Käsijarru edestä taakse

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Käsijarru edestä taakse

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Eli miten olis helpointa vaihtaa satkusta käsijarru ottamaan takaa kiinni..? Vaihdanko koko taka-akselin uudemmasta satkusta tohon vai miten? mulla siis 900 T16 -84
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No niin,nyt voin vastata kun ei häiritse enää tuo väärä osasto ;)

Voit tehdä jo mainitsemallasi tavalla,mutta tuohon tarvitaan viellä käsijarrukahvan muutoksia,vaijereiden vedon.Samaan syssyyn vaihtaa sitten myös etujarrut ja uuden mallin navat.

Taikka sitten voit tehdä alkuperäisen systeemin rinnalle hydraulisen,enempää en voi auttaa koska asiasta en tiedä mitään.

Saako kysyä viellä motiivia tällaiseen kombinaatioon?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ReCo
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 12:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ReCo »

Suppari kirjoitti:Saako kysyä viellä motiivia tällaiseen kombinaatioon?
Ei oo vaikee arvata, luisuuu 8)


Onhan siinä oma savottansa! tahtoo tulla aina jotain ongelmia esim taka-akselin kiinnitykset voipi olla jumissa. kannattaa miettiä kuitenkin onko sen arvosta.
Saab 900 turbo 16v -84
Saab 95 2-tahti -61
Saab 95 2-tahti -61
Saab 96 2-tahti -66
Saab 96 -76
Saab 9-5 Arc -03
Saab 900 Cabriolet -90

*Seitsemän Saabin yksinhuoltaja*
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Käsijarru taakse

Viesti Kirjoittaja repa »

Minulla on parhaillaan työn alla satku johon vaihdan uudemman malliset navat ja käsijarrun taakse. Helpoimmalla pääsee kun on varaosa-auto vieressä josta saa tarvittavat osat, kuten käsijarruvivun ja siihen kuuluvat romppeet sekä muun sälän.
Tässä omassa projektissa akselien vaihto on aika helppo homma, peltityötä on sitten vastaavasti enemmän.
Akselistojen ollessa irti ne kannattaa kunnostaa ja vaihtaa huonot puslat, ja samalla päivittää alusta...

Repa
#2260
96V4 projekti
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eikös tosta tule prosentteja jonkin verran ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

prosentteja ei mun käsityksen mukaan tuu yhtään kun jarrut vaihdetaan orkkiksia parempiin eikä mikään muu muutos sitä vaadi. Siksipä käynkin leimaamassa tupliksen satkun jarrujen kans eka ja laitan sen jälkeen ahtimen paikalleen minkä leimaan sitten myöhemmin.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbo16 kirjoitti:Eikös tosta tule prosentteja jonkin verran ?
Jokaiseen keskusteluun tarvitaan aina yksi katsastusjeesustelija ;)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

omas projektis oli ainaki aika hyvin pultit taka-akselin puslien sisällä jumis, tulipa sitte ainaki puslat uusittua samalla :) aikaa eniten vievä homma on varmaan sen käsijarrukahvan kiinnityksen+kahvan vaihtaminen (täytyköhän etupenkkien etummaisia sisempiä kiinnityksiäki jotenki muuttaa? on vähä sellanen muistikuva), joutuu vähä rälläköitteen ja hitsaileen :roll:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jakaraik kirjoitti:täytyköhän etupenkkien etummaisia sisempiä kiinnityksiäki jotenki muuttaa?
Takimmaiset sisemmät kiinnitykset on lähempänä käsijarrukahvan kiinnitystä, ne siinä kahvaa asentaessa vaihtuu jos vaihtuu.

http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 926_03.jpg
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... age_02.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Nakki homma. Suurin työ oli jarrukilpien kanssa kun oli "uudessa" hiukan hapettuneet. Pulttipyssy helpottaa ja jarruosaa mm. putkea kannattaa asennoitua vaihtamaan. Oli sen arvoista eikä tosiaan paha nakki. Käsijarrun vedin kahvoineen suunnilleen kohdilleen ja sitten vaan hitsasin kylmästi kiinni.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Serkku teki omaan 99:iinsä tuossa viikonloppuna saman operaation. Akselien vaihdon yhteydessä alusta päivittyi sisältämään satkun kallistuksenvakaajat. Taisi se pari pitkää päivää ottaa, jotta sai homman pakettiin. Käytännössä siis vaihtoon meni taka-akseli kokonaisena, käsijarrukahva+kiinnitys, vaijerit, etunavat levyineen ja jarruineen tottakai. Etupäässä vetoakselit piti säilyttää entisinä, eli vetonivelen spoorista irti ja paikalleen. Näin se käsittääkseni oli mennyt. Osien luovuttajana toimi tuo sigussa oleva 900i -88.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Joo siis ihan sen takia vaan haluisin käsijarrun taakse että olis talvella hauskempaa :lol:
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Itse otin luovuttajaautosta etu ja taka-akseliston, kahvamekanismin + pääsylinterin.

Jeesustelikoille tiedoksi että prosentteja meni taka-akselista, etunavoista, jarrusylinteristä ja madallusjousista 13%. Jarrut ei tuonu prosentteja vaikka laitoin uudemmat 9000 jarrut.
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

SabaT16 kirjoitti:Jeesustelikoille tiedoksi että prosentteja meni taka-akselista, etunavoista, jarrusylinteristä ja madallusjousista 13%. Jarrut ei tuonu prosentteja vaikka laitoin uudemmat 9000 jarrut.
Vuodenvaihteen jälkeen prosentteja tulee vähemmän
http://www.mintc.fi/oliver/upl440-Prose ... 6s2006.pdf
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

jatketaanpas samaan aiheeseen.
eli sopiiko 99:siin tuon uudemman satkun käsijarrukahva systeemi ihan heittämällä?
ja vaikka ei tähän aiheeseen liitykään niin mikä vuosimalli on uusin KAASARI satku?
haulla löysin ristiriitaista tietoa aiheesta.
Vastaa Viestiin