Miten suojata pintaruosteiset vetaritunnelit?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Miten suojata pintaruosteiset vetaritunnelit?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Joka asiasta on luonnollisesti kysymyksiä yhtä monta kuin on Saabistejakin, joten kysytäänpä tätäkin..

Miten siis suojata vetaritunnelit, jotka eivät ole mädät, mutta joissa on jo pintaruostetta ja kukkaa?

Sinne sisäpuolelle kun näyttää melkoisen mahdottomalta päästä vaikkapa rälläkän kanssa putsailemaan eikä moiseen paikkaan varmaan hiekkapuhallusvehkeilläkään kunnon jälkeä saa, vaikka laitteet jostakin onnistuisi lainaamaan.
Jollakin nuo kuitenkin pitäisi suojata, kun kerran on autossa ne ehjänä säästynyt, ettei tarvi koskaan alkaa uusiksi tekemään.
Voiko siihen ruosteen päälle siis vedellä jotakin, mikä pysäyttäisi ruostumisen ja suojaisi tunnelit uudelta kuralta ja suolalta?
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja MSM »

itse käytin edellisessä projektissa nowerex (tai sinnepäin) olevaa ainetta, sitä löytyy autotarvike liikkeistä. irtoruoste pois aine pintaan ja maalipäälle.itelläjäi ovien saumat maalaamatta mutta ei muutosta 2vuoden aikana,itellä ainakin hyviä kokemuksia :)
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Taisi olla Noverox nimeltään tuo aine.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mahtuuko väliin vaikka paineilmakäyttöinen suorahiomakone?
Myös Dremel tai vastaava muu laite menee aika pieniinkin väleihin.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

miten olisi vaseliini? olen kuullut mainittavan myös "mustasta vaseliinista" vastaavanlaisessa ruostesuojauksessa. mitähän tököttiä se on, ja pysyykö paremmin/pidempään vai..?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Eipä tuonne oikein helposti pääse millään mekaanisella laitteella ruostetta poistamaan. Maalaaminenkin lienee hankalaa. Onnistuisikohan kone irrotettuna? Pääsisi tuonne väliin polvilleen konttailemaan.. Pyöräkotelon kautta ainakin näyttää mahdottomalta hioa ruostetta pois.
Jokin kemiallinen ruosteenpoistaja ehkä voisi olla hyvä, mutta enpä tiedä, ovatko ne pitemmän päälle toimivia..

Vaseliini ainakin estää hyvin ruostumista, mutta pysäyttääkö se tuon jo alkaneen ruostumisen?
Löytyy tuommosta tavallista Castrolin keltaista alustarasvaa sekä jotakin Mobilin vaseliinia, joka on väriltään mustaa..

Vaseliinia voi tosin olla hankala enää ikinä saada pois, jos sinne vaikka kone irrotettuna mahtuisikin putsaamaan ja maalaamaan paikat kunnolla. Koneen irrotus ei kyllä ole listalla, mutta kaipa sekin tuolle seuraavan 10 vuoden aikana pitää tehdä..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vetari paikoillaan jää kyllä pahimpien irtoruosteiden rapsutteluun vaikka puukolla. Jarrujen putsaukseen tarkoitettu teräsharja mahtuu jotenkin.

Kotelosuoja ainakin auttaa jonkin verta jos tuon saa kohtuu puhtaaksi ja kuivaksi.

Perinteisestihän noi on putsattu vaihtamalla koko alaosa. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Tervaa, tervaa..
OG900i -88
VW 1300 -70
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

nimenomaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

tervaa vaikka hiekkapuhalletulle pellille ja pysyy kunhan muistaa tarkastaa 2x vuodessa tervatilanteen siellä tunnelissa
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Kylmäpuristettu pellavaöljy

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Laitappa tuota pensselillä tai ruiskulla ja anna kuivua. Tarttuu kiinni ku ammuttuna ja ei ruostu ennää! Kuivuminen tosin kestää useemman päivän, mut ei tarvii välttämättä maalata. Pysäyttää ruostumisen tehokkaasti. Käytön jälkeen kannattaa pensseli pestä hyvin (jos pensselillä levittää). Ja öljyyn tahriintuneet kankaat, paperit, vaatteet yms. kannattaa polttaa käytön jälkeen, koska ku ne kuivuu nii ne tuppaa syttyy itestään palamaan (reagoipi hapen kans). Edellisen auton kohalla (mazda) em. litkusta hyviä kokemuksia: ei maksalaatikko ruostunut ennää! :D
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mua harmittaa kun en tullut kesällä suojanneeksi tai suojauttaneeksi käyttösaabiani kunnolla. Oli niin pitkä kuuma ja kuiva aika, että olisi saanut hyvin kuivua ensin pesun ja sitten suojauksen jäljiltä. Ja harrastepeleillä olisi voinut hoitaa ajot sillä aikaa.

Vaikka tässäkin tuli nyt hyviä vinkkejä (esim. tuo pellavaöljy kuulosti erittäin kiinnostavalta) aion pärjätä tämän talven olemassaolevilla suojauksilla, kostean pinnan päälle kun on arveluttavaa laittaa mitään. Sitten kesällä teen kunnon käsittelyn...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

kuuluisia viimeisiä sanontoja: Sitte ens kesänä , laitan nyt väliaikaisesti.... :lol:
Yksi vaihtoehto on ohuesti sinkkimaali-spraytä eka ja Dinitrolin ML- koteloöljy päälle.
Ruoste joutuu nakertelemaan sinkkiä talven ajan koska sinkki epäjalompaa ja ML- suojaa sit vedeltä ja hapelta....voi toimia pitkäänki ko. konstilla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Juha96 kirjoitti:Mua harmittaa kun en tullut kesällä suojanneeksi tai suojauttaneeksi käyttösaabiani kunnolla. Oli niin pitkä kuuma ja kuiva aika, että olisi saanut hyvin kuivua ensin pesun ja sitten suojauksen jäljiltä.
samat sävelet, joka vuosi käy näin :( milloinkohan opin.
toms kirjoitti:Yksi vaihtoehto on ohuesti sinkkimaali-spraytä eka ja Dinitrolin ML- koteloöljy päälle.
Ruoste joutuu nakertelemaan sinkkiä talven ajan koska sinkki epäjalompaa ja ML- suojaa sit vedeltä ja hapelta....voi toimia pitkäänki ko. konstilla.
uskon. minulta hitsattiin lokarinkaaresta pitkä pätkä, oli talvi, muistaakseni 2004-2005. peltikorjaamolla laitettiin vain pohjamaalia. levitin päälle säännöllisesti kotelosuojaa ja moottoriöljyä, kumpaa oli käden ulottuvilla. säilyi hyvin kesään 2006 asti (auto aktiivisesti ympärivuotisessa käytössä), jolloin päätin puhdistaa pienet pintaan syntyneet ruostepilkut ja vetää spraymaalilla oikean värin päälle. spraymaalauksen jälkeen alkoi ruostumaan huomattavasti nopeammin, nyt on jo niin ikävän näköinen että harmittaa. kai se pitää taas öljytä ja keväällä sitten hiekkapuhalluttaa ja peittää vaikka vasaralakalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

ruoste

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Joo kait sitä pitää kantaa kortensa kekoon, tuossa jo muiltakin kommentteja on tullut.

Niin itse suosittelisin tietysti kuivattelua ja perusteellista puhdistusta. Puhdistukseen en nyt osaa sanoa muutakuin että sillä millä mahtuu. Esim. juuri Dremel multi, taikka erilaiset harjat.

Jos isommat hiekat haluaa pois niin kannattaa muista myös että olemassa on erilaisia tiski- ja vessaharjoja. Samaten pölynimuri on hyödyllinen, etenkin jos on jotain sopivan kokoista letkua. Taipuisalla kumiletkulla pääsee imuroimaan hiekat pois.

Jos tunneleissa kerran on pintaruostetta, eikä sitä kunnolla saa poistettua, niin suosittelen juurikin kotelosuojaa taikka tervaa (etenkin jos paikkoja vielä myöhemmin haluaa remotoida). Kannatettava vaihtoehto ovat myös erilaiset kemialliset ruosteenpysäyttäjät, kuten esim. Noverox taikka Mastonin Rost Stop, sekä myös Bittemasta saa vastaavaa tuotetta (jota paikkoin kokeilen auton vanteisiin).

En kuitenkaan kehottaisi laittamaan mitään sinkkiä taikka maalia ruostuneen huokoisen/rosoisen pinnan päälle. Jos ensin laittaa jotain maalia taikka sinkkiä, niin sen jälkeen mikään terva/kotelosuoja taikka kemiallinen ruosteenpysäyttäjä ei pääse huokosiin pysäyttämään ruostumista siis eristämään hapelta (ja kemiallisten pitäisi myös suodä se kaikki happi sieltä pois).

Itellä ainakin hyviä kokemuksia noista Noveroxista ja Mastonista.
SAAB
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

esim kärcherin alustanpesusuuttimella pääsee sinne, kurat lentää iloisesti päin lärviä, jos on liian innokas, eli suojus oltava.

Jos on jotain maalien/ massojen puoli- irto-naisia kalvoja niin ne jyystää irti. Mulla on sellanen tinatanko , sitä on kiva taivutella, pääsee nurkkiin jne.

Loput irtoryyteet puhaltaa paineilmalla veks kun kuiva. Sit vaan esim suti teipillä/ nippusiteellä kiinni siihen tinatankoon ja vaseliinia tms rasvaa päälle.
Noi on yleensä niin ruosteisia jo, että kyse on saattohoidosta, ei liian hyvää kannata tehdä. Keväisin kun pesasee paskat pois ja lisää vaseliinia niin pitkälle pääsee.
Tosihuonot kannattaa heti sovinnolla hitsata, ennenkuin alkaa rasvailemaan.
Noi muut aineet on aika makuasia, mutta ei siinä ruosteisessa oikein mikään kiinni pysy, kaikki mikä tekee kalvoa ja kalvo myöhemmin irtoaa, niin vaan pahentaa asiaa, kun kosteus ja SUOLA muhii alla ja ei koskaan kuivu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin