Edit: 900 t16 nykii, ei nyi enään, mutta tyhjäkäynti seilaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Edit: 900 t16 nykii, ei nyi enään, mutta tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

Ongelma seuraavanlainen:

Joskus kesän alussa suoritin määräaikaishuoltoa Saabilleni ja virranjakajan kantta vaihtaessani huomasin, että sen alareuna on öljyinen. Kävin näyttämässä kapistusta huoltoukolle joka sanoi, että jakajan akseli falskaa ja
öljy kulkee sitä pitkin aina kanteen asti. No problem uutta hommaamaan.

Uusi löytyikin eräästä purkufirmasta jostain päin pohjanmaata, tai ainakin niin minulle ilmoitettiin sieltä, että kyseisellä numerolla löytyy (0 237 507 008). Paketin saapuessa perille mallikelpoisesti seuraavana päivänä matkahuollon mukana tarkistin samantien sen sisällön, mutta harmikseni sain huomata, pienen paskakerroksen raaputtelun jälkeen, että viimeinen numero olikin 6 eikä 8. Ja tietenkin siinä oli vääränlainen liitin, eli ei käynyt. Ja tästä lähtien on kyseinen purkaamo yrittänyt etsiä (välillä joutuu muistuttamaan) minulle sitä oikeata :twisted:

AutoData kertoo ko numerolle seuraavaa: 85-93 16v b202 säädettävä kat. Mikä v*tun säädettävä kat? Vaikuttaako tämän tuontiauton höpöhöpö katti muka virranjakajaankin? Käykö kyseiseen autoon joku muukin virranjakaja?

KIITOS!
Viimeksi muokannut runtu, Ke Marras 22, 2006 15:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
EX 9-5 2.3t -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mul on 88 16 tappisen virranjakaja hyllyssä jos et muualta löydä. ja tämä malli on otettu irti sellaisesta koneesta jossa immua pystyy säätämään.

ei ollut likellekkään tuolla numerolla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei liity katti eikä ilmamassamittari virranjakajaan. Säädettävä tarkoittaa vain sitä että kyseessä on turbomallin virranjakaja, eikä vaparin jossa ennakko säätyy EZK-boksilla ja jakaja on tyhjä.

Eli ko. jakaja sopii autoosi, liitin vain on ulkoisesti erilainen. Vaihda vaikka vanhasta virranjakajasta liitin uuteen tai sitten modaa vain autossa oleva pistoke sopimaan uuteen liittimeen. Sähköisesti jakajat ovat täysin yhteensopivat kuitenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

Joo selvä, pitää ruveta ihmettelemään, miten saisin sen kasaan.

Autossa meinaan havaittavissa pientä käyntihäiriötä. Kylmänä tyhjäkäynti tasaista, mutta VÄLILLÄ lämpimänä käy epätasaisesti myös VÄLILLÄ havaittavissa pientä nykimistä kiihdytyksessä ja välillä taas ei. Tällä hetkellä modattu boxi kiinni, mutta teki sitä myös vaki boxilla. Ahdot lähtee
nousemaan n 3000 tasaisesti ja kiipeää aina n 0,8 baariin asti, eikä vaikuttaisi piikkaavan tai laskevan nykäyksien aikana. Muutenkin nykimistä esiintyy jo ennen kuin ahdot maksimissaan.

Joten haluaisin nyt ensiksi vaihtaa sen jakajan, koska tuskin se öljy siellä jakajan kannessa hyvää ainakaan sytykselle tee. Johdot käsittääkseni suht tuoreet Bougit ja tulpat tuoreet mallia Bosch (nuukuus iski), pitää varmaan vaihtaa NKG:n platinakärkisiin.
EX 9-5 2.3t -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NGK:n kuparikärkisetkin ovat toimineet hyvin (paremmin kuin Boschit). Kylmänä käy tyhjää tasaisemmin koska lambda ei ole vielä pelissä mukana. Lämpimänä voi tyhjäkäynti tasoittua hieman lambdan uusimisella, jos on jo kovin vanha. APC ei voi vaikuttaa käyntiin millään tavalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

Jes!

Sain tuossa kuulla, että Lambda-anturi on vaihdettu n. vuosi sitten, eli siitä ei pitäisi olla kyse nykimiseen ja tyhjäkäynnin sekoiluun. Mitä seuraavaksi?
EX 9-5 2.3t -98
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

JEES!

Jakaja on saatu vihdoin ja viimein kiinni, eli kolvasin sopivan johdon, jotta sain liittimen sopimaan. Sytytys säädetty ja ennakko 18, onko liikaa? Jostain lueskelin, että voi laittaa 20 jos ahtoja nostettu, niinkuin on tehtykin. Perus oli muistaakseni se 16/850rpm no vacuum

Sytkän piuhat on uusittu, mahtaviin Eurocables merkkisiin...

Nykiminen ei vain lopu. Tyhjäkäynti on rauhoittunut jonkun verran, mutta kiidytyksissä nykii edelleen. CE valo ei ole vilkutellut koskaan. Paitsi sytytysvirrran ollessa päällä palaa kiinteästi. Myöskään nykiminen ei ole enään niin voimakasta, kuin aikasemmin, mutta...

Eli sytytys puolelta on vaihdettu aika pitkälti kaikki kuluvat osat.

AHISTAA!

AUTTAKEE!
EX 9-5 2.3t -98
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

Lisätutkimuksia:

Nykiminen alkaa, kun ahdot rupee nousemaan, eli n 0,3-0,4:ssä. Vuotoja letkuissa? Ylipainekytkin/venttiili?
EX 9-5 2.3t -98
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nykiikö siis kaasu pohjassa kiihdytyksessäkin? itse olen joka turbo satkussa siihen jo tottunut että hiukan kun on ahtoja normaalissa ripeässä kiihdytyksessä niin pientä nykimistä on lähes aina juuri sen jälkeen kun on paineille päästy... en sitten tiedä että pompsahtaako ennakko heti tappiin kun ahtoja tulee vai mitä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

kiihdytyksissä nykii, mutta ei tarvitse olla mitenkään voimakas kiihdytys, kun rupee joku pistämään vastaan. Ei myöskään anna ahtojen enään nousta, kuin ko lukemiin. Parhaimillaan olen saanut 0,8 baria irti.
EX 9-5 2.3t -98
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Mulla rupes T8 tekemään just tuota nykimistä ahdoilla kun bensapumppu alkoi olla tiensä päässä. Ei paine riittänyt. T16:sta voi tietty olla vika myös bensanpaineensäätimessä. Onhan säätimen letku ok?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

Pitääpä tarkastella letku. Ilmeisesti 16v on joku walbro järjestelmä tms.
Mitähän näistä lähtisi kokeilemaan, koska Motonetissa ei neuvoja paljoo kuitenkaan heru.

Tälläkö mennään:

POLTTOAINEPUMPPU SAAB 900 79--93
900 6.83--89 (putket Ø6 ja 8mm). . . . . . . . . . . . . . 29-2612 20.86 ???

Vai ehkä tämä?:

SIIRTOPUMPUT/SUODATTIMET SAAB 900 79--93
Ruiskukoneiden tankissa. Pumppaavat bensaa ruiskupumpulle
900 6.83--1991 "Bosch"-järjestelmän siirtopumppu. . . . . . 28-1722 44.50 ???
HUOM! Samassa autossa SEKÄ siirto- että ruiskupumppu,
PAITSI 16-venttiiliset 89--93 "Walbro"-järjestelmällä!
EX 9-5 2.3t -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kumpikaan vaan todennäköisesti se ~160€ Bosch-pumppu. Ensimmäinen ainakin on kaasarin pumppu. Siirtopumppu on tietysti mahdollinen, mutta silloin oireilee lähinnä bensan ollessa vähissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja runtu »

tosiaan, kun ottaa silmän käteen ja katsoo oikeesta paikasta... :oops:

900i-16V/T16 9.86--89 Pumppu (Bosch-0580464047). . . . . . 28-1383 174.00 ???
EX 9-5 2.3t -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla oli omassa Turbossa nykimistä kiihdytyksessä ja seuraavaa on tehty:

- tulppien kärkiväli säädetty oikeaan
- tulppien ja puolanjohto vaihdettu
- jakajan kansi vaihdettu
- pyörijä vaihdettu
- jakajan alipaineletku
- bensapaineen säätimen alipaineletku
- by-passin alipaineletku
- alipainepöntön alipaineletku
- ahtomittarin/ylipaineventtiilin konehuoneesta tuleva letku vaihdettu
- bensansuodatin vaihdettu
- ahtoputkien klemmarit kiristetty, paitsi turbolta
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin