Käsijarru (eteen), mitä p****lettä
Käsijarru (eteen), mitä p****lettä
Hakua on käytetty ja ohjeistusta luettu mutta:
Eli asentelin tänään tehdaskunnostetun satulan paikalleen saadakseni käsijarrun toimimaan kunnolla toisellakin puolella. Vaijereihin en koskenut, palat on uudet, jotka meni juuri sopivasti paikalleen, ilman isompia väljyyksiä ja käsijarrun käyttövipuakaan ei juuri joutunut liikuttamaan vaijerin kiinnittämiseksi (ja on alle 0,5mm välys korjausoppaan ilmoittamassa kohdassa) eli kaiken piti olla ok. Hyvä ilmaus ja koeajolle ja jarruttelua. Jalkajarru puree tasaisesti ja pyörät lukkiutuu myöskin kovemmassa jarrutuksessa ilman puoltamista. MUTTA käsijarru, sitä nyin useammankin kerran mutta siihen ei ala löytyä kunnon pitoa (jarruttaa vain pirun vähän, jos ollenkaan) Kunnolla toimivalla puolella kun kokeilee kääntää käsin k-jarrun käyttövipua, ei tarvitse paljoa kääntää, niin alkaa tuntua vastus. Nyt asennetulla puolella vipu kääntyy löysästi pitkän matkaa ilman mitään vastusta, joten ei kai ihme, jos ei jarruta. Herää kysymys, pitääkö vain ajella ja odottaa ja käytetellä käsijarrua, jos se suvaitsisi alkaa säätyä automaattisesti, vai olenkohan saanut jo valmiiksi viallisen satulan tai tehnyt jonkun virheen asennuksessa.
JK. Aiemmin tein vastaavan rsatulan vaihdon 900:een joka mielestäni tehtiin aivan samalla tavalla ja tuloksena oli muutaman jarrutuksen jälkeen hyvin pitävä käsijarru, joten nyt vähän ihmetyttää.
Eli asentelin tänään tehdaskunnostetun satulan paikalleen saadakseni käsijarrun toimimaan kunnolla toisellakin puolella. Vaijereihin en koskenut, palat on uudet, jotka meni juuri sopivasti paikalleen, ilman isompia väljyyksiä ja käsijarrun käyttövipuakaan ei juuri joutunut liikuttamaan vaijerin kiinnittämiseksi (ja on alle 0,5mm välys korjausoppaan ilmoittamassa kohdassa) eli kaiken piti olla ok. Hyvä ilmaus ja koeajolle ja jarruttelua. Jalkajarru puree tasaisesti ja pyörät lukkiutuu myöskin kovemmassa jarrutuksessa ilman puoltamista. MUTTA käsijarru, sitä nyin useammankin kerran mutta siihen ei ala löytyä kunnon pitoa (jarruttaa vain pirun vähän, jos ollenkaan) Kunnolla toimivalla puolella kun kokeilee kääntää käsin k-jarrun käyttövipua, ei tarvitse paljoa kääntää, niin alkaa tuntua vastus. Nyt asennetulla puolella vipu kääntyy löysästi pitkän matkaa ilman mitään vastusta, joten ei kai ihme, jos ei jarruta. Herää kysymys, pitääkö vain ajella ja odottaa ja käytetellä käsijarrua, jos se suvaitsisi alkaa säätyä automaattisesti, vai olenkohan saanut jo valmiiksi viallisen satulan tai tehnyt jonkun virheen asennuksessa.
JK. Aiemmin tein vastaavan rsatulan vaihdon 900:een joka mielestäni tehtiin aivan samalla tavalla ja tuloksena oli muutaman jarrutuksen jälkeen hyvin pitävä käsijarru, joten nyt vähän ihmetyttää.
Ota sisempi jarrupala pois ja säädä pyörittämällä jarrusatulan mäntää ulospäin vähän kerrallaan, väännä välillä sorkkaraudalla/isolla meisselillä männän ja levyn välistä ja sovittele palaa paikalleen. Jos levyssä ei ole kulumauraa, välys on sopiva silloin kun pala menee käsin työntäen paikoilleen nahkeasti.
Jarrusatulan säätöön on olemassa virallinen työkalu joka muistuttaa perinteistä rälläkän avainta.. ja jotkut pikkurälläkän avaimet tuohon käykin. Hätätilassa säätöavaimena(minä käytän aina) toimii tasakärkinen ruuvitaltta joka on pitkähkösti kärkeä kohti oheneva ja kärjeltä päin hieman levenevä ennen vartta, meisselin kantti männän pyöreään uraan ja veivaten.
Jarrusatulan säätöön on olemassa virallinen työkalu joka muistuttaa perinteistä rälläkän avainta.. ja jotkut pikkurälläkän avaimet tuohon käykin. Hätätilassa säätöavaimena(minä käytän aina) toimii tasakärkinen ruuvitaltta joka on pitkähkösti kärkeä kohti oheneva ja kärjeltä päin hieman levenevä ennen vartta, meisselin kantti männän pyöreään uraan ja veivaten.
Viimeksi muokannut Myrkky, La Syys 23, 2006 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Juu, sylinterin pyörittely on tuttu juttu ja siihen löytyy käypänen avainkin. Tuossa illalla käytin paloja irti uudestaan ja yritin säätää välykset mahdollisimman pieneksi (jotka ne mielestäni oli jo ok lähtötilanteessa), josko siitä olisi ollut lisäapua mutta ei. Kävin ajamassa lenkkiä ja jarruttelelmassa, mutta käsijarrun pito ei lisääntynyt ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Ilmeisesti laitoit uudet palat? Meinaan pienetkin urat levyssä vaatii palojen sopeutumisen.. eli säätö uusiksi sadan kilometrin jälkeen ja pitäis ruveta toimimaan.
Edit: Ja jos levyn laidassa on reilu kulumaporras, et saa kiristettyä satulaa tarpeeksi kireälle ilman että pala jumisi pahastikkin asentaessa. Siihen auttaa rälläkkä: Pyörä ja pala pois, auto hörskyttelemään kulma ylhäällä nelosella tyhjäkäyntiä ja rälläkän hiomalaikalla raakasti hioen porras poijes. Muista kunnon stopparit takapyörien eteen ja älä mene "tulilinjalle" jos auto putoaa pukeilta!(kaverilla kanitti tasauspyörästö ja kadetti putosi pukeilta.. likeltä liippasi)
Edit: Ja jos levyn laidassa on reilu kulumaporras, et saa kiristettyä satulaa tarpeeksi kireälle ilman että pala jumisi pahastikkin asentaessa. Siihen auttaa rälläkkä: Pyörä ja pala pois, auto hörskyttelemään kulma ylhäällä nelosella tyhjäkäyntiä ja rälläkän hiomalaikalla raakasti hioen porras poijes. Muista kunnon stopparit takapyörien eteen ja älä mene "tulilinjalle" jos auto putoaa pukeilta!(kaverilla kanitti tasauspyörästö ja kadetti putosi pukeilta.. likeltä liippasi)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkylle: Juu uudet palat laitoin,levyn reuna oli onneksi suht sileä ilman olkaa, eli pala meni suoraan paikalleen, ajoahan nuo toki vaativat, pitää tuossa sopiva tovi ajella ja tarkastaa sitten, ellei pito ole parantunut. (Tosin jalkajarru puree perkeleen hyvin, saa Hankookit savuamaan kivutta ja tasaisesti, siksi ihmettelenkin mikä on persiellään tuolla käsijarrun mekanismissa.)
Penanen: Pitää kokeilla tuota neuvoa, en ole kokeillut jalkajarrua poleksia käsijarru vähän vedettynä.
Se tässä tosiaan ihmettyttää, kun aikaisemman vastaaavan rempan jälkeen käsijarru alkoi toimia nopsaan ja tehokkaasti. Mutta pitänee seurailla tuota toimintaa, toki olisi mukavaa, kerran laittaa uudet palikat paikalleen, niin että toiminta olisi sen mukaista. Saattahan tuon hikiseen saada katsastuksen jälkipuinnista läpi noinkin, mutta ei sekään mieltä lämmitä, kun ei pelaa kunnolla.
Penanen: Pitää kokeilla tuota neuvoa, en ole kokeillut jalkajarrua poleksia käsijarru vähän vedettynä.
Se tässä tosiaan ihmettyttää, kun aikaisemman vastaaavan rempan jälkeen käsijarru alkoi toimia nopsaan ja tehokkaasti. Mutta pitänee seurailla tuota toimintaa, toki olisi mukavaa, kerran laittaa uudet palikat paikalleen, niin että toiminta olisi sen mukaista. Saattahan tuon hikiseen saada katsastuksen jälkipuinnista läpi noinkin, mutta ei sekään mieltä lämmitä, kun ei pelaa kunnolla.
Minä muistelisin etukäsijarrun automaattisäädön toimivan seuraavasti:
1)Painetaan jarrupoljin täysin pohjaan
2) Vedetään käsijarruvivusta 6 naksausta ylöspäin
3) Pidetään poljin pohjassa ja toistetaan kohta 2 monenmonta kertaa
4) välillä voi jarrupolkimen vapauttaa ja jatkaa taas kohdasta 1.
Itse harrastelen tuota mm. liikennevaloissa seistessä.
1)Painetaan jarrupoljin täysin pohjaan
2) Vedetään käsijarruvivusta 6 naksausta ylöspäin
3) Pidetään poljin pohjassa ja toistetaan kohta 2 monenmonta kertaa
4) välillä voi jarrupolkimen vapauttaa ja jatkaa taas kohdasta 1.
Itse harrastelen tuota mm. liikennevaloissa seistessä.
Minulla tuo automaattisäätö on toiminut aina. Olen ajanut päin persettä säädetyillä jarruilla päivän ja ne ottavat. Mielestäni se säätyy aivan jarrua painelemalla.
Joskus kun olen rivakammin jarruttanut vaikka väistääkseni tolloja liikenteessä, on käppäri säätynyt pykälän ja jarru alkanut laahata. Tähän taasen auttoi, kun seisotti yön yli, ei enään laahannut. Ota sitten selvää.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
T. Pasi
Joskus kun olen rivakammin jarruttanut vaikka väistääkseni tolloja liikenteessä, on käppäri säätynyt pykälän ja jarru alkanut laahata. Tähän taasen auttoi, kun seisotti yön yli, ei enään laahannut. Ota sitten selvää.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
T. Pasi
99T-museopeli
Tuolleen saa ehjän puolen jumittaan ku säätyy liian lähelle, itse oon lukkopihdeillä sulkenu ehjän puolen. Toki tehdaskorjatut ei oo uudet että vika voi löytyy itse satulastakin.kvande kirjoitti:Itse harrastelen tuota mm. liikennevaloissa seistessä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992