90, 99, OG900 FAQ?
Mitenkähän tätä hanketta olisi parasta lähteä ajamaan? Pitäisiköhän laittaa postia jollekin yleisemmälle osastolle josko muidenkin mallien ystävät kannattavat ajatusta? Mahtaisiko klubin webmasterilta löytyä innostusta, vai pitäisikö wikiä pyörittää jossain saabclub.fi:n ulkopuolella?
900i '89 2006-08, 9-3 '01 2018-
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Näen tässä kaksi polkua, joita edetä ja eteminen voi tapahtua rinnakkain.
1) Tehdään FAQ linkkilistaksi tonnari UKK:n tapaan
2) Kehitetään Wiki-pohjainen FAQ
Nämä eivät todellakaan ole toisiaan poissulkevia. Tuo ykkönen syntyy nähdäkseni vähemmällä vaivalla, kun materiaali jo pitkälti on näillä sivuilla, kakkoseen vaaditaan jo enempi tekemistä. Molempiin tarvitaan joku, joka ohjaa toimintaa ja linkkilistan Jope on jo ottanutkin haltuun.
Joka tapauksessa FAQ:sta tulee olemaan kaiken sen vaivan arvoinen
1) Tehdään FAQ linkkilistaksi tonnari UKK:n tapaan
2) Kehitetään Wiki-pohjainen FAQ
Nämä eivät todellakaan ole toisiaan poissulkevia. Tuo ykkönen syntyy nähdäkseni vähemmällä vaivalla, kun materiaali jo pitkälti on näillä sivuilla, kakkoseen vaaditaan jo enempi tekemistä. Molempiin tarvitaan joku, joka ohjaa toimintaa ja linkkilistan Jope on jo ottanutkin haltuun.
Joka tapauksessa FAQ:sta tulee olemaan kaiken sen vaivan arvoinen
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jari, pistähän tuota Wiki-ideaa muhisemaan eteenpäin, voisi olla ihan hyvä saada sellainen saabclub.fi-domainin alle..
Siellä voi kukin sitten toteuttaa itseään nippelitietojen ja korjausvinkkien suhteen.
Englanniksi ja ruotsiksi noita infosaitteja löytyy vaikka kuinka, mutta ei yksi suomalainenkaan pahitteeksi olisi?
Siellä voi kukin sitten toteuttaa itseään nippelitietojen ja korjausvinkkien suhteen.
Englanniksi ja ruotsiksi noita infosaitteja löytyy vaikka kuinka, mutta ei yksi suomalainenkaan pahitteeksi olisi?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Potkikaahan wiki-ideaa eteenpäin
Tiedon täsmällisempi kasaaminen ja sen tarkastaminen wikissä huomattavasti helpompaa.
Esimerkkinä äkkimuistista esimerkiksi mittarivalojen, puhaltimien ja vilkkujen katoaminen. Tuo on helpompi vikakuvauksen pohjalta selittää yksinkertaisesti wikissä tyyliin "tarkista virtalukon rele / maadoitukset" kuin että alkaa viittaamaan mahdollisesti epämääräiseen keskusteluun jossa vian alkuperäinen kyselijä ei välttämättä ole edes kuitannut "nyt pelittää taas, vika oli..".
Kategoriointi... malli -> kori, moottori, sähkö, tjsp -> vikakuvaus/tyyppivikakohta -> tarkistuspiste/huoltotoimenpide
Wikiin varmasti muutenkin mielekkäämpää kerätä SAAB-tietoutta kuvien kera.
edit: http://wiki.saabo.com/index.php/Main_Page tuossa esimerkiksi varsin havainnollinen esitys mallihistoriasta.
Tiedon täsmällisempi kasaaminen ja sen tarkastaminen wikissä huomattavasti helpompaa.
Esimerkkinä äkkimuistista esimerkiksi mittarivalojen, puhaltimien ja vilkkujen katoaminen. Tuo on helpompi vikakuvauksen pohjalta selittää yksinkertaisesti wikissä tyyliin "tarkista virtalukon rele / maadoitukset" kuin että alkaa viittaamaan mahdollisesti epämääräiseen keskusteluun jossa vian alkuperäinen kyselijä ei välttämättä ole edes kuitannut "nyt pelittää taas, vika oli..".
Kategoriointi... malli -> kori, moottori, sähkö, tjsp -> vikakuvaus/tyyppivikakohta -> tarkistuspiste/huoltotoimenpide
Wikiin varmasti muutenkin mielekkäämpää kerätä SAAB-tietoutta kuvien kera.
edit: http://wiki.saabo.com/index.php/Main_Page tuossa esimerkiksi varsin havainnollinen esitys mallihistoriasta.
Viimeksi muokannut HM, Ma Marras 13, 2006 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2274
Ja etuna olisi sekin että wiki tarjoaisi keskitetyn mahdollisuuden tallentaa kuvamuotoista dokumentaatiota. Täällä foorumillakin kun etsii ratkaisuja, päätyy liian usein silmäilemään kuvakehyksiä, joissa olleet kuvat on poistettu jo aikoja sitten alkuperäiseltä palvelimelta.
900i '89 2006-08, 9-3 '01 2018-
Wikille ääni täältäkin. Itsekin kallistuisin MediaWikiin sen ollessa tuttu turvallinen ja ilmeisen hyvä?
Hienoa työtä on tonnari-faqin kanssa tehty. Mutta niinkuin HM sanoi, varsinainen selkeä lopullinen vastaus voi jäädä helposti löytämättä noista ketjuista kaiken niiden ohiaiheen-juttujen seasta. Lisäksi linkkilistä on imo hankala käyttääkin.
www.saabclub.fi/wiki ?
Hienoa työtä on tonnari-faqin kanssa tehty. Mutta niinkuin HM sanoi, varsinainen selkeä lopullinen vastaus voi jäädä helposti löytämättä noista ketjuista kaiken niiden ohiaiheen-juttujen seasta. Lisäksi linkkilistä on imo hankala käyttääkin.
www.saabclub.fi/wiki ?
olisiko huono idea koota tuonne (mikä se sitten tulee olemaankaan nimeltään) myös merkkivaraosien hintoja (viimeinen todistettu hinta + päivämäärä)?
kun merkkiosien hintoja ei näe mistään netistä, ja tarvikeosan hinnan perusteella niitä on mahdoton päätellä, voivat olla suunnilleen sama tai sitten 2-4 kertaa kalliimpia (vrt pyöränmutteri motonet 84cent, saab 7 eur)
ja samaan syssyyn myös varaosanumerokin.
kun merkkiosien hintoja ei näe mistään netistä, ja tarvikeosan hinnan perusteella niitä on mahdoton päätellä, voivat olla suunnilleen sama tai sitten 2-4 kertaa kalliimpia (vrt pyöränmutteri motonet 84cent, saab 7 eur)
ja samaan syssyyn myös varaosanumerokin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tohon en näkis mitään tarvista.Näiden og,99,90 ikäisiin autoihin kannattaa harvemmin hakea mitään merkkiliikkeestä.lucaf kirjoitti:olisiko huono idea koota tuonne (mikä se sitten tulee olemaankaan nimeltään) myös merkkivaraosien hintoja (viimeinen todistettu hinta + päivämäärä)?
kun merkkiosien hintoja ei näe mistään netistä, ja tarvikeosan hinnan perusteella niitä on mahdoton päätellä, voivat olla suunnilleen sama tai sitten 2-4 kertaa kalliimpia (vrt pyöränmutteri motonet 84cent, saab 7 eur)
ja samaan syssyyn myös varaosanumerokin.
Ainoan jonka olen hakenut/tulen hakemaan on kaasuttimen kalvo.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
No ei se ihan noin yks selitteistä ole.Suppari kirjoitti:Tohon en näkis mitään tarvista.Näiden og,99,90 ikäisiin autoihin kannattaa harvemmin hakea mitään merkkiliikkeestä.
Ainoan jonka olen hakenut/tulen hakemaan on kaasuttimen kalvo.
Ohan noista keskusteltu aiemminkin esim. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42705
Itse oon hakenu pallonivelet, termarit, pissapojan takaiskut, sytytysosat, alustan puslia ja kampuran stefat saabilta. Yleensäkin monet mitkä sisältää kumia, eikä noi ole ollu ees mahottoman hintasii verrattuna moneen muuhun osaan.
Tosin noi täytyy tietää kun ei joka osaa viitti aina soitellakaan ensiks merkkiliikkeeseen.
Sit on vielä erikseen osat joita ei saa muualta uusina, esim. kytkinletku, osa lämppärin letkuista...
Noiden bongaaminen on vaatinut aika pitkällisen roikkumisen täällä foorumilla ja useamman puhelinsoiton niin sen puoleen ei olisi paha jos noita olisi kerättynä jonnekin, sitä kautta saabistit ehkä osais noita käydä hakemassa ja tuote toivottavasti pysyis vielä muutaman vuoden saabin listoilla.
Etupallonivelet makso viime viikolla muistaakseni 36.5e sisältäen pultit, merkkinä TRW. Ei paljoo kalliimpi ku moton kalliimmat+pulttisarja.
Taka-akselin pitkittäistuen etuhela 22e, kytkinakselin stefa muistaakseni saman verran.
Joku muu jatkakoon kun oma muisti ei riitä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Termari on puolet kalliimpi kuin motonetistä eli muistaakseni 16.5€ ja moottoria kootessa on pakko ostaa saabilta karkkiatetammi kirjoitti:No ei se ihan noin yks selitteistä ole.Suppari kirjoitti:Tohon en näkis mitään tarvista.Näiden og,99,90 ikäisiin autoihin kannattaa harvemmin hakea mitään merkkiliikkeestä.
Ainoan jonka olen hakenut/tulen hakemaan on kaasuttimen kalvo.
Ohan noista keskusteltu aiemminkin esim. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42705
Itse oon hakenu pallonivelet, termarit, pissapojan takaiskut, sytytysosat, alustan puslia ja kampuran stefat saabilta. Yleensäkin monet mitkä sisältää kumia, eikä noi ole ollu ees mahottoman hintasii verrattuna moneen muuhun osaan.
Tosin noi täytyy tietää kun ei joka osaa viitti aina soitellakaan ensiks merkkiliikkeeseen.
Sit on vielä erikseen osat joita ei saa muualta uusina, esim. kytkinletku, osa lämppärin letkuista...
Noiden bongaaminen on vaatinut aika pitkällisen roikkumisen täällä foorumilla ja useamman puhelinsoiton niin sen puoleen ei olisi paha jos noita olisi kerättynä jonnekin, sitä kautta saabistit ehkä osais noita käydä hakemassa ja tuote toivottavasti pysyis vielä muutaman vuoden saabin listoilla.
Etupallonivelet makso viime viikolla muistaakseni 36.5e sisältäen pultit, merkkinä TRW. Ei paljoo kalliimpi ku moton kalliimmat+pulttisarja.
Taka-akselin pitkittäistuen etuhela 22e, kytkinakselin stefa muistaakseni saman verran.
Joku muu jatkakoon kun oma muisti ei riitä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Toisaalta linkeistä löytyy monta epämääräistä keskustelua ja osittain väärää tietoa.. "eikun kyllä se oli se vihreä johto... eipäs ollutkaan"
Säätöarvot ainakin ja tosiaan tyyppiviat.. Olisiko joku tämmöinen joka pojan ensimmäinen omavarainen huollon listaaminen ? Flektin ohjausanturi, termostaatti yms.
Säätöarvot ainakin ja tosiaan tyyppiviat.. Olisiko joku tämmöinen joka pojan ensimmäinen omavarainen huollon listaaminen ? Flektin ohjausanturi, termostaatti yms.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"