FAQ - lue minut ennenkuin kysyt mitään

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

FAQ - lue minut ennenkuin kysyt mitään

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kannattaa etsiä 90/99/900-kysymyksiin vastaus täältä ja myös foorumin haku-toimintoa käyttäen ennenkuin tekee uutta threadia.

Jos löytyy joku vanha aihetta käsittelevä threadi, joka ei aivan vastaa kysymykseesi, niin jatka juttua siellä.

Lisäykset tähän fakkiin YV:llä.

Huom! tämä siis toimii lukijoiden lähettämien tiedonjyvästen perusteella, eli pistäkäähän linkkejä tulemaan. :-)

Värikoodeja:
http://www.saabarchive.net/index.php/colors/cdb

99 huoltokäsikirja englanniksi
http://digimatic.co.uk/Saab-99-WS-Manual/

Ensiövälityksen tunnistaminen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 454#391454

Nippelitietoa
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/

OG:n ja NG:n ero
OG == Old Generation
NG == New Generation

Lyhennysten pidennykset saattavat vaihdella, mutta oleellisinta on:

OG on tuo vanha 900, jota valmistettiin mallivuosiksi 1979-1993 (avo 1994 asti). NG on sitten se 1994 tai uudempi, joka esiteltiin GM:n alaisuudessa.

Pulttijako
114,3x4 löytyy vanhoista nelipulttisista vuoteen 87 asti. Käsijarru etupyöriin
108x4 on taas sitten 88 -> 94, käsijarru takapyöriin.

Viistosta keulasta ei välttämättä voi pulttijakoa päätellä, sillä osaan malleista se tuli jo '87 ja niissä on vielä vanhat jarrut. Toisaalta kaasareita myytiin Suomessa vielä 1988 pystyllä keulalla, mutta uudella jaolla.

Jos pultit / mutterit näkyvät, niin niistä on helppo päätellä nopeasti tuo jako, 114,3x4 on muttereilla ja 108x4 on pulteilla.

900-Erikoismallit
Tässä ketjussa löytyy tietoa erikoismalleista (Classic, GLE, C) jne.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =varusteet

Tässä Classic-mallista enemmän:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ht=classic

Ruiskutusjärjestelmistä:

T16 moottorit:
t16 1989 asti LH-Jetronic 2.2
t16 ja s (matalapaine) 1990 Lucas CU14.0 (-vähäpäästöinen), ässässä vihreät suuttimet
t16 ja s 1991-93 Lucas CU14.1 (-vähäpäästöinen) ässässäkin oranssit (isot) suuttimet

Lucasin vikakoodien lukuohjeet: http://jouppi.fi/saab/ukt/lucascu14.zip

T8 moottorit:
t8 K-Jetronic, vuoden 1990 jälkeen katilla

i8 moottorit:
i8, K-jet katilla tai ilman, 1990-> katilla

i16 moottorit:
i16 1989 asti LH-Jetronic 2.2
i16 1990-93 2l (B202) LH-Jetronic 2.4 (-vähäpäästöinen)
i16 1991-93 2.1l (B212) LH-Jetronic 2.4.2 (-vähäpäästöinen)
LH 2.4-vikakoodien luku: http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm

Vuoden 1990 matalapaineturbossa Lucas katkaisee syötön 1 barin (vai 0.6 bar, voisiko joku vahvistaa?) paineessa. Ohitus yksinkertaisella lastumodauksella.

Pääsääntöisesti näin, mutta ulkomaantuonneissa saattaa olla eri vuomallikohtaisia eroja.

900:n lämppärin ohitusventtiilistä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=29654

Vaihteistoöljystä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=29467

Automaattivaihteiston öljystä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=368035

Tulpista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=21224
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=17094

Kannenpultit
Kiristysjärjestys: http://www.swedishwrench.com/bolt_pattern.gif

Ensin kaikki vuorotellen 40Nm, sitten 60Nm ja loppuun 90 astetta.

Turbojen yhteensopivuus
Ennen vuotta 1987 turbot käyvät ristiin suoraan ja samaten vuoden 1987 jälkeen vesijäähdytetyt turbot käyvät ristiin suoraan. 90-luvun satkujen Mitsu TE05 ja wanhempien Garrett T03 ovat täysin samoilla liittimillä.

T8:ssa on aavistuksen verran pienemmät turbot, kun T16:ssa, mutta laipoissa ja letkulähdöissä ei ole eroa, voit vaihtaa T16:sta peräisin olevan turbon suoraan T8:n.

Vesijäähdytyksen lisääminen M87:sta vanhempaan ei ole mikään vaikea temppu, vesi tulee turbolle termarikotelosta banjoliittimellä ja paluu alavesiletkuun. Uudemman alavesiletkun jos hankkii, niin ei tarvitse tehdä sen suurempia modifikaatioita sieläkään päässä.

Huomaathan, että 9000:ssa on erilainen downpipen laippa kuin 900:ssa (päätylevyn voi vaihtaa) ja lisäksi turbon pesiä saattaa joutua vähän kääntelemään. Jos haluat aitoon Saab-henkeen bolt on-ahtimen, niin etsi 900:sista peräisin olevia ahtimia.

Lämpömittariongelmia
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=60528

Mittariston eroavaisuuksia
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=17108

Takavalo-ongelmista
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=58760
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=27631

Ajovalojen maadoitusongelmasta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=29103

OG900 lämmityslaitteen moottorin vaihto by Lefa
http://koti.mbnet.fi/~stefa/lammitys.htm
http://koti.mbnet.fi/~stefa/puhallin/kehysjohdot2.JPG

Lämmitettävät sivupeilit satkuun by Huikko
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=456442

Satkun Maadoituspisteet
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 79#p630579

Valmistenumeron tulkintaa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=99609

Vilkut ei pysy päällä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 29&start=0

Kiitokset ehdotuksista:
- KimmoP
- Hewidero
- Qaw
- Montoya
- Pakinen
- Jus
- Mimmi
- JL
- Huikko
- Sapetti
- 9000CD23T
Viimeksi muokannut tturku, Pe Maalis 15, 2019 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisätty värikoodilinkki
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin