Vikaa 900sen virranjakajassa?
Vikaa 900sen virranjakajassa?
Saab 900c -89 kaasutinkoneella alkoi yllättäen temppuilla, auto sammuu ja nykii kesken ajon.
Virranjakajan kannen alle oli kertynyt öljyä, putsasin ne pois ja suikuttelin crc:t ja pääsinkin näin ajamaan ongelmitta parisataa kilometriä. Putsasin tämän jälkeen paikat uudestaan ja öljyä oli vain n. tippa. Pari kilometriä tästä eteenpäin auto kesken parin minuutin tyhjäkäynnin kuoli ja lähti käyntiin vasta kun olin puhdistanut mielestäni puhtaan jakajan kannen ja muut irtoavat osat. Ennen putsausta ei edes luvannut mutta putsauksen jälkeen lähti ensimmäisellä. Pääsin ajamaan 150 metriä varsin epävarmaa ajoa, meinasi kokoajan sammua ja sammuikin sitten kesken ajon ja pääsin liukumalla kotikadulle.
Yrittäessä käynnistellessä tulee jostain paha haju, savua nousee pakoputkesta ja saattaa pamahdellakin. Bensakin tuntuisi tuoksuvan. Ovatko ongelmani pelkästään tästä öljyvuodosta johtuvia vai mitä muuta pitäisi tarkastaa?
Virranjakajan kannen alle oli kertynyt öljyä, putsasin ne pois ja suikuttelin crc:t ja pääsinkin näin ajamaan ongelmitta parisataa kilometriä. Putsasin tämän jälkeen paikat uudestaan ja öljyä oli vain n. tippa. Pari kilometriä tästä eteenpäin auto kesken parin minuutin tyhjäkäynnin kuoli ja lähti käyntiin vasta kun olin puhdistanut mielestäni puhtaan jakajan kannen ja muut irtoavat osat. Ennen putsausta ei edes luvannut mutta putsauksen jälkeen lähti ensimmäisellä. Pääsin ajamaan 150 metriä varsin epävarmaa ajoa, meinasi kokoajan sammua ja sammuikin sitten kesken ajon ja pääsin liukumalla kotikadulle.
Yrittäessä käynnistellessä tulee jostain paha haju, savua nousee pakoputkesta ja saattaa pamahdellakin. Bensakin tuntuisi tuoksuvan. Ovatko ongelmani pelkästään tästä öljyvuodosta johtuvia vai mitä muuta pitäisi tarkastaa?
>Ihan ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa virranjakajan ALApään (akselin) O-rengas. Vaihto tapahtuu ottamalla virranjakaja akseleineen pois (muista asento), sitten uusit O-renkaan ja laitat virranjakajan takaisin.
Sain korjaamolta sellaisia ohjeita, että tämä ainut vaihdettavissa oleva o-rengas voisi rikkoutuessaan päästää öljyt vain virranjakajan ulkopuolelle. Öljythän tulevat nyt sinne kannen alle. Tuntematta sen syvällisemmin autojen tekniikkaa ja edes tämän kyseisen o-renkaan sijaintia, kolmella eri saabhuoltamolla oltiin tätä mieltä, että vika ei nyt ole tässä renkaassa.
Ja edelleen korjaamoiden mukaan, jos virranjakajan kannen alle pääsee öljyä, vaihtoehtoja ei oikestaan ole kuin koko virranjakajan uusiminen. Soitin myös boschille ja tarina oli sama, osia ei saa erikseen, mutta räjäytyskuvan saan ilmaiseksi jos tahdon yrittää avata jakajaa ja asentaa sinne joitakin sinne ilmeisesti kuulumattomia öljyvuotoa estäviä osia. Vasta kolmannella soittokerralla korjaamoille uskoin että virranjakaja on todella näin huonosti suunniteltu.Tai hyvin jos tätä katsoo boschin näkökulmasta.
Jos ymmärsin oikein, ei tässä nimenomaisessa virranjakajassa (nro 0237 0210 52) edes ole mitään kumitiivistettä, vaan akselin tarpeeksi kuluessa öljy alkaa virtamaan. Pitäneekö paikkansa, onko kukaan avannut tai nähnyt tämän mallin räjäytyskuvaa? Boschilta virranjakajan saisi hintaan 492e, saabilta reilut 900e.
Sain korjaamolta sellaisia ohjeita, että tämä ainut vaihdettavissa oleva o-rengas voisi rikkoutuessaan päästää öljyt vain virranjakajan ulkopuolelle. Öljythän tulevat nyt sinne kannen alle. Tuntematta sen syvällisemmin autojen tekniikkaa ja edes tämän kyseisen o-renkaan sijaintia, kolmella eri saabhuoltamolla oltiin tätä mieltä, että vika ei nyt ole tässä renkaassa.
Ja edelleen korjaamoiden mukaan, jos virranjakajan kannen alle pääsee öljyä, vaihtoehtoja ei oikestaan ole kuin koko virranjakajan uusiminen. Soitin myös boschille ja tarina oli sama, osia ei saa erikseen, mutta räjäytyskuvan saan ilmaiseksi jos tahdon yrittää avata jakajaa ja asentaa sinne joitakin sinne ilmeisesti kuulumattomia öljyvuotoa estäviä osia. Vasta kolmannella soittokerralla korjaamoille uskoin että virranjakaja on todella näin huonosti suunniteltu.Tai hyvin jos tätä katsoo boschin näkökulmasta.
Jos ymmärsin oikein, ei tässä nimenomaisessa virranjakajassa (nro 0237 0210 52) edes ole mitään kumitiivistettä, vaan akselin tarpeeksi kuluessa öljy alkaa virtamaan. Pitäneekö paikkansa, onko kukaan avannut tai nähnyt tämän mallin räjäytyskuvaa? Boschilta virranjakajan saisi hintaan 492e, saabilta reilut 900e.
Muistaakseni siellä jakajan koneenpuoleisessa päässä oli joku putkisokan tapainen, jonka irrottamalla(tai poraamalla pois) jakaja lähtee purkautumaan. En ole itse purkanut, mutta rakennetta joskus kauan sitten tutkin.. joskin joutunen piakkoin purkamaan koska ehjät jakajat alkaa olla finito minunkin tallilta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sähköpostilistalla oli hiljattain keskustelua, että sen akselin ja jakajan rungon välisen tiivisteen voi vaihtaa, kun jakajan purkaa ihan kokonaan palasiksi. Tuo tiiviste fuskaa öljyt nimenomaan jakajan sisälle.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 21012.html
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 21020.html
Käytetyn jaakajan asentaminen ei välttämättä tee lopputulosta yhtään paremmaksi. Aika usein ne jakajat vuotava sisälle ja ulos öljyä. Mielestäni tuon uuden jakajan hinta on niin suolainen, että kannattaa ainakin lähteä siitä, että entinen korjataan vaihtamalla stefa.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 21012.html
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 21020.html
Käytetyn jaakajan asentaminen ei välttämättä tee lopputulosta yhtään paremmaksi. Aika usein ne jakajat vuotava sisälle ja ulos öljyä. Mielestäni tuon uuden jakajan hinta on niin suolainen, että kannattaa ainakin lähteä siitä, että entinen korjataan vaihtamalla stefa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä sen jakajan korjaaminen on mahdollista. Itse korjasin B-koneellisen Ysiysini jakajan (JFU4), siihen löytyi peräti uudet puslat ja ihan vaan Boschin osia myyvästä liikkeestä. Eli, kyllä pitäis H-koneen JHFU4-jakajaan kans löytyä puslaa ja tiivistettä uusia ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Alppilan autohuolto lupautuisi avaamaan virranjakajani ja vaihtamaan sinne tarvittavat tiivisteet, mutta he eivät olleet varmoja onko kyseisessä mallissa tiivisteitä ollenkaan. Joku palstalla mainitsi, että virranjakajamallissa JFU4 on vaihdettavat tiivisteet sisällä, minulla on kuitenkin tuo JHFU4-malli, eli tieto siitä, onko siellä sisällä akselilla tiivisteet, olisi tärkeää etten maksaisi turhaan virranjakajan avaamisesta.
Jos joku tuntee juuri tuon JHFU4-mallin (0237 0210 52) sisäosat, niin olisin kiitollinen kaikista tiedoista.
Jos joku tuntee juuri tuon JHFU4-mallin (0237 0210 52) sisäosat, niin olisin kiitollinen kaikista tiedoista.
O-rengas
Tere, aiheesta pikkuísen poiketen. Oisko kellään muistissa mittoja sille O-renkaalle joka tulee virranjakajan ympärille ventiilikoppaa tiivistämään.
Sais hakea sen valmiiksi paikallisesta O-rengasmarketista, ennenkuin aukaisee kopan.
Auto: 900i-2,1 16V -91
Sais hakea sen valmiiksi paikallisesta O-rengasmarketista, ennenkuin aukaisee kopan.
Auto: 900i-2,1 16V -91
Niin edelleen kyselisin mikä tämä EPC on ja mistä voin päästä käsiksi sen tietoihin?Mimmi kirjoitti:EPC kertoo tiivisteen löytyvän akselin alapäästä ja varaosanumero sille on: 93 51 750.
EPC tuntee myös korjaussarjan virranjakajalle numeroltaan: 74 86 822
Tämä sisältää mm. tiivisteen, HALL-anturin...
Kokeilin taasen autoa viimeisen tiellejättämisen jälkeen jolloin työnsin auton kotiin viimeiset sata metriä. Auto lähti seuraavana päivänä ensimmäisellä käyntiin vaikken ollut puhdistanut kannen alta mitään, tosin eipä siellä oikeastaan mitään likaa ollutkaan.
Olenkin alkanut pohtia, jospa ongelmani eivät johdukaan öljystä virranjakajan kannen alla, koska ongelmat ja puhdistukset eivät kulje aivan yksi yhteen. Auto käy nyt tyhjäkäynnillä sammumatta vaikka kuinka kauan ongelmitta. Ainoa mitä voi huomata on kaasun painalluksen jälkeen tuleva hetki jolloin kierrokset tippuvat alas neljäänsataan ja kone meinaa sammua mutta nostaa sitten kierrokset kuudensadan tienoille. Tämä saattaa tosin olla ihan normaalia, enpä tiedä sitten.
Kaikki ideat ovat tervetulleita, mitä autossa kannattaisi tarkistaa käyntiongelmien selvittämiseksi. Auto siis saattaa sammua yli sadankin kilometrin tuntivauhdista kesken ja ei lähde käyntiin, sama tyhjäkäynnillä. Tämän jälkeen auto saattaa lähteä parinkymmenen minuutin käynnistysrupeaman jälkeen matkaan ja seuraavana päivänä lähtee ainakin ensimmäisellä käyntiin. Sähkövika se ei ole koska valot palavat kojetaulussa vaikka auto sammahtaisi.
Olenkin alkanut pohtia, jospa ongelmani eivät johdukaan öljystä virranjakajan kannen alla, koska ongelmat ja puhdistukset eivät kulje aivan yksi yhteen. Auto käy nyt tyhjäkäynnillä sammumatta vaikka kuinka kauan ongelmitta. Ainoa mitä voi huomata on kaasun painalluksen jälkeen tuleva hetki jolloin kierrokset tippuvat alas neljäänsataan ja kone meinaa sammua mutta nostaa sitten kierrokset kuudensadan tienoille. Tämä saattaa tosin olla ihan normaalia, enpä tiedä sitten.
Kaikki ideat ovat tervetulleita, mitä autossa kannattaisi tarkistaa käyntiongelmien selvittämiseksi. Auto siis saattaa sammua yli sadankin kilometrin tuntivauhdista kesken ja ei lähde käyntiin, sama tyhjäkäynnillä. Tämän jälkeen auto saattaa lähteä parinkymmenen minuutin käynnistysrupeaman jälkeen matkaan ja seuraavana päivänä lähtee ainakin ensimmäisellä käyntiin. Sähkövika se ei ole koska valot palavat kojetaulussa vaikka auto sammahtaisi.