Saab 900i -87 seossäädöt ei pysy paikallaan missä vika.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Saab 900i -87 seossäädöt ei pysy paikallaan missä vika.

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Tiedän kyllä että mahdoton vastata näkemättä vehettä mutta jos jollain olis sattunut tulemaan samanlaista vikaa vastaan.

Eli veimpä vaihteeksi katsastukseen ja CO 7,7 ja auto ajokieltoon. No laitoin siihen sitten piruuttani lambda anturin putkeen kiinni ja niin näytti olevan seokset päin seiniä säätelin sitten lambdan mukaan seokset jotain sinnepäin ja mittautin uudestaan ja CO 1,0

Mutta kun sitten katselin miten se lambda oikein ajossa käyttäytyy niin jos laitan seokset kohdalleen tyhjäkäynnillä niin menee motari nopeuksilla armottoman laihalle (näkee kyllä myös tulpista että lambda näyttää ihan oikein että laihalla käy.

Lähinnä kiinostas että onko jollain samanlaista vikaa ilmennyt
ja olisko vika mahdollisesti ohjauspainesäätimessä tai bensapumpun paineissa ja pitääkö alkaa ilmamaarämittaria vaihtamaan.Mitään isoa ilmavuotoa en ole löytänyt mutta pitää sitäkin viellä lisää tutkia.

Ruisku on siis ihan mekaaninen ja puristukset OK stendikset kohdallaan jne. Eli nyt siis pidän sitä liijan rikkaalla koska jos yrittää säätää laihemmalle niin menee heti liijan laihalle on kun ytittäs jotain juutuvakurkkuista vanhaa strömberiä säätää

Kiitos ja kumarrus jos jollain jotain vinkkiä antaa.
900i -90
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Veikkaisin vian olevan ohjauspainesäätimessä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja ilmamäärä mittariahan siinä ei ole vaan määräjakaja... onko tarkistettu että lautanen pääse laskemaan vapaasti alas?
ettei ole joskus vaikka ampunut imusarjaan ja lautanen vähän liikahtanut ja kanittaa alas laskiessaan.. bensa paineethan hyvä tietysti olisi mitata ettei pumpussa vika ole...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Niin no spruutta on on siis K-Jetronic ja apuna on Alfamerin
korjausopas joka on Teekkareiden leikkikoulun suomentama.
Ja siinä käytetään ilmamäärämittari nimitystä siitä lautasesta joka ohjaa määränsäädintä tiedä näistä mutta lautasen olen kyllä keskittänyt (edellisessä Saabissa nappas joskus kiinni mutta se tuntu jo muussakin kun seoksissa)

Sellasen tiedon jo löysinkin että jos pumppua pyörittää 30s niin tuotto paluuputkessa pitäs olla vähintään 900cm3.
antaakohan toi myös vinkkiä ohjauspaineventtiilin toiminnasta ?

Aikaisemmin kun en ole joutunut noiden ruiskujen kanssa puljaamaan hyvin ovat pelanneet vaikka 350 tonnia on molemmissa 900 satasissa mittarissa ollut paitsi nyt joudun sähläämään. Osia saan tosta viellä vanhemmasta ritsasta on vaan seisonut niin pitkään pihassa että voi olla
osien vaihtaminen edes takasin vähän sitä sun tätä.

Olen tätä foorumia kyllä yrittänyt selata kaiken näkösillä
hauilla ennenkuin pistin kysymystä peliin mutta just tollasta seosten seilaamista kun mulla on niin ei sattunut vastaan.

Ostan sitten kolmannen jos ei vika selviä kyllä tossa pihalla viellä tilaa riittää ;-) Kiitti jop näistä vastauksista.
900i -90
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tasakaasulla ja osakuormalla ei ole merkitystä vaikka onkin laihalla,sen kuuluu olla.Vai onko jotain ongelmia,nykiikö tms?
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Ei nyi ja mulle sopii ihan hyvin mutta seoksia ei saa kohdalleen ennenkin vienyt 10l satasella ja vie nykyääkin

Ei mua sinänsä haittaa vitutttaa vaan miksi en saa seokssia kohdalleen :oops:
900i -90
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Morphing kirjoitti: Ja siinä käytetään ilmamäärämittari nimitystä siitä lautasesta joka ohjaa määränsäädintä
Saabin kirja käyttää ilmamäärämittaria siitä osiosta jossa lautanen ja polttoaineen määränsäädin siitä mistä ruiskuputket lähtee.
Sellasen tiedon jo löysinkin että jos pumppua pyörittää 30s niin tuotto paluuputkessa pitäs olla vähintään 900cm3.
antaakohan toi myös vinkkiä ohjauspaineventtiilin toiminnasta ?
Oikeestihan pitäis mitata ohjauspaine kylmäl ja kuumalla koneella.
Periaatteessa tuon ollessa kylmä niin seokset on rikkaammalla mutta silloin lambda ei vielä toimi...
Tietty jos tuon ottaa irti koneesta siten että ruiskuputket on vielä kiinni ja sit koneen käyttää lämpimäksi niin pitäis olla seokset rikkaalla ja kun tuon ruuvaa kiinni ja se rupee lämpiämään niin seokset pitäis muuttuu.

Korjaamossa olivat tehteet kutakuinkin noin kun saabismin alkutaipaleella omassa toi risas.

Noitahan ovat jotkut myös purkaneet ja herkistelleet kun tuppaavat vanhemmiten jumitteleen.

Bensan tuotosta vielä sen verta että jos se on lähellä tuota mainitsemaasi arvoa niin melko loppuhan pumppu on, uudella tulee ainetta reilusti enempi.

Yleisestihän noissa iivareissahan käytetään lähellä hylkäysrajaa olevia seoksia CO2.5-3 että kulku olis mielekästä.

Aika harvallahan on varmaan ollu vakio iivarissa lambdaa joten käytännön tietoo miten noi yleensä käyttäytyy poljettaessa ovat melko vähissä.

ÉDIT:lainaukset kuntoon
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mulla ois nurkissa pyörimässä määränsäädinpönttö, jos tarvista. Vaihto johonkin tai rahaan :)

Liittyy tähän:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43660
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Morphing kirjoitti:Ei nyi ja mulle sopii ihan hyvin mutta seoksia ei saa kohdalleen ennenkin vienyt 10l satasella ja vie nykyääkin

Ei mua sinänsä haittaa vitutttaa vaan miksi en saa seokssia kohdalleen :oops:
No marjanko väliä sitten mitä lambda näyttää?Katsastukseen tarvittava joutokäynti seokset kun on kunnossa ja kaikki pelaa eikä nyi niin anna olla.Vai onko pakko korjata rikki se?
Onko lambda lämmitettävä,jos ei niin sijoitus?Kaikki nuo vaikuttaa reilusti.Myös putken pienikin vuoto ennen anturia saa mittarin näyttämään höpöjä..
mky
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Marras 20, 2003 12:50

Viesti Kirjoittaja mky »

Arvailenpa että sulla vuotaa kylmäkäynnistyssuutin ja olet säätänyt tämän vuoksi seokset liian laihalle yläkierroksille. Vakiovuoto aiheuttaa tyhjäkäyntiseoksen rikastumisen, mutta vaikutus suuremmilla tehoilla on vähäisempi.
Toinen mahdollisuus on määränsäätimen männän takertelu, se tuntuu sormissa kun ilmaläppää nostaa paineellisena (pumppu päälle 10 sek).

9 desiä/30sek on ihan hyvä pumpun tuotoksi.
Mikko Tamminen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja Mikko Tamminen »

[quote=

9 desiä/30sek on ihan hyvä pumpun tuotoksi.[/quote]

eli mistä toi mitataan?auton käydessä tyhjäkäyntiä paluuputkesta mitataan?vai pumppu päälle tyhjänä(auto ei käy)ja katellaan paljonko puoles minuutis tulee?(näin tehden tuntus tulevan enemmän kun 9 dl puoles minuutis)

itellä aavistus vaan et pumppu olis ehtoo puolella,siksi kysyn et miten sen vois testaa??tää kun ehkä liittyy siihen :cry:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

painemittarin itse tekisin b-paineiden mittaamiseen ei vaadi muuta kuin mittarin pitkän banjo pultin pari klemaria ja b-letkua hinta 30e paikkeilla ja sitä luultavimmin tulee tulevaisuudessakin tarvitsermaan.
sen veraan letkuun vaan pituutta että riittää vaikka pyyhkimen sulan alle ajon ajaksi.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mky
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Marras 20, 2003 12:50

Viesti Kirjoittaja mky »

Mikko Tamminen kirjoitti:eli mistä toi mitataan?
Paluuputki jakajalta irti, ohituskytkentä releen pohjaan ja putkenpää astiaan.
900cc/30sek on Autodatan antama arvo ja tarkoittanee minimiä.
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Subarille
ihan hyvä vinkki kyllä se pelaa ja sillä lambdaalla voi kyllä kaattoo sen verran että seuraavastakin katsastus inssistä menee läpi :D mä mikään ekoterroristi ole kuhaan kulkee :lol:
900i -90
Vastaa Viestiin