Etupään jousilautaset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Etupään jousilautaset

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tere ållå!

Niin tämänkertainen juttuni koskee etupäänjousilautasia.

Tuossa SAAB 900c:ssä M1989 meni jousilautaset vaihtoon, koska niihin ilmaatui reiät keskelle. Itellä on 1988 vielä hyvät.

Mutta mistä tälläinen vaiva tulee? Eivät siis ruostunee reunoistaan liian ohuiksi vaan keskelle tuli pohjaanlyöntikumin kokoiset reiät.

Autolla on ajettu ihan nätisti.
SAAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itsellä oli aikanaan 8-tappiturbo johon vaihdoin jousilautaset juurikin siksi että olivat keskeltä puhki. Harmi vain, että siitä on sen verran aikaa etten enää oikein muista minkä muotoiset ne lautaset olivat...

Olikohan se keskiosa niissä kuppimainen, jossa makaisi aina vettä tahi suolavettä, tai jos jousitus on niin kuoleentunut että pohjaanlyöntikumi ainakin reippaammassa ajossa hieroisi keskiosan paljaalle metallille ja soisi aina syöpymiselle "uutta ruokaa"?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ne ottaa yllättävän helposti niihin pohjaanlyöntikumeihin kiinni, käypäs kattomassa nyt uusien vaihdon jälkeen, niin on taas semmoset kiekurat nissä.

kestää ne sen ~10 vuotta.

keskiosa on silleen kovera, niin kyllä sinne kosteus mahtuu, niihin varmaan pitäs jo uutena porata vesireikä :D

mutta kiva kun niitä saa vielä, tulee aika jollon niitä ei enää saa...
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

saabracing kirjoitti:keskiosa on silleen kovera, niin kyllä sinne kosteus mahtuu, niihin varmaan pitäs jo uutena porata vesireikä :D
.
Itselle monesti tuonne ainakin kerääntyy hiekkaa, jolloin ne ei kuivu ja lisäksi tapahtuu ihan mekaanista kulumista kun pohjauskumit hieroo.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu ne taitaa nuo "pohjaanlyöntimakkarat" ihan tarkoituksella osallistua etujousituksen toimintaan, kun auto lepää pyörillään niin ei siinä muistaakseni montaa senttiä ollut väliä, makkara/lautanen.

Miksihän niihin lautasiin ei ole tehty valmiiksi keskelle reikiä joista moska valuisi pois, sama juttu kuin vetaritunneleissa, hätäinen suunnittelu jota ei sitten voida edes muuttaa yli 20:n vuoteen :?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Minuteman kirjoitti:Juu ne taitaa nuo "pohjaanlyöntimakkarat" ihan tarkoituksella osallistua etujousituksen toimintaan, kun auto lepää pyörillään niin ei siinä muistaakseni montaa senttiä ollut väliä, makkara/lautanen.

Miksihän niihin lautasiin ei ole tehty valmiiksi keskelle reikiä joista moska valuisi pois, sama juttu kuin vetaritunneleissa, hätäinen suunnittelu jota ei sitten voida edes muuttaa yli 20:n vuoteen :?
voi olla jotta tosta syystä saabin jouset ei joudu niin koville eli eivät usein katkeile. Minua kanssa on kyrsinyt muutamat kohteet joita ei tosiaankaan ole viitsitty muuttaa, vaikka samaa malllia on tehty 1 sukupolvi, liekö sitten ollut sukupolvenvaihdos välissä, ja perimätieto on hukkunut lumeen.
Voipi olla jotta noiden uudempien mallien lötkömmät jouset aiheuttaa sen, jotta lautaset kulahtaa nopeammin, mulla 91 mallin lautaset meni vaihtoon jo vuosi sitten, kun 85 mallissa on vielä originaalit, ja tolla 91 mallilla on ajettukin reilusti vähemmän.
Yks syy voi olla kanssa materiaalin laatu, esim muistan olikohan C- mallin kadett, siinä ruostui toisen puolen tukivarsi hetsilleen, ja toinen ei.
Suurissa konserneissa kun tehdään/ teetetään noita osia ympäri maailmaa. Paukuttivat sen toisen puolen jostain paskapellistä missälie.
Pieni tuntuma on kanssa noista uudemmista lautasista, jotta taitavat olla pikkasen ohuempaa kamaa, jotenkin tuntuvat kädessä kevyemmiltä.
Siispä, jos ovat kuitenkin tehneet parannuksia eli keventäneet saapasta sporttisemmaksi.
:lol:
Vähemmän mieltä ylentävä homma vaan vaihtaa noita lautasia jos itse nysvää huonoilla jousipuristimilla.
Merkkiliikkeen työ maksaa tossakin enemmän kuin lautaset.
Minimiveloitus lie AINAKIN 1/2 h per puoli, eli MIN 60 € yhteensä. Muualla ei kannata teettää koska vaatii ne erikoispuristimet.
Motonetin hinta osille on puolet tosta.
JOUSILAUTANEN SAAB 900 79--93
Jousen alatuki
900 Etujousen alalautanen vasen/oikea. . . . . . . . . . . 65-20430 16.48 ???
ja uusintakatsari usein vielä jälkkäriksi.
Tollakin fyffellä olis parempiikin raha--reikii.....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin