Pyöränkulmat + säätö
Pyöränkulmat + säätö
Tere!
Vaihdoin satkusta sitten molemmat raidetangonpään nivelet. Nyt osoittavat pyörät eri suuntiin, elikkä harittavat (taisi olla näissä uudemmissa vähän lyhyempi se metallinen osa).
Säätökin varmaan onnistuis muuten ihan hyvin, mutta kun ne lukkupultit on jumissa. Milläs niitä kannataisi aukoa? Pitäisi olla joku työkalu jolla pitää kiinni pyöreästä raidetangosta.
Mutta kuinkas ne pyörän kulmat sitten pitää säätää? Eikös se ole niin että SAABissa pyörien pitää olla aika suoraan, ei siis haritusta eikä aurausta paljoa.
Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin haritus entä auraus?
Ajattelin että paras säätää ne lähelle nollaa.
Vaihdoin satkusta sitten molemmat raidetangonpään nivelet. Nyt osoittavat pyörät eri suuntiin, elikkä harittavat (taisi olla näissä uudemmissa vähän lyhyempi se metallinen osa).
Säätökin varmaan onnistuis muuten ihan hyvin, mutta kun ne lukkupultit on jumissa. Milläs niitä kannataisi aukoa? Pitäisi olla joku työkalu jolla pitää kiinni pyöreästä raidetangosta.
Mutta kuinkas ne pyörän kulmat sitten pitää säätää? Eikös se ole niin että SAABissa pyörien pitää olla aika suoraan, ei siis haritusta eikä aurausta paljoa.
Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin haritus entä auraus?
Ajattelin että paras säätää ne lähelle nollaa.
SAAB
Re: Pyöränkulmat + säätö
Perinteisestihän pillillä ne jumittuneet mutterit avataan.kimmoisa kirjoitti:Tere!
Vaihdoin satkusta sitten molemmat raidetangonpään nivelet. Nyt osoittavat pyörät eri suuntiin, elikkä harittavat (taisi olla näissä uudemmissa vähän lyhyempi se metallinen osa).
Säätökin varmaan onnistuis muuten ihan hyvin, mutta kun ne lukkupultit on jumissa. Milläs niitä kannataisi aukoa? Pitäisi olla joku työkalu jolla pitää kiinni pyöreästä raidetangosta.
Mutta kuinkas ne pyörän kulmat sitten pitää säätää? Eikös se ole niin että SAABissa pyörien pitää olla aika suoraan, ei siis haritusta eikä aurausta paljoa.
Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin haritus entä auraus?
Ajattelin että paras säätää ne lähelle nollaa.
T. Pasi
99T-museopeli
Re: Pyöränkulmat + säätö
Lämpöä muttereille ja reilun kokoiset putkimiehen pihdit auttaa jumitukseen.
Kyllä tuossa kuuluisi hieman aurausta olla, haulla löytynee asteetkin mutta vakiovanteilla se on 2-3mm.
Kyllä tuossa kuuluisi hieman aurausta olla, haulla löytynee asteetkin mutta vakiovanteilla se on 2-3mm.
kimmoisa kirjoitti: Säätökin varmaan onnistuis muuten ihan hyvin, mutta kun ne lukkupultit on jumissa. Milläs niitä kannataisi aukoa? Pitäisi olla joku työkalu jolla pitää kiinni pyöreästä raidetangosta.
Mutta kuinkas ne pyörän kulmat sitten pitää säätää? Eikös se ole niin että SAABissa pyörien pitää olla aika suoraan, ei siis haritusta eikä aurausta paljoa.
Miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin haritus entä auraus?
Ajattelin että paras säätää ne lähelle nollaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lämpö
Niin mites se lämpö sitten johtuu sinne ohjausvaiheeseen?
Kun siellä on myös niitä tiivisteitä ja rasvaa.
Onko muuten raidetangon ohjausvaihteenpuoleisessa päässä mitään säätöä? Aattelin kun sitä tankoa vähän kääntelin.
Ja olisko tarpeen laittaa rasvaa sinne kumin alle ohjausvaihteeseen?
Sellanenkin tuli mieleen että mitäköhän vaikuttaa jos laitta ohjaustehostinöljyyn molybdeenisulfidia. Kun mulla on siitä hyviä kokemuksia muissa öljyissä.
Hyvin on vaihteisto ja moottori toiminut sillä pitkän aikaa.
Kun siellä on myös niitä tiivisteitä ja rasvaa.
Onko muuten raidetangon ohjausvaihteenpuoleisessa päässä mitään säätöä? Aattelin kun sitä tankoa vähän kääntelin.
Ja olisko tarpeen laittaa rasvaa sinne kumin alle ohjausvaihteeseen?
Sellanenkin tuli mieleen että mitäköhän vaikuttaa jos laitta ohjaustehostinöljyyn molybdeenisulfidia. Kun mulla on siitä hyviä kokemuksia muissa öljyissä.
Hyvin on vaihteisto ja moottori toiminut sillä pitkän aikaa.
SAAB
hyvät öljyt ei tarvii mitään lisäaineita.
Kyllä öljyyhtiöissä on töissä kokonaiset laboratoriot ja pätevät asiantuntijat, jotka tietää, mitä laittaa ja miten eri aineet toimii keskenään.
Matti Meikäläisellä ei missään nimessä kannattaa mennää kokeilemaan,
vaikka kuinka hyvä idea tulis päähään.
Tulee mullakin kaikenlaisia ideoita päivittäin
Raidetangon sisäpäitä ei säädetä, ne vaihdetaan, jos on välystä.
Jos jostain syystä on kunnon sisäpää ja otettu auki, niin takaisin laitettaessa laitetaan semmoinen prikka sinne väliin, että lukituskohta tulee uudeen paikkaan....
Kyllä öljyyhtiöissä on töissä kokonaiset laboratoriot ja pätevät asiantuntijat, jotka tietää, mitä laittaa ja miten eri aineet toimii keskenään.
Matti Meikäläisellä ei missään nimessä kannattaa mennää kokeilemaan,
vaikka kuinka hyvä idea tulis päähään.
Tulee mullakin kaikenlaisia ideoita päivittäin
Raidetangon sisäpäitä ei säädetä, ne vaihdetaan, jos on välystä.
Jos jostain syystä on kunnon sisäpää ja otettu auki, niin takaisin laitettaessa laitetaan semmoinen prikka sinne väliin, että lukituskohta tulee uudeen paikkaan....
Re: lämpö
Tarkoitus olis lämmittää vaan sitä mutteria, jolloin lämmönjohtuminen pitäis olla aika vähäistä.kimmoisa kirjoitti:Niin mites se lämpö sitten johtuu sinne ohjausvaiheeseen?
Kaasupilli on hyvä verrattuna johonkin kosaaniin kun saa lämmittettyy tarkemmin.
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Syys 27, 2006 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
pieniä tarkennuksia:
TEHOSTETUN sisäniveltä ei voi säätää, tehostamattoman saa auki, siinä on sellainen muovikuppi, joka on usein halki, sen voi korvata varaosalla.
Koeta avata ensin ilman lämmitystä, siihen tarvitsee 2 kpl 22 mm kita- avainta tai vastaavat jakoavaimet jne. ÄLÄ väännä niveltä vasten !!!!
Nivelen tyvessä on tasopinta, josta pidetään vastaan kun mutteria avataan.
Vanhat ovat niin jumissa , jotta eivät useinkaan ilman lämmitystä aukea.
Aika pienikin lämmitys usein auttaa.
Kun säädät aurausta, muista että kerroin on noin 2.5, eli kun säädät mutteria 1 mm, vaikutus on noin 2.5 mm, johtuen siitä että se mitä takapuolelta on pois, tulee etupuolelle vipusuhteen mukaan.
Pyri samalla saamaan ratti suoraan huomioiden jotta rattikin saattaa kannattaa asettaa uusille urille, jos säädettävää on paljon.
TEHOSTETUN sisäniveltä ei voi säätää, tehostamattoman saa auki, siinä on sellainen muovikuppi, joka on usein halki, sen voi korvata varaosalla.
Koeta avata ensin ilman lämmitystä, siihen tarvitsee 2 kpl 22 mm kita- avainta tai vastaavat jakoavaimet jne. ÄLÄ väännä niveltä vasten !!!!
Nivelen tyvessä on tasopinta, josta pidetään vastaan kun mutteria avataan.
Vanhat ovat niin jumissa , jotta eivät useinkaan ilman lämmitystä aukea.
Aika pienikin lämmitys usein auttaa.
Kun säädät aurausta, muista että kerroin on noin 2.5, eli kun säädät mutteria 1 mm, vaikutus on noin 2.5 mm, johtuen siitä että se mitä takapuolelta on pois, tulee etupuolelle vipusuhteen mukaan.
Pyri samalla saamaan ratti suoraan huomioiden jotta rattikin saattaa kannattaa asettaa uusille urille, jos säädettävää on paljon.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
niin joo
Joo pitänee vielä viikonloppuna tutkailla lisää ja yrittää, taikka sitten vien sen tonne läheiselle ammattioppilaitokselle, koska itellä ei oo niitä oikeita suuntaus vehkeitä.
Niin tosiaa nivelen päässä/rungossa on sellainen paikka avaimelle. Niistä pidinkin alkuun kiinni. Mutta koettaessani avata muttereita väänsin samalla ne niveletkin irti.
Että siitä nivelestä ei oikeen oo mitään hyötyä enää pitää kiinni kun se tanko vaan pyörii. Uusiin laitoin rasvaa sinne kierteisiin, ja laitan toki muttereihinkin sitten kun saan ne auki ja säädöt kohdalleen. Sekä päällekkin jotain suojaa.
Olis tietysti hyvä jos ite tangossakin olis paikka avaimelle.
Niin joo tuli vaan ajatus laittaa sitä rasvaa sinne kumien allekkin kun samalla katselin että kumit on ehjät (toinen on kyllä joskus vaihdettu).
Mutta eiköhän ne auki saada.
Niin asiasta toiseen. Muusta en tiedä mutta ainakin itellä on vaihteisto toiminu jo piktään oikeen hyvin molybdeenisulfidi lisäaineella ja Teboil SAE75W-90 vaihteistoöljyllä. Aikanaan lootassa oli pelkkää moottoriöljyä SAE10W-40 ja se oli jäykkää kylmänä. Mutta kun lisäsin tätä ainetta niin toiminta parani myös kylmänä huomattavasti.
Aine on Liqui&Moly MoS2 kitkanvähentäjä (300 ml pullo).
Niin tosiaa nivelen päässä/rungossa on sellainen paikka avaimelle. Niistä pidinkin alkuun kiinni. Mutta koettaessani avata muttereita väänsin samalla ne niveletkin irti.
Että siitä nivelestä ei oikeen oo mitään hyötyä enää pitää kiinni kun se tanko vaan pyörii. Uusiin laitoin rasvaa sinne kierteisiin, ja laitan toki muttereihinkin sitten kun saan ne auki ja säädöt kohdalleen. Sekä päällekkin jotain suojaa.
Olis tietysti hyvä jos ite tangossakin olis paikka avaimelle.
Niin joo tuli vaan ajatus laittaa sitä rasvaa sinne kumien allekkin kun samalla katselin että kumit on ehjät (toinen on kyllä joskus vaihdettu).
Mutta eiköhän ne auki saada.
Niin asiasta toiseen. Muusta en tiedä mutta ainakin itellä on vaihteisto toiminu jo piktään oikeen hyvin molybdeenisulfidi lisäaineella ja Teboil SAE75W-90 vaihteistoöljyllä. Aikanaan lootassa oli pelkkää moottoriöljyä SAE10W-40 ja se oli jäykkää kylmänä. Mutta kun lisäsin tätä ainetta niin toiminta parani myös kylmänä huomattavasti.
Aine on Liqui&Moly MoS2 kitkanvähentäjä (300 ml pullo).
SAAB
Jos Kaasupilliä ei ole, niin voisi etsiä samanlaiset uudet mutterit raidetankoihin. Jos en ihan väärin muista, niin se kierre taitaa jopa olla M12? Sitten kun on uudet mutterit olemassa, niin tylysti rälläkällä laikkaa ne vanhat jumittuneet mutterit halki. Rupee nimittäin aukeamaan sen jälkeen.
Ite tosin olen kaasupillillä ne lämmitellyt, jos jumittelevat. Jopa iskarien yläpäiden mutterit saa auki kaasupillin avulla, kunhan vaan malttia riittää.
Alustan pultit ja ruuvit olen aina laittanut vaseliinin kera kiinni. Iskarin alapultit taka-akselista jne. Onpa juhlaa avata rasvatut ruuvit/pultit+mutterit, jos joutuu aukomaan samoja pultteja uudestaan. Alapallon pultteihin ja muttereihin vedän vaseliinin vielä kiristyksen jälkeen ulkopuolelle, jolloin kannat eivät ruostu.
Ite tosin olen kaasupillillä ne lämmitellyt, jos jumittelevat. Jopa iskarien yläpäiden mutterit saa auki kaasupillin avulla, kunhan vaan malttia riittää.
Alustan pultit ja ruuvit olen aina laittanut vaseliinin kera kiinni. Iskarin alapultit taka-akselista jne. Onpa juhlaa avata rasvatut ruuvit/pultit+mutterit, jos joutuu aukomaan samoja pultteja uudestaan. Alapallon pultteihin ja muttereihin vedän vaseliinin vielä kiristyksen jälkeen ulkopuolelle, jolloin kannat eivät ruostu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi nähny selkeesti unia saappaista , ainakin mun koneen mukaan klo 4.45 aamulla, projektituskaa???, mä sentään tonne 6 korville yleensä kykenen teeskentelemään nukkumista.Mertmi kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, niin se kierre taitaa jopa olla M12? Sitten kun on uudet mutterit olemassa, niin tylysti rälläkällä laikkaa ne vanhat jumittuneet mutterit halki.
alustavien ( ja lopullisten) mittausten mukaan ovat M14 normaali karkeakierre, niitä ei tavallisesta rautakaupasta saa, koska se on ns. välikoko.
Jos viet kerran säädettäväksi, niin turhaan niiden kaa tappelee, kysyy onko hinta sama jos mutskut tiukalla jne..., kait ny alan mestassa pitää lelut olla, jotta mutskut aukeaa.
Sitten jälkiruuaksi voit tinkiä alennusta ja vittuilla ku ratti ei oo suorassa, koska yleensä ne ei oo, joooo---pajoo
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara kirjoitti:Mertmi nähny selkeesti unia saappaista , ainakin mun koneen mukaan klo 4.45 aamulla, projektituskaa???, mä sentään tonne 6 korville yleensä kykenen teeskentelemään nukkumista.Mertmi kirjoitti:Jos en ihan väärin muista, niin se kierre taitaa jopa olla M12? Sitten kun on uudet mutterit olemassa, niin tylysti rälläkällä laikkaa ne vanhat jumittuneet mutterit halki.
alustavien ( ja lopullisten) mittausten mukaan ovat M14 normaali karkeakierre, niitä ei tavallisesta rautakaupasta saa, koska se on ns. välikoko.
Jos viet kerran säädettäväksi, niin turhaan niiden kaa tappelee, kysyy onko hinta sama jos mutskut tiukalla jne..., kait ny alan mestassa pitää lelut olla, jotta mutskut aukeaa.
Sitten jälkiruuaksi voit tinkiä alennusta ja vittuilla ku ratti ei oo suorassa, koska yleensä ne ei oo, joooo---pajoo
Toiset kun nukkuu, niin mekku lähtee jo töihin. Sitäpaitsi tuo foorumin kellosysteemi kusee jotenkin, kun herätyskello soi klo 05:20.
Hmm. niin se muisti pettää, kun aattelin että se olisi ollut joku tutumpi metrinen kierre. Ei näköjään pitäisi sanoa mitään mutua...
Kyllä itelle on käynyt ihan nelipyöräsuuntauspenkissä niin, ettei säädetty kulmia kohdilleen, kun tukivarsien pultit jäi avaamatta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Siis tarkoitatko jotta herroille olisi pitänyt pultit ensin herkistää ??, herkkää hommaa jos noin on.Mertmi kirjoitti: Kyllä itelle on käynyt ihan nelipyöräsuuntauspenkissä niin, ettei säädetty kulmia kohdilleen, kun tukivarsien pultit jäi avaamatta.
Kyllä noista auraus- ja suuntausjutuista on hyvin usein karmeeta kerrottavaa, säätelevät ja mittailevat ihan päin persausta.
Hyvä on itsellä olla jonkinlainen tuntuma asiasta, ettei ihan mitä vaan hyväksy.
Jos esim kulmat kiireisellä ratsumiehellä pannaan ihan vituralleen, niin son renkaiden surma pikapuoliin. Tuskinpa putiikit sovinnolla uusia renkaita kustantaa kun menee itkemään, keksivät jotain :: olisit tullut heti valittaan tai olet jossain kolhinut kärryä, kyllä se meiltä lähteissä oli ok jne..... seliä riittää.
keskiketterä jätkä kyteksii auraukset ihan kotipihassa mittatikun kaa millin sisään ihan iisisti, se tarkkuus riittää.
Vatupassilla saa pystykallistuksesta kans aika hyvän arvon kun viistii vähän laskeskella.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kyllä se on ihan tosi juttu, että eivät suostuneet yrittämään selvästi jumissa olevan pultin avausta. Tiedänpä tapauksen, jossa pultti oli katkennut pyörien säätöä yritettäessä ja tuttava saabit hyvin tunteva korjaaja oli tuollaisesta tapauksesta onnistunut saamaan sen vasemmalta puolelta katkenneen pultin vielä irti konetta pois nostamatta. Toimeksianto oli ollut, että pultin jämä pois, vaikka kone pois nostaen...stara kirjoitti:Siis tarkoitatko jotta herroille olisi pitänyt pultit ensin herkistää ??, herkkää hommaa jos noin on.Mertmi kirjoitti: Kyllä itelle on käynyt ihan nelipyöräsuuntauspenkissä niin, ettei säädetty kulmia kohdilleen, kun tukivarsien pultit jäi avaamatta.
Kyllä noista auraus- ja suuntausjutuista on hyvin usein karmeeta kerrottavaa, säätelevät ja mittailevat ihan päin persausta.
Hyvä on itsellä olla jonkinlainen tuntuma asiasta, ettei ihan mitä vaan hyväksy.
Jos esim kulmat kiireisellä ratsumiehellä pannaan ihan vituralleen, niin son renkaiden surma pikapuoliin. Tuskinpa putiikit sovinnolla uusia renkaita kustantaa kun menee itkemään, keksivät jotain :: olisit tullut heti valittaan tai olet jossain kolhinut kärryä, kyllä se meiltä lähteissä oli ok jne..... seliä riittää.
keskiketterä jätkä kyteksii auraukset ihan kotipihassa mittatikun kaa millin sisään ihan iisisti, se tarkkuus riittää.
Vatupassilla saa pystykallistuksesta kans aika hyvän arvon kun viistii vähän laskeskella.
Itse olen säädellyt pyöräkulmia ihan perstuntumalta käyttäen hyväksi korjaamokirjoista löytyvää taulukkoa "takaperin" luettuna. Siinä metodissa tietysti ei ole mahdollista säätää vasemman ja oikean puolen eroavaisuuksia samanlaisiksi ilman mittausta, mutta olenkin tehnyt aina identtiset muutokset molemmille puolille, jolloin suuntavakaus jne ei muutu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä se tahtoo noin olla.stara kirjoitti:Siis tarkoitatko jotta herroille olisi pitänyt pultit ensin herkistää ??, herkkää hommaa jos noin on.Mertmi kirjoitti: Kyllä itelle on käynyt ihan nelipyöräsuuntauspenkissä niin, ettei säädetty kulmia kohdilleen, kun tukivarsien pultit jäi avaamatta.
Kun aikaa varataan niin säätöihin on varattu määrätty aika.
Jos tulee ylimäärästä hommaa niin se menee normaalilla tuntiveloituksella jos on vapaata.
Ekalla säätökerralla lasku tuplaantui juuri kyseistä syystä.
Toisella kertaa nitkuttelin itse ylätukivarren pultit löysälle, lähti ehjänä vaikka pari tuntia menikin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992