Kattoverhoilu
Kattoverhoilu
voisiko joku kertoa miten saa irronneen ja roikkuvan kattoverhoilun takaisin kuosiin ja kiinni. Tuntuu olevan aika yleinen ongelma ja kiusallinen. Mut jos joku tietää hyvän keinon niin kiitos jo etukäteen. nimimerkki nuppineulat on jo kokeiltu...
Helpointa hankkia ehjä tilalle. Omasta mielestäni se kankaan uusiminen ei oikein onnistu, Tattarisuon verhoomon myymä kangas on harmaampaa ja erilaatuista kuin alkuperäinen. Se on joustavampaa ja varmaankin tarkoitettu enemmän pingotettavaksi kuin liimattavaksi.
Oman kokemukseni mukaan tikso-tyyppinen kontaktiliima ei pidä kunnolla juurikin superlonin/kankaan joustavuuden vuoksi, ja taas kunnollinen perinteinen kontaktiliima tulee kankaan läpi.
Tai sitten en vain valinnut oikeanlaisia liimoja.
Luulisi silti löytyvän ehjiä sisäkattoja, ja sen vaihtohan on ensikertalaisellekin tunnin mittainen operaatio, jus on kirjoittanut ansiokkaat ohjeet aiheesta.
Aika erikoista on se että joissain Saabeissa katto ei ala roikkumaan ja toisissa taas alkaa, kyse kait liimauksen onnistumisesta tai kosteusolosuhteista.
Oman kokemukseni mukaan tikso-tyyppinen kontaktiliima ei pidä kunnolla juurikin superlonin/kankaan joustavuuden vuoksi, ja taas kunnollinen perinteinen kontaktiliima tulee kankaan läpi.
Tai sitten en vain valinnut oikeanlaisia liimoja.
Luulisi silti löytyvän ehjiä sisäkattoja, ja sen vaihtohan on ensikertalaisellekin tunnin mittainen operaatio, jus on kirjoittanut ansiokkaat ohjeet aiheesta.
Aika erikoista on se että joissain Saabeissa katto ei ala roikkumaan ja toisissa taas alkaa, kyse kait liimauksen onnistumisesta tai kosteusolosuhteista.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Marras 24, 2006 18:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
No,aihe on kuitenkin aina yhtä mielenkiintoinen.Itse en ole keksinyt muuta konstia kuin vaihtaa verhoilu roikkumattomaan.Onkos porukka keksinyt uusia liimoja ko:verhoiluun?Mulla on nyt menossa verhoiluun c pilarit ja ajattelin kysyä verhoilijalta miten onnistuisi kattoverhoilun liimaus?
Kuitenkin kun ajatellaan että on vanha auto ja toivoisi että verhoilu olisi alkuperäinen..
Näitähän on yritetty jopa injektio neuloilla yms.Mutta toimivaa ei liene vielä keksitty?
Kuitenkin kun ajatellaan että on vanha auto ja toivoisi että verhoilu olisi alkuperäinen..
Näitähän on yritetty jopa injektio neuloilla yms.Mutta toimivaa ei liene vielä keksitty?
En tiedä vuosimallieroista yhtään, omaan -73:een oli vaihdettu kattoverhoilu jo kertaalleen koska alkuperäinen oli kanssa roikkunut. Eli nyt on menossa ainakin kolmas sisäkatto. Nykyinen on Reetulta ostettu jostain tupliksesta (kiitokset Reetulle), eikä se roiku mistään. Taitavat noiden kankaiden kiinnipysymiset olla henkimaailman juttuja.tomaatti kirjoitti:Jahas, näköjään vastattiin ng900aero:n kanssa yhtaikaa.
Mielestäni kattoverhoilun liima-aine muuttui jonain vuonna?
Kun kuitenkin mulla on ollut satkuja jossa on verhoilu riippunut vaikka on ollut jo sisävalo keskellä kattoa??
Kuitenkin jos sen kankaan meinaa vaihtaa niin kannattaa se huopakangasrunko "laminoida" kunnolla kontaktiliimalla jotta imisi liimaa eikä kankaan tarvitsisi kiinnittyä villapölyn päälle.
Liimoista en osaa sanoa mitään, Kiiltoa ja Bison-merkkistä on kokeiltu, kumpikaan ei oikein toiminut.
Öh, tarkoitit kait että sinä haluat etsiä tuollaisen kattoverhoilun vm 1990 satkuusi? Itse ostin vm. 1990 Aero-satkuun sellaisen kattoluukullisen sisäkaton Hernesmaan osasta, maksoi 100e ja kunto oli virheetön.tomaatti kirjoitti:No olen itse kokeillut ihan bostikkia ja erikeepperiää..Mites sitä sais yhtä hullun minä?????
Omasta mielestä mun autoista on 90- se vuosimalli jossa liima on vaihdettu?
Hain paikan päältä mutta ainakin Reetu paketoi sisäkaton niin hyvin että tuli ehjänä matkahuollon kautta, oli ensin laitettu leikeltyihin jätesäkkeihin jotka oli teipattu hyvin, ja päällä isoja pahveja teipattuna niin ettei pääse taittumaan jossei oikein olisi yrittänyt. Eivät siis onnistuneet rikkomaan tai taittamaan matkiksessa, tietty kuskista kiinni, eli jos sen päälle heipataan matkalaukuja niin taatusti menee rikki jossei tee vanerista kuljetuslaatikkoa.
Kyllä se on liimattavaksi tarkoitettu mutta niillä tehdään käsittääkseni yksityiskohtaisempia aloja kuin Saban katto. Sen alle voi tehdä esim. vaahtomuovista tai ihan mistä vain yksityiskohtia (kohoumia, kirjoitusta jne.), kun se muotoutuu pieniinkin rakoihin.ng900aero kirjoitti:Se on joustavampaa ja varmaankin tarkoitettu enemmän pingotettavaksi kuin liimattavaksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pakkohan sen kankaan on olla joustavaa, jotta sen saa liimattua kaikkiin katon muotoihin ilman että jää vekkejä.ng900aero kirjoitti:Se on joustavampaa ja varmaankin tarkoitettu enemmän pingotettavaksi kuin liimattavaksi.
Alkuperäinen kangas ei tehtaan jäljiltä tarkasteltuna ole tietenkään joustavaa, kun se on liimattu katon runkoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahaa. mokoma superlonipinta ei oikein meinannut imeä liimaa sisäänsä, etenkään sellaista tiksoa. Silitikin kangas näytti liimaamisen jälkeen siltä kuin olisi halunnut pingoittua kireämmälle. Kuitenkin se on paksumpaa superloninsa osalta kuin alkuperäinen, ja ehkä tästä syystä myöskin käyttäytyy eri lailla liimatessa.dimebak kirjoitti: Kyllä se on liimattavaksi tarkoitettu mutta niillä tehdään käsittääkseni yksityiskohtaisempia aloja kuin Saban katto. Sen alle voi tehdä esim. vaahtomuovista tai ihan mistä vain yksityiskohtia (kohoumia, kirjoitusta jne.), kun se muotoutuu pieniinkin rakoihin.
Jus varmaan voi valaista enemmän asiasta, itse verhoilin vain tonnarin peltikattoluukun ja 99:n c-pilarien verhoilut.
Ja liimaan liittyen tuli todettua se ettei tikso sovi 99:n kojelaudan keinonahkaverhoilun liimaamiseen vaan siihen pitää laittaa kunnon pahalta haisevaa tökötti-kontaktiliimaa jotta pysyy kiinni pidempäänkin
Siis...onko se tixoliima sitä keltasta hyytelömäistä?
Itse sellasella liimailin ja ainakin 2kk vielä pysynyt. Itse kattohan pitää hieroa niin hyvin, että on vain se villamainen (pistelee käsiä) aine jäljellä. Liimaa ensiksi pari kerrosta kattoon ja sitten kerran kankaaseen. PALJON liimaa menee. Ruiskulla saisi varmaan parhaiten ja menis vähiten liimaa hukkaan.
Jos hyvää jälkeä haluaa niin pitää sen katon olla aivan ehjä ja ehkäpä joku välikangas ennen varsinaista verhoilua. Eiköhän tärkeintä ole kumminki se ettei roiku verhoilu ottassa.
Itse sellasella liimailin ja ainakin 2kk vielä pysynyt. Itse kattohan pitää hieroa niin hyvin, että on vain se villamainen (pistelee käsiä) aine jäljellä. Liimaa ensiksi pari kerrosta kattoon ja sitten kerran kankaaseen. PALJON liimaa menee. Ruiskulla saisi varmaan parhaiten ja menis vähiten liimaa hukkaan.
Jos hyvää jälkeä haluaa niin pitää sen katon olla aivan ehjä ja ehkäpä joku välikangas ennen varsinaista verhoilua. Eiköhän tärkeintä ole kumminki se ettei roiku verhoilu ottassa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Bison-merkkinen liima oli aika valkoista, tai siis väritöntä, etiketissä luki joitain Tixo tjmsp. Tuo ohjeesi voi olla ihan hyvä sillä sisäkaton runko-osaan eli siihen villakankaaseen pitää saada liimaa upotettua ja paljon jotta siitä saisi muodostumaan edes jollain tavoin kovettuneen liimauspinnan uudelle kankaalle.himmee kirjoitti:Siis...onko se tixoliima sitä keltasta hyytelömäistä?
Itse sellasella liimailin ja ainakin 2kk vielä pysynyt. Itse kattohan pitää hieroa niin hyvin, että on vain se villamainen (pistelee käsiä) aine jäljellä. Liimaa ensiksi pari kerrosta kattoon ja sitten kerran kankaaseen. PALJON liimaa menee. Ruiskulla saisi varmaan parhaiten ja menis vähiten liimaa hukkaan.
Jos hyvää jälkeä haluaa niin pitää sen katon olla aivan ehjä ja ehkäpä joku välikangas ennen varsinaista verhoilua. Eiköhän tärkeintä ole kumminki se ettei roiku verhoilu ottassa.
Tikso ei tule tosiaan läpi vaikka vähän hieroisikin, mutta ei tuntunut tarttuvankaan niin hyvin että olisi pysynyt pidempään.
Jos nyt pitäisi tehdä esim. 99:n kattoverhoilu uudesta kankaasta niin laittaisin kunnollista perinteistä kontaktiliimaa, ja antaisin sen kuivua molemmille pinnoille niin hyvin ettei kiinnipainettaessa tulisi läpi kankaasta, eikä tällöin liima joka on kuivunut, tulisi läpi mistään.
Kannattaa siltikin kokeilla koepalalle ennen koko katon liimaamista.
Edit: ehkä se Bison-liima ei ollut mitään huippua, se oli siis tiksoa mutta ei tuntunut pitävän. Jus taisi suositella jotain muuta tiksoa.
Aikamoinen homma ja hiominen, pitäisi vetää jollain ruiskukitillä tasaiseksi. Ei sovi ollenkaan laiskalle miehelle, helpointa on vaihtaa katto.joutilas kirjoitti:Heräsi mielenkiintoinen idea, joka sopisi kaltaiselleni laiskalle miehelle. Minkähänlaista jälkeä tulisi jos tuon sisäkaton ensin hioo tasaiseksi, ja sen jälkeen maalaa spraymaalilla. Voisi kokeilla jos löytyisi jostain ylimääräinen sisäkatto, ennen kuin rupeaa alkuperäistä tuhoamaan.