Saab 900i -87/-90 Turbo Olka-akselin yhteensopivuus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Saab 900i -87/-90 Turbo Olka-akselin yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Onko Saab 900i '87:n ja Saab 900 '90 Turbon vasen olka-akseli samanlainen? Eli pitäisi tosta '90 -> '87 vaihtaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Edit: poistettu aivan virheellinen löpinä jus:in oikaisemana
jus kirjoitti:Olka-akseli on se osa, jonka sisällä on pyöränlaakeri, ja johon tulee pallonivelet, raidetangonpää ja jarrusatula kiinni.

Osanumero näissä 87 ja 90 autoissa eri, mutta sama pyöränlaakeri sopii.
(Oletan että nyt kyseessä oleva -87 auto on etukäppärillä/vanhalla 114,3 jaolla.)

Eli mites nuo olka-akselit on keskenään vaihtokelpoiset? Uuden laakerin myötä sopisi uuden jaon napa? Entäs ulompien vetareiden erot noiden vuosimallien välillä, nehän olivat erilaisia.

Miten ero näkyy ulommissa vetareissa/olka-akseleissa? Omien havaintojen mukaan uudempia on myyty erimittaisella "kauluksella" vetarinkumissa ja napaa vasten tuleva "taso" on erimuotoinen. Jälkimmäisestä johtuen olka-akseli ei olisi vaihtokelpoinen? Sisempi nivel tulisi ulommas/sisemmäs kupissaan? Toisaalta onko tämä taas niin vakavaa kunhan ei pullahda ulos eikä kanna kupin pohjaa vasten.

Täsmääkö jarrusatuloiden kiinnityspulttien paikat?
Viimeksi muokannut f-19, Pe Joulu 01, 2006 14:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olka-akseli on se osa, jonka sisällä on pyöränlaakeri, ja johon tulee pallonivelet, raidetangonpää ja jarrusatula kiinni.

Osanumero näissä 87 ja 90 autoissa eri, mutta sama pyöränlaakeri sopii.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Kiitoksia vastauksista. Käytiin vertailemassa vanhaa ja uutta osaa ja kävi heti ilmiselväksi - pulttijako on väärä. Sain kuitenkin tilattua matkahuollon kautta oikean olka-akselin Veljekset Mäntykorpi Ky:lta Kokkolasta, eli vielä pääsee Saabilla ajelemaan :)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

jus kirjoitti:Osanumero näissä 87 ja 90 autoissa eri, mutta sama pyöränlaakeri sopii.
Yllä oleva pätee jos autossa on tavalliset jarrut. Jos autossa on ABS:it, niin olka-akselin numerot ovat samat 87:ssa ja 90:ssä.

EPC tuntee muuten tuon osan nimellä "olka-akselin pesä".
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin