Eli kesken ajon kävi niin, että yhtäkkiä kierroslukumittari (ainakin se) näytti nollaa. Moottori kuitenkin kävi vielä tämän jälkeen, kunnes melko pian sammahti. Yritin käynnistää, eikä käynnistynyt.
1. Bensaa on
2. Akussa on virtaa
3. Ei ole ollut mitään aiempia vikoja, joihin osaisin tämän liittää.
Nyt kun yrittää käynnistää, niin valot sammuvat aivan normaalisti käynnistyksen ajaksi ja muutenkin kaikki sähkölaitteet toimivat sisällä.
Starttimoottorin solenoidi ei kuitenkaan naksu eli sinne ei mene siis virtaa tai sitten se on rikki. Luulen kuitenkin, ettei starttimoottori välttämättä rikki ole, koska vikahan ilmaantui ajon aikana. Tästä ajattelin, että kyseessä voisi olla jokin maadoitushäiriö tms.
Entäpä virtalukko, kuinka todennäköistä on sen hajoaminen? Vai mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään?
Mitäs sanotte, vienkö korjaamolle vai yritänkö itse etsiä vikaa?
Kiitos vinkeistä!
900i ei lähde käyntiin
Onko akun miinuksen ja moottorin välinen yhteys kunnossa? Sen voi paikallistaa helposti apukäynnistyskaapelin avulla. Jos auto starttaa ja alkaa pelata siten, että laitat apukaapelin akun miinuksesta esim. moottorin nostokorvakkoon, niin silloin vika on paikalistettu. Akunkenkien hajoaminenkaan ei ole mikään vieras juttu. Joskus ne vaan paksahtelee halkipoikki. Tai kengät vaan hapettuu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36
Kiitoksia vinkeistä. En kuitenkaan löytänyt vielä vikaa.
Olen nyt kokeillut seuraavia juttuja:
Viilannut akun navat ja kaapelin liittimet puhtaaksi -> ei auttanut.
Kokeilin apukäynnistyskaapeleilla, toinen moottorilohkoon (-) ja toinen laturille (+) -> ei auttanut.
Käynnistettäessä on jännite virtalukolta mitattuna 12v, mutta startilta mitatessa n. 3,4-3,7v. Bensapumpusta ei kuulu ääntä startatessa, mutta koska auto käynnistyy hinaamalla ei varmaankaan bensapumpussa ole vikaa.
Yritin startata konehuoneesta apukaapeleilla, ottamalla virtaa suoraan akulta startille. Kipinöi, mutta startti ei inahdakaan.
Eli, starttiko on nyt rikki? Aika outoa, näyttää niin uudelta ja hyväkuntoiselta..
Kiitoksia!
Olen nyt kokeillut seuraavia juttuja:
Viilannut akun navat ja kaapelin liittimet puhtaaksi -> ei auttanut.
Kokeilin apukäynnistyskaapeleilla, toinen moottorilohkoon (-) ja toinen laturille (+) -> ei auttanut.
Käynnistettäessä on jännite virtalukolta mitattuna 12v, mutta startilta mitatessa n. 3,4-3,7v. Bensapumpusta ei kuulu ääntä startatessa, mutta koska auto käynnistyy hinaamalla ei varmaankaan bensapumpussa ole vikaa.
Yritin startata konehuoneesta apukaapeleilla, ottamalla virtaa suoraan akulta startille. Kipinöi, mutta startti ei inahdakaan.
Eli, starttiko on nyt rikki? Aika outoa, näyttää niin uudelta ja hyväkuntoiselta..
Kiitoksia!
900i ei lähde käyntiin
Kyllä se startti voi olla rikki vaikka olisi kuinka hyvän näköinen. Itsellä ollut kahdessa autossa vastaava vika. Auto lähti käytiin kyllä mäki startilla, mutta ei startaamalla.Mittailtiin jännitteitä ja ne oli molemmissa alle 4V. eikun startti vaihtoon ja taas pelasi 

Tarkennetaas hieman, eli onko mittaamasi jännite siitä solenoidille menevästä pienestä johdosta vai suoraan akulta tulevasta paksusta punaisesta johdosta?rollerghost kirjoitti:
Käynnistettäessä on jännite virtalukolta mitattuna 12v, mutta startilta mitatessa n. 3,4-3,7v. Bensapumpusta ei kuulu ääntä startatessa, mutta koska auto käynnistyy hinaamalla ei varmaankaan bensapumpussa ole vikaa.
Yritin startata konehuoneesta apukaapeleilla, ottamalla virtaa suoraan akulta startille. Kipinöi, mutta startti ei inahdakaan.
Eli, starttiko on nyt rikki? Aika outoa, näyttää niin uudelta ja hyväkuntoiselta..
Kiitoksia!
Jos solenoidin johdossa (keltainen) on vain 3,4V startatessa, niin silloin johto on varmaankin vaurioitunut matkalta: virtalukko-solenoidi.
Yritäppäs varovasti syöttää 12V jännitettä siihen solenoidin pieneen lattaliittimeen, katso kuitenkin että vaihde on vapaalla..johdossa olis tietty hyvä olla sulake varmuuden vuoksi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23474
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.