Jännite 9v mm. konehuoneesta mitattuna :o

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Jännite 9v mm. konehuoneesta mitattuna :o

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Akku on siirretty takakonttiin ja sieltä konehuoneeseen tulee 35mm2 piuha. Akusta mitattaessa jännite on normaalit päälle 12v, konehuoneeseen taasen tulee ~9v. Ei kiva...

Mikäs tähän voisi mm. vaikuttaa, ei varmaan johto kuitenkaan ole liian ohutta, että 3v jännitehäviötä!?.

Maadotukset putsaan ainakin huomenna, mutta jos ei vaikutusta onko muita kohteita, mistä vikaa kannattaisi lähteä metsästämään?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tarkista takakontista akun -piuhan kontakti runkoon.. mut.. siis.. tuossahan ei ole montaa vikavaihtoehtoa mitenkään miettien: Jompikumpi akun kenkä, akunkengän kiinnitys kaapeliin, maa(-)kaapelin kiinnitys koriin(kontissa, sekä korin ja moottorin välinen konehuoneessa!), + kaapelin kiinnitys starttiin(vai virranjakoblokkiin?), + kaapeli (virranjakoblokista tai) startilta sulakerasiaan/laturille/tms.

Joskus yksinkertainenkin vika voi vaatia kotvasen aikaa ennenkuin sen keksii, joten kokeile piirtää alkuperäinen kytkentä paperille ja sen perään nykyinen kytkentä..

Edit: Äläkä vaan sano, että tuo korostettu..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kun ei oo muuta sähkösivistystä kuin pari paavolan kirjaa kahlattu läpi , niin paha mennä vannomaan oikein direktiivin mukaisesti, mutta:

tuleepi kuiteskin jotain mieleen:
jos mitattu startatessa, niin ei oo välttämättä mitään outoa ( ei tietoa, pitäisi tehdä vertailevia mittauksia), koska starttimotti ottaa virtaa paljon ja silloin jännite alenee, varsinkin jos akku on huono.
- jos mittaus tehty muissa olosuhteissa niin jotain vikaa on, mittaa kaikista edelläkerroista piirin pisteistä jännite, se kertoo missä välissä on huono kontakti.
Maadoituspiuhoja voi ketterästi värkätä kaksikin kappaletta sinne konttiin, häviöt pienenee ja maansaanti varmistuu, itselisätyt maadoitukset usein kärsivät huonosta kontaktista. mä panin kuparitahnaa päämaadoituksen päälle ettei se ruostuis nopeasti jne....
Ei toi 35 neliöö taida kovin paljoo olla starttitilanteessa ( ainakaan pakkasilla), etsi haulla, siitä on kirjoiteltu aiemmin tarkemmin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Akun maadotuskaapeli oli huonosti kontaktissa (maalipintaa vasten, taisi maadoittua pelkästään m8 pulttia myöten) nyt siis on jännite konehuoneesta mitattuna 12-13volttia.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin