oikeaoppinen jäähdytysnesteen poisto?
oikeaoppinen jäähdytysnesteen poisto?
1) laskettiin yhdestä satkusta (-84) jäähdytysnesteet, tuli vaivattomasti 5 litraa, eikä enempää haluttu poistaa. kone oli lämmin ja termostaatti luultavasti vielä auki.
2) laskin ysiysistäni (b-kone) jäähdytysnesteitä, eikä tullut kun kaksi litraa pois. kone oli sen verran kylmä että termari luultavasti kiinni.
itse siis tein sen johtopäätöksen että jos termari on kiinni, nesteitä ei tule pajon veks. onko muut samaa mieltä?
mitäs sitten kun onnistuu kuumasta koneesta laskemaan liemet pois, onko olemassa vaara että ottaa nesteet pois liian nopeasti, kannentiiviste kärähtää tms?
2) laskin ysiysistäni (b-kone) jäähdytysnesteitä, eikä tullut kun kaksi litraa pois. kone oli sen verran kylmä että termari luultavasti kiinni.
itse siis tein sen johtopäätöksen että jos termari on kiinni, nesteitä ei tule pajon veks. onko muut samaa mieltä?
mitäs sitten kun onnistuu kuumasta koneesta laskemaan liemet pois, onko olemassa vaara että ottaa nesteet pois liian nopeasti, kannentiiviste kärähtää tms?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eiköhän ne nesteet tule kunnolla pois kun avaa ropun moottorista ja jäähdyttimestä ja laittaa vielä lämppärin hanan auki.
Roput kiinni, ilmauruuvit auki ja uudet nesteet sisälle.
Kuumasta koneesta en menisi nesteitä pois laskemaan, sitten vasta kun kestää kunnolla kädellä koskea.
Jos siinä 99:ssä ei ollut enempää nestettä....
Roput kiinni, ilmauruuvit auki ja uudet nesteet sisälle.
Kuumasta koneesta en menisi nesteitä pois laskemaan, sitten vasta kun kestää kunnolla kädellä koskea.
Jos siinä 99:ssä ei ollut enempää nestettä....
Useinmiten kylmässä koneessa saattaa vesi viipyä hetken pidempään, kuin lämpimässä. Jokatapauksesssa nesteet kyllä tulee pihalle, kun jaksaa odotella. Lohkon proppu pitää näissä saabeissa avata, jotta vesi pääsee pois. Pelkkä syyläri proppu ei tyhjennä kaikkia vesiä. Joskus Lohkon propun reikä on tukossa lohkon pohjalle kertyneestä moskasta ja vesi ei lähde tulemaan ulos. Reikään pitää tökätä jollain rassilla, niin sitten nesteet hösähtää pihalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lohkon proppua en avannut kummassakaan. onko se lohkolämppärin vieressä? miten se toimii, siinä on kierteet vai?
eli satkusta tuli se 5 litraa pelkästään jäähdyttimen propusta! kone oli lämmin mutta oli annettu ajon jälkeen jäähtyä n. 10-15 minsaa.
eli satkusta tuli se 5 litraa pelkästään jäähdyttimen propusta! kone oli lämmin mutta oli annettu ajon jälkeen jäähtyä n. 10-15 minsaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tyhjensitkö 99:nkin vain jäähdyttimen kautta? Silloinhan olet saanut ulos vain jäähdyttimen ja paisuntasäiliön nesteet, koska letkut kiertävät moottoriin yläkautta. Satkussahan nesteet pääsevät valumaan moottorista alavesiletkua pitkin.lucaf kirjoitti:...eli satkusta tuli se 5 litraa pelkästään jäähdyttimen propusta!
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
äh, no tuossahan se selitys onkinPekka Valtanen kirjoitti:Tyhjensitkö 99:nkin vain jäähdyttimen kautta? Silloinhan olet saanut ulos vain jäähdyttimen ja paisuntasäiliön nesteet, koska letkut kiertävät moottoriin yläkautta. Satkussahan nesteet pääsevät valumaan moottorista alavesiletkua pitkin.lucaf kirjoitti:...eli satkusta tuli se 5 litraa pelkästään jäähdyttimen propusta!

aikamoista kuraa tuli muuten jäähdytysjärjestelmästä, ts, ei öljynsekaista kuraa, ohutta lientä mutta ruskeata (ruoste?).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Se lohkon tyhjennystulppa on juuri siellä pakosarjan alla.lucaf kirjoitti:lohkon proppua en avannut kummassakaan. onko se lohkolämppärin vieressä? miten se toimii, siinä on kierteet vai?
Kuusiokanta ja kierretulppa. (15 tai 17 mm avain)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ja mä kun luulin ratkaiseeni jäähdytysnesteen valuttamisen sotkuongelman kun hankin pätkän letkua joka sopii syylärin tyhennysruuvin ympärille. toimii siis vain satkuissaSvc kirjoitti:Se lohkon tyhjennystulppa on juuri siellä pakosarjan alla.lucaf kirjoitti:lohkon proppua en avannut kummassakaan. onko se lohkolämppärin vieressä? miten se toimii, siinä on kierteet vai?
Kuusiokanta ja kierretulppa. (15 tai 17 mm avain)

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tässä B-koneen lohkon tyhjennystulppa:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... k.jpg.html
H-koneen tulppa on samanlainen:
http://saabpics.com:3000/gallery2/main. ... emId=43897
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/H-moottori-84.jpg
http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagal ... ewsIndex=1
85-alkaen kun startti on imusarjan alla tyhjennystulppakin on eri paikassa:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... n.jpg.html
Kyllä satkunkin koneeseen jonkin verran jäähdytysnestettä jää jos pelkästään syyläristä tyhjennät.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... k.jpg.html
H-koneen tulppa on samanlainen:
http://saabpics.com:3000/gallery2/main. ... emId=43897
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/H-moottori-84.jpg
http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagal ... ewsIndex=1
85-alkaen kun startti on imusarjan alla tyhjennystulppakin on eri paikassa:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... n.jpg.html
Kyllä satkunkin koneeseen jonkin verran jäähdytysnestettä jää jos pelkästään syyläristä tyhjennät.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tässä näkyy uudemmanmallinen H-lohko, josta tyhjennystulppaa ei irrotettu ennen kannen nostoa: http://www.fixmysaab.com/diyhead/head_off.jpgokaalto kirjoitti:Jonkin verran oli muistaakseni sen verran, että sylinterit ja männät ui jäähdytysnesteessä kantta irrotettaessa kun oli vain alavesiletkusta tyhjennetty.
Lohkossa on jäähdytysnestettä kanavissa vielä kannen irrottamisen jälkeenkin, ihan tyhjäksi jos haluaa, pitää avata lohkon tulppa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tämähän alkaa olemaan selvää pässinlihaa. mun täytyy sit harrastaa tuota osittaista nesteiden vaihtoa, ja tiheämmällä rytmillä, jos haluan tehdä sen laskien jäähdyttimen propusta ja letkusta siististi astiaan ettei piha tahriinnu. jos tuota alkais harrastamaan alkukeväästä lumien sulattua, ja muutaman kerran kesän aikana vaihtais tilalle aina puhdasta vettä, syksyllä olis hyvin huuhdeltu järjestelmä? ja talveksi järjestelmään uudet glykolit eikä haittaa jos lähes glykolittomat nesteet vähän roiskuu lohkon propusta muuallekin kun astiaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jäähdytysnesteenä käytetään pelkän veden asemesta jäähdytysnestettä siksi, että se suojaa järjestelmää syöpymisiltä yms, voitelee vesipumpua paremmin kuin pelkkä vesi, ja kiehumispistekin saattaa olla ylempänä.
Jäätymisenesto ei ole ainoa syy.
Kukaan ei taida osata sanoa onko olemassakaan sellaista sopivan laihaa sekoitussuhdetta, joka kuitenkin suojaisi järjestelmää, mutta jota kehtaisi silti läträtä pihalla. Tai onko tällä yhtään mitään väliä yli 20 vuotta vanhassa autossa yhden kesän yli ajettaessa.
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sindex.htm
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... cement.htm
Omaan 24,5-vuotiaaseen ajattelin nyt lämppärinhanan vaihdon yhteydessä vaihtaa myös lämppärin kennon ja jäähdyttimen, sekä ensimmäistä kertaa tyhjentää lohkonkin
Jäätymisenesto ei ole ainoa syy.
Kukaan ei taida osata sanoa onko olemassakaan sellaista sopivan laihaa sekoitussuhdetta, joka kuitenkin suojaisi järjestelmää, mutta jota kehtaisi silti läträtä pihalla. Tai onko tällä yhtään mitään väliä yli 20 vuotta vanhassa autossa yhden kesän yli ajettaessa.
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sindex.htm
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... cement.htm
Omaan 24,5-vuotiaaseen ajattelin nyt lämppärinhanan vaihdon yhteydessä vaihtaa myös lämppärin kennon ja jäähdyttimen, sekä ensimmäistä kertaa tyhjentää lohkonkin

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
en toki pihaan aikoisi laimeitakaan nesteitä laskea, mutta toi lohkon tyhjennys ei kuulosta kovin siistiltä touhulta, vai onko jollakulla hyvää patenttia millä saa nesteet *ohjattua* siististi astiaan?
eiköhän tuohon järjestelmään jäisi tuolla kuvaamallani menetelmällä kuitenkin sen verran vanhaa glykolia ettei ruostuisi. näin näppituntumalla
eiköhän tuohon järjestelmään jäisi tuolla kuvaamallani menetelmällä kuitenkin sen verran vanhaa glykolia ettei ruostuisi. näin näppituntumalla

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)