Jarrut temppuilee (900 GLs)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Jarrut temppuilee (900 GLs)
Eli tuossa satkussa on sellaista ongelmaa, että aika ajoin, tänään välillä tiheäänkin, poljin painuu hetkittäin paljon syvemmälle ja tuntuu, että toinen piiri ei olisi mukana lainkaan. Pari pumppausta auttaa ja vaikkei pumppaakaan, niin seuraavassa risteyksessä kaikki on taas ok. Jarrunestettä ei katoa ja pinta on yllärajalla ja ainakin etujarruputket vaikuttaa silmämääräisesti olevan ehjät.
Voisiko tuo johtua jäätymisestä vai onko siellä ilmaa vai missä vika?
Voisiko tuo johtua jäätymisestä vai onko siellä ilmaa vai missä vika?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Itsellä "hukkui" -84 900 GL:stä jarrut aikaisemmin silloin tällöin ajon aikana. Välillä risteykseen tullessa ne toimivat normaalisti ja välillä poljinta sai pumpata, jotta jarrut ottivat kiinni.
Ongelmaksi paljastui takajarru, joka jumitti ja päästi ilmeisesti nesteen kiehahtamaan, jolloin jarru painui paljon syvemmälle. Nestettä ei kuitenkaan kadonnut.
Ja jarru ei jumittanut jarrumännistä, sillä tiivisteet oli pari vuotta aikaisemmin uusittu ja männät putsattu.
Palat vaan eivät liikkuneet kunnolla satulassa. Korjaukseksi otin palat pois (eivät millään tahtoneet irrota, vaikka levyn ja palan välillä oli paljon tyhjää, niin paljon kanittivat reunoista), teräsharjasin satulan pinnat joihin palat ottavat kiinni, putsasin palojen reunat ja rasvasin kuparitahnalla palat reunoistaan sekä satulan pinnat, joihin palat koskettavat. Kyseisen homman jälkeen jarrun "katoamista" ei enää tapahtunut.
V-mäisen jämptissä kolossa ne takapalat kyllä joutuvat liikkumaan, tästä lähtien tarttee aina renkaanvaihdon yhteydessä rasvata kaikki pinnat, joissa satula ja pala koskettavat toisiinsa.
Ongelmaksi paljastui takajarru, joka jumitti ja päästi ilmeisesti nesteen kiehahtamaan, jolloin jarru painui paljon syvemmälle. Nestettä ei kuitenkaan kadonnut.
Ja jarru ei jumittanut jarrumännistä, sillä tiivisteet oli pari vuotta aikaisemmin uusittu ja männät putsattu.
Palat vaan eivät liikkuneet kunnolla satulassa. Korjaukseksi otin palat pois (eivät millään tahtoneet irrota, vaikka levyn ja palan välillä oli paljon tyhjää, niin paljon kanittivat reunoista), teräsharjasin satulan pinnat joihin palat ottavat kiinni, putsasin palojen reunat ja rasvasin kuparitahnalla palat reunoistaan sekä satulan pinnat, joihin palat koskettavat. Kyseisen homman jälkeen jarrun "katoamista" ei enää tapahtunut.
V-mäisen jämptissä kolossa ne takapalat kyllä joutuvat liikkumaan, tästä lähtien tarttee aina renkaanvaihdon yhteydessä rasvata kaikki pinnat, joissa satula ja pala koskettavat toisiinsa.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
En ole tutkinut tarkemmin, päätellyt vain mahdollista syytä ja mietin itsekin tätä samaa. Jostakin falskaa, mutta nestettä ei katoa, joten eikös se pääsylinterivialta vaikuta?ruusp-2g kirjoitti:Ettei vaan olis pää sylinterin kumit menossa.On aika helppo homma vaihtaa
eikä maksa paljoo.Viittais nuo oireet siihen.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Minkälainen operaatio tuo pääsylinterin tiivisteen vaihto on? Vai kannattaako vaihtaa koko pääsylinteri varaosa-autosta, kun sellainen tuossa vielä hetken aikaa on? Se olisi vm. 87, kun tämä tapaus on neljä vuotta vanhempi.
Tai tietty paras lie ottaa sylinteri varaosa-autosta, vaihtaa siihen tiivisteet, niin oppisihan irrottaessa myös sen, miten sen saa parhaiten paikalleen
Tai tietty paras lie ottaa sylinteri varaosa-autosta, vaihtaa siihen tiivisteet, niin oppisihan irrottaessa myös sen, miten sen saa parhaiten paikalleen

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Varaosa-autosta vaan pääsylinteri, siihen uudet tiivisteet ja vaihdat sen tuohon GLs:ään. Niiden kyllä pitäisi mennä ristiin, jos vaan näyttävät päällepäin samalta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Vaihdoin tiivisteet ja ainakin ensimmäisen koeajokierroksen perusteella jarrut tuntuvan toimivan timmisti. No, huomennahan sen lopulta saa tietää, sillä liikennevaloissa seisoessa tuo ilmiö erityisesti esiintyy. Tiivisteistä yhdessä oli pieni halkeama ja yksi oli hieman pykinyt.
Sanotaan vielä, että ensikertalaisena ähräsin pari tuntia tuon parissa, josta reilu tunti meni ährätessä pääsylinteriä osiksi.
Sanotaan vielä, että ensikertalaisena ähräsin pari tuntia tuon parissa, josta reilu tunti meni ährätessä pääsylinteriä osiksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari