oikeaoppinen jäähdytysnesteen poisto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

oikeaoppinen jäähdytysnesteen poisto?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

1) laskettiin yhdestä satkusta (-84) jäähdytysnesteet, tuli vaivattomasti 5 litraa, eikä enempää haluttu poistaa. kone oli lämmin ja termostaatti luultavasti vielä auki.

2) laskin ysiysistäni (b-kone) jäähdytysnesteitä, eikä tullut kun kaksi litraa pois. kone oli sen verran kylmä että termari luultavasti kiinni.

itse siis tein sen johtopäätöksen että jos termari on kiinni, nesteitä ei tule pajon veks. onko muut samaa mieltä?

mitäs sitten kun onnistuu kuumasta koneesta laskemaan liemet pois, onko olemassa vaara että ottaa nesteet pois liian nopeasti, kannentiiviste kärähtää tms?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eiköhän siinä ole juuri tuo vaara, että tulee jälkilämpö pielle..tietenkin jokin käden lämpönen on eri asia.
VW transporter 2.5tdi vm.99
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Eiköhän ne nesteet tule kunnolla pois kun avaa ropun moottorista ja jäähdyttimestä ja laittaa vielä lämppärin hanan auki.
Roput kiinni, ilmauruuvit auki ja uudet nesteet sisälle.
Kuumasta koneesta en menisi nesteitä pois laskemaan, sitten vasta kun kestää kunnolla kädellä koskea.
Jos siinä 99:ssä ei ollut enempää nestettä....
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Useinmiten kylmässä koneessa saattaa vesi viipyä hetken pidempään, kuin lämpimässä. Jokatapauksesssa nesteet kyllä tulee pihalle, kun jaksaa odotella. Lohkon proppu pitää näissä saabeissa avata, jotta vesi pääsee pois. Pelkkä syyläri proppu ei tyhjennä kaikkia vesiä. Joskus Lohkon propun reikä on tukossa lohkon pohjalle kertyneestä moskasta ja vesi ei lähde tulemaan ulos. Reikään pitää tökätä jollain rassilla, niin sitten nesteet hösähtää pihalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lohkon proppua en avannut kummassakaan. onko se lohkolämppärin vieressä? miten se toimii, siinä on kierteet vai?
eli satkusta tuli se 5 litraa pelkästään jäähdyttimen propusta! kone oli lämmin mutta oli annettu ajon jälkeen jäähtyä n. 10-15 minsaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

lucaf kirjoitti:...eli satkusta tuli se 5 litraa pelkästään jäähdyttimen propusta!
Tyhjensitkö 99:nkin vain jäähdyttimen kautta? Silloinhan olet saanut ulos vain jäähdyttimen ja paisuntasäiliön nesteet, koska letkut kiertävät moottoriin yläkautta. Satkussahan nesteet pääsevät valumaan moottorista alavesiletkua pitkin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Pekka Valtanen kirjoitti:
lucaf kirjoitti:...eli satkusta tuli se 5 litraa pelkästään jäähdyttimen propusta!
Tyhjensitkö 99:nkin vain jäähdyttimen kautta? Silloinhan olet saanut ulos vain jäähdyttimen ja paisuntasäiliön nesteet, koska letkut kiertävät moottoriin yläkautta. Satkussahan nesteet pääsevät valumaan moottorista alavesiletkua pitkin.
äh, no tuossahan se selitys onkin :oops:, en tosiaan huomioinut tuota satkun alavesiletkua!

aikamoista kuraa tuli muuten jäähdytysjärjestelmästä, ts, ei öljynsekaista kuraa, ohutta lientä mutta ruskeata (ruoste?).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

lucaf kirjoitti:lohkon proppua en avannut kummassakaan. onko se lohkolämppärin vieressä? miten se toimii, siinä on kierteet vai?
Se lohkon tyhjennystulppa on juuri siellä pakosarjan alla.
Kuusiokanta ja kierretulppa. (15 tai 17 mm avain)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Svc kirjoitti:
lucaf kirjoitti:lohkon proppua en avannut kummassakaan. onko se lohkolämppärin vieressä? miten se toimii, siinä on kierteet vai?
Se lohkon tyhjennystulppa on juuri siellä pakosarjan alla.
Kuusiokanta ja kierretulppa. (15 tai 17 mm avain)
ja mä kun luulin ratkaiseeni jäähdytysnesteen valuttamisen sotkuongelman kun hankin pätkän letkua joka sopii syylärin tyhennysruuvin ympärille. toimii siis vain satkuissa :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä B-koneen lohkon tyhjennystulppa:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... k.jpg.html

H-koneen tulppa on samanlainen:
http://saabpics.com:3000/gallery2/main. ... emId=43897
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/H-moottori-84.jpg
http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagal ... ewsIndex=1

85-alkaen kun startti on imusarjan alla tyhjennystulppakin on eri paikassa:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... n.jpg.html

Kyllä satkunkin koneeseen jonkin verran jäähdytysnestettä jää jos pelkästään syyläristä tyhjennät.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

jus kirjoitti: Kyllä satkunkin koneeseen jonkin verran jäähdytysnestettä jää jos pelkästään syyläristä tyhjennät.
Jonkin verran oli muistaakseni sen verran, että sylinterit ja männät ui jäähdytysnesteessä kantta irrotettaessa kun oli vain alavesiletkusta tyhjennetty.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

okaalto kirjoitti:Jonkin verran oli muistaakseni sen verran, että sylinterit ja männät ui jäähdytysnesteessä kantta irrotettaessa kun oli vain alavesiletkusta tyhjennetty.
Tässä näkyy uudemmanmallinen H-lohko, josta tyhjennystulppaa ei irrotettu ennen kannen nostoa: http://www.fixmysaab.com/diyhead/head_off.jpg

Lohkossa on jäähdytysnestettä kanavissa vielä kannen irrottamisen jälkeenkin, ihan tyhjäksi jos haluaa, pitää avata lohkon tulppa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tämähän alkaa olemaan selvää pässinlihaa. mun täytyy sit harrastaa tuota osittaista nesteiden vaihtoa, ja tiheämmällä rytmillä, jos haluan tehdä sen laskien jäähdyttimen propusta ja letkusta siististi astiaan ettei piha tahriinnu. jos tuota alkais harrastamaan alkukeväästä lumien sulattua, ja muutaman kerran kesän aikana vaihtais tilalle aina puhdasta vettä, syksyllä olis hyvin huuhdeltu järjestelmä? ja talveksi järjestelmään uudet glykolit eikä haittaa jos lähes glykolittomat nesteet vähän roiskuu lohkon propusta muuallekin kun astiaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jäähdytysnesteenä käytetään pelkän veden asemesta jäähdytysnestettä siksi, että se suojaa järjestelmää syöpymisiltä yms, voitelee vesipumpua paremmin kuin pelkkä vesi, ja kiehumispistekin saattaa olla ylempänä.

Jäätymisenesto ei ole ainoa syy.

Kukaan ei taida osata sanoa onko olemassakaan sellaista sopivan laihaa sekoitussuhdetta, joka kuitenkin suojaisi järjestelmää, mutta jota kehtaisi silti läträtä pihalla. Tai onko tällä yhtään mitään väliä yli 20 vuotta vanhassa autossa yhden kesän yli ajettaessa.

http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ingsys.htm
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sindex.htm
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... cement.htm

Omaan 24,5-vuotiaaseen ajattelin nyt lämppärinhanan vaihdon yhteydessä vaihtaa myös lämppärin kennon ja jäähdyttimen, sekä ensimmäistä kertaa tyhjentää lohkonkin :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

en toki pihaan aikoisi laimeitakaan nesteitä laskea, mutta toi lohkon tyhjennys ei kuulosta kovin siistiltä touhulta, vai onko jollakulla hyvää patenttia millä saa nesteet *ohjattua* siististi astiaan?

eiköhän tuohon järjestelmään jäisi tuolla kuvaamallani menetelmällä kuitenkin sen verran vanhaa glykolia ettei ruostuisi. näin näppituntumalla :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin