Tuulilasin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Tuulilasin vaihto

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuli tuossa vaihdettua tuulilasi omaan 90 saappiin lasiliikkeessä niin 15e maksoi kun oli ehjä tuulilasi omasta takaa ja vaihdossa meni noin 20min.
Minun mielestä oli hinta/laatusuhde kohdillaan.
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja heksi »

Ei tosiaankaan hinnalla pilattu homma nykyiseen hintatasoon nähden. Pidetään mielessä jos sattuisi olemaan tuulilaseja omasta takaa.
Hyvät vinkit ovat aina tervetulleita. :)
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No voihan v**tu.Olen ihan turhaan ''säästänyt'' ainakin kolmen lasin kanssa.Kiitoksia tästä :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viime keväänä laitatin uuden lasi 99:iin. Maksio 105euroa Joensuussa. Ei minusta mitenkään kallista tuokaan. Nyt syksyllä kyllä huomaa eron, kun on pimeätä ja sataa vettä jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

No minäkin pidin hintaa kyllä aivan asiallisena :wink: ja tuo liike missä lasinvaihto tehtiin oli jyskän lasi vaajakoskella :)
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Vaihdoin tossa ite 900:seen pari viikkoa sitten uuden lasin
lasi makso 85e (Espoo) ja en edes kysynyt mitä maksais vaihtotyö koska vasemmassa alareunassa oli pikkunen ruostevaurio (eli nyrkin mentävä reikä kun repi lasin irti ja katto millasen pikkupalan tohon hitsais) No viimeksi olin hitsaillut pohjaa pari päivää sellasesta kohdasta mistä saabit ei yleensä ruostu oikealta puolelta.

Löysin siinä samalla mistä se vesi sinne oikean puolen jalkatilaan oli pikkuhiljaa luikerrellut eli tiivisteen välistä.

Eli se jos joku vaihtaa 15e ikkunan niin ei välttämättä takaa laadukasta työtä mutta ei kyllä sekään joka pyytää vaihdosta 150e ja lasista saman verran niin ei sekään takaa mitään.

Potkin siis sitten tosta hylystäkin ikkunan pihalle kun siinä näytti olevan parempi tiiviste (ei niin runneltu kun tossa uudemmassa jossa muuten hyvä lasi mutta särö jota katsatus insi jäi ihmettelemään,edellisessä katsastuksessa sama särö sai olla ei haitannut aikasemmin näkyvyyttä nyt haittas)

Eli takapenki alas uusi tuulilasi sinne vanha tuulilasi pois korjaa (pikku ruostevauriot) ja tässä teille 15e niin vaihdatteko mulle tuulilasin mulla on lasi tässä? 8O
900i -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tasan satasen maksoi 900 lasi vaihdettuna 1½ vuotta sitten.

Vaan kertokaas, miten tuommonen lasi irrotetaan ja kiinnitetään itse?

Tarttis tosiaankin korjata nuo ruosteet tuosta ikkunan kehyksen alakulmista. Ajattelin itse irrottaa ja asentaa lasin, jos vaan onnistuu..
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Vaihdoin tossa ite 900:seen pari viikkoa sitten uuden lasin
lasi makso 85e (Espoo) ja en edes kysynyt mitä maksais vaihtotyö koska vasemmassa alareunassa oli pikkunen ruostevaurio (eli nyrkin mentävä reikä kun repi lasin irti ja katto millasen pikkupalan tohon hitsais) No viimeksi olin hitsaillut pohjaa pari päivää sellasesta kohdasta mistä saabit ei yleensä ruostu oikealta puolelta.

Löysin siinä samalla mistä se vesi sinne oikean puolen jalkatilaan oli pikkuhiljaa luikerrellut eli tiivisteen välistä.

Eli se jos joku vaihtaa 15e ikkunan niin ei välttämättä takaa laadukasta työtä mutta ei kyllä sekään joka pyytää vaihdosta 150e ja lasista saman verran niin ei sekään takaa mitään.

Potkin siis sitten tosta hylystäkin ikkunan pihalle kun siinä näytti olevan parempi tiiviste (ei niin runneltu kun tossa uudemmassa jossa muuten hyvä lasi mutta särö jota katsatus insi jäi ihmettelemään,edellisessä katsastuksessa sama särö sai olla ei haitannut aikasemmin näkyvyyttä nyt haittas)

Eli takapenki alas uusi tuulilasi sinne vanha tuulilasi pois korjaa (pikku ruostevauriot) ja tässä teille 15e niin vaihdatteko mulle tuulilasin mulla on lasi tässä? 8O
900i -90
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

akyttala kirjoitti:Vaan kertokaas, miten tuommonen lasi irrotetaan ja kiinnitetään itse?
Jos on kumitiivisteellä kiinni (ei siis liimalasi) niin potkaisemalla. :wink: Eli mahdolliset listat pois, toinen autossa sisällä, tasaisesti molemmilla jaloilla työnnetään (ylä-)reunasta ulospäin ja toinen ulkona ottamassa vastaan. Kai sitä voi jostain auttaa myös tiivistettä raottamalla, ei minulla ainakaan kyllä tullut vastaan semmoista lasia joka ois jäänyt panttaamaan. Satkun kaarevaa tuulilasia en kyllä ole kokeillutkaan.

