Käsijarru (eteen ottava)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja tturku »

Haulla löysin lähinnä taakse ottavien käsijarrujen säätöohjeita.

Kävin eilen konttorilla ja jälkitarkastus sieltä tuli käsijarrulle.
Ennen katsastusta oli kässärin teho heikko eli sai vetää todella ylös että piti joten kuten. Avasin keskikonsolin ja kiristin kumpaakin vaijeria saman verran niin paljon, että rupesi 3 naksahduksen jälkeen ottamaan, (sama kohta jossa käppärin valo syttyy). Ajattelin että nyt on hyvä.

No katsastuksessa vasen puoli otti loistavasti kiinni ja oikea ei juuri mitään.
Vaijerit menee ristissä kuulemma kahvalle joten riittääkö että kiristän kahvan juuresta toista lisää ja löysään toista?

Vai pitääkö säätää jarrulevyn päästä? Katsari puhui jostain erikoistyökalusta ja että säädettäisiin jarrulevyn päästä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siellähän on se mäntä johon rälläkän avain tai bilteman avain sopii josta mäntä saadaan lähemmäs paloja. eli se ei toimi koska sen pitäsi itse säätyä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

eli en oo vetäny kuitenkaan liian kireelle käppärin vaijereita?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuossa ainakin yksi threadi omista tappeluista jarrun kanssa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %E4sijarru

Ja siinä käsityksessä kyllä olen, että vaijereihin ei kosketa kuin vasta ihan viimeisenä vaihtoehtona.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %E4sijarru
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ainakin sieltä jarrusatulalta kannattaa koittaa, lukittuuko rengas kun kädellä kääntää käsijarruvivun (eli se vipu johon vaijeri kiinnittyy) päälle. sen avulla pystyy rajaamaan onko ongelma jarrusatulassa vai vaijerin säädössä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

helpoiten saat jarrut toimimaan, kun ilmaat jarrut. välttyy keskikonsolin purkamiselta ja ylimääräsestä säätämisestä.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

S1mppa_ kirjoitti:helpoiten saat jarrut toimimaan, kun ilmaat jarrut. välttyy keskikonsolin purkamiselta ja ylimääräsestä säätämisestä.
miten ilmaus vaikuttaa käsijarrun toimintaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

olin ainakin ihan liian kireelle vetänyt sen kässärin vaijerin koska sen keinuvivun ja jarrusatulan väli on joku 3mm, kun sen pitäis olla 0.5mm, +- 0.1 mm. Joten löysään ainakin ne käppärin vaijerit alkuun.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

nalleolut kirjoitti:
S1mppa_ kirjoitti:helpoiten saat jarrut toimimaan, kun ilmaat jarrut. välttyy keskikonsolin purkamiselta ja ylimääräsestä säätämisestä.
miten ilmaus vaikuttaa käsijarrun toimintaan?
Tämä kuuluu sarjaan pyörijä on liimattu 8O
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

joo eipä ne vaijerit miksikään muutu, niitä kun menee säätämään niin hukkuu vain oikeat säädöt ja vaijerien samanaikainen kireys, ristissä ovat kyllä. Vaijeripampulla tuhkakupin reiästä helpoin säätää takaisin, hylsy teipillä kiinni.
koko etupää vaan ilmaan, siinä on sitten hyvä trimmailla keskinäistä kireyttä.
Liikerataa pitää olla riittävästi, jotta kässärimekanismi je se itsesäätöominaisuus toimii. Yleensä vika tosin on vivun liikeradan jumituksessa, eli ei palaudu täysin. sitä pitää vaan nitkutella ja irroitusöljyä läpivientikohtaan. jousen voi kanssa ottaa pois ja yrittää kääntää siihen lisää pongaa, joskus olen tunkenut 2 jousta, silläkin saa pikkasen lisä palautusvoimaa, mutta lopun enteitä nuo ovat. eteen vaikuttavat kässien vaijerit eivät tietääkseni tuppaa jumittumaan suojuksiinsa kuten takakäsijarrulliset voivat vanhemmiten tehdä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä. pyörijöitä on túllut vastaan jotka liimattu paikoilleen. eikö tonnarissa ole näin? vai muistanko väärin. täällä siitä asiasta lukeneeni.
ilma ei vaikuta käsijarrun toimintaan mitenkään PAITSI jos on ilma jarrut...heh. herkistele se vipu satulasta ja säädä välys oikein jos ei auta niin sit palat pois ja kääntää mäntää lähemmäs. näin mie lähtisin tätä probleemaa purkamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

nalleolut kirjoitti:kyllä. pyörijöitä on túllut vastaan jotka liimattu paikoilleen. eikö tonnarissa ole näin? vai muistanko väärin. täällä siitä asiasta lukeneeni.
Piukassa olleita o tullut kyllä eteen mutta liimauksesta en ole edes kuullut.Mikäköhän idea?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=liimattu

minäkin epäilin silloin...... aina ei voi olla oikeassa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

meikäläinen kävi eilen katsastuksessa ja Aero sai leiman moitteetta :wink:
ja käsijarru ottaa eteen. Jopa yllättävän hyvin ja tasaisesti jarrut toimii.
96-n kanssa oli aina ongelmia :lol:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

nalleolut kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=liimattu

minäkin epäilin silloin...... aina ei voi olla oikeassa!
Näinpä.Tonttuihin en ole perehtynyt mutta aika yllättävä homma silti!
Täysin turhaa tuo ainakin on.Ehkä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin