Vedet ja öljyt sekaisin
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vedet ja öljyt sekaisin
Nyt tarvitaan taas viisaampien neuvoja, eli tilanne on nyt se että öljyt ja vedet menee sekaisin ja vaahtontuu 5 minuutin koneen käyttämisen jälkeen. Öljyt ja suodatin on vaihdettu kaksi kertaa ja sama ongelma on toistunut molemmilla kerroilla. Auto on vm. -77 ems.
Vaihtoehto 1.
Koneremontin yhteydessä kansi käytettiin koneistamolla oikaistavana ja kannentiiviste, imusarjan tiiviste ja vesipumpun tiiviste vaihdettiin. Melko varmoja olemme että ei vuoda kannesta eikä imusarjasta, vesipumpun kansi vuotaa vettä ulos mutta vaikuttaako tähän ongelmaan? Mitkä ovat muut vaihtoehdot mistä voisi vuotaa?
Vaihtoehto 2.
Koneremonttia tehdessä koneesta emme muistaneet kaikkia vesiä päästää pois ja lohkoon jäi vettä jota sitten jälkeenpäin päästimme pois. Mikäli koneeseen on kanaviin jäänyt kosteutta niin aiheuttaako se ko. ongelman? Mikäli näin on, niin kuinka koneen saa kuivaksi nesteestä?
Vaihtoehto 3.
Joku muu??
Kaikki neuvot otetaan mielellään vastaan, koska kohta alkaa mennä hermot.....
Vaihtoehto 1.
Koneremontin yhteydessä kansi käytettiin koneistamolla oikaistavana ja kannentiiviste, imusarjan tiiviste ja vesipumpun tiiviste vaihdettiin. Melko varmoja olemme että ei vuoda kannesta eikä imusarjasta, vesipumpun kansi vuotaa vettä ulos mutta vaikuttaako tähän ongelmaan? Mitkä ovat muut vaihtoehdot mistä voisi vuotaa?
Vaihtoehto 2.
Koneremonttia tehdessä koneesta emme muistaneet kaikkia vesiä päästää pois ja lohkoon jäi vettä jota sitten jälkeenpäin päästimme pois. Mikäli koneeseen on kanaviin jäänyt kosteutta niin aiheuttaako se ko. ongelman? Mikäli näin on, niin kuinka koneen saa kuivaksi nesteestä?
Vaihtoehto 3.
Joku muu??
Kaikki neuvot otetaan mielellään vastaan, koska kohta alkaa mennä hermot.....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Koko remonttiin ryhdyttiin kun kesällä pössäytti kerran valkoiset savut pakoputkesta ja öljyt ja vedet meni sekaisin, oletimme että kannentiiviste meni, no se vaihdettiin, tarkemmassa tutkimuksessa huomattiin että se oli ehjä. Imusarjan tiiviste oli oikeanlainen eli se ei ole syynä. Kantta ei tarkistettu koneistamolla plaanauksen yhteydessä mutta emme lähtisi sitäkään ensimmäisenä epäilemään. Foorumia selatessa tuli mieleen että vesipumpun vuoto voisi viitata että pumppu vuotaisi jostain ja päästäisi veden ja öljyn menemään sekaisin, onko mahdollista?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
minäkin muistelen samaa. oliko niin että vesipumpun hiilitiivisteen pettäminen aiheuttaa tuon ilmiön?saab_99_rallye kirjoitti:Foorumia selatessa tuli mieleen että vesipumpun vuoto voisi viitata että pumppu vuotaisi jostain ja päästäisi veden ja öljyn menemään sekaisin, onko mahdollista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Omasta mielestä kovasti vaikuttaisi kansivialta, varsinkin kun kantta EI tarkastettu aiemman kansirempan yhteydessä jossa kuitenkin vielä selvisi että kansipahvi oli ehjä.
Mutta kyseessä taitaa olla kuitenkin B-moottori jonka vesipumpun rakenteesta mulla ei ole mitään hajua. Että saattaapi se olla tuo hiilitiivestekin sieltä sitten mennyt. Missä kohtaa B-motissa on vesipumpun akseli? Meneekö se lohkon läpi, jos niin siinä tapauksessa vika voisi olla siinä.
Ilmeisesti tarkoitat kanavilla öljykanavia lohkossa johon olisi jäänyt vettä? Pelkkä kosteus ei tee sitä, ja vaikka olisi jotenkin täynnä vettä niin ongelma poistuisi yhden öljynvaihdon jälkeen. Jos puhe taas oli vesikanavista niin vanha vesi ei haittaa siellä mitään, pari tippaa öljyä ei taas riitä vaahdottamaan itseään veden kanssa.
Mutta kyseessä taitaa olla kuitenkin B-moottori jonka vesipumpun rakenteesta mulla ei ole mitään hajua. Että saattaapi se olla tuo hiilitiivestekin sieltä sitten mennyt. Missä kohtaa B-motissa on vesipumpun akseli? Meneekö se lohkon läpi, jos niin siinä tapauksessa vika voisi olla siinä.
Ilmeisesti tarkoitat kanavilla öljykanavia lohkossa johon olisi jäänyt vettä? Pelkkä kosteus ei tee sitä, ja vaikka olisi jotenkin täynnä vettä niin ongelma poistuisi yhden öljynvaihdon jälkeen. Jos puhe taas oli vesikanavista niin vanha vesi ei haittaa siellä mitään, pari tippaa öljyä ei taas riitä vaahdottamaan itseään veden kanssa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Vedet ja öljyt sekaisin
Jos kyseessä on B-kone, niin vesipumpun tiivisteet paskana. Kannen halkeaminen harvoin sotkee vesiä b-koneessa. Itellä Ollu B-koneesta kaksi kertaa kansi halki oikein kunnolla, eikä kummallakaan kerralla menny öljyt ja vedet sekaisin. Sen sijaan vesipumpun hiilitiivisteen alla olevan Stefan pettäminen aiheuttaa sen että vedet pääsee palumaan suoraan öljypohjaan. Toisin sanoen koneen ei tarvii pyöriä kuin pari minuuttia öljyn vaihdon jälkeen niin venakoppa on maitokahvin värinen.saab_99_rallye kirjoitti:
Vaihtoehto 3.
Joku muu??
Kaikki neuvot otetaan mielellään vastaan, koska kohta alkaa mennä hermot.....
Hiilitiivisteen särkyminen aiheuttaa veden vuotamisen lohkon kyljessä olevasta vuotoreiästä. Tämän jälkeen menee yleensä stefa aika äkkiä ja vedet holahtaa öljypohjaa.
Vesipumppu ylös uudet tiivisteet ja laakeri niin hyvä tulee. Konetta ei kannata hirveesti käytellä ennen pumpun uusimista. Menee laakerit pikavauhtia. Ite yhden koneen pamautin tyhmyyttäni sillä tavalla.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vesipumppu alkaa olla vahva vaihtoehto. Edellisen omistajan kanssa olimme yhteydessä ja veikkaili myös vesipumpun tiivisteen pettämistä, kantta kun ei kuulemma ihan helpolla saa halki. Vesipumppuja ilmeisesti on kolmea eri mallia, meillä on kuulemma jompikumpi niistä kahdesta vanhemmasta, löytyykö noihin jostain uusia tiivisteitä/osia kunhan saamme vanhan rassattua irti lohkosta. Vesi vuotaa vesipumpun kannen alla olevasta reiästä eikä itse kannesta joka sekin on ilmeisesti merkki ko. viasta.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
jep. Pumppu sökö voin sen sanoa sata varmasti. Uudet tiivisteet ja laakeri= korjaussarja pumppuun niin homma on sillä selvä.
Motonetissa ( http://www.motonet.fi ) näyttäs olevan ainakin jotain.
VESIPUMPPU SAAB 99
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00 ???
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50 ???
Motonet - Tuotteen varastosaldo
Tuote: 30-9012 Vesip korj s Saab B-moott 77-
Turku: 0
Vantaa: 0
Tampere: 1
Salo: 0
Pori: 0
Espoo: 0
Hlinna: 0
Lahti: 0
Joensuu: 0
Motonet - Tuotteen varastosaldo
Tuote: 30-9002 Vesip korj s Saab B-moottori
Turku: 4
Vantaa: 0
Tampere: 1
Salo: 0
Pori: 0
Espoo: 0
Hlinna: 0
Lahti: 0
Joensuu: 0
Itellä tuli kanssa valkosta höyryä putken päästä niin ettei taakse nähny kun pumppu petti.
Motonetissa ( http://www.motonet.fi ) näyttäs olevan ainakin jotain.
VESIPUMPPU SAAB 99
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00 ???
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50 ???
Motonet - Tuotteen varastosaldo
Tuote: 30-9012 Vesip korj s Saab B-moott 77-
Turku: 0
Vantaa: 0
Tampere: 1
Salo: 0
Pori: 0
Espoo: 0
Hlinna: 0
Lahti: 0
Joensuu: 0
Motonet - Tuotteen varastosaldo
Tuote: 30-9002 Vesip korj s Saab B-moottori
Turku: 4
Vantaa: 0
Tampere: 1
Salo: 0
Pori: 0
Espoo: 0
Hlinna: 0
Lahti: 0
Joensuu: 0
Itellä tuli kanssa valkosta höyryä putken päästä niin ettei taakse nähny kun pumppu petti.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Mulla on kokemusta vesipumpun ja kannen hajoamisesta. Vesipumppu levisi kesken ajon ja nesteet meni öljyjen sekaan, hiilitiiviste meni. Kansikin halkesi ja melko varmasti sen takia, että ajoin noin kilsan huoltoasemalle jossa vasta totesin pumpun hajonneen. Lämmöt kävi melkoisen tapissa ja nestettä lisätessä totesin pumpun menneen, kun vettä tuli sitä mukaa ulos ku paisariin sitä kaadoin.
Kansi sitten otti halkesi reilun puolen vuoden päästä ja vettä meni luokkaa 1l/15km, mutta tippakaan öljyjen sekaan. 2. sylinterin imukanavasta oli haljennut ja sylinterin kautta taivaalle meni ne nesteet.
Imusarjan tiivisteestä sen verran, että vesikanavien kohdalta tulee herkästi vedet läpi. Mullakin tuli kannenvaihdon jälkeen pisaravirtaa lohkon päälle joten piti heti perään laittaa uusi tiiviste ja enemmän liimaa.
Kansi sitten otti halkesi reilun puolen vuoden päästä ja vettä meni luokkaa 1l/15km, mutta tippakaan öljyjen sekaan. 2. sylinterin imukanavasta oli haljennut ja sylinterin kautta taivaalle meni ne nesteet.
Imusarjan tiivisteestä sen verran, että vesikanavien kohdalta tulee herkästi vedet läpi. Mullakin tuli kannenvaihdon jälkeen pisaravirtaa lohkon päälle joten piti heti perään laittaa uusi tiiviste ja enemmän liimaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Miulla kanssa toi 99:n entisen koneen (B-mylly) viimeinen teko oli heittää vedet ja öljyt sekaisin. Siinäkin se vesipumpun tiiviste vuskasi koko kesän ja vettä valui sieltä pumpun alta lohkoa pitkin tantereelle. Kun ajokki oli joulukuun 2005 seisokissa ja tuossa alkuvuodesta 2006 nostettiin B-mosa pois, oli öljyt semmosta harmaata smetanaa.
Sattui satumainen tuuri, että kone oli lähdössä pois ja tilalle oli tulossa ehjä H-kone. B-mylly palveli loppuun asti, vaikkakin oli jo liemet menneet sekaisin. Pakovenakin oli halki, kun tutkailin koneen kuntoa tarkemmin. Ko. lohko muuten menee käsittääkseni erään klubitoverin museo 900 finkkuun. Että ei mikään surullinen loppu tällä tarinalla meikän 99:n eikä sen koneen lohkon kannalta.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sattui satumainen tuuri, että kone oli lähdössä pois ja tilalle oli tulossa ehjä H-kone. B-mylly palveli loppuun asti, vaikkakin oli jo liemet menneet sekaisin. Pakovenakin oli halki, kun tutkailin koneen kuntoa tarkemmin. Ko. lohko muuten menee käsittääkseni erään klubitoverin museo 900 finkkuun. Että ei mikään surullinen loppu tällä tarinalla meikän 99:n eikä sen koneen lohkon kannalta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kävimme eilen avamassa vesipumpun ja purimme sen, sieltä se on todennäköisesti vuotanut. Mitenkäs tuo Motonetin korjaussarja, ovatko tiivisteet samanlaisia kaikissa kolmessa vesipumppuversiossa meillä on se numero 1?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Tuosta imusarjan tiivisteestä sen verta että voiko se sotkea bensat ja öljyt ?? meillä imusarjan tiivisteenä tiivisteliimaaJ.V.A kirjoitti:Tuli jotain tuolta menneisyydestä mieleen!!?? Onkohan imusarjan tiiviste varmasti oikeaa mallia. Muistaakseni niissä oli ainakin kahta mallia. "Väärä tiiviste" nesteet sekaisin.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)