-88 Combisatkun lisäjarruvalosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"

-88 Combisatkun lisäjarruvalosta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yritin tuossa asentaa -88 C saappaaseen(combi) lisäjarruvaloa, mutta eipä löytynyt piuhaa luukusta. Katselin huonoa kuvaa sähkökirjasta koneelta ja ilmeisesti suomimalleissa pitäisi tuo liitin olla vasemman kylkituuletusaukon luona(1kpl) ja toinen luukussa(maadoitus). Mulla on sellainen lisäjarruvalo, jossa on sekä musta että punainen piuha(saman sukan sisällä). Sähkökirjan mukaan se on jonnekin toiselle markkina-alueelle, kuin suomeen. Ota tästä nyt selvää. Eli jos haluan, että lamppu toimii, niin pitää vetää piuha sieltä korin vasemman ilman ulostulosysteemin kohdalta liittimestä piuha luukkuun ja sitten maadoittaa tuo lisäjarruvalo sinne normaaliin kohtaan... Vaikka kuinka koitin katsella, niin en löytänyt luukusta yhtään ylimäräistä piuhaa siitä nipusta, joka tulee takaluukkuun. Onko jollakulla antaa ohjeita?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"

Niin ja samalla tuli huomatuksi, että kun kytken sumuvalot taakse, niin molemmat valot palavat luukussa. Sähkökirjan mukaan vain toinen(vasen) pitäisi olla toiminnassa Suomessa. Omituista... Mikähän tässä nyt on oikein? Katsastusmies ei ole asiasta minulle koskaan sanonut, liekö edes testannut takasumareita.

Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
kimmop
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Takasumuvaloista sen verran että tohon aikaan sai olla molemmilla puolilla valot ja niissä usein myös oli, ei pelkästään Saabista. Katsastuskelpoiseksi tuon saa poistamalla toisen polttimon :)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
G-mies
"Ukkomies"

No hyvä, että ei tuota sumariasiaa ihmetellä sen enempää. Mites tuon lisäjarruvalon kanssa? Onko kenelläkään siitä tietoa? Vielä en ole ennättänyt purkamaan kontin verhoilua, jotta näkisin löytyykö tuota yhtä liitintä, johon tulee virta jarrupoljinta painettaessa.

Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
mart96
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja mart96 »

terve :D

itse olin saman ongelman edessä (vm 86 Aero)
Ei ollut edes niitä kiinnitysraudan aukkoja takaluukussa. No ne porata ei ole mitenkään vaikea. Sitten rupesin tuumaamaan sitä johdotusasiaa ja päätin, että sitä johtoa vedää sinne kauniisti, elikkä alkuperäisen sukan sisältä saranoitten luota on ilmeisesti mahdoton. Tai ainakin menee monta tuntia, kun purkaa kaikenlaista verhoilua jnp.
No ja koska en ole koskaan käyttänyt takasumuvaloja ja hirveesti v... ttaa ne jotka ajelee mun edessä kaupunkilla takasumarit päällä, niin keksin helpon ja minua tyydyttävään ratkaisun:

takaistuimen alta etsin jarruvalo ja takasumarijohdot(molemmat punaisia, käytä yleismittaria, tai koelamppua) ja sitten katkaisin sen takasumarin johdon ja yhdistin sen jarruvalojohdon kanssa.
Sitten vaan takaluukun sisältä se sumarijohto kiinni lisäjarruvaloon ja voilaa- toimii :lol:
G-mies
"Ukkomies"

Joo, joutuu siis jossain vaiheessa tekemään tuon johdon vedon. Pitää siis purkaa kontin verhoilua, etsiä jarruvalon piuha ja tinata siihen liitin. Sitten vaan ujutella uusi piuha ensin kattoverhoilulle ja sieltä läpivientikumille, irroitella läpivientikumi ja pujottaa johto siitä ja sitten sukan sisään ja perille luukun alaosaan. Toivottavasti ei mene ikä eikä terveys :lol:.

Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin