Ajaessa kuuluu aikamoista hurinaa, mikä on pahimmillaan n.60km/h kohdalla. Ihan sama onko veto päällä vai ei, niin silti hurisee ja tuossa kuudessakympissä jopa penkki hieman tärisee. Kun kaartaa vasemmalle, ääni loppuu.
En osaa paikallistaa kunnolla mistä se ääni tulee, mutta luulisin jo tuon käännösjutunkin vuoksi että vasemmalta (paino siirtyy oikealle) .
Nostinkin etu -sekä takarenkaan ylös kokeillakseni laakerien kunnot, mutta en huomannut mitään ihmeellistä
Voisiko tuo ääni johtua jostain muusta, tai onko jotain hyvää ja varmaa keinoa todeta laakereiden kunto?
miten varmistaa renkaan laakerivaurio?
miten varmistaa renkaan laakerivaurio?
9-5 2,3t Wagon `06
Laakerin kunto kokeillaan kääntelemällä vanteesta välystä ja lisäksi pyörittämällä ja kuuntelemalla laakerin ääntä. Jarrulevyn+palan hankaus tietysti haittaa tuota kuuntelua, jos ne eivät irroita kunnolla. Ehjästä laakerista kuuluu aivan hienoinen kohina tai suhina, mutta sököstä laakerista voi kuulua napsumista ja varsin kovakin jurina, joka esim. ajettaessa muistuttaa ääneltään nuukan miehen autossa olevia kesärenkaan korvikkeina olevia nypittyjä ikivanhoja nastarenkaita...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jep, noin juuri teinkin ja nyt ihmettelen tosissani, kun en tosiaan huomannut/kuullut mitään epänormaalia, siksi niin kovaa ääntä se pitää ajossa. Ei viitsisi ihan arpomallakaan lähteä laakereita vaihtamaan.Mertmi kirjoitti:Laakerin kunto kokeillaan kääntelemällä vanteesta välystä ja lisäksi pyörittämällä ja kuuntelemalla laakerin ääntä.
Täytynee testata uudelleen ja vielä huolellisemmin..
9-5 2,3t Wagon `06
mun vanhasta satkusta oli toinen laakeri aivan totaalisen sökö. satasen vauhdissa meteli oli korviahuumaava, vähän samanlaista ääntä pitää lopussa oleva vaihdelaatikko. silti ei mitään tärinää aiheuttanut ja olenkin ollut siinä käsityksessä että oikutteleva laakeri pitää ujellusta eikä sen ihmeempiä tärinöitä. edit. nyt kun muistelen niin saatto olla niin että ääni hiljeni toiseen suuntaan käännyttäessä... en muista kyllä varmaksi.
ootko kattonut aurauskulmat ja katteleppa sitä rengasta ja vannetta tarkemmin jos penkkiin asti tärinä tuntuu...
ootko kattonut aurauskulmat ja katteleppa sitä rengasta ja vannetta tarkemmin jos penkkiin asti tärinä tuntuu...
Itsellä paikallistu juuri tänään takapyörän laakerivika. Piti lämmetessään melkoista jumputusta, aivan kuin renkaan kuviossa olisi ollut kiinni jotain ylimääräistä. Tuolla kääntämismenetelmällä en ole itse koskaan tutkinut laakeria, helpompi on kun ottaa toisen ajamaan autoa ja itse kuuntelee "jurinaa" ympäri autoa.
Niin joo, se oma laakeri paljastui siten kun muovinen pölykapseli meinasi sulaa kuumaan vanteeseen kiinni (olin kuunnellut jurinaa koko kesän)
Niin joo, se oma laakeri paljastui siten kun muovinen pölykapseli meinasi sulaa kuumaan vanteeseen kiinni (olin kuunnellut jurinaa koko kesän)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: miten varmistaa renkaan laakerivaurio?
Kyllähän tuo mutkittelu on varmin ja nopein tapa selvittää viallinen laakeri!!!!900S kirjoitti:Ajaessa kuuluu aikamoista hurinaa, mikä on pahimmillaan n.60km/h kohdalla. Ihan sama onko veto päällä vai ei, niin silti hurisee ja tuossa kuudessakympissä jopa penkki hieman tärisee. Kun kaartaa vasemmalle, ääni loppuu.
En osaa paikallistaa kunnolla mistä se ääni tulee, mutta luulisin jo tuon käännösjutunkin vuoksi että vasemmalta (paino siirtyy oikealle) .
Nostinkin etu -sekä takarenkaan ylös kokeillakseni laakerien kunnot, mutta en huomannut mitään ihmeellistä
Voisiko tuo ääni johtua jostain muusta, tai onko jotain hyvää ja varmaa keinoa todeta laakereiden kunto?
Se kumpi puoli keventyy,silloin hiljenee vieläkö kuuntelee etu vai taka laakeri!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: miten varmistaa renkaan laakerivaurio?
Näinhän se on ja jos käppäri vielä toimii niin sitä samalla kiskomalla pystyy pään paikallistamaan eli käsijarru keskittää pyörän ja vollottava laakeri hiljenee.ecopower kirjoitti:Kyllähän tuo mutkittelu on varmin ja nopein tapa selvittää viallinen laakeri!!!!
Se kumpi puoli keventyy,silloin hiljenee vieläkö kuuntelee etu vai taka laakeri!!
Mä en ota sitten vastuuta jos penkka pölisee kun satasen vauhdissa mutkittelette ja kiskotte käppärii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992