900i ei lähde käyntiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

900i ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Eli kesken ajon kävi niin, että yhtäkkiä kierroslukumittari (ainakin se) näytti nollaa. Moottori kuitenkin kävi vielä tämän jälkeen, kunnes melko pian sammahti. Yritin käynnistää, eikä käynnistynyt.

1. Bensaa on
2. Akussa on virtaa
3. Ei ole ollut mitään aiempia vikoja, joihin osaisin tämän liittää.

Nyt kun yrittää käynnistää, niin valot sammuvat aivan normaalisti käynnistyksen ajaksi ja muutenkin kaikki sähkölaitteet toimivat sisällä.
Starttimoottorin solenoidi ei kuitenkaan naksu eli sinne ei mene siis virtaa tai sitten se on rikki. Luulen kuitenkin, ettei starttimoottori välttämättä rikki ole, koska vikahan ilmaantui ajon aikana. Tästä ajattelin, että kyseessä voisi olla jokin maadoitushäiriö tms.

Entäpä virtalukko, kuinka todennäköistä on sen hajoaminen? Vai mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

Mitäs sanotte, vienkö korjaamolle vai yritänkö itse etsiä vikaa?

Kiitos vinkeistä!
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kierrosluku mittarin ''hajoaminen'' viitais sytkäyksikköön,mutta ei selitä tuota starttihommaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko akun miinuksen ja moottorin välinen yhteys kunnossa? Sen voi paikallistaa helposti apukäynnistyskaapelin avulla. Jos auto starttaa ja alkaa pelata siten, että laitat apukaapelin akun miinuksesta esim. moottorin nostokorvakkoon, niin silloin vika on paikalistettu. Akunkenkien hajoaminenkaan ei ole mikään vieras juttu. Joskus ne vaan paksahtelee halkipoikki. Tai kengät vaan hapettuu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Kiitoksia vinkeistä. En kuitenkaan löytänyt vielä vikaa.
Olen nyt kokeillut seuraavia juttuja:

Viilannut akun navat ja kaapelin liittimet puhtaaksi -> ei auttanut.
Kokeilin apukäynnistyskaapeleilla, toinen moottorilohkoon (-) ja toinen laturille (+) -> ei auttanut.

Käynnistettäessä on jännite virtalukolta mitattuna 12v, mutta startilta mitatessa n. 3,4-3,7v. Bensapumpusta ei kuulu ääntä startatessa, mutta koska auto käynnistyy hinaamalla ei varmaankaan bensapumpussa ole vikaa.

Yritin startata konehuoneesta apukaapeleilla, ottamalla virtaa suoraan akulta startille. Kipinöi, mutta startti ei inahdakaan.

Eli, starttiko on nyt rikki? Aika outoa, näyttää niin uudelta ja hyväkuntoiselta..

Kiitoksia!
pystykone
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 21:22
Paikkakunta: pieksämäki

900i ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja pystykone »

Kyllä se startti voi olla rikki vaikka olisi kuinka hyvän näköinen. Itsellä ollut kahdessa autossa vastaava vika. Auto lähti käytiin kyllä mäki startilla, mutta ei startaamalla.Mittailtiin jännitteitä ja ne oli molemmissa alle 4V. eikun startti vaihtoon ja taas pelasi :D
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

rollerghost kirjoitti:
Käynnistettäessä on jännite virtalukolta mitattuna 12v, mutta startilta mitatessa n. 3,4-3,7v. Bensapumpusta ei kuulu ääntä startatessa, mutta koska auto käynnistyy hinaamalla ei varmaankaan bensapumpussa ole vikaa.

Yritin startata konehuoneesta apukaapeleilla, ottamalla virtaa suoraan akulta startille. Kipinöi, mutta startti ei inahdakaan.

Eli, starttiko on nyt rikki? Aika outoa, näyttää niin uudelta ja hyväkuntoiselta..

Kiitoksia!
Tarkennetaas hieman, eli onko mittaamasi jännite siitä solenoidille menevästä pienestä johdosta vai suoraan akulta tulevasta paksusta punaisesta johdosta?
Jos solenoidin johdossa (keltainen) on vain 3,4V startatessa, niin silloin johto on varmaankin vaurioitunut matkalta: virtalukko-solenoidi.

Yritäppäs varovasti syöttää 12V jännitettä siihen solenoidin pieneen lattaliittimeen, katso kuitenkin että vaihde on vapaalla..johdossa olis tietty hyvä olla sulake varmuuden vuoksi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23474
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin