikoinaan minun 900i:ssä samaa vikaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
iltanen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 21:30

Miten vaihto?

Viesti Kirjoittaja iltanen »

Kiitti tiedosta. Miten vaihdoit/ vaihdatit ruiskusuuttimet? Olisko heittää hinta-arviota?
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Suuttimethan löytyvät moottorin päältä kun avaat konepellin. Ne ovat imusarjassa kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla.

Ennen uusien hankintaa kannattaa tarkistaa niiden tiiviys:
- käytä moottoria, että polttoainejärjestelmässä on painetta
- irroita suuttimet imusarjasta
- kuivaa ne
- mikäli suuttimen kärjessä on havaittavaa vuotoa (=pisaran muodostumista) 15 sekunnissa, niin se on vaihdettava tai puhdistettava ultraäänellä.

Suuttimet ovat Boschin tekeleitä, joten hintoja saat lähimmästä Boschin myyntipisteestä. Eivät kuitenkaan ole halpoja, varsinkin kun kerralla vaihtaisin kaikki neljä. Sieltä voit myös kysellä vinkkejä missä paikkakunnallasi tehtäisiin suuttimien elvytystä ultraäänellä.

Yleensä pitkä vieteri käynnistäessä johtuu paineiden liian nopeasta karkaamisesta pa-järjestelmästä moottorin sammuttamisen jälkeen. Tällöin ongelmia on erityisesti nk. taskulämpimän moottorin käynnistämisessä. Paineet voivat karata suuttimien lisäksi myös vuotavasta paineakusta (taka-akselissa kiinni) tai takaiskuventtiilistä (pa-pumpun yhteydessä).
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

motonetista saa suuttimia...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Hifleksistä ostin 4barin mittarin ja pari liitintä hintaan 14 euroa muistaakseni. Mittari ennen kiskoa näyttää kivasti millaiset bensanpaineet kun auto käynnissä ja sammutettuna kauanko paineet pysyvät eli onko letkut ja muut ehjät.
Huomaa kivasti jos mittari näyttää esim 3bar niin lähtee käyntiin nopeasti.
Vastaa Viestiin