pissapojan takaiskuventtiilit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

pissapojan takaiskuventtiilit

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkos noissa uudemmissa og satkuissa(vm.92) noi pissapojan takaiskuventtiilit integroitu letkujen sisään?

Kävin vaan ostamassa motonetistä tavalliset L-malliset ja kun piti laittaa ne paikoilleen, niin ei ollutkaan sopivaa letkun välii mihin törkätä noi.

Letkun sisällä hieman ennen suuttimia on noin sentin mittainen kova mötikkä.

Olikos jossain muualla vielä takaiskuventtiiliä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Isäukon 900S -92:ssa oli ne kulmamalliset, jotka rikkoutuessaan ruiskuttaa nesteet konehuoneeseen jousen kupissa olevasta reiästä. Suuttimen ja takaiskuventtiilin välillä on noin 30mm pätkä letkua. Näppärä mies jopa korjaa itse ne venttiilit. Puukon terällä vääntää kupin auki ja leikkaa jostakin ohuesta kumista tiivisteet. Itse taisin leikata polkupyörän sisuskumista, mutta se ei ole pitkäikäinen... :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Mulla puuttui tuosta -91:stä ne L-malliset takaiskuventtiilit kokonaan sieltä suuttimien luota, se T-mallinen oli kyllä oikeassa paikassa ja tuli vaihdettuakin nopsaan. Tälläviikolla tuli vaan puheeksi qaw:n kanssa töissä, että missäs ne L-liittimet oikeen luuraa, kun ei löydy. Konepelti auki ja toteemus "eihän täällä ole niitä", letkut poikki sopivasta kohdasta ja takaiskuventtiilit väliin. Nyt toimii hyvin, vettä lentää lasille heti kun vipua vetäsee..
KTM SD
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä minäkin olen tietoinen misä ne normaalisti ovat.
Ihmetyttää vaan mikä mokkula tuolla letkussa on sisällä?

Vaan äkkiähän noi vakiomallin takaiskut sinne laittaa kun saa jonkun työkalun käsiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

En ymmärrä kyseisten mötiköiden funktiota. Aikanaan 900c:n pissapoika tuotti jatkuvasti harmaita hiuksia, no, en silloin ymmärtänyt siitä takaiskuventtiilistä mitään, puhumattakaan että tiesin sen olevan uusittava osa. Mutta kun poistin koko systeemin välistä niin johan toimi, hyvin, tehokkaasti, hienosti ja luotettavasti sen jälkeen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tetammin potilaassa on varmaankin tehty omia virityksiä. Ainakin tuo kertomani 900S -92 oli samoilla varustuksilla, kuin mun oma 900i -88 sillä erotuksella, että S:ssä konepeltiä koristaa 2kpl 2 reikäistä suutinta ja mun omassa 1kpl 2reikäisiä ja 1 yksireikäinen. Vinkkinä alkuperäisyyttä arvostaville: ainakin Tampereen Motonetissä näin täysin samanlaisia suuttimia ja takaiskuventtiileitä kaupan, kuin Saabin orggikset.

Luca:niiden takaiskuventtiileiden ideana on, että neste ei valu putkia pitkin säiliöön. Ehjillä venttiileillä varustettuna nestettä tulee välittömästi, kun viikseä heilauttaa.

Talvitoimintaa voi parantaa kiertämällä pesurinletkun muutamia kertoja jäähdytysjärjestelmän ylävesiletkun ympäri ja eristettä päälle. Joissakin vanhuksissa on taidettu nähdä nestesäiliön lämmityksiäkin? (Säiliön sisällä lämmmityskierukka, jossa kiertää moottorin jäähdytysvesi.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Motonetissa oli muuten pissapojan vedenlämmityssysteemi.
se oli joku 20senttii pitkä eristetty möhkäle joka putkikooltaan vastaa kaiketi lämmityslaitteen kennolle menevää letkua.
Hinta oli jotain vajaat 20 euroo.

Ehkä mun täytyy purkaa nuo nykyset systeemit kun saan vaihdettua perinteiset tilalle. Nyt tosiaan kerkii pyyhkäistä kerran kuivaa lasia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti: Luca:niiden takaiskuventtiileiden ideana on, että neste ei valu putkia pitkin säiliöön. Ehjillä venttiileillä varustettuna nestettä tulee välittömästi, kun viikseä heilauttaa.
Tota mä vähän arvelinkin, on kyllä aikamoista hifistelyä kun nestettä tulee suht äkkiä ilman sitä venttiiliäkin.
Mertmi kirjoitti: Talvitoimintaa voi parantaa kiertämällä pesurinletkun muutamia kertoja jäähdytysjärjestelmän ylävesiletkun ympäri ja eristettä päälle.
Toi oli muuten ehdottoman mainio vinkki, eikös saabisti-lehdessä ollut joku niksipalsta...tämä sinne.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Itse käsitän takaiskuventtiilin toiminnan = estää säiliön valumisen tyhjäksi, vaikka lampunpesimen suuttimen kautta. 8O

Ko, suutin sijaitsee alempana kuin nestesäiliö. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Mertmi kirjoitti: Talvitoimintaa voi parantaa kiertämällä pesurinletkun muutamia kertoja jäähdytysjärjestelmän ylävesiletkun ympäri ja eristettä päälle.
lucaf kirjoitti:Toi oli muuten ehdottoman mainio vinkki, eikös saabisti-lehdessä ollut joku niksipalsta...tämä sinne.
muotoilkaa teksti valmiiksi ja lähetelkää mediavastaavalle osoitteeseen petri.tyrkko@saabclub.fi
mahdollisimman pian, deadline lähestyy.

terv. jt
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Huomasin, ettei omassakaan autossa ole noita takaiskuventtiileitä ja kun olin käymässä miesten Tiimarissa (=bilt*massa), ostin sellaiset L-malliset venttiilit. Letkut poikki ennen suutinta ja venttiilit väliin. Testasin toimintaa :arrow: mitään ei tullut suuttimista. Ajattelin, että laitoin ne väärin päin :arrow: käänsin venttiilit toisin päin :arrow: testaamaan :arrow: ei vieläkään mitään!?! :evil: Yritin puhaltaa venttiiliin, mutta ilma ei liiku mihinkään venttiillin läpi. Saisivat vaihtaa venttiilin nimeksi sulkuventtiili. :evil: :evil:

Täytyy ottaa ne mukaan, kun tulee seuraavaksi asiaa bilhelvetiin ja vaihtaa toimiviin. Täytyy myös kyllä lopettaa tuossa puljussa käynti. Luulin, että joitain pikkunippeleitä sieltä uskaltaisi ostaa. Olin väärässä... :(
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

iku kirjoitti:Huomasin, ettei omassakaan autossa ole noita takaiskuventtiileitä ja kun olin käymässä miesten Tiimarissa (=bilt*massa), ostin sellaiset L-malliset venttiilit. Letkut poikki ennen suutinta ja venttiilit väliin. Testasin toimintaa :arrow: mitään ei tullut suuttimista. Ajattelin, että laitoin ne väärin päin :arrow: käänsin venttiilit toisin päin :arrow: testaamaan :arrow: ei vieläkään mitään!?! :evil: Yritin puhaltaa venttiiliin, mutta ilma ei liiku mihinkään venttiillin läpi. Saisivat vaihtaa venttiilin nimeksi sulkuventtiili. :evil: :evil:
Ei kai siitä kuulukaan ilma liikkua läpi jos puhaltaa/imee.. Ite hain Länsiautosta kun ei tuo hintaero noissa pikkunippeleissä niin huima ole, makso joitakin euroja. Testasin toiminnan "järkevästi" matkalla tampereelle :wink: , ekaks tuli vain toisesta suuttimesta, ootin vähän aikaa, rynkytin pari-kolme kertaa vivusta ja vot kun alkoi vesi lentää toisestakin suuttimesta.. Ja mulla oli ongelmana juurikin tuo Firgesin mainitsema säiliön tyhjeneminen lampunpesimen kautta.
KTM SD
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Olenkohan mä sekoillut taas jotain? :oops: Eikös siitä sentään pitäisi mennä tavaraa toiseen suuntaan esteettä ja toiseen suuntaan ei mitään? Vai vaatiiko se venttiili riittävän ison paineen, että se aukeaa? Ja siis tuulilasin pesureihin nämä tulivat, koska tuntuisi, että vesi valuu pois suuttimilta, jolloin kestää n. yhden pyyhkäisyn ennenkuin tulee pesunestettä lasiin. :oops: :oops:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

iku kirjoitti:Olenkohan mä sekoillut taas jotain? :oops: Eikös siitä sentään pitäisi mennä tavaraa toiseen suuntaan esteettä ja toiseen suuntaan ei mitään? Vai vaatiiko se venttiili riittävän ison paineen, että se aukeaa? Ja siis tuulilasin pesureihin nämä tulivat, koska tuntuisi, että vesi valuu pois suuttimilta, jolloin kestää n. yhden pyyhkäisyn ennenkuin tulee pesunestettä lasiin. :oops: :oops:
Se vaati jonkin verran painetta kyllä, muuten satkussa oikean etulampun takana oleva "yksi sisään, kaksi ulos" suutin lampunpesimille liruttaa sen säiliön tyhjäksi. Tuulilasin pesureissa ei tuota tyhjenemisongelmaa esiinny. Ja puhaltamalla en ole ainakaan onnistunut testaamaan niitä, ellei ne sitten ole oleet rikki, silloin ilöma virtaa ilman vastusta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosiaan niitä takaiskuventtiileitä on kolme. Yksi siinä akun luona, niinkuin ylemmässä vastauksessa mainittiin ja yhdet molempien konepellin suuttimien luona. Se akun luona oleva kolmehaarainen osaa laskea säiliön tyhjäksi, jos venttiilin kumi menee rikki. Neste valuu ventiilissä olevasta pienestä reiästä. Sama vika tulee niihinkin konepellissä oleviin, eli nestettä suihkutetaan enemmän konehuoneeseen, kuin lasille...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin