Kulkuri (900 GLs) palasi kotiin...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Kulkuri (900 GLs) palasi kotiin...

Viesti Kirjoittaja jariha »

... ja voisi kai luonnehtia, että häntä koipien välissä :D

Mutta palataan syntien juurelle. Möin auton toukokuun lopussa, kun olin kokonaan ilman tuplista ja halusin sellaisen. Ei siis muita syitä. Halusin tilalle samanmoisen tupliksen. No, sellaisen sitten löysinkin, vaikken uskonutkaan. Tällä viittaan siihen, että nämä molemmat ovat kuitenkin kunnoltaan todella jämäköitä, näissä on todella hyvät pellit ja kohtuullisesti kilometrejä (245 tkm).

Auto on ollut jo jonkin aikaa Nettiautossa myynnissä ja viimein nyt keskiviikkona laitoin myyjälle viestiä kiinnostuksesta. Vastauksena tuli, että auto paalataan pari päivän päästä! Täh, en ollut uskoa korviani, vaikka se tekstiviesti olikin. Tärisevin sormin kirjoitin, että ei sitä saa paalata, minä ostan sen. Maksoin autosta pyydetyn summan (toim.huom. ei se nyt niin paljon kuitenkaan ollut). Enhän halunnut nöyryyttää myyjää, joka oli ostanut auton minulta vajaa puoli vuotta sitten.

Hain auton juuri pihaani ja uusia kuvia otan huomenna, kun on hieman valoisampaa. Auto on edelleen ihan yhtä hyvässä kunnossa, kuin minulta lähtiessäni. Pari pikkujuttua, kuten irronnut ryyppyvaijeri, katkennut takaspoilerin kiinnytysruuvi sekä kadonnut pakoputken kiinnityslenkki nyt vievät hieman huomiota, mutta eiväthän ne autoa yhtään huonommaksi tee. Lisäksi auto vaatii pesua 8)

Tässäpä kuva toukokuulta:
Kuva

Tonnari saakin sitten lähteä tämän auton tieltä...

Lisätään vielä, että katsastus on marraskuun loppuun mennessä, mutta se ei pelota lainkaan, sillä tiedän auton hyväksi ja ruosteettomaksi ja esim. tämän jarrut käsijarrua myöten ovat varmasti kunnossa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siisti Saabi ;)
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Loka 13, 2006 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minulle kyllä kelpaisi moni muukin exä. Tuplistahan minä nytkin etsin, mutta tämä kun oli tuossa kivenheiton päässä. Ja kun talvikin kohta tulossa, niin tähän voi ainakin luottaa :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:Minulle kyllä kelpaisi moni muukin exä. Tuplistahan minä nytkin etsin, mutta tämä kun oli tuossa kivenheiton päässä. Ja kun talvikin kohta tulossa, niin tähän voi ainakin luottaa :wink:
Juujuu, kunhan koetin vitsailla, itsellänikin Saabit vaihtuu about samaan tahtiin ;)
Talvella tuollainen satku on täysin yliveto.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei muuta, ku tuplia ruuvaamaan kiinni. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:Ei muuta, ku tuplia ruuvaamaan kiinni. :wink:
..ja mieluiten oikeita tuplia, eikä saabin kaksoiskaasuttimia niin kiihtyvyyttäkin voidaan mitata jo kellolla kalenterin sijaan! ;)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Ei muuta, ku tuplia ruuvaamaan kiinni. :wink:
Jep. Eiköhän nuo jossain vaiheessa tuohon keulille tule. Häpeähän se on GLs yhdellä kaasarilla :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kun tässä nyt juttutuulella ollaan, niin kerrataanpa tämän auton historiaa ihan vaikka vaan omaksi iloksi...

- Heinäkuussa 2005 ostin auton aika kepein perustein, koska minulta vietiin tuplis "alta". Tämä oli ainoa hakumatkan päässä oleva kohtuu hintainen vanha Saab ja puhelinsoiton perusteella uskalsin matkaan. Kotimatkaa vaivasi laahaavat etujarrut, jotka aukesi n. 60 km ajon jälkeen.
- Noin lokakuussa, kun alkoi olla viileämpää, tajusin, että tämähän ei tarvii ryyppyä ollenkaan, että taitaa korkeat kulutuslukemat olla seurausta rikkaalla käyvästä koneesta, joten vaihdoin kaasarin ja sekä kulkuominaisuudet että kulutus saatiin kohilleen.
- Marraskuussa auto pomppas katsastuksessa, kun käsijarru ei ottanut yhtään toiselle puolen ja päästöt oli pielessä. Päästöjä menin säädättää Mapen pajalle ja ne oli kohillaan sen mittarin mukaan. Käsijarruvaijeri oli irronnut satulasta. Samalla havaitsin, että käsijarru pitää erittäin nasakasti ja iskarit on erittäin hyvässä kunnossa. Autossa ei ole havaintoja edes alkavasta ruosteesta. Leima tuli joulukuun lopussa.
- Helmikuun pakkasilla ruiskusatku temppuili, niin tämä palveli moitteetta. Kun ruiskusastku ei lähteny käyntiin edes roikasta 30 asteen pakkasilla, niin piti tämä ottaa ilman lämmitystä. Eihän se varmasti hyvää koneelle tehnyt, mutta pelasti pari kertaa pinteestä. Päätin palkita auton jotenkin ansioista pakkasella.
- Edelliseen kohtaan viitaten, palkitsin auton spoilereilla. Auto sai turbosatkun etu- ja takaspoilerin kevättalvella.
- Möin keväällä ruosteen vaivaaman ruiskusatkun ja 76-vuoden tuplikseni ja ostin tilalle ensimmäisen tonnarini ihan kokeilun vuoksi. Jäin kokonaan ilman tuplista ja koska tonnarikokemukset olivat varsin positiivisia, syntynyt tupliskuume tarkoitti tämän satkun myyntiä. Ostaja löytyikin paikkakunnalta toukokuun lopulla.

Niin, tähän siis keväällä jäätiin. Nyt aloitetaan juttua taas uudelleen ikään kuin puhtaalta pöydältä. Arvon vielä vaihdanko turbon etuspoikan takaisin alkuperäiseen. Takaspoileri saa jäädä. Tuplakaasarit odottavat asennusta. Takalasin ritilän voisin tähän vielä hankkia. Ai niin, US Turbot on tulossa alle talveksi.
Viimeksi muokannut jariha, La Loka 14, 2006 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuli tuota GLs:ää myynnistä pälyiltyä tovin ja ihmettelin, kun noin äkkiä tuli takaisin Kajaanissa myyntiin, jos kerran ruostetoon 900 ja ikäiseksekseen hyvä peli, niin miksi luopua (siis tuossa välissä ollut ostaja) ja hintakin tuli melkoisen alas lopuksi. Vähän olisi jopa saattanut kiinnostaa ostatella, mutta tuo 99 sai sitten leiman aikanaan.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jusau kirjoitti:Tuli tuota GLs:ää myynnistä pälyiltyä tovin ja ihmettelin, kun noin äkkiä tuli takaisin Kajaanissa myyntiin, jos kerran ruostetoon 900 ja ikäiseksekseen hyvä peli, niin miksi luopua (siis tuossa välissä ollut ostaja) ja hintakin tuli melkoisen alas lopuksi. Vähän olisi jopa saattanut kiinnostaa ostatella, mutta tuo 99 sai sitten leiman aikanaan.
Kaveri, joka auton minulta osti, sanoi jo silloin keväällä, että voi tulla syksyllä taas myyntiin. Sanoin, että minä saatan ostaa takaisin, jos en mielestä löydä. Anyway, kaveri oli muuttanut etelään ja jättänyt auton tänne, joten siksi jäi vaille huolta ja huolenpitoa.

Eihän tämä nyt ihan virheetön ole, mutta ihmeen terve ikäisekseen.

Jusau, olin näkevinäni spoilerin jo paikallaan. Ilmeisesti vielä teet töitä näillä seuduin?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

On kyllä ryhdikäs ja vähänajettu ikäisekseen. Hyvä että pelastit paalaukselta tuon helmen :) . Joskus ihmetellyt, kuinka kovakorisiakin satkuja löytyy purkaamoilta :oops: .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jusau, olin näkevinäni spoilerin jo paikallaan. Ilmeisesti vielä teet töitä näillä seuduin?
Juuh aika tiiviisti varmaan Hotelli Kajanusta vielä loppuvuoden asutan :) ja Sotkamoon suuntaan kuljen, spoileri tuli asenneltua ja Incatkin vaihtui mustiin peltivanteisiin+hakkapeliitoihin. Puskuri vaan oli sen verran soirona aiemmasta osumasta, että oli vähän askartelua, saada ko. yhdistelmä paikalleen, mutta asettuihan se sitten. Btw. joku oli saanut taitavasti tummanpunaisen 900c:n tolppaan siinä 'pääkadun' varrella, ihme asennossa, tiedä miten siihen sai ajettua, jarruvalotkin paloi hienosti, vaikka kuskia ei ollut auton lähelläkään :lol: Työkaveri jo soitti, että onko minun kulkine soirona pylväässä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tässäpä uusia kuvia...
Kuva
Kuva
Hopeat kasikolmoset...
Kuva

Auto on nyt taas siinä kunnossa, kuin se oli minulta lähtiessä ja kokolailla hyvässä iskussa siis :D


Jatketaan tänne, vaikka muutama tunti ehti kuluakin. En malttanut pitää näppejäni erossa autosta, vaan vaihdoin talvipyörät alle. Kylläpä nämä vanteet antavatkin autolle lisää särmäkkyyttä...
Kuva
Sorry harmaa kuva, mutta alkoi käydä jo hämäräksi tuo keli tuolla ulkona.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tämän aamun valossa otettu kuva:
Kuva
(Kuva on reilu rajaus suuremmasta ja suorilla käsillä korkealta otettuna hyvin epäonnistunut laadullisesti, mutta jotenkin tuossa on hyvin viehättävä kuvakulma)

Lienee paikallaan tarkistaa kärkiväli ja vaihtaa tulpat, sillä röpöttää hieman ainakin näin aamusta. En ole muuten sytkääkään säätänyt tästä kertaakaan, joten senkin vois tarkistaa. Mutta jos tuo vielä pirteämmin alkaa kulkemaan, niin enhän minä niitä tuplia uskalla asentaakaan, sillä eikös se eräs ohje ole, että älä korjaa, jos se ei ole rikki :idea:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin