Käsijarru (eteen), mitä p****lettä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jusau

Käsijarru (eteen), mitä p****lettä

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Hakua on käytetty ja ohjeistusta luettu mutta:

Eli asentelin tänään tehdaskunnostetun satulan paikalleen saadakseni käsijarrun toimimaan kunnolla toisellakin puolella. Vaijereihin en koskenut, palat on uudet, jotka meni juuri sopivasti paikalleen, ilman isompia väljyyksiä ja käsijarrun käyttövipuakaan ei juuri joutunut liikuttamaan vaijerin kiinnittämiseksi (ja on alle 0,5mm välys korjausoppaan ilmoittamassa kohdassa) eli kaiken piti olla ok. Hyvä ilmaus ja koeajolle ja jarruttelua. Jalkajarru puree tasaisesti ja pyörät lukkiutuu myöskin kovemmassa jarrutuksessa ilman puoltamista. MUTTA käsijarru, sitä nyin useammankin kerran mutta siihen ei ala löytyä kunnon pitoa (jarruttaa vain pirun vähän, jos ollenkaan) Kunnolla toimivalla puolella kun kokeilee kääntää käsin k-jarrun käyttövipua, ei tarvitse paljoa kääntää, niin alkaa tuntua vastus. Nyt asennetulla puolella vipu kääntyy löysästi pitkän matkaa ilman mitään vastusta, joten ei kai ihme, jos ei jarruta. Herää kysymys, pitääkö vain ajella ja odottaa ja käytetellä käsijarrua, jos se suvaitsisi alkaa säätyä automaattisesti, vai olenkohan saanut jo valmiiksi viallisen satulan tai tehnyt jonkun virheen asennuksessa.

JK. Aiemmin tein vastaavan rsatulan vaihdon 900:een joka mielestäni tehtiin aivan samalla tavalla ja tuloksena oli muutaman jarrutuksen jälkeen hyvin pitävä käsijarru, joten nyt vähän ihmetyttää.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Tuossa mun satkussakaan ei ainakaan käsijarrulla voi pysähtyä, tai ottaa hirveän vähän vastusta, mutta paikallaan se pittää, ja se riittää.. Jos et sitten aijo tehä käppäri käännöksiä (käsijarrulla, joka ottaa etteen) :wink:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ota sisempi jarrupala pois ja säädä pyörittämällä jarrusatulan mäntää ulospäin vähän kerrallaan, väännä välillä sorkkaraudalla/isolla meisselillä männän ja levyn välistä ja sovittele palaa paikalleen. Jos levyssä ei ole kulumauraa, välys on sopiva silloin kun pala menee käsin työntäen paikoilleen nahkeasti.
Jarrusatulan säätöön on olemassa virallinen työkalu joka muistuttaa perinteistä rälläkän avainta.. ja jotkut pikkurälläkän avaimet tuohon käykin. Hätätilassa säätöavaimena(minä käytän aina) toimii tasakärkinen ruuvitaltta joka on pitkähkösti kärkeä kohti oheneva ja kärjeltä päin hieman levenevä ennen vartta, meisselin kantti männän pyöreään uraan ja veivaten.
Viimeksi muokannut Myrkky, La Syys 23, 2006 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Pyöritäppäs sitä mäntää avaimella ja laita palat paikaleen
jos jäänyt säätö kauas tehtaalla .
Ari 1622
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Juu, sylinterin pyörittely on tuttu juttu ja siihen löytyy käypänen avainkin. Tuossa illalla käytin paloja irti uudestaan ja yritin säätää välykset mahdollisimman pieneksi (jotka ne mielestäni oli jo ok lähtötilanteessa), josko siitä olisi ollut lisäapua mutta ei. Kävin ajamassa lenkkiä ja jarruttelelmassa, mutta käsijarrun pito ei lisääntynyt :?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ilmeisesti laitoit uudet palat? Meinaan pienetkin urat levyssä vaatii palojen sopeutumisen.. eli säätö uusiksi sadan kilometrin jälkeen ja pitäis ruveta toimimaan.

Edit: Ja jos levyn laidassa on reilu kulumaporras, et saa kiristettyä satulaa tarpeeksi kireälle ilman että pala jumisi pahastikkin asentaessa. Siihen auttaa rälläkkä: Pyörä ja pala pois, auto hörskyttelemään kulma ylhäällä nelosella tyhjäkäyntiä ja rälläkän hiomalaikalla raakasti hioen porras poijes. Muista kunnon stopparit takapyörien eteen ja älä mene "tulilinjalle" jos auto putoaa pukeilta!(kaverilla kanitti tasauspyörästö ja kadetti putosi pukeilta.. likeltä liippasi)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

jos vaijerivälys on oikea kuten kerroit, se säätyy itekseen poljinta voimalla polkien. Ennen polkemista vedä kahvasta kolme naksausta, tehostin helpottaa hommaa kivasti. Testaa välillä
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Myrkylle: Juu uudet palat laitoin,levyn reuna oli onneksi suht sileä ilman olkaa, eli pala meni suoraan paikalleen, ajoahan nuo toki vaativat, pitää tuossa sopiva tovi ajella ja tarkastaa sitten, ellei pito ole parantunut. (Tosin jalkajarru puree perkeleen hyvin, saa Hankookit savuamaan kivutta ja tasaisesti, siksi ihmettelenkin mikä on persiellään tuolla käsijarrun mekanismissa.)

Penanen: Pitää kokeilla tuota neuvoa, en ole kokeillut jalkajarrua poleksia käsijarru vähän vedettynä.

Se tässä tosiaan ihmettyttää, kun aikaisemman vastaaavan rempan jälkeen käsijarru alkoi toimia nopsaan ja tehokkaasti. Mutta pitänee seurailla tuota toimintaa, toki olisi mukavaa, kerran laittaa uudet palikat paikalleen, niin että toiminta olisi sen mukaista. Saattahan tuon hikiseen saada katsastuksen jälkipuinnista läpi noinkin, mutta ei sekään mieltä lämmitä, kun ei pelaa kunnolla.
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kvande »

Minä muistelisin etukäsijarrun automaattisäädön toimivan seuraavasti:

1)Painetaan jarrupoljin täysin pohjaan
2) Vedetään käsijarruvivusta 6 naksausta ylöspäin
3) Pidetään poljin pohjassa ja toistetaan kohta 2 monenmonta kertaa
4) välillä voi jarrupolkimen vapauttaa ja jatkaa taas kohdasta 1.

Itse harrastelen tuota mm. liikennevaloissa seistessä.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Danke, kokeillaan tuotakin.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Minulla tuo automaattisäätö on toiminut aina. Olen ajanut päin persettä säädetyillä jarruilla päivän ja ne ottavat. Mielestäni se säätyy aivan jarrua painelemalla.

Joskus kun olen rivakammin jarruttanut vaikka väistääkseni tolloja liikenteessä, on käppäri säätynyt pykälän ja jarru alkanut laahata. Tähän taasen auttoi, kun seisotti yön yli, ei enään laahannut. Ota sitten selvää. :)


T. Pasi
99T-museopeli
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jotenkin alkaa sitten haiskahtaa, että satulassa on jotain enemmän tai vähemmän perseellään (käsijarru ei ole muuttunut yhtään paremmaksi illan pyörittelyn jälkeen). Taitaa tulla puhelinkeskustelu ADHD-varaosaketjun kauppiaan kanssa, turha työ oikeasti v-tuttaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

kvande kirjoitti:Itse harrastelen tuota mm. liikennevaloissa seistessä.
Tuolleen saa ehjän puolen jumittaan ku säätyy liian lähelle, itse oon lukkopihdeillä sulkenu ehjän puolen. Toki tehdaskorjatut ei oo uudet että vika voi löytyy itse satulastakin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin