Noniin, näyttää siltä, että satkun ohjausakselista on tuo alempi ristinivel hajalla. Systeemi on erittäin väljä ja tuntuu kyllä jo ajaessakin.
Ilmeisesti pelkkää niveltä ei saa, vaan koko "väliakseli", jonka päissä nivelet ovat, pitää vaihtaa. Vaan mistä moisen nivelen saa? Motonetista ei ainakaan löytynyt, eli saako tuota tarvikkeena ollenkaan? Löytyykö moista edes Saabin tiskiltä ja mitä mahtaa tuommosen hinta olla?
Ohjausakselin "väliakseli", jossa on ristinivelet
Ohjausakselin "väliakseli", jossa on ristinivelet
Viimeksi muokannut akyttala, Su Loka 22, 2006 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käytettyä siis hankkimaan.
Auto on ollut nyt seisonnassa kesän, ajossa sitä ennen huhtikuusta kesäkuuhun ja sitä ennen taas kaksi vuotta seisonnassa ja välillä ainoastaan katsastuspäivän ajossa. (Kerrasta leimaan
Muistaakseni oli kumminkin jo seisomaan jäädessä väljyyttä, mutta mahtaako sitten seisoessa olla ruostunut kiinni ja tuon parin kuukauden ajon aikana keväällä sitten väljistynyt lisää.
Vaan tämän kokemuksen saattelemana osaan ainakin tästä eteenpäin kerran-pari vuodessa ruiskia öljyä moisen nivelen päälle, ettei enää seuraava mene pilalle.
Edit: Onko tuo "väliakseli" muuten samanlainen tehostetussa ja tehostamattomassa eli onko mitään merkitystä, kummasta vaihto-osa tulee?
Auto on ollut nyt seisonnassa kesän, ajossa sitä ennen huhtikuusta kesäkuuhun ja sitä ennen taas kaksi vuotta seisonnassa ja välillä ainoastaan katsastuspäivän ajossa. (Kerrasta leimaan

Muistaakseni oli kumminkin jo seisomaan jäädessä väljyyttä, mutta mahtaako sitten seisoessa olla ruostunut kiinni ja tuon parin kuukauden ajon aikana keväällä sitten väljistynyt lisää.
Vaan tämän kokemuksen saattelemana osaan ainakin tästä eteenpäin kerran-pari vuodessa ruiskia öljyä moisen nivelen päälle, ettei enää seuraava mene pilalle.
Edit: Onko tuo "väliakseli" muuten samanlainen tehostetussa ja tehostamattomassa eli onko mitään merkitystä, kummasta vaihto-osa tulee?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Eiköhän se ole samanlainen. Nivelien puolesta -79 satkuunkin kävi -86 mallinen osa, kun joskus tuli vaihdettua. Itse akselin paksuudessa (keskeltä) oli jonkinlainen silminnähtävä ero em. vuosimallien välillä, mutta ei vaikuta mihinkään, jos käyttää uuden osan omaa suojakumia.
-84 versus -86 voi kyllä olla hyvinkin täysin identtiset osat.
-84 versus -86 voi kyllä olla hyvinkin täysin identtiset osat.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Hyväkuntoinen "väli"akseli löytyi, kiitoksia vain Teemu Paimiosta. 
Tällä hetkellä akseli on alimmaisesta nivelestään likoamassa naftassa, jotta kaikki mahdollinen sotku ja vastaan pistävä pintaruoste lähtee pois.
Vaan millä tuon saa sitten kunnolla rasvaan uudelleen?
Olisiko ideaa laittaa jokin haitarikumi, vaikka vanha raidetangon kumi tuohon alimman ristinivelen päälle, täyttää vaseliinilla ja vetää nippusiteillä kiinni? Nivel pysyisi sitten rasvassa eikä saisi kosteuttakaan päälleen, joten kestäisi pitkään tuommosessakin autossa, jolla ajoa on (ainakin toistaiseksi) vain joitakin tuhansia kilometrejä vuodessa.
Vai onko moisesta kumivirityksestä jotakin haittaa, kun sellaista ei alunperin siihen ole laitettu? Se ylempi, auton sisällä oleva nivel pysynee notkeana ilman mitään suojaakin, kun ei saa auton alta roiskuvaa kosteutta tms. päälleen.

Tällä hetkellä akseli on alimmaisesta nivelestään likoamassa naftassa, jotta kaikki mahdollinen sotku ja vastaan pistävä pintaruoste lähtee pois.
Vaan millä tuon saa sitten kunnolla rasvaan uudelleen?
Olisiko ideaa laittaa jokin haitarikumi, vaikka vanha raidetangon kumi tuohon alimman ristinivelen päälle, täyttää vaseliinilla ja vetää nippusiteillä kiinni? Nivel pysyisi sitten rasvassa eikä saisi kosteuttakaan päälleen, joten kestäisi pitkään tuommosessakin autossa, jolla ajoa on (ainakin toistaiseksi) vain joitakin tuhansia kilometrejä vuodessa.
Vai onko moisesta kumivirityksestä jotakin haittaa, kun sellaista ei alunperin siihen ole laitettu? Se ylempi, auton sisällä oleva nivel pysynee notkeana ilman mitään suojaakin, kun ei saa auton alta roiskuvaa kosteutta tms. päälleen.