Takaisinlaitto sopivan paksuisen nyörin kanssa, laitetaan tiivisteen uraan johon tulee tämä korin metallireuna, sisäpuolelta toinen nykii nyöriä vähän kerrallaan pois ja toinen painaa ulkopuolelta lasia että tiiviste asettuu kohdilleen.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

dq kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Vaan kertokaas, miten tuommonen lasi irrotetaan ja kiinnitetään itse?
Jos on kumitiivisteellä kiinni (ei siis liimalasi) niin potkaisemalla. :wink: Eli mahdolliset listat pois, toinen autossa sisällä, tasaisesti molemmilla jaloilla työnnetään (ylä-)reunasta ulospäin ja toinen ulkona ottamassa vastaan. Kai sitä voi jostain auttaa myös tiivistettä raottamalla, ei minulla ainakaan kyllä tullut vastaan semmoista lasia joka ois jäänyt panttaamaan. Satkun kaarevaa tuulilasia en kyllä ole kokeillutkaan.

Takaisinlaitto sopivan paksuisen nyörin kanssa, laitetaan tiivisteen uraan johon tulee tämä korin metallireuna, sisäpuolelta toinen nykii nyöriä vähän kerrallaan pois ja toinen painaa ulkopuolelta lasia että tiiviste asettuu kohdilleen.
Ja tämän jälkeen lasi on yhä vedenpitävä ja pysyy paikallaan? :D
Kiitoksia!
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

akyttala kirjoitti:Ja tämän jälkeen lasi on yhä vedenpitävä ja pysyy paikallaan? :D
En lupaa mitään. :lol:

Kunhan se korin metallireuna on ehjä ja suurinpiirtein saman muotoinen kuin alkuperäisenäkin (ei vääntynyt jne.) ja tiivisteen raot käy läpi, ettei ole mitään sontaa siellä, niin eiköhän. Uutta tiivistettä kannattaa tietysti harkita mikäli vanha näyttää "liian huonolta".

Mutta tosiaan, jos tuohon hyvinkin kaarevaan tuulilasiin tarvitaan jotain erityiskikkoja niin viisaammat kertokoon.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Kyllähän se tuohon tapaan menee. Lasi lähtee irti jaloilla työntämällä, tai käsinkin kun työntää ylänurkasta. Varovainen toki kannattaa olla jos lasilla on käyttöä vielä.

Takaisinlaitto sitten kuvatulla tavalla, tiiviste kannattaa kastella saippuavedellä niin menee vähän helpommin. Ja naruna käyttäkää jotain muovinarua, ei mitään perkeleen hamppunarua niinkuin eräät... :roll:
Kannattaa työntää ulkopuolelta myös kunnolla niin tiivisteellä on mahdollisuudet tulla kehyksen reunan yli.

Useampi lasin on satkuihin ja ysiyseihin vaihdettu eikä ole yksikään vielä vuotanut, kunhan tiiviste ja kehys vain ovat ehjiä ja muodossaan.

-Ville
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Katoin korjaamossa, kun asensivat äiteen satkuun lasia, niin poistivat ennen asennusta lasin reunasta ympäriinsä pienen jäysteen.

Eli lasikin kannattaa tarkistaa ympäriinsä. Se jäyste siellä välissä haittaa kummasti asennusta.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos aikoo ottaa jostakin ajokista varaosaksi tuulilasin, niin mattoveitsellä leikkaa sen luovuttaja-auton tiivisteen rikki. Näin lasi ei rikkoudu irroituksessa. Menee nimittäin melkoisen helposti halki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mertmi kirjoitti:Jos aikoo ottaa jostakin ajokista varaosaksi tuulilasin, niin mattoveitsellä leikkaa sen luovuttaja-auton tiivisteen rikki. Näin lasi ei rikkoudu irroituksessa. Menee nimittäin melkoisen helposti halki.
Ei siis kannata ottaa autosta lasia irti, korjata reunoja ja laittaa samaa lasia takaisin? Lasi tosiaankin on reilun vuoden vanha, eli en todellakaan halua sen rikkoontuvan..
Vastaa Viestiin