900i: käyntiongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

900i: käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja weckeri »

:?: Löytyykö tietoa miksi 900i -84 nykii tasakaasulla? Tyhjäkäynnillä ja kierroksia lisättäessä ei ongelmia. Auto on seissyt yli puoli vuotta ja nyt ajeltu pari kolme viikkoa lähinnä taajama-ajoa. Mitä pitäis tsekata: tulpat, johdot, bensasuodatin, liitäntöjen hapettumat? Tyhjäkäynti on mielestäni aika pienellä n. 650 rpm. Vaikuttaako matala tyhjäkäynti kaasua lisättäessä tähän nykimiseen?
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kaikki noi kannatta tarkistaa ja pensasuodin vaihtaa. Siellä on sulla vettä tankissa, ja se ei oikeen hyvin kulje suodattimen läpi. Aja tankki mahdollisimman tyhjäksi ja sitte suodin pois. Pumpulla tankista loput liemet pihalle, ota kuitenkin talteen niin näet paljonko sitä vettä oli. Niin juu, anna muuten koneen jäähtyä ennenkuin alat vaihtaa suodinta ja pumppailla pensaa.... Tyhjäkäynnin pienuus voi johtua ainakin rikkinäisestä virranjakajan alipainesäätimestä tai ennemminkin sen letkusta, laihasta seoksesta ja toki myös siitä, että säätö on liian pienellä... ilmanputsarikin on hyvä vaihtaa.

Erilaiset voimansiirron kulumat aiheuttavat myös nykimistä.

Noilla ehkä pääsee alkuun....
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja weckeri »

:?: Auto katsastettiin pari viikkoa sitten ja kaikki päästöarvot oli hyvät.
Täytyy tsekata nuo bensapuolen jutut samoin kaikki alipaineletkut ja -säädin.
Asia 2. Autossa on alkuperäinen kattoluukku ja kovan sateen jälkeen oli pelkääjän kumimatolla vettä samoin kuskin puolella katon verhous oli kostea. Tuli mieleen, että vedenpoistokanavat voi olla tukossa, mutta en tiedä mitä kautta niitä rassataan. A-pilareihin päin ei ole tyhjennysreikiä joten ne täytyy olla peräpäähän päin. Onko tietoa mistä kohtaa ne tulevat ulos korista, voisi päästä sitä kautta rassaamaan. Ainakaan yläkautta en nähnyt mitään aukkoja luukun reunojen takaosassa on niin ahtaat paikat.
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Samaa "vikaa" olen koettanut jäljittää pari vuotta reilusti. Yksi osasyy oli orastava kannentiivisteen vuoto 3-4 sylinterin seudulta pakosarjaan päin, nestettä ei kuitenkaan hävinnyt eikä muutenkaan huomattavia oireita. Oire on juuri pintakaasulla ajettaessa taajamissa, maantiellä sitä ei niinkään huomaa. Jakajan kantta ei pidä näköjään ostaa Biltemalta tai yleensäkään tarvikkeena, syynä lyhyemmät "navat" kannessa, kipinä osuu ihan piikin kärkeen eikä keskelle sen lapetta kuten Boschin kannessa. EGR juttu saattaa vuotaa myö "ohi", lähinnä se kannessa imusarjan keskellä oleva tunnistin (kaksi letkua) laskee ilmaa läpi myös lämpimänä, mykistin sen tulppaamalla letkut. Toiset ottavat koko venttiilin imusarjan alapuolelta kuulemma pois ja tulppaavat sieltä aukon umpeen. Alipainesäädinkin mahtaa kummitella, sillä on kai kaksi arvoa (millibaari) ja jos vääränlaisen on joskus laittanut joku paikalleen niin ennakot roiskivat miten sattuu kun polkaisee kaasua. En tiedä olenko oikeassa mutta oiretta en saanut kylläkään noilla eväillä pois, on muutettu nokan ajoitustakin ja ennakkoa olen haarukoinut 16 - 22 asteen eykk välillä. Jos jollain on tietoa mistä saan ennakkokäyrän Saabin jakajaan niin olisin siitä kiitollinen.Jakajan numerolla ei löydy manuskoista olevinaan koko jakajaa, eli sen ei pitäisi olla edes Saabin, mistä varmuus tuohon ???

Kaikki em konstit olen koettanut, putsarien vaihdon ja parikin kertaa vuodessa. Ilmanputsarina tuntuis toimivan myös Boschilainen parhaiten, tai sitten se on kuvittelua. Kolmikärkisiä tulppia (Bosch W7 DTC) ei kantsi laittaa, siinä käy niin että suihku osuu keskelle tulppaa ja kylmentää ja tekee röppöä niin ettei meinaa saada auki kuin narraamalla. Vakiotulppa tuntuis NGK:na toimivan parhaiten. Siis kyse on H moottorista ja 8 venttilisestä.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja weckeri »

:arrow: Työmaata näyttää riittävän mutta täytyy käydä läpi vaihe vaiheelta. Kiitos vastauksesta.
vms
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2003 14:52
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ruiskuputkien toimintaan kuuluu siis myös tietty virtausvast

Viesti Kirjoittaja vms »

Minulla nyki ja nyki. Vikaa ei löytynyt millään.
Sitten vaihdoin tarvikeruiskuputket alkuperäisiin ja asia ratkesi.
Tarvikeputkissa putken sisäläpimitta oli huomattavasti suurempi kuin alkuperäisputkissa.
Ruiskuputkien toimintaan kuuluu siis myös tietty virtausvastus - ja tämä menee sekaisin useimilla tarvikeputkilla.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Enpä usko, että tässä tapauksessa vika on siinä koska kaikki osat on alkuperäistä eikä tarvikeosia ole ainakaan bensapuolelle lisätty.
Mutta kiitos vastauksesta, tästä voi olla jollekulle toiselle hyötyä.
T: Jarmo W
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

kannattaa katsoa jakajan alipaine säädin jos vuotaa?
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Täytyypä tsekata. Voisi viitata sinnekin. Toisaalta nykiminen on suurinta kun kone ei ole ihan käyntilämpötilassa mutta kuitenkin kylmäkäynnistyksen lisäruisku on jo pois toiminnasta. Tänä aamuna nyki oikein reippaasti kun oli kostea yö. Näin ollen voisi viitata jakaja/puola/tulpanjohdot-sektorille eli märkää.
anahei
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 16:38
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja anahei »

Vika on joko bensapumpussa tai kone on ihan tukossa. Edelliseen ysisataseeni -84 hankin uuden bensapumpun, niin johan loppui nykiminen.
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja weckeri »

En ole noita tarkistuksia muiden kohteiden kohdalla vielä ehtinyt tehdä, mutta voisi viitata bensan saantiin koska joutuu painamaan kaasua melko paljon ennenkuin tapahtuu mitään.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ensimmäinen tarkistus jakajan alipainesäätimeen, irrota letku imusarjasta ja ime, jos ilmaa tulee läpi eikä alipainetta synny on alipainesäätimen kalvo rikki. Jos samaisen alipainesäätimen letkun välissä on hidastinventtiili, niin sekin voi joskus vuotaa.

EGR- eli pakokaasu takaisinkierrätys on yksi yleinen nykimisen/vedottomuuden aiheuttaja. Tätä voi yrittää testata puristamalla letku(t) lukkopihdeillä tukkoon tai laittamalla esim. laakerinkuulan EGR-ohjaimen letkuun.

Pykineet letkut/putket sekä vuotavat liitokset voi paikallistaa "start-pilotilla" eli käynnistys-sprayllä, moottorin käydessä tyhjäkäyntiä suihkutellaan spraytä imusarjan/putkistojen läheisyyteen. Jos käynti muuttuu suihkutuksen myötä, on jossain imuilmavuoto.

Polttoainepumpun kuluneisuus/suodattimen tukkoisuus ilmenee lähes poikkeuksetta totaalisena ryytymisenä/ankarana nykimisenä kiihdytettäessä useita sekunteja yhtämittaisesti, kevyellä tasakaasulla ajaessa nykiminen johtuu jostain muusta.

Tässä ensialkuun, jollei näistä ole apua, niin palataan asialle..
weckeri
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2003 22:13
Paikkakunta: Kerava

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja weckeri »

Saattaisi viitata tuohon alipainesäätimeen tai muuhun ilmavuotoon. Tänä aamuna kun oli jo nollassa lähti hyvin käyntiin mutta mielestäni heitti kylmäkäynnistyssuuttimen pois toiminnasta liian pian. Paikalla ollessa ei tahtonut millään ottaa kierroksia samoin liikkeelle lähtiessä ei kiihdytyksessä vastannut kaasuun kuten pitäisi. Vasta koneen lämmettyä alkoi vetoa löytyä mutta ei vieläkään normaalisti.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Yleisin syy Saabin nykimiseen tasakaasulla on sytkäpuolen 'vuoto'. Varsinkin matalilla kierroksilla pahaset johdot rätkii läpi sieltä täältä. Ensin uusiksi jakajan kansi, johdot ja tulpat, sitten ennakko kohdalleen 20/2000rpm ilman alipainesäätöä. Jos vielä nykii, ilmanputsari uusiksi, CO-arvo korvakuulolta siihen asentoon, että tyhjäkäynti on korkeimmillaan. Lopuksi voi vielä säätää tyhjäkäynnin noin 900 r/min. Säädöt tehdään koneen ollessa lämmin, ajovalot päällä.
axman
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 16:44

Viesti Kirjoittaja axman »

ekana kokeilisin kyllä vääntää seosta rikkaammalle on itselläni tämä on auttanut kun on noita ruiskuja tullu muutamia rakenneltuja.ja virranjakajan käyrät löytyis multa noista korjaamo kirjoista
Vastaa Viestiin