ahtoja aikaisemmin..?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

ahtoja aikaisemmin..?

Viesti Kirjoittaja juuso »

eli kuinka sais paineen vähän nopeemmin peliin..? :?

pystyykö paineen nousua vähemmällä kaasulla säätään? tarkoitan, että kun kaasun painaa pohjaan niin paineet nousee kunnolla, mutta jos ei paina pohjaan asti niin samoilla kierroksilla paineet ei nousekaan... :(

olis kiva jos autolla vois lähtee muutenkin kuin todella lujaa tai hiljaa...

toivottavasti ymmärsitte "ongelmani" :?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

En tiiä liittyykö ohgelmaasi, mutta kun jarruu vasten painat kaasuu, nii saat paineet valmiiks ja ku päästät jarrulta, niin sitte mennään :twisted:
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

saabracing kirjoitti:En tiiä liittyykö ohgelmaasi, mutta kun jarruu vasten painat kaasuu, nii saat paineet valmiiks ja ku päästät jarrulta, niin sitte mennään :twisted:
Siis tämä onnistuu ei APC:llä varustetuilla Saabeilla kuten 900S. Muuten jarrun painaminen pudottaa ahdot peruspaineille. Tosin kyllähän esim. peruspaineillakin (yleensä ~0,4bar) lähteminen ohitukseen jarrua vasten nopeuttaa kulkua.

Aikoinaan ässällä olikin kiva nostaa paineet 1,5 bariin jarrulla ja sit tosiaankin mentiin... :lol: :twisted:
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

APC on kyllä mun autosta otettu irti, että en tiä tosta jarru jutusta..täytyy kokeilla... :wink:
ärsyttää vaan se kun ei paina kaasupoljinta pohjaan, niin auto huutaa niin s**t*nasti, mutta ei liiku mihinkään. :evil:
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Pohdin aikanaan automaattitonnarini (T16) kanssa samaa ongelmaa. Automaatin ansiosta kierrokset ovat lähes aina välillä 1500-3000 rpm, ja tutkinkin miten koneen saisi heräämään hieman aiemmin.

Ratkaisut eivät ole halpoja;
1. Turbolta lähtevät pakoputken alkukäyrän voi vaihtaa kolmituumaiseksi. Mm. Speedsparts myy noin 200 eurolla. Edellyttää OG-satkussa akun siirtoa.
2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin. Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
3. Sinulla on T8. Vaihda moottoriksi T16.
4. Ja mielellään suorasytytyksellä. Silloin vältyt alipaineelta ahdoille siirryttäessä sytytysennakon aiheuttamasta nyykähdykseltä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

Pekka Valtanen kirjoitti:Pohdin aikanaan automaattitonnarini (T16) kanssa samaa ongelmaa. Automaatin ansiosta kierrokset ovat lähes aina välillä 1500-3000 rpm, ja tutkinkin miten koneen saisi heräämään hieman aiemmin.

Ratkaisut eivät ole halpoja;
1. Turbolta lähtevät pakoputken alkukäyrän voi vaihtaa kolmituumaiseksi. Mm. Speedsparts myy noin 200 eurolla. Edellyttää OG-satkussa akun siirtoa.
2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin. Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
3. Sinulla on T8. Vaihda moottoriksi T16.
4. Ja mielellään suorasytytyksellä. Silloin vältyt alipaineelta ahdoille siirryttäessä sytytysennakon aiheuttamasta nyykähdykseltä.
tollasia juttuja mullakin on käynyt mielessä, mutta taidan pitää tän toistaseks 8-tappisena...

haeskelin ensisijaisesti sellasta halpaa säätöö vaan. pitää keksiä jtn. :wink:

täytyy alkaa jossain vaiheessa vääntään pakosarjaa ja alkukäyrää...
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Pekka Valtanen kirjoitti:Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
Eihän tuolla mitsulla tarvi huipputehoista tinkiä, samaa turboahan esiintyy myös OG900 täyspaineisissa 90-93, tehoja siitä saa reilusti yli 200 jos tarvis.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mitsulla saa n.10 heppaa enemmän tehoo kun garretilla...

Mitsussa on kompuran siipi 41mm kun garretissa vain 40mm :?
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Aikalailla mahdoton juttu toteuttaa poppakonstein. Tämä ahtopainehan perustuu turbon pyörimis nopeuteen joka taas perustuu pakokaasu energiaan. jota taas tulee tarpeeksi vakioturbon pyörittämiseen vain silloin kun pytyissä palaa tarpeeksi polttoainetta. Pakopesää pienentämällä turbo tulisi mukaan pienemmillä kierroksilla ja vähemmällä kaasun painamisella mutta sitten taas suurilla kierroksilla pienempipakopesä ahdistaa ememmän ja verottaa tehoja. Tämä muuttuva pakopesäinen turbo olis kaikista paras vaihtoehto tähän ongelmaan, pienillä ahdoilla ja alipaineella pakopesä on pieni ja ahtojen noustessa pakopesää suurennetaan ali/ylipaine kellon avulla.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

saabracing kirjoitti:Mitsulla saa n.10 heppaa enemmän tehoo kun garretilla...

Mitsussa on kompuran siipi 41mm kun garretissa vain 40mm :?
Meinaatko et mitsulla saa 760hp ku garretti ei yllä ku 750heppaa. :wink:
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Tee peltisarja, turbo herää herkemmin, mm. täyskaasulla n. 500 rpm aikaisemmin.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

andelin kirjoitti:Siis tämä onnistuu ei APC:llä varustetuilla Saabeilla kuten 900S. Muuten jarrun painaminen pudottaa ahdot peruspaineille. Tosin kyllähän esim. peruspaineillakin (yleensä ~0,4bar) lähteminen ohitukseen jarrua vasten nopeuttaa kulkua.
Niinno...

900S -> jarrulla ahdot 0,4bar lukemiin -> jarru irti -> ahdot pysyy siinä missä on.

APC -> jarrulla ahdot 0,4bar lukemiin -> jarru irti -> ahdot nousee entisestään.

Kumpi lähtee tuolla tempulla paremmin? :) Vinkiksi: DI/APC -tonnari lähtee ohitukseen ns. suhteellisen äkäisesti noin toimittuna...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

TD04-turboa #7 kun käytät niin ongelman pitäis olla ohi.Kuulemma on samanlainen kun mitsu te-05 paitsi että ei ahdista yläkierroksillikaan.Mulle tulee tuollanen ja raportoin kyllä lisää aiheesta kunhan on ajankohtaista ensi kesänä.On se perkele jos sillä ei saa 3 vaihdelaatikkoa menemään ajokaudessa....
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pekka Valtanen kirjoitti:Pohdin aikanaan automaattitonnarini (T16) kanssa samaa ongelmaa. Automaatin ansiosta kierrokset ovat lähes aina välillä 1500-3000 rpm, ja tutkinkin miten koneen saisi heräämään hieman aiemmin.

Ratkaisut eivät ole halpoja;
1. Turbolta lähtevät pakoputken alkukäyrän voi vaihtaa kolmituumaiseksi. Mm. Speedsparts myy noin 200 eurolla. Edellyttää OG-satkussa akun siirtoa.
2. Turbon vaihtaminen muuttuvasiipiseksi. Herää aiemmin ja antaa kierroksillakin ahtoja yhtä paljon kuin alkuperäinenkin. Jos huipputehosta raskii tinkiä, niin matalapaineturboa (Mitsubishi) voi kokeilla.
3. Sinulla on T8. Vaihda moottoriksi T16.
4. Ja mielellään suorasytytyksellä. Silloin vältyt alipaineelta ahdoille siirryttäessä sytytysennakon aiheuttamasta nyykähdykseltä.
v**tu mitä paskaa.Eiköhän ole helpompi muutta pelkkä turbo oman maun mukaiseksi?Tommoset koneen vaihdot sun muut voit unohtaa...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

1. 16venanen kone/kansi ois todella hyvä ratkaisu kysyjän ongelmaan. Tai sitten 8v kannen virtauksen huomattava parantaminen.
2. 18t#7 ei herää niin hyvin kuin pikkumitsu
3. Vaihdelaatikon särkyminen on miinus, ei plussa.
4. Kysyjällä on varmaan ehtiny jo spoolata kun kysymyksen esittämisestä on kaksi vuotta aikaa.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin