99 laturin hihnan säätöraudan alakiinnitys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nyt on akuutti hätä omassa autossa: 99 -84 (se punainen niistä) ja öljyä alkoi vuotamaan ihan seulana. ainoa märkä paikka konehuoneessa on vesipumpun alla, aivan kun vesipumpun saumasta puskisi öljyä jatkuvalla syötöllä? miten on mahdollista? onko siinä kannentiiviste niin lähellä että tulisi sieltä? sinne allehan ei näe kunnolla "ylhäältä".
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

katsoin tarkemmin ja öljy tulee vesipumpun ja laturin väliin olevalla vaakasuoralla tasolla, siinä on ilmeisesti jakopään kopan sauma? alueen kun puhdistaa moottorin käydessä, pienessä hetkessä se on öljyn peitossa.

saako tiivisteen uusittua ilman moottorin nostamista?
Viimeksi muokannut lucaf, Ti Loka 31, 2006 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Suabisti kirjoitti:Viikko sitten huomasin Ässässä samaa ongelmaa. eli öljy lättiä rupesi tulemaan alle. Putsattiin paikat ja viaksi paikallistettiin öljypumpun o-rengas. Nyt on uudet tiivisteet sisällä ja öljyä ei vuoda, oli muuten aikamoista haperoa ne tiivisteet. Noiden seurauksena myös savuttaminenkin lakkasi. :)

Mitäs pitää purkaa, jotta tuon öljypumpun O-renkaan saa vaihdettua?

Entäpä jos samalla vaihtaa sen kampiakselin stefan, niin mitä sen edestä on irroitettava? Sieltä hihnapyörän päästä valuttelee kone öljyä. Ei paljon, mutta liikaa kuitenkin..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:katsoin tarkemmin ja öljy tulee vesipumpun ja laturin väliin olevalla vaakasuoralla tasolla, siinä on ilmeisesti jakopään kopan sauma? alueen kun puhdistaa moottorin käydessä, pienessä hetkessä se on öljyn peitossa.

saako tiivisteen uusittua ilman moottorin nostamista?
vaikea kuvitella Saabissa näin tapahtuvan, mutta vaikuttaisi vahvasti siltä että öljyvuoto on seurausta siitä että olin juuri korjannut laturin säätöraudan alakiinnitystä. vuoto on nimittäin juuri siinä kohdassa. kuva:

(oikealla näkyy säätöraudan alakiinnitys, alareunassa näkyy vähän laturin reunaa, puhdas alue juuri puhdistettu tuoreesta öljystä)
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/vuoto.jpg

kokeilin aamulla kiristää laturin säätöraudan alakiinnitystä tiukemmalle, menihän se tiukemmalle mutta säätörauta edelleen lonksuu siinä väljästi. ts. milli pari selvästi väljää. liian pitkä ruuvi? miten se on ennen toiminut?

kenelläkään ei kommentoitavaa? mielestän aivan käsittämätöntä että onnistun tuollaisella operaatiolla saamaan fataalin öljyvuodon :(

kuvassa alue on juuri putsattu rätillä, mutta kiiltävä alue on minuutissa mustana öljystä kun moottorin käynnistää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lucaf kirjoitti:
lucaf kirjoitti:katsoin tarkemmin ja öljy tulee vesipumpun ja laturin väliin olevalla vaakasuoralla tasolla, siinä on ilmeisesti jakopään kopan sauma? alueen kun puhdistaa moottorin käydessä, pienessä hetkessä se on öljyn peitossa.

saako tiivisteen uusittua ilman moottorin nostamista?
vaikea kuvitella Saabissa näin tapahtuvan, mutta vaikuttaisi vahvasti siltä että öljyvuoto on seurausta siitä että olin juuri korjannut laturin säätöraudan alakiinnitystä. vuoto on nimittäin juuri siinä kohdassa. kuva:

(oikealla näkyy säätöraudan alakiinnitys, alareunassa näkyy vähän laturin reunaa, puhdas alue juuri puhdistettu tuoreesta öljystä)
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/vuoto.jpg

kokeilin aamulla kiristää laturin säätöraudan alakiinnitystä tiukemmalle, menihän se tiukemmalle mutta säätörauta edelleen lonksuu siinä väljästi. ts. milli pari selvästi väljää. liian pitkä ruuvi? miten se on ennen toiminut?

kenelläkään ei kommentoitavaa? mielestän aivan käsittämätöntä että onnistun tuollaisella operaatiolla saamaan fataalin öljyvuodon :(

kuvassa alue on juuri putsattu rätillä, mutta kiiltävä alue on minuutissa mustana öljystä kun moottorin käynnistää.
Pitääkö tuo kiinnitysraudan pultti jotain muuta samalla kasassa? Jospa se on vaan jäänyt löysälle.. Tai sitten sieltä vaan on tiiviste mennyt, kun pultti on avattu ja suljettu. Siis nämä siinätapauksessa, että pultti pitää jotain muutakin kiinni, kuin vain sitä rautaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

akyttala kirjoitti: Pitääkö tuo kiinnitysraudan pultti jotain muuta samalla kasassa?
mielestäni älytön ajatus, mutta samalla hartaasti toivon että niin olisi. siinä tapauksessa olisi vielä edellytykset saada tuo omilla välineillä ja taidoilla kuntoon, purkamatta mitään.

ennen laturin rautaan koskemista auto ei kuluttanut käytännössä yhtään öljyä, nyt päinvastoin. tällaista luulisi tapahtuvan vain jossain itä-autoissa :cry:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lucaf kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Pitääkö tuo kiinnitysraudan pultti jotain muuta samalla kasassa?
mielestäni älytön ajatus, mutta samalla hartaasti toivon että niin olisi. siinä tapauksessa olisi vielä edellytykset saada tuo omilla välineillä ja taidoilla kuntoon, purkamatta mitään.

ennen laturin rautaan koskemista auto ei kuluttanut käytännössä yhtään öljyä, nyt päinvastoin. tällaista luulisi tapahtuvan vain jossain itä-autoissa :cry:
Mitä muuten teit sille laturin säätöpalikan kiinnitykselle? Irrotitko sen, vaihdoitko sen kumipuslan vai mitä?

Korjausoppaan kuvien perusteella voisi sanoa, että tuo laturin tuen pultti ei pidä kiinni jakopään koppaa.. Tarvinnee mennä kumminkin kohta tarkastamaan asia vielä omasta autosta, kyllä sitä tämmösen asian vuoksi vähän jaksaa lumisateessakin asioita tutkia..;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

akyttala kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Pitääkö tuo kiinnitysraudan pultti jotain muuta samalla kasassa?
mielestäni älytön ajatus, mutta samalla hartaasti toivon että niin olisi. siinä tapauksessa olisi vielä edellytykset saada tuo omilla välineillä ja taidoilla kuntoon, purkamatta mitään.

ennen laturin rautaan koskemista auto ei kuluttanut käytännössä yhtään öljyä, nyt päinvastoin. tällaista luulisi tapahtuvan vain jossain itä-autoissa :cry:
Mitä muuten teit sille laturin säätöpalikan kiinnitykselle? Irrotitko sen, vaihdoitko sen kumipuslan vai mitä?

Korjausoppaan kuvien perusteella voisi sanoa, että tuo laturin tuen pultti ei pidä kiinni jakopään koppaa.. Tarvinnee mennä kumminkin kohta tarkastamaan asia vielä omasta autosta, kyllä sitä tämmösen asian vuoksi vähän jaksaa lumisateessakin asioita tutkia..;)
vaihdoin toisen kumipuslan siihen. omatekoisen. vuosi sitten tein saman operaation (tiesin silloin ettei tule kestämään pitkään). se mitä en muista, oliko mulla edellisessä oma-kumipuslassa vielä mukana sitä metalliholkkia, jos oli, nyt en laittanut sitä enää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lucaf kirjoitti:
akyttala kirjoitti:
lucaf kirjoitti: mielestäni älytön ajatus, mutta samalla hartaasti toivon että niin olisi. siinä tapauksessa olisi vielä edellytykset saada tuo omilla välineillä ja taidoilla kuntoon, purkamatta mitään.

ennen laturin rautaan koskemista auto ei kuluttanut käytännössä yhtään öljyä, nyt päinvastoin. tällaista luulisi tapahtuvan vain jossain itä-autoissa :cry:
Mitä muuten teit sille laturin säätöpalikan kiinnitykselle? Irrotitko sen, vaihdoitko sen kumipuslan vai mitä?

Korjausoppaan kuvien perusteella voisi sanoa, että tuo laturin tuen pultti ei pidä kiinni jakopään koppaa.. Tarvinnee mennä kumminkin kohta tarkastamaan asia vielä omasta autosta, kyllä sitä tämmösen asian vuoksi vähän jaksaa lumisateessakin asioita tutkia..;)
vaihdoin toisen kumipuslan siihen. omatekoisen. vuosi sitten tein saman operaation (tiesin silloin ettei tule kestämään pitkään). se mitä en muista, oliko mulla edellisessä oma-kumipuslassa vielä mukana sitä metalliholkkia, jos oli, nyt en laittanut sitä enää.
Jospa olet kiertänyt sen pultin liian syvälle ja läpi jostain?
Kyllä sillä metalliholkilla kumminkin on tarkotuksensa siellä. Pelkkää kumia kun ei saa samalla tavoin kiristettyä kiinni asti, kuin sen holkin kanssa saa. Kumihan vaan painuu kasaan ja kasaan, kn pulttia kiristää.


Edit:vaan enpä sitten tiedä, pitääkö se pultti jotain muuta kasassa vai ei, sillä kunnon kuvaa ei löydy mistään ja sen verran öljyinen ja likainen oli oma autokin noilta kohdin, etten selvyyttä saanut, onko siinä joku sauma. Sen sain selville, että on taas perhanan kylmä tullut ja pitää mennä ostamaan jotain remonttihanskojen tapasia, kun näpit jäätyy muuten..
happe
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 15:09
Paikkakunta: helsinki

ÖLJY vuotoa/seuraava tapausjakopää?

Viesti Kirjoittaja happe »

Omassa 99:ssäni muinoin tuli sama vuoto-ongelma. Minulle jäi se käsitys, että laturin pultti on yksi jakopään kantta kiinnipitävistä pulteista ja vielä sikäli kurjassa paikassa, että siinä ei ole vieressä muita pultteja kovin lähellä. Minulla löysällä ollut laturin pultti oli täristäessään syönyt lohkossa olevan jengan niin huonoksi, että laturia ei saatu kiristettyä ja samalla jakopään kansi ilmeisesti eli sen verran että sen tiiviste ei enää pitänyt siitä kohtaa. Vika jäi korjaamatta ennen kuin kyseinen auto meni manan majoille.
t. happe
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

akyttala kirjoitti: Jospa olet kiertänyt sen pultin liian syvälle ja läpi jostain?
Kyllä sillä metalliholkilla kumminkin on tarkotuksensa siellä. Pelkkää kumia kun ei saa samalla tavoin kiristettyä kiinni asti, kuin sen holkin kanssa saa. Kumihan vaan painuu kasaan ja kasaan, kn pulttia kiristää.
en usko että meni liian syvälle. aamulla meni vielä lisää :). ei mulla se pultti sentään pelkkää kumiholkkia vasten ollut, vaan leveä prikka välissä.

nyt on metalliholkin etsintä edessä, niitäkin saa tarjota, ei taida puissa kasvaa juuri oikean kokoisia. ja kiitos happe kommentista, vielä pieni toivonkipinä elää että tuon pultinkiinnityksen korjaamalla saisi vuodon tyrehdytettyä kohtuuttomasta kohtuulliseksi.
Viimeksi muokannut lucaf, Ti Loka 31, 2006 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: ÖLJY vuotoa/seuraava tapausjakopää?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

happe kirjoitti:Omassa 99:ssäni muinoin tuli sama vuoto-ongelma. Minulle jäi se käsitys, että laturin pultti on yksi jakopään kantta kiinnipitävistä pulteista ja vielä sikäli kurjassa paikassa, että siinä ei ole vieressä muita pultteja kovin lähellä. Minulla löysällä ollut laturin pultti oli täristäessään syönyt lohkossa olevan jengan niin huonoksi, että laturia ei saatu kiristettyä ja samalla jakopään kansi ilmeisesti eli sen verran että sen tiiviste ei enää pitänyt siitä kohtaa. Vika jäi korjaamatta ennen kuin kyseinen auto meni manan majoille.
t. happe
Tutkittuani korjausoppaan hajoituskuvaa vielä tulin samaan tulokseen, eli laturin kiinnikkeen pultti pitää myös jakopään koppaa paikallaan. Lieneekö sieltä sitten vuoto, varsinkin jos sitä metalliholkkia ei ole, jolloin pultti ei todellakaan kiristy tarvittavasti. Holkki paikoilleen ja kiristys, ties vaikka pitäisi?

On paskamaisen huono tuo korjausoppaan hajoituskuva muuten, sen perusteella tuota jakopään koppaa ei kyllä millään saa sovitettua lohkoon kiinni. Ovat aivan kuin eri autosta..Varmaan ollut vähän piirtäjällä ongelmia hahmottaa mittasuhteita tai kolmiulotteisuutta..
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Joko Luca löysi holkin ja sai autonsa kuntoon? :D


Ja kertokaas nyt tarkemmin tuosta öljypumpun O-renkaan ja kampuran stefan vaihdosta, jotta minäkin saan koneesta vähän tiiviimmän..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos kysymästä alkuperäinen metalliholkki löytyi, tosin puhki kulunut toisesta kyljestä.

hetken innostuin ideasta vaihtaa 90-mallin säätörauta siihen, joka on fiksummin rakennettu ja ilmeisesti sisältää isomman holkin (ja sitä saa myös merkkiliikkeestä 5eur kpl), mutta sen kanssa ei pultti enää mahdu tulipellin väliin ellei konetta tunkkaa ylös, minulle kerrottiin, joten toistaiseksi luovuin ajatuksesta.

odottelin muutaman päivän että säät paranisi kun ei tossa pihalla ole oikein kiva tehdä töitä näillä keleillä. aamuisin on valoa mut silloin kaikista kylmin. ei auttanu kun kerätä sisua ja päättää ryhtyä hommiin (2 tuntia sitten)

no, puristin siis tämän alkuperäisen holkinjämän sinne kumiholkin sisään ja hirveellä punnerruksella tämä isommaksi paisunut holkkikombinaatio sinne säätöraudan reikään.

ilokseni öljyvuoto pieneni selkeästi, eli näköjään tuolla holkilla on selvä rooli jakopään kopan tiiviinä pitämisessä! enkä myöskään ollut onnistunut puhkaisemaan pultilla jakopään kantta vaikka olin ilman holkkia kiristänyt pulttia apinan raivolla.

nyt täytyy vaan ajaa kilometrejä ja katsoa kuinka kohtuulliseksi öljyvuoto pieneni, äkkiseltään näytti siltä ettei se ihan kokonaan lakannut tihkumasta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

lucaf kirjoitti:kiitos kysymästä alkuperäinen metalliholkki löytyi, tosin puhki kulunut toisesta kyljestä.

hetken innostuin ideasta vaihtaa 90-mallin säätörauta siihen, joka on fiksummin rakennettu ja ilmeisesti sisältää isomman holkin (ja sitä saa myös merkkiliikkeestä 5eur kpl), mutta sen kanssa ei pultti enää mahdu tulipellin väliin ellei konetta tunkkaa ylös, minulle kerrottiin, joten toistaiseksi luovuin ajatuksesta.
Kappas. Enpäs tullutkaan tuota ajatelleeksi. Se rauta oli niin helppo laittaa syksyllä paikalleen, kun moottori roikkui nosturin nokassa. :oops:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin