Kytkimestä...
Kytkimestä...
Kytkin ei irroita kunnolla, eli vaihteet menevät kyllä vauhdissa päälle, mutta esim. pakkia laitettaessa kuuluu rusaus vaikka kuinka polkisi kytkintä pohjaan. Ykkösellä sama vika. Voiko kytkintä kiristää mitenkään vai onko sen aika mennä vaihtoon?
Ehkä ykkösen synkro (niin kuin minulla). Koita välikaasua ykköselle laittaessa. Jos ei mene, niin sitten vapaalle, pari rauhallista polkaisua kaasulla. Yleensä aina viimeistään silloin menee kun on kolmannen kerran käyttänyt vapaalla ja polkenut välikaasua
Joskus mulla ei mene 1 eikä 2 millään päälle vaikka kuinka yrittää, mutta silloin auttaa, kun yrittää lähteä 3-vaihteella ja sitten jo toimii muutkin.
Mulla tuo on oikeastaan ominaisuus. Ollut siitä lähtien kun auton 240tkm ajettuna ostin.
Joskus mulla ei mene 1 eikä 2 millään päälle vaikka kuinka yrittää, mutta silloin auttaa, kun yrittää lähteä 3-vaihteella ja sitten jo toimii muutkin.
Mulla tuo on oikeastaan ominaisuus. Ollut siitä lähtien kun auton 240tkm ajettuna ostin.
Tosissaan satkuissa melkeinpä ominaisuus noi sun sanomat vaihdelaatikon ongelmat. Pakki tosissaan rusahtaa päälle ja välillä saa kokeilla useaan otteeseen. Kolmoselle ensin ja kokeilu tai sitten jos ei vieläkään niin parin muun vaihteen kautta niin jossain vaiheessa menee silmään. Ykkönen jos ei mene sisään niin käytä kakkosella ensin niin pitäis mennä ilman mitään ongelmia vaihde ykköselle. Jos ei vielä 2 käytön jälkeenkään mee helposti ykköselle niin sitten lähtisin kytkintä ilmaamaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Kytkimestä...
Muovisessa kytkimen suojakopassa on irrotettava luukku, siitä näkee onko muoviholkki kiinni pohjassa eli lähellä sylinterin runkoa jos on niin auki ja vaihtoon. Jos on väli suuri niin on joku muu vika. Uuden kytkimen kanssa väli pitäisi olla 9 milliä.Robocop kirjoitti:Kytkin ei irroita kunnolla, eli vaihteet menevät kyllä vauhdissa päälle, mutta esim. pakkia laitettaessa kuuluu rusaus vaikka kuinka polkisi kytkintä pohjaan. Ykkösellä sama vika. Voiko kytkintä kiristää mitenkään vai onko sen aika mennä vaihtoon?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Polkimen tapin ja haarukan kuluneisuus vaikuttaa eli tyhjä liike jos on suuri. Parit lattiamatot on joskus ollut pulmana, poljin ei painu tarpeeksi syvälle. Pääsylinteristä jousi poikki/kuoleentunut. Laatikkoa ei kannata rikkoa huonolla kytkimellä, kytkin helpompi korjata kuin vaihtaa laatikko.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Niinku kirjoitettu: haulla löytyy lisää vinkkejä
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Kytkimestä...
Tässä vielä kuvallinen selitys:tUrpoEinari kirjoitti:Muovisessa kytkimen suojakopassa on irrotettava luukku, siitä näkee onko muoviholkki kiinni pohjassa eli lähellä sylinterin runkoa jos on niin auki ja vaihtoon.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Ja tässä vielä värikuvat:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... mage8.html
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
Pääsylinterin tiivisteitä & jousi ja polkimen & työntötangon korjaus:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 12, 2008 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isäukon Sabassa tuli tässä keväällä vaihdettua kytkin just ton takia ja tein pientä tutkimista. Qvintonin kytkin oli ja Sachs nytten.
Mittailin paineasetelmaa ja sen liikettä niin diaknoosi oli seuraava mutta en muista tarkkoja mittoja mutta suhteessa kumminkin. Eli jos työsylinteri liikkui 10mm ulos polkaistessa, niin itse kytkinlevyyn vaikuttava kytkinpinta paineasetelmassa liikkui 1,5 mm Qvintonin paineasetelmassa ja Sachsilla 3 mm.. eli tuo Qvinton ei irroittanut kunnolla ja esiintyi tuota pakki rusahtaa ja jysähtää päälle ja muutenki vittumainen kytkin. Nyt ei enään Sachsilla esiinny moista ja muutenki unelmakytkin ! Qvintolilla pärjäs kun muisti käyttää kolmosta pesässä ennen pakin kytkemistä vaan arvaa muistiko äitimuori....
Tuntu että laatikko hajoo...
Tienkin poljin pitää olla kunnossa eli se sylinterin nivelen tappi ei saa olla horo ja sylinterit ym kunnossa eli perusasiat.
Mittailin paineasetelmaa ja sen liikettä niin diaknoosi oli seuraava mutta en muista tarkkoja mittoja mutta suhteessa kumminkin. Eli jos työsylinteri liikkui 10mm ulos polkaistessa, niin itse kytkinlevyyn vaikuttava kytkinpinta paineasetelmassa liikkui 1,5 mm Qvintonin paineasetelmassa ja Sachsilla 3 mm.. eli tuo Qvinton ei irroittanut kunnolla ja esiintyi tuota pakki rusahtaa ja jysähtää päälle ja muutenki vittumainen kytkin. Nyt ei enään Sachsilla esiinny moista ja muutenki unelmakytkin ! Qvintolilla pärjäs kun muisti käyttää kolmosta pesässä ennen pakin kytkemistä vaan arvaa muistiko äitimuori....
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Tienkin poljin pitää olla kunnossa eli se sylinterin nivelen tappi ei saa olla horo ja sylinterit ym kunnossa eli perusasiat.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Missä vaiheessa tuo kytkin on muuten muuttunut niin, että tuo musta muovinen "kaulus" on tullut siihen? Vanhemmassa on ilmeisesti vain joku lukkorengas.
Mietin vain, että muistan joskus aikaisemmin kurkkineeni Saabin kytkintä ja siellä se musta levy oli ja viimekesänä ei enää olisikaan ollut.. Mutta voiko se sieltä itsekseen edes hypätä pois?
Voipi kuitenkin olla, että aikaisemmin katsoinkin tuon uudemman satkun kytkintä ja olen mielessäni sekottanut ne keskenään..
Mietin vain, että muistan joskus aikaisemmin kurkkineeni Saabin kytkintä ja siellä se musta levy oli ja viimekesänä ei enää olisikaan ollut.. Mutta voiko se sieltä itsekseen edes hypätä pois?
Voipi kuitenkin olla, että aikaisemmin katsoinkin tuon uudemman satkun kytkintä ja olen mielessäni sekottanut ne keskenään..
Kyllä siinä kytkimessä jotain omituista on. Konsti "kolmosen kautta pakki silmään" ihme kyllä auttoi, ei rusahdusta. Tänään kuitenkin ajelin -87 mallisellä 4-vaihteisella hirviautollani ja vaihteet menevät sisään aivan heittämällä. Kyllä luulisi 5-vaihteisenkin pelittävän, taitaa mennä kytkin uusiksi ellei löydy jotain säätöä siihen.
Re: Kytkimestä...
Arvoisat foorumilaiset, kertokaa nyt kun en haulla löydä; kuuluuko kytkinpolkimessa olla myös joku ulkoinen palautusjousi (eikös tuossa jus:n punataustaisessa kuvassa ole sellainen vetojousi?), vai pitäisikö polkimen palautua pelkästään pääsylinterin sisällä olevan jousen voimalla?jus kirjoitti: Pääsylinterin tiivisteitä & jousi ja polkimen & työntötangon korjaus:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/
Omassa kytkinpolkimessa (99 -76) oli pääsylinterin haarukan yläpuolella pieni reikä ja reiässä kiinni katkenneen jousen hyvin lyhyt pätkä. Palautusjousi? Muistutti tuota jus:n kuvan jousen pätkää. Missä kuuluisi olla toinen pää kiinni? Mistä/keneltä saisin vastaavan tilalle?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nimittain ajossa kytkinpoljin ei palaudu käytön jälkeen kunnolla yläasentoon ainakaan jos kytkintä käyttää ahkerasti (esim kaupungissa); poljin palautuu vain puoleen väliin. Ja siitä puolesta välistä kun sen polkaisee pohjaan niin irroittaminen on siinä ja siinä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kytkimestä...
Ainakin alfamerin "kokoa itsellesi oma satku pellistä ja muttereista"-kirjassa on kytkimen palautusjousi. Tietysti satkuhan on huomattavasti modernimpaa ns. tämän päivän tekniikkaa.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kytkimestä...
Kannattaa myös tarkistaa laatikon öljytilanne, vanhemmiten usein aika kuivia.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: Kytkimestä...
Pääsin korjaamokäsikirjan ääreen ja kuvaa ei löydy mutta polkimen irroitusohjeessa on kakkoskohtana "poista palautusjousi kytkinpolkimesta."
Laatikossa on öljyä riittävästi, tätähän autoa ei ole kuin huollettu ja huollettu, no mutta onhan sillä ajettukin. Tuo on muuten valitettavan totta että noiden 70-lukulaisten laatikot on usein tyhjää täynnä.
Unohtui mainita että alkukesästä vaihdettiin pääsylinterin tiivisteet ja hetken pelästyin että se jousiko sieltä pääsylinteristä on nyt sitten niputuksen jälkeen katkennut, mutta ei kai. Ei muutakuin ulkoista palautusjousta metsästämään toiveikkaana!
Laatikossa on öljyä riittävästi, tätähän autoa ei ole kuin huollettu ja huollettu, no mutta onhan sillä ajettukin. Tuo on muuten valitettavan totta että noiden 70-lukulaisten laatikot on usein tyhjää täynnä.
Unohtui mainita että alkukesästä vaihdettiin pääsylinterin tiivisteet ja hetken pelästyin että se jousiko sieltä pääsylinteristä on nyt sitten niputuksen jälkeen katkennut, mutta ei kai. Ei muutakuin ulkoista palautusjousta metsästämään toiveikkaana!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kytkimestä...
Laitoitko pääsylinteriin alkuperäisosat vai tarvikkeet? Omassani tarvikkeet kesti 17 tkm, mikä on mielestäni aika vähän (voivat kuulemma hajota nopeamminkin). Ehdin jo vaihtaa työsylinterin tiivisteet aiemmin, kun en millään meinannut uskoa, että vika voisi olla pääsylinterissä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